2023-02-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om/när RB går ur innehavet så kommer SEK stärkas.

Du för massa cirkelresonemang. SEK stärks eftersom obligationsräntorna ökar när innehavet minskar. Det är samma mekanism som gör att höjd styrränta stärker en valuta, åtminstone kortsiktigt.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-02-03 kl. 13:25.
Citera
2023-02-03, 13:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Blir bara så förvånad när man hör de som bor i småstäder, och därmed antagligen köpt sitt hus för inte ens 50% av de priser vi har här, men ändå har svårt att få ihop ekonomin.
Jag gjorde för något år sedan, i bubbeltråden, en benchmark mellan Piteå och Sollentuna.
Och använde data för kommunerna från någon källa jag inte nu kommer ihåg exakt. Men det var data för kommuner.

Då var det faktiskt så att en villaägare i Sollentuna med medelinkomst där fick mer över av lönen än motsvarande i Piteå. Trots att snitt-villan i Sollentuna var mycket dyrare än den i Piteå.
Den högre medellönen i Sollentuna uppvägde den högre ränteutgiften.

Vid någon ränta så fanns ett break even. Kommer inte ihåg var. Är inte säker på att vi är där än.

Så den som kan få medellön i Sollentuna gör mer rätt i att bo där, ur ett strikt ekonomiskt perspektiv. Och den som får under gör troligen mer rätt i att flytta till Piteå. Och vv för den i Piteå som kan få sig medellön i Sollentuna (eller mer).

Det här gör att det över tiden sker en genomsnittlig ökning av dugliga personer i kommuner med höga bostadspriser (och löner). Det sker en migration av kompetens till storstäder helt enkelt. Och en migration ut av de som är mindre kompetenta.

Detta gör att folk är villiga (och har förmåga) att betala mer för adress och så stiger priserna i storstäder.

Detta är bra ur ett tillväxtperspektiv iom att man behöver tillgång till kompetens för att kunna nå framgång med utvecklingsarbete som leder till tillväxt. Politiker som vill se ett framgångsrikt Sverige låter bli att obstruera detta.

Politiker som vill skicka tillbaka Sverige till medeltiden försöker obstruera.

-----------------------------------
En bit in i framtiden med minskande folkmängd på jorden så kommer levnadsstandard bli högre i större storstäder, och de storstäder som förlorar i konkurrensen tynar bort.
Citera
2023-02-03, 13:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
SEK stärks eftersom obligationsräntorna ökar när innehavet minskar. Det är samma mekanism som gör att höjd styrränta stärker en valuta, åtminstone kortsiktigt.
Då får du visa att SEK stärks när de som hade obligationer växlar ifrån sig SEK.
Jag räknar inte med att du kommer lyckas visa det under min livstid iaf. Men sätt igång och arbeta med det.
Citera
2023-02-03, 13:29
Medlem
Citat:
Då får du visa att SEK stärks när de som hade obligationer växlar ifrån sig SEK.
Jag räknar inte med att du kommer lyckas visa det under min livstid iaf. Men sätt igång och arbeta med det.

Du kanske har missat att i stort sett alla obligationsmarknader har fallit? De flesta (och största) långt mer än den svenska.
Citera
2023-02-03, 13:49
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Här ett fantastiskt diagram som jag tänker på ibland. Den visar reallöneökning och bostadspris efter inflation i Sverige i samma diagram. Skillnaden är hårresande och orimlig från år 2001, en bostad kan inte sticka iväg så mycket och ta mer av en hushållsbudget i all oändlighet.
http://flutetankar.blogspot.com/2017/11/reala-svenska-bostadspriser-uppdaterade.html
Denna går bara till 2015. Sedan dessa har huspriserna ökat ytterligare 20-30%. Någon som kan länka en kurva 1980-2022?

Ganska enkelt att slå ihop ekonomifakta och SCB. Jag tog inflationsjusterade småhuspriser och inflationsjusterade medianen av hushållens disponibla inkomster, vilket gav: diagram (år 1986-2021)

Ser som väntat ännu "roligare" ut efter 2015...

