2023-02-03, 11:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ju rena rama stockholmspriserna i en -alldaglig Gbg-förort.

Det är väl ingen skräll att det är svårt att få tillbaka pengarna. Normalt sett på en normal bostadsmarknad ska man inte göra vinst på nyproduktion, eller ens räkna med att få tillbaka sin insats.

Det är lite som att köpa en ny bil att köpa nyproduktion Man betalar en premie för att det är nytt.
50k/kvm är väl i paritet med vad det kostar i området. Mölndal har väl tågförbindelse rakt in i Göteborg som tar 10-20 minuter och kostar 50 spänn vilket lär påverka prisbilden positivt. Att slippa köra bil till och från Göteborg är nog värt en hel del.
Citera
2023-02-03, 11:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om vi inte höjer räntan så upphör vår export (och import)?

Hur ser logiken ut bakom det?
Upphör sa jag väl inte? Men att kronan kommer sjunka mer om vi inte höjer räntan är väl ändå ganska troligt? Och då ökar importpriserna, både för industrin och konsumenterna och inflationen eldas på... Så en höjning är nog ganska klokt att räkna med för alla bostadsköpare/ägare.
Citera
2023-02-03, 11:43
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Medellönen i Sverige är 37000 kr. Två sådana löner är 60k sek efter skatt. Även om de bor i ett Radhus I "dyra" Täby som de köpt för 5 msek med 4 msek I lån är de totala ekonomiska idioter om de måste gå runt med fleecetröjor. Eller så har de lyckats förköpa sig genom att mygla med banken eller börjat jobba deltid etc.

Du pratar sannolikt om två butiksarbetare i Arvika som har köpt en gammal kåk som nu fått höga elkostnader.

Du ser allt ur ett Stockholmsperspektiv, Nu är du säkert inte husägare och vet vad det innebär. Du tror att alla kan lägga hur stor del av sin lön som helst på boendet,
Och paret i Täby kunde mkt väl ha en energiräkning på 15 000. Och de kommer få en räntekost innan avdrag på bortåt 200 000/år.
De kanske har barn och det kostar, speciellt med kraftigt ökadde matpriser.

Och det är väl inte fel att gå i fleecetröja för att dra ner på elkostnader.
Men visst vill du kalla folk för idioter för att de sparar ström så får det stå för dej.
Men det är en väldigt rutten människosyn.
Citera
2023-02-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Var priserna landar i för "normalläge" kan man såklart resonera kring, baserat på olika data och jämföra historiskt.

Ser vi till innerstaden så låg kvm-priset på 90k i maj 2019. Då var bolåneräntorna runt 1.5% med förväntan om måttliga uppgångar. Sedan dess har lönerna gått upp kanske 15%, kostnaderna också ca 15%, börsen är upp 30% och räntan börjar närma sig 4%. Borde dessa parametrar peka mot ett högre eller lägre kvm-pris i maj 2023?

Tja nu finns förväntningar om nedgångar framgent, inte 2023 men framöver. Folk har längre horisont än 6 månader när de köper bostäder.

De som köper i innerstan är garanterat mer exponerade mot börsen än snittet.

Innerstan har ökat mest av alla områden i hela Storstockholm under många år nu. Folk vill bo centralt, och stora delar av förorterna anses mer och mer obeboeliga. Det som byggts nytt ligger för det mesta off.

Så 85k i maj är det nya budet?
Citera
2023-02-03, 12:14
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, du kanske rör dig bland i medelklassfamiljer i dyra BR i Stockholms innerstad. Tror dock inte de är representativa för resten av Sverige.
De jag känner kommer inte därifrån kan erkännas men definitivt inte heller från vischan.

Går själv med fleece hemma i villan pga. dyra energikostnader och är inte låginkomsttagare.

Och nu höjer ECB styrräntan med 0,5 % och ska höja med ytterligare 0,5 % nästa månad,
Innebär vi snart över 5 % boränta i Sverige.Kommer marknaden gå ner 10 % till eller blir det 15 % närmaste året?.

Vi talar trolig kollaps på svensk bostadsmarknad i vilket fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Vad gör du (och de som dig) av med pengarna på? Om du inte bor i Sthlms närområden där allt är svindyrt så förstår jag faktiskt inte hur du inte kan klara av energi o bostadskostnaderna.
Tack för att du kommenterar artigt denna gång. Det är värt ett ärligt svat.
Pengarna går bl.a. till följande: Två barn med deras aktiviteter, sen vet du kanske hur mkt de duschar och kan äta..
Två bilar, visst kan kanske klara oss på en men vi har valt 2 för bekvämlighet.
180 kvm+källare kvm kostar en del att värma upp trots värmepump. 12000 i energiräkning sist.
Boende räntor+amortering inte så farligt 15 000. Men underhåll kostar det med.
Sen har du alla andra levnadsomkostnader.
Då förstår du här lätt det kan dra iväg för 2 medelinkomsttagare, speciellt som tex mat, bränsle har blivit mkt dyrare..

