2023-02-03, 17:36
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
"åklagare Adam Rullman säger att utredningen visar att även 18-åringen var delaktig i att döda Tove."

Åklagarens egna ord och dem står på samma sida som inlägget du kommenterade, underlättar för dig själv om du läser vad som skrivits innan du kommenterar.

Man undrar vilka belägg de har på att MH var delaktig i mordet. Kan man exempelvis se på märkena på kroppen om någon hållit hårt i anklar/handleder eller liknande tiden innan/under tiden som någon dör? (Blir strypt tex).
Citera
2023-02-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vad har han på MH?

Hur kan Rullman bevisa att MH varit aktiv? Det borde finnas bevisning mer än att det finns DNA från Tove på MH (hon säger ju att hon hanterat kroppen), men finns det DNA, hår eller annat från MH någonstans på Tove från MH där det inte borde finnas? Har MH skador på kroppen, rivmärken?

Har Tove rivit, slitit i MHs hår. Hennes DNA under Toves naglar?

Vad kan det vara? Tillhygge som har MHs fingeravtryck på sig?

Man får hoppas att åklagarens självförtroende speglar bevisvärden i åtalet sen.

DNA under naglarna - kliat nån på ryggen eller mördat? Där kan nog försvaret ha en del utrymme för kreativitet förmodar jag.
Citera
2023-02-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Man undrar vilka belägg de har på att MH var delaktig i mordet. Kan man exempelvis se på märkena på kroppen om någon hållit hårt i anklar/handleder eller liknande tiden innan/under tiden som någon dör? (Blir strypt tex).
Nu är jag inte insatt i allt som kommit fram men det kan ha hittats DNA från MH under Toves naglar till exempel.
Citera
2023-02-03, 17:41
Medlem
Jofs avatar
En dödade och den andra hjälpte till…
Klart som korvspad från starten.
Varför allt detta intresse, frågar jag mig.
Bara dumt. Simpelt.
Hur, när och varför; är ointressant, tycker jag.
Citera
2023-02-03, 17:41
Medlem
Citat:
Det verkar alltid vara så att åklagare och försvar verkar lika säkra på sin sak. Det verkar vara lite av ett spel.

Samtidigt är de båda ännu häktade på sannolika skäl för brotten.

Rullman verkar ändå ha bevisning för att inte bara JJ varit aktiv i Toves död, och det ser jag som inte så lätt att bevisa om det inte finns något mer avgörande.

De hade ju alla varit tillsammans i lgh, ingen annan där och det är inte konstigt om de har varandras DNA på sig av olika skäl. Både innan och efter kan DNA ha kommit på de olika personerna.

Sedan kan det förstås finnas bevisningom kamp i badrummet, där kanske det finns spår från MH där et inte vanligtvis borde finnas spår. Kanske fastnat i med håret i något rör, eller något, fingeravtryck på golvet på många ställen... ja nu springer hjärnan iväg...

Jag vet ett fall där man hittade ett fingeravtryck på den dödas kropp, men det känns ganska svårt att tro det här.

Ja, vi får väl se, men Rullman verkar öertygad (övertygande).

Det är svårt när det handlar om 2 gm när deras historier inte går ihop, samt att den tekniska bevisningen inte är entydig. Skulle det vara så att kroppen har skador som kan ha orsakats av 1 gm så har Rullman knappt något annat val än att åtala båda.

Men det finns ett par saker förutom själva mordet som talar för M s nackdel. Kampen innan T avled var ganska utdragen (flera minuter mellan dunsarna och sparkljuden i väggarna). Om grannarna upplevde ljuden och vibrationerna så höga så dom reagerar med att knacka på, kan man tycka att M borde uppmärksammat dessa. J skulle aldrig ta risken att åka till McD och lämna en stupfull M själv i lägenheten med ett lik med risk för att M flippar ut. Att J t.o.m stannar för att prata med en kompis pekar mot att läget för tillfället är under kontroll i lägenheten.

Att hon hjälpt till att bära kroppen till bilen och åtminstone åkt med en bit i bilen borde vara klarlagt. Att hon heller inte larmar när hon är utanför J s räckvidd tyder på att hon är högst delaktig tyvärr.

Nu när J erkänt misshandel och vissa omständigheter så blir man nyfiken på om hon sagt sanningen om M s delaktighet. Jag tror hon har gjort det, och då blir det svårt för M att hålla fast vid sin story i rätten.
Citera
2023-02-03, 17:43
Medlem
Citat:
AB:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQj8Ea/18-aring-erkanner-att-hon-flyttat-kropp

Inget nytt, exakt samma som i SRs och svt:s artiklar.

Blir intressant att se om de tar in någon med spetskompetens i dokumentären att kommentera den spetskompetens som utrett det IT-tekniska.
Med tanke på att IT och det ”DNA-mässiga” lär väga tungt i det här åtalet.
Citera
2023-02-03, 17:44
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Strypgrepp - försök till mord?

Hej! Om jag hamnar i bråk och stryper någon med nåt typ av grepp, dom blir medvetslösa men vaknar till sen, räknas det som mordförsök?