Källa:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/Bostadspriser/?graph=/16121/1,2,3/all/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/inkomster-och-inkomstfordelning/inkomster-och-skatter/
Senast redigerad av insexnyckeln 2023-02-03 kl. 13:54.
Citera
2023-02-03, 13:51
Medlem
Citat:
Jag gjorde för något år sedan, i bubbeltråden, en benchmark mellan Piteå och Sollentuna.
Och använde data för kommunerna från någon källa jag inte nu kommer ihåg exakt. Men det var data för kommuner.

Då var det faktiskt så att en villaägare i Sollentuna med medelinkomst där fick mer över av lönen än motsvarande i Piteå. Trots att snitt-villan i Sollentuna var mycket dyrare än den i Piteå.
Den högre medellönen i Sollentuna uppvägde den högre ränteutgiften.

Vid någon ränta så fanns ett break even. Kommer inte ihåg var. Är inte säker på att vi är där än.

Så den som kan få medellön i Sollentuna gör mer rätt i att bo där, ur ett strikt ekonomiskt perspektiv. Och den som får under gör troligen mer rätt i att flytta till Piteå. Och vv för den i Piteå som kan få sig medellön i Sollentuna (eller mer).

Det här gör att det över tiden sker en genomsnittlig ökning av dugliga personer i kommuner med höga bostadspriser (och löner). Det sker en migration av kompetens till storstäder helt enkelt. Och en migration ut av de som är mindre kompetenta.

Detta gör att folk är villiga (och har förmåga) att betala mer för adress och så stiger priserna i storstäder.

Detta är bra ur ett tillväxtperspektiv iom att man behöver tillgång till kompetens för att kunna nå framgång med utvecklingsarbete som leder till tillväxt. Politiker som vill se ett framgångsrikt Sverige låter bli att obstruera detta.

Politiker som vill skicka tillbaka Sverige till medeltiden försöker obstruera.

-----------------------------------
En bit in i framtiden med minskande folkmängd på jorden så kommer levnadsstandard bli högre i större storstäder, och de storstäder som förlorar i konkurrensen tynar bort.
Tittar jag på ekonomifakta så ligger medelinkomsten (månad och netto) för 2 pers i Sollentuna runt 49k och i Piteå runt 41k.
Medianpris från hemmets försäljningar (senaste 12 månaderna) på en villa (120-170kvm och byggt efter 2005) i Sollentuna är 8 802 000 kr och i Piteå 2 351 000 kr.
Citera
2023-02-03, 13:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Priserna i Mölndal steg kraftigt under "de galna åren" (2011-2017, 2020-2021). Inte bara är Mölndals Centrum i praktiken ihopvuxet med Gbg via Mölndalsvägen (spårvägsförbindelsen), jag tror Mölndal brukar komma högt på listor över akademikertäta kommuner. Alltså, har du en "spännande" granne i Mölndal, är sannolikheten högre att den har PhD än PTSD. En (ofta outtalad men väl införstådd) anledning till att Mölndal är attraktivt.
Jag kan ingenting om Göteborg så det där vet du bättre än mig men 50k/kvm låter inte som några Stockholmspriser i mina öron, särskilt inte något som ligger hyfsat bra till både i avstånd och med förbindelser. Det där objektet hade nog kostat det dubbla i Stockholm.
Citera
2023-02-03, 14:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så vad är din prognos för innerstan?
Så länge reallönerna sjunker och inte räntan sänks så lär det fortsätta nedåt.
Får vi det scenario i världen/Sverige som Michael Burry varnar för så kan vi få uppgångar följt av stigande inflation och sjunkande tillgångspriser under en rad av år framöver.
Citera
2023-02-03, 14:19
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Är faktiskt ensamstående, så dålig koll på vad barn kostar. Men med vänner runt om så ser man hur mycket som faktiskt krävs för att de ska vara nöjda, och speciellt när de kommer upp i lite ålder.

