2023-02-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tidigare har man ju haft världscuptävlingar helgen före VM så jag vet inte hur mycket det har stört själva VM-förberedelserna. Men min poäng är att man skulle kunna köra världscup under de kommande veckorna och acceptera att många av de bästa inte skulle vara med just för att ge de nästbästa bra tävlingstillfällen.
Varför inte?

Dom som skulle ställa upp i dessa tävlingar lär väl(?) inte ha med toppen i VC-sammanräkningen ändå?
Skulle vara ett bra tillfälle för dom strax under den yppersta eliten att få komma ut och skaffa sig erfarenhet och dessutom "hålla igång".

Sen kan man ju fundera på vilka som vill arrangera sådana lopp när eliten är borta?
Finns det ekonomi för det?
Publiktillströmning?
Vilka TV-bolag vill satsa på det?

Sen kan man ju fundera på vilka det skulle gynna?
Återkommer kanske med tankegångar runt detta när jag kollat upp lite saker. ;-)

Men intressant och befogad frågeställning.....tycker jag.
Citera
2023-02-02, 09:54
Medlem
katws avatar
Citat:
Tidigare har man ju haft världscuptävlingar helgen före VM så jag vet inte hur mycket det har stört själva VM-förberedelserna. Men min poäng är att man skulle kunna köra världscup under de kommande veckorna och acceptera att många av de bästa inte skulle vara med just för att ge de nästbästa bra tävlingstillfällen.

Det handlar väl troligen till viss del om ekonomi och svårigheter att hitta arrangörsorter.
Citera
2023-02-02, 10:11
Medlem
Spännade herrtävlingar skulle det bli iallafall med alla andra nationers bästa åkare borta och de norska herrar som bara är topp 15 i världen och därmed inte platsar i VM på plats.
Citera
2023-02-02, 12:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Björn Sandström flygs ned till Toblach för att säkerställa så att Sverige kommer ställa upp med fullt herrlag i distansloppet. Han är även tillgänglig för stafetten på söndag.
Citera
2023-02-02, 12:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Har alltid tyckt att damernas skiathlon varit oproportioneligt kort jämfört med motsvarande herrdistans, och också för kort rent generellt med tanke på hur de andra "damdistanserna" förhåller sig till "herrdistanserna". T.ex. 10 km är 2/3 av herrarnas 15 km, eller tremilen är 3/5 av femmilen. Då tycker jag på något sätt att det är orent att damernas skiathlon bara är 15 km (1/2 herr-skiathlon), något som dessutom blir extra påtagligt när många lopp i VC numera är 20 km. Tycker inte att FIS ska ändra till detta mästerskap eftersom (som du nämner) man redan har ett spikat program. Å andra sidan så borde det inte välta VM-programmet att utöka damernas skiathlon med 5 km... Skiathlonen borde utökats redan för flera mästerskap sedan, hoppas vi får se det till 2025.

Sen ska du inte gå igång så du skiter ner dig vad gäller mitt ordval. Var iofs effektsökande och frambringade ju en reaktion, så får väl va nöjd med det.

Jag förklarar bara anledningen utan att »gå igång«. Om man varit med länge och sett skidor under Toini Gustafssons tid (även innan hon lade till Rönnlund) så är det uppenbart hur löjligt korta damernas distanser varit. De hade ju inte ens tre distanser på mästerskap, bara 5 och 10 km.

Det är ju inte så att jag inte tycker samma sak som du alltså. Det handlar bara om att jag inte blir upprörd för att det lever kvar något som bestämdes för några år sedan i ytterligare ett mästerskap. Kan inte tänka mig att de fortsätter med den gamla distansindelningen 2025.
Citera
2023-02-02, 13:39
Medlem
spx700s avatar
Vart är Alvar? Inte med i JVM eller SM. Prioriterar man verkligen långlopp så mycket?
Citera
2023-02-02, 15:21
Medlem
Citat:
Björn Sandström flygs ned till Toblach för att säkerställa så att Sverige kommer ställa upp med fullt herrlag i distansloppet. Han är även tillgänglig för stafetten på söndag.

Känns som Calle inte vill köra alla tre lopp, och Grate kan man ju inte ha i stafett.
Citera
2023-02-02, 16:48
Medlem
Citat:
Nej. Bättre då med undercuperna

Kanske en gemensam kontinental cup helg, typ öppna europeiska mästerskapen om man vill hotta upp alpcupen lite
Senast redigerad av rcs 2023-02-02 kl. 16:54.
Citera
2023-02-02, 17:04
Medlem
rainbowias avatar
Man skulle kanske även låta junior och u23-VM gå närmre riktiga VM.

Att SM går nu är mörker med 90% borta är en annan fadäs.
Citera
2023-02-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spx700
Vart är Alvar? Inte med i JVM eller SM. Prioriterar man verkligen långlopp så mycket?

Han har ett arbete att utföra och kan inte ligga på soffan som dig
Citera
2023-02-02, 18:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Man skulle kanske även låta junior och u23-VM gå närmre riktiga VM.

Att SM går nu är mörker med 90% borta är en annan fadäs.

När skulle SM ha gått?
Citera
2023-02-02, 18:54
Medlem
Blev det nytt utseende och funktion på fis-live idag? Kan inte minnas att det såg ut så igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in