Då kan man sänka temperaturen lite och gå i fleece, sparar faktiskt en hel del.
Vi är många "idioter" (enligt Flanders Bygg) som går i fleece.
Citera
2023-02-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
50k/kvm är väl i paritet med vad det kostar i området. Mölndal har väl tågförbindelse rakt in i Göteborg som tar 10-20 minuter och kostar 50 spänn vilket lär påverka prisbilden positivt. Att slippa köra bil till och från Göteborg är nog värt en hel del.

Priserna i Mölndal steg kraftigt under "de galna åren" (2011-2017, 2020-2021). Inte bara är Mölndals Centrum i praktiken ihopvuxet med Gbg via Mölndalsvägen (spårvägsförbindelsen), jag tror Mölndal brukar komma högt på listor över akademikertäta kommuner. Alltså, har du en "spännande" granne i Mölndal, är sannolikheten högre att den har PhD än PTSD. En (ofta outtalad men väl införstådd) anledning till att Mölndal är attraktivt.
Citera
2023-02-03, 12:40
Medlem
Citat:
Pengarna går bl.a. till följande: Två barn med deras aktiviteter, sen vet du kanske hur mkt de duschar och kan äta..
180 kvm+källare kvm kostar en del att värma upp trots värmepump. 12000 i energiräkning sist.
Då förstår du här lätt det kan dra iväg för 2 medelinkomsttagare, speciellt som tex mat, bränsle har blivit mkt dyrare..

Ni är absolut inga idioter. Ni är beredda att göra den uppoffringen för rätt mycket bekvämlighet.

En bostad på totalt 250? Kvm är väldigt mycket yta för bara 4 personer. Sannolikt minst 100 kvm som ni egentligen inte behöver. Att sitta på 250 kvm för 2 vuxna och 2 barn är som att köra en Land Rover istället för en VW tex.

Kör ni runt med relativt nya bilar och inte typ Dacia etc så lyxar ni ju till det också. Osv.

Personligen skulle jag hellre ha 150kvm med 22 grader varmt hemma än 250 kvm med 18 grader om jag skulle välja. Men respekterar givetvis att alla är olika.
Senast redigerad av flanders 2023-02-03 kl. 12:44.
Citera
2023-02-03, 12:42
Medlem
Citat:
Du ser allt ur ett Stockholmsperspektiv, Nu är du säkert inte husägare och vet vad det innebär. Du tror att alla kan lägga hur stor del av sin lön som helst på boendet,
Och paret i Täby kunde mkt väl ha en energiräkning på 15 000. Och de kommer få en räntekost innan avdrag på bortåt 200 000/år.

Men visst vill du kalla folk för idioter för att de sparar ström så får det stå för dej.

15000 för ett radhus i Täby i el? Ja med direktverkande el och 30 minuters duschar och 24 grader inne möjligen.

200 000 kr i räntekostnad på 4 msek i lån? Tror inte någon sitter med 5% ränta idag. Snittet ligger snarare runt 3.5%
Citera
2023-02-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Med 85% belåning, vilket det handlade om, så är kontantinsatsen ganska given. Och redig är inte vad jag skulle beskriva den som.

Det jag testade var om mindre ändringar i kontantinsats ökade lånets storlek. Det gjorde det inte.

Nej då håller jag med. Det räcker inte med några tio-, eller ens hundratusen, för att göra skillnad. Vi pratar att man måste ner från 85% till 50-60% kanske för att man faktiskt ska få skillnad.

Citat:

Får inte glömma BMW 520 Xdrive och Mini Coopern på leasing som står på uppfarten!

Citat:

Är faktiskt ensamstående, så dålig koll på vad barn kostar. Men med vänner runt om så ser man hur mycket som faktiskt krävs för att de ska vara nöjda, och speciellt när de kommer upp i lite ålder.