Blir bara så förvånad när man hör de som bor i småstäder, och därmed antagligen köpt sitt hus för inte ens 50% av de priser vi har här, men ändå har svårt att få ihop ekonomin. Min tanke har alltid varit att många t.ex har konsumtionslån och sånt som gör att ekonomin inte går ihop. Men kanske bara blivit så dyrt med allt idag att folk ändå har det svårt att få ekonomin att gå ihop.
Personligen hade jag nog siktat på att få ner elkostnaden så fort som möjligt om jag satt i samma sits. Den är både en osäkerhetsfaktor i ekonomin och även en stor del av den. Lite solceller är en bra investering för många tänker jag, och det är något jag skulle säga är värt att ta upp nya lån för. Många kör väl runt i bilar för 200-300tkr idag och då hade jag hellre tagit 100-150' från de och lagt på solceller. Man blir inte mycket gladare i en fin bil nämligen..
Ligger mkt i det du säger. Många har lånat alldeles för mkt och låg redan på marginalen,
Sen när ränta och inflation exploderar blir det tufft.Man vill ju leva och inte bara bo.
Kanske kommer många BMW Xdrive o Mini Cooper på Blocket nu på tal om det.

Ja, du har helt rätt, energiförbrukningen är prio. Har börjat titta på solceller men funderar på om man ska ansluta sig till fjärrvärmen alt bergvärmepump.
Blir iaf ingen Xdrive utan får nöja mig med min gamla svenska pansarvagn tills man får råd med elbil.
Citera
2023-02-03, 14:28
Medlem
Citat:
Obegripligt. Jag hade då kollegor med bra inkomster och (troligen) skuldfria som körde med matlåda.

Jag kör med Matlåda Oftast de färdiga förpackade pastasalladerna från LIdl för omkring 35 kr styck De är både goda, billiga, och smidiga att ta med sig och äta...

Bryr nog inte så mycket om kostnaden dock.....
Citera
2023-02-03, 14:54
Medlem
Rengens avatar
Citat:
15000 för ett radhus i Täby i el? Ja med direktverkande el och 30 minuters duschar och 24 grader inne möjligen.

Nej, detta var inget litet radhus i Täby och 24 grader, men jag var kanske otydlig. Friliggande villa 175 kvm 18 500 kr avseende december. Och inget jag hört från en kompis kompis.
Och du har rätt det är direktverkande el. Men nu skulle det installeras värmepump.
Men det var också kallt i delar av december.
Citat:
200 000 kr i räntekostnad på 4 msek i lån? Tror inte någon sitter med 5% ränta idag. Snittet ligger snarare runt 3.5%
Ja, det stämmer men vi är definitivt på väg mot över 5 % listräntor.

Citat:
Ni är absolut inga idioter. Ni är beredda att göra den uppoffringen för rätt mycket bekvämlighet.

En bostad på totalt 250? Kvm är väldigt mycket yta för bara 4 personer. Sannolikt minst 100 kvm som ni egentligen inte behöver. Att sitta på 250 kvm för 2 vuxna och 2 barn är som att köra en Land Rover istället för en VW tex.

Kör ni runt med relativt nya bilar och inte typ Dacia etc så lyxar ni ju till det också. Osv.

Personligen skulle jag hellre ha 150kvm med 22 grader varmt hemma än 250 kvm med 18 grader om jag skulle välja. Men respekterar givetvis att alla är olika.

Tack för att du tar tillbaka det där med idioter. Jag ber om ursäkt för det där med "rutten människosyn". Du vet hur hetsigt det kan blii bakom tangentbordet...

Ja, nu är det iofs källare på 80 kvm som vi bara håller torr. Men håller med dig det är onödigt stort men elkostnaden var inget man tänkte på den tiden vi köpte,

Men håller med dig ett mindre boende är att föredra och ha det varmare, men nu får man investera i alternativ värmekälla.
Så tror det här med vita putsade kyrkor med mkt plats för vänner kommer trenda ut.
Nej ,nya bilar är inte att tänka på i nuläget. Tror det gäller många som får prioritera om.
Citera
2023-02-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så länge reallönerna sjunker och inte räntan sänks så lär det fortsätta nedåt.
Får vi det scenario i världen/Sverige som Michael Burry varnar för så kan vi få uppgångar följt av stigande inflation och sjunkande tillgångspriser under en rad av år framöver.

”Det lär fortsätta nedåt”.

Min prongos är att det lär regna i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in