2023-02-02, 16:01
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Teorin att SE, helt utan vapen och motiv, ska gå från en nöjd och avslappnad grafiker, med en skön vintersemester i tankarna, till en rasande statsministermördare är befängd.

Alla vet vi att det finns individer som blir som förbytta när de dricker alkohol. Dåligt ölsinne kallas det också. Och det var tydligen välkänt att han brukade "dricka middag" och att han senare i livet fick stora alkoholproblem, inlagd på avgiftning m.m. Därför är det inte befängt.

Därmed inte sagt att han är GM.
Citera
2023-02-02, 16:13
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det möjligtvis så att guggel har läst färdigt den osannolike mördaren? Hittades det något med substans i boken?

Nja, jag ser den mer som obligatorisk läsning om man är intresserad av det här. Det är en trave indicier och teorier, ingenting annat.
Citera
2023-02-02, 16:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
SE tonar ner interagerandet med vaktpersonal för att, åtminstone i teorin, ha chansen att hinna ut på Sveavägen och få en roll i utredningen.”

Han blev förbannad för att han inte fick vara med på rekonstruktionen.

Vad är det för statsministermördare som agerar så?

Vem vill möta alla vittnen kort efter det att han mördat en man och skadskjutit hans fru?

Är teorin att han tänkt ”charma sig ur” situationen om de närmste vittnena bara pekat på honom och sagt att för i helvete där är han ju?

Hela historien om SE som mördare är fullständigt bisarr.

Det vore varken första eller sista gången som en gärningsman vill "hjälpa till" i en utredning. Finns flera sådana, misstänkta, aktiva fall just nu.

Dessutom skulle han då kunna kontrollera situationen. Ha en förklaring redo. Mästra dem ...

Bisarr för oss, ja. Men tänker en person som kan utföra ett sådant dåd precis som du och jag? SE beskriver i en intervju dådet, om det var en avsnäsning med påföljande ilska, som "mänskligt" ...

Håller vi verkligen med om det?
Citera
2023-02-02, 17:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nej, BP hade ingen som helst uppfattning om att OP lades i framstupa. När BP kom fram så hade OP LEGAT i framstupa sidoläge, vilken är något helt annat, eller hur? OP vändes på rygg och HLR sattes in.
KJ nämner (GER STÖD ÅT) att SG och någon till hade vänt OP i framstupa innan hon kom fram, dvs ungefär 23.21.50. OP vändes på rygg, HLR sattes in.
AH säger att OP låg i framstupa när hon kom fram. OP vändes på rygg, HLR sattes in.

Det finns inga som helst motstridigheter mellan uppgifterna SG, AH, KJ och BP lämnar sålunda, om vändningen skedde tidigt. Det måste vara detta som är ditt bevis på att framstupa har hänt vad jag kan förstå av dina tidigare inlägg, eller har du ändrat dig nu? SE kan inte ha varit med i detta tidiga skede som du medger. Det räcker långt för mig att du och några andra medgett det.

Du skriver "När detta ska ha gjorts är svårt att avgöra utifrån uppgifterna". På vilket sätt är det svårt? Alla uppgifter utifrån de inblandade ger vid handen att det skedde 23.21.50 vilket du själv sagt en gång i tiden. Jag avslutar där då vi inte kommer längre.

Ja vi kan sluta.

Men visst finns det motstridigheter mellan SG, AE, KJ, BP kontra AH när det kommer till framstupa sidoläge eftersom AH inte alls uppfattar att det skett?
(A. Ersson är dock en du aldrig nämner i dina inlägg.)

Gällande "när" och "svårt" så avsåg jag dels möjligheten att Palme även kan ha vänts mer än en gång.
Sedan är jag nog beredd att ändra mig gällande 23:21:50 om jag nu sagt det tidigare. Det skulle kunna vara liter senare ändå.
Men jag får det till att detta görs innan ryggläge och HLR, så där står jag kvar.

Hur och om SE varit delaktig samt i.s.f. när går inte att avgöra, men som jag precis skrev:

Oavsett när så kommer ändå SE med de uppgifter han gör? Enligt Henry O så är det flera(vi) som vänder Palme till rätta. Till Bergström på lördag förmiddag handlar det också om att det är flera personer. "vi var några stycken.."

Hur är det möjligt?
För även om Palme aldrig lades i framstupa sidoläge, så stämmer SE's uppgifter här med att Ersson och Glantz tillsammans vände på Palme.

Självfallet relevanta frågor om man ska se SE ur ett GM-perspektiv.
Och därför ställer jag dessa, för att jag vill veta och "lära mig mer".
Citera
2023-02-02, 17:42
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja vi kan sluta.

Men visst finns det motstridigheter mellan SG, AE, KJ, BP kontra AH när det kommer till framstupa sidoläge eftersom AH inte alls uppfattar att det skett?
(A. Ersson är dock en du aldrig nämner i dina inlägg.)

Gällande "när" och "svårt" så avsåg jag dels möjligheten att Palme även kan ha vänts mer än en gång.
Sedan är jag nog beredd att ändra mig gällande 23:21:50 om jag nu sagt det tidigare. Det skulle kunna vara liter senare ändå.
Men jag får det till att detta görs innan ryggläge och HLR, så där står jag kvar.

Hur och om SE varit delaktig samt i.s.f. när går inte att avgöra, men som jag precis skrev:

Oavsett när så kommer ändå SE med de uppgifter han gör? Enligt Henry O så är det flera(vi) som vänder Palme till rätta. Till Bergström på lördag förmiddag handlar det också om att det är flera personer. "vi var några stycken.."