Blir bara så förvånad när man hör de som bor i småstäder, och därmed antagligen köpt sitt hus för inte ens 50% av de priser vi har här, men ändå har svårt att få ihop ekonomin. Min tanke har alltid varit att många t.ex har konsumtionslån och sånt som gör att ekonomin inte går ihop. Men kanske bara blivit så dyrt med allt idag att folk ändå har det svårt att få ekonomin att gå ihop.
Personligen hade jag nog siktat på att få ner elkostnaden så fort som möjligt om jag satt i samma sits. Den är både en osäkerhetsfaktor i ekonomin och även en stor del av den. Lite solceller är en bra investering för många tänker jag, och det är något jag skulle säga är värt att ta upp nya lån för. Många kör väl runt i bilar för 200-300tkr idag och då hade jag hellre tagit 100-150' från de och lagt på solceller. Man blir inte mycket gladare i en fin bil nämligen..
Citera
2023-02-03, 12:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Upphör sa jag väl inte? Men att kronan kommer sjunka mer om vi inte höjer räntan är väl ändå ganska troligt? Och då ökar importpriserna, både för industrin och konsumenterna och inflationen eldas på... Så en höjning är nog ganska klokt att räkna med för alla bostadsköpare/ägare.
Du skrev "SEK kollapsa totalt". Och för att det skall hända så kan vi inte ha någon export och import.
Då har i stort sett alla handel upphört.

Att växelkursen faller lite till är ganska långt från att den kollapsar totalt.
Och så kan det bli om vi har lägre tillväxt.
I grunden är det tillväxten som styr. Och hög tillväxt kräver låga kapitalkostnader. Aka låg ränta.

Att växelkursen fallit under de senaste åren har en del att göra med att RB köpt obligationer. Den minskade volymen har gjort att folk växlat ifrån sig SEK. För att istället köpa obligationer i annan valuta.
Om/när RB går ur innehavet så kommer SEK stärkas. Om den återgår helt får vi se. Kan vara så att många övergett svensk obligationsmarknad permanent. Valutan är liten.
Citera
2023-02-03, 12:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ni är absolut inga idioter. Ni är beredda att göra den uppoffringen för rätt mycket bekvämlighet.

En bostad på totalt 250? Kvm är väldigt mycket yta för bara 4 personer. Sannolikt minst 100 kvm som ni egentligen inte behöver. Att sitta på 250 kvm för 2 vuxna och 2 barn är som att köra en Land Rover istället för en VW tex.

Kör ni runt med relativt nya bilar och inte typ Dacia etc så lyxar ni ju till det också. Osv.

Personligen skulle jag hellre ha 150kvm med 22 grader varmt hemma än 250 kvm med 18 grader om jag skulle välja. Men respekterar givetvis att alla är olika.
Sedan är det inte riktigt antingen eller. Jag har mer åt 250 kvm och 22 grader (22.3 mer exakt ser jag. Solinstrålning) och fleecetröja.
Man kan ha fleecetröja för att det är komfortabelt. Jag ser inte riktigt att det borde ha så negativ klang som det fått i tråden.

Det här påminner mig om när jag visade att man kunde täcka in en hel del räntehöjning bara av att gå från lunchrestaurang till matlåda. Och folk i tråden höll på avlida vid tanken på att ha matlåda. Obegripligt. Jag hade då kollegor med bra inkomster och (troligen) skuldfria som körde med matlåda.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-03 kl. 13:05.
Citera
2023-02-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Nej då håller jag med. Det räcker inte med några tio-, eller ens hundratusen, för att göra skillnad. Vi pratar att man måste ner från 85% till 50-60% kanske för att man faktiskt ska få skillnad.

Får inte glömma BMW 520 Xdrive och Mini Coopern på leasing som står på uppfarten!

Är faktiskt ensamstående, så dålig koll på vad barn kostar. Men med vänner runt om så ser man hur mycket som faktiskt krävs för att de ska vara nöjda, och speciellt när de kommer upp i lite ålder.

Blir bara så förvånad när man hör de som bor i småstäder, och därmed antagligen köpt sitt hus för inte ens 50% av de priser vi har här, men ändå har svårt att få ihop ekonomin. Min tanke har alltid varit att många t.ex har konsumtionslån och sånt som gör att ekonomin inte går ihop. Men kanske bara blivit så dyrt med allt idag att folk ändå har det svårt att få ekonomin att gå ihop.
Personligen hade jag nog siktat på att få ner elkostnaden så fort som möjligt om jag satt i samma sits. Den är både en osäkerhetsfaktor i ekonomin och även en stor del av den. Lite solceller är en bra investering för många tänker jag, och det är något jag skulle säga är värt att ta upp nya lån för. Många kör väl runt i bilar för 200-300tkr idag och då hade jag hellre tagit 100-150' från de och lagt på solceller. Man blir inte mycket gladare i en fin bil nämligen..

Den obligatoriska resan till Thailand (och ofta en till resa) som även undre medelklass drar iväg på sticker rätt rejält när du ska betala för 2 hotellrum och 4 flygbiljetter över 2 veckor. Denna ser de flesta som en absolut livsnödvändighet. Där sticker kanske 100k utan problem
Senast redigerad av flanders 2023-02-03 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in