LAWLINE SVARAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du undrar vad det i straffrättslig mening skulle innebära om du i en bråksituation stryper någon så att personen blir tillfälligt medvetslös.

Försök till mord är en kriminell handling som innebär att en viss gärning har påbörjat tagandet av en annan människas liv (3:11 och 23:1 Brottsbalken). Det kan vara fråga om exempelvis ett strypgrepp. I fallet som du beskriver ser jag inte det som troligt att det skulle räknas som mordförsök. Det kan dock vara möjligt att klassa så som misshandel eller ofredande.

Enligt min bedömning är därför huvudfrågan här avsikten, som i det fallet som du beskriver saknas.

Avsikten

Avsikten att försöka mörda någon bestäms utifrån att gärningsmannen har haft en avsikt som sträcker sig utöver det som faktiskt skett. Tas strypgrepp om någon där den avsedda effekten är att personen ska bli medvetslös föreligger inte en avsikt att personen i fråga ska dö. Är det personen som tar strypgrepp som självmant släpper taget efter påbörjad strypning så indikerar det på avsaknad av avsikt. Detta har även styrkts i ett fall då en man inte kunde dömas för försök till mord på sin sambo då han avslutade strypningen självmant (NJA 1998 s.86).

Det finns ingen avsikt hos dig att ta den andre personens liv, varför försök till mord inte kan komma på fråga.

Vad ska strypgreppet bedömas som då?

Det som istället kan aktualiseras är misshandel (3:5 Brottsbalken). Misshandel innebär att det tillfogas skada på den andra människan. Skada som enligt min vetskap kan uppkomma vid strypgrepp är smärta och blåmärken varför det kan räknas så som misshandel. Det är i regel fråga om ringa misshandel när offret inte behöver uppsöka sjukvård.

Strypgrepp som endast gör person medvetslös men inte skadar personen i fråga kan inte klassas som misshandel utan klassas då istället som ofredande (4:7 Brottsbalken).

I fall då strypgreppet sker som handling i självförsvar kan det dock aktualisera frågan om huruvida strypgreppet är att klassa så som nödvärn (24:1 Brottsbalken). Blir du angripen av någon får du använda en viss mängd av våld för att avvärja angreppet utan att det ses som en brottslig handling. Sättet du förvarar dig på får dock inte vara uppenbart oförsvarligt. Detta är en bedömningsfråga där omständigheterna kring bråket får spela in.

Sammanfattningsvis

Nej, ett strypgrepp som du sedan släpper skulle inte klassas så som försök till mord då det inte finns någon avsikt att döda den andra personen. Det kan dock klassas så som misshandel eller ofredande. Sker strypgreppet som självförsvar i ett bråk kan det även vara fråga om nödvärn vilket gör att handlingen inte ses som brottslig.

Lite märkligt svar tycker jag. Isåfall måste ju gärningspersonen erkänna att den hade för avsikt att döda för att det ska räknas som mordförsök, annars är det misshandel. Att den släpper taget kan ju bero på att offret lyckas ta sig loss.
Citera
2023-02-03, 17:47
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
"åklagare Adam Rullman säger att utredningen visar att även 18-åringen var delaktig i att döda Tove."

Åklagarens egna ord och dem står på samma sida som inlägget du kommenterade, underlättar för dig själv om du läser vad som skrivits innan du kommenterar.

OK, fel av mig!
Citera
2023-02-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa

Kroppen låg ute ca 2 veckor och bör vara välbevarad på dom ytor som skyddats av kläder. Så blåmärken och andra skador tror jag dom hittat.
Citera
2023-02-03, 17:56
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En dödade och den andra hjälpte till…
Klart som korvspad från starten.
Varför allt detta intresse, frågar jag mig.
Bara dumt. Simpelt.
Hur, när och varför; är ointressant, tycker jag.

Vi vet ju i stort det meara - hur, när och varför!

Hur - lägenheten...
När? - ca 02.30 - 3.00
Förflyttning av LIK nån gång vid 03-06. Kalla brudar...
Citera
2023-02-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilove69
Då är vi två...blir en helkväll!

Ser fram emot FUP, kommer svepa den på en dag säkert haha
Citera
2023-02-03, 18:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
"Som jag ser på utredningsläget just nu är hon, oavsett den förklaring som du hänvisar till, misstänkt för delaktighet i båda gärningarna, vilket hon också är häktad för."

Rullman är tydlig efter dagens MH-story.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp

Herregud, skylla på fylla....MH måste ju vara enormt KORKAD.

Mordet och bortforsling av kroppen tar ca 1-2 timmar. Är man så j---kla dyngrak så man spyr och somnar, så vaknar man inte alls på flera timmar, typ minst 6-7, det heter ju "sova ruset av sig"......och det brukar inte gå att väcka en sådan person i första taget, absolut INTE efter någon timme!

Att vara så full att man spyr är ett tecken på alkoholförgiftning och mycket hög promillehalt och det går inte bort på någon liten timme!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in