Hur är det möjligt?
För även om Palme aldrig lades i framstupa sidoläge, så stämmer SE's uppgifter här med att Ersson och Glantz tillsammans vände på Palme.

Självfallet relevanta frågor om man ska se SE ur ett GM-perspektiv.
Och därför ställer jag dessa, för att jag vill veta och "lära mig mer".

Bra inlägg. Kanske är det så om vi spekulerar lite kring ”vittnes-stig”, och att det var han som ryckte i benen och blev avsnäst av AH när han ville vända OP men inte hon och att han därefter drog sig skamset undan till en mer avskild plats. Tog åt sig äran ändå för framstupa? Vad vet man? Men nog om framstupa nu för mig.
Citera
2023-02-02, 18:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men han är inget försenat vittne om han kommer ut på gatan kl. 23:20, som han själv påstår.

Han är ett för tidigt vittne, som hade passerat platsen med god mariginal för att missa händelsen.

Det vet vi idag. Men där och då kan tiden 23:20 ha verkat rimlig för SE/GM, att sikta på med sitt alibi.

När han sedan med tiden upptäcker att det är 23:21:30 som gäller, så försöker han flytta fram sin tid.

Det blir rätt uppenbart vid rättegångarna.

P.S. Hans exfru menar på att han kunde charma till sig det mesta.

Kunde han även "charma" sig ur det mesta? Han uppvisar en driven försvars-retorik.

Med ett falskt narrativ kan man antyda hur man själv vill uppenbarligen.

När påstår han själv att han kommer ut 23:20?
Citera
2023-02-02, 18:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Med ett falskt narrativ kan man antyda hur man själv vill uppenbarligen.

När påstår han själv att han kommer ut 23:20?

RB minns att de dagen efter mordet resonerade sig fram till att han måste ha varit ute på gatan kl. 23:20, om han stämplade ut kl. 23:19. I förhöret den 25:e april säger han på bandinspelningen att han har 20 sekunder fram till Götabanken, efter att ha stämplat ut kl. 23:20.
Citera
2023-02-02, 18:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Detta har jag illustrerat på detta sätt med viss hjälp av andra insatta

https://i.imgur.com/XjKsFzF.jpeg

Ritade snabbt in nu hans egen version.

Den med två röda cirklar innan södra reklampelaren.

Hur många sekunder måste han tittat på klockan då? Utan att kolla vad som hände framöver. LP skrik, bilar som svänger in, AB kastar sig in i dekorima. SG lägger OP i framstupa sidoläge. Anna hage kommer på plats.

All uppståndelse och ljud. Men SE tittar på sin svarta urtavla. Är det nån som tror på den?

Titten på klockan är ointressant skulle jag säga. Eftersom även ett vittne behöver förklara varför man inte såg mordet.

Så om SE kommer ut efter skotten så är inte köockhostorien minsta konstig.
Citera
2023-02-02, 18:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det går inte speciellt bra ihop. Eller alls.
Som du skriver så borde SE sannolikt ha hört Lisbeth skrika. Han borde även ha hört 2 skott.
En förklaring är att han kommer ut senare än vad han själv tror. Då går det bättre ihop, men där vissa saker kvarstår. Vad var avgasknallen för något? Inga andra vittnen ger stöd för detta.
Etc.

Vad avgasknallen är? Bildörr från 70talet. Efterhandskonstruktion för att han trodde han var framme sekunder efter mordet?
Citera
2023-02-02, 18:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
RB minns att de dagen efter mordet resonerade sig fram till att han måste ha varit ute på gatan kl. 23:20, om han stämplade ut kl. 23:19. I förhöret den 25:e april säger han på bandinspelningen att han har 20 sekunder fram till Götabanken, efter att ha stämplat ut kl. 23:20.

Så det är RB som påstår det, och inte SE alltså. Sammanlaget med att tiden 23:19 är helt obekräftad.

23:20:XX plus 5-10s är inte likamed 23:20.

Sen är det också ett annat falskt narrativ. Att 23:20 skulle vara att komma ut för tidigt. Helt fel. 23:20:59 är helt klart för sent.

Sen förstår jag inte vad du menar med att SE i senare förhör förstår han behöver skjuta på sin tid. Om han mördade Palme som du menar så lär han inte ha problem räkna ut ungefär hur lång tid efter utstämplingen det skedde.

Dessutom så är det ju lätt att inse att 23:20:00 inte är för tidigt. Är det 70 m till mordplatsen, 10-15 m inne på Skandia, 2-3 dörrar att öppna? Inget iögonfallande problem.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-02 kl. 18:50.
Citera
2023-02-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Titten på klockan är ointressant skulle jag säga. Eftersom även ett vittne behöver förklara varför man inte såg mordet.

Så om SE kommer ut efter skotten så är inte köockhostorien minsta konstig.
Det är det jag menar att på den punkten håller många med om att det är en lögn.

Hur många personer var framme vid OP när Se kom fram som sent kommen till platsen?
Citera
2023-02-02, 18:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Bra inlägg. Kanske är det så om vi spekulerar lite kring ”vittnes-stig”, och att det var han som ryckte i benen och blev avsnäst av AH när han ville vända OP men inte hon och att han därefter drog sig skamset undan till en mer avskild plats. Tog åt sig äran ändå för framstupa? Vad vet man? Men nog om framstupa nu för mig.

Ja kanske. Gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in