2023-02-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det stora problemet med scandcup är ju att då ska plötsligt Hagströms pappa valla Borås skidor. I Falun sa Linn att hennes skidor inte dög. Tänk om Dyvik faktiskt varit med i cupen, Svahn vallat bort sig och Dyvik haft några moraraketer under fötterna? Man får antingen köra med landslagsvallning på aktuella åkare eller applicera lite sunt förnut och inse att ett OK resultat i TdS betyder att man bör vara aktuell för att köra Les Rousses.

Byström tycker man har varit "tydlig" från landslagsledningen, har man verkligen sagt att "Kör du Tour de Ski, Dyvik, då får du inte köra VM"? FIS skulle bli vansinniga om de fick reda på det.

Ulricehamn, inte Borås.
I övrigt håller jag med till 100%.
Citera
2023-02-01, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
I pressmeddelandet om VM-truppen står det att en grupp åker upp till höjden i Livigno medan de också finns ett alternativ på lågland i Toblach om man känner för det.
Toblach är väl inte lågland
Citera
2023-02-01, 16:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Låg höjd?
Citera
2023-02-01, 17:24
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Nej, mellanhöjd ska det va. Fel av mig.
Citera
2023-02-01, 23:07
Medlem
Känns bisarrt att damernas skiathlon är 2x7,5 km, när 20 km nu är någon form av standard-distans i VC. Borde iallafall vara 2x10 km så att det blir just 20 km totalt.

Stafettsträckorna på damsidan tycker jag också är "för korta", hade där gärna sett att man kör 7,5 km-sträckor istället. Känns dock som ett mindre bekymmer än skiathlonen.
Citera
2023-02-02, 00:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Känns bisarrt att damernas skiathlon är 2x7,5 km, när 20 km nu är någon form av standard-distans i VC. Borde iallafall vara 2x10 km så att det blir just 20 km totalt.

Stafettsträckorna på damsidan tycker jag också är "för korta", hade där gärna sett att man kör 7,5 km-sträckor istället. Känns dock som ett mindre bekymmer än skiathlonen.

Nu tog du väl i så du svimmade? Hur kan det vara bisarrt när det alltid varit så och VC införde en förändring med vissa invändning till denna säsong? Det är fullständigt normalt och logiskt att ett VM som utannonserats och bestämts för flera år sedan håller sig till det ursprungliga programmet. Till nästa VM har det förmodligen ändrats och anpassats till de distanser som gäller inom VC.
Citera
2023-02-02, 01:35
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Har ni någon "dam" som ni tror hoppar in i A-truppen nästa säsong? Dyvik lär väl lämna/ställas utanför?

Nja, känns som utbrytarna är nöjda med upplägget och fortsätter själva en säsong till. Men jag ser gärna att de kommer tillbaka snarast. Inte säker på Dyvik än, finns ingen som hotar bakifrån så kan gott hända hon får vara kvar.

Däremot lär det hända saker i B-laget där Lisa E och antagligen Tove E ska in. Lindström ligger möjligen risigt till att bli nedpetad.
Citera
2023-02-02, 08:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Efter Toblach så dröjer det fem veckor innan nästa världscup. Är det verkligen rimligt att ha ett så långt uppehåll under en period som är den bästa perioden på året att tävla på skidor? De som inte får åka på VM får alltså ett ofrivilligt uppehåll från att möjligheten att tävla på högsta internationell nivå på fem veckor. Skall världscupen helt anpassas efter den "lilla" grupp som tävlar på VM?
Citera
2023-02-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu tog du väl i så du svimmade? Hur kan det vara bisarrt när det alltid varit så och VC införde en förändring med vissa invändning till denna säsong? Det är fullständigt normalt och logiskt att ett VM som utannonserats och bestämts för flera år sedan håller sig till det ursprungliga programmet. Till nästa VM har det förmodligen ändrats och anpassats till de distanser som gäller inom VC.

Har alltid tyckt att damernas skiathlon varit oproportioneligt kort jämfört med motsvarande herrdistans, och också för kort rent generellt med tanke på hur de andra "damdistanserna" förhåller sig till "herrdistanserna". T.ex. 10 km är 2/3 av herrarnas 15 km, eller tremilen är 3/5 av femmilen. Då tycker jag på något sätt att det är orent att damernas skiathlon bara är 15 km (1/2 herr-skiathlon), något som dessutom blir extra påtagligt när många lopp i VC numera är 20 km. Tycker inte att FIS ska ändra till detta mästerskap eftersom (som du nämner) man redan har ett spikat program. Å andra sidan så borde det inte välta VM-programmet att utöka damernas skiathlon med 5 km... Skiathlonen borde utökats redan för flera mästerskap sedan, hoppas vi får se det till 2025.

Sen ska du inte gå igång så du skiter ner dig vad gäller mitt ordval. Var iofs effektsökande och frambringade ju en reaktion, så får väl va nöjd med det.
Citera
2023-02-02, 08:59
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Efter Toblach så dröjer det fem veckor innan nästa världscup. Är det verkligen rimligt att ha ett så långt uppehåll under en period som är den bästa perioden på året att tävla på skidor? De som inte får åka på VM får alltså ett ofrivilligt uppehåll från att möjligheten att tävla på högsta internationell nivå på fem veckor. Skall världscupen helt anpassas efter den "lilla" grupp som tävlar på VM?

Möjligtvis att man kunde kört nästa vecka också. Men efter VM så drar ju världscupen i gång igen veckan efter.
Vet inte om man kunde gjort så mycket mer annorlunda med tanke på att man vill att alla ska få så pass bra uppladdning inför VM som möjligt. Riskerna ökar att man drar på sig sjukdomar vid resande osv.
Därför är det bättre att ha en uppladdningsperiod nu på hemmaplan, isolera sig och hoppas på det bästa.
Citera
2023-02-02, 09:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Möjligtvis att man kunde kört nästa vecka också. Men efter VM så drar ju världscupen i gång igen veckan efter.
Vet inte om man kunde gjort så mycket mer annorlunda med tanke på att man vill att alla ska få så pass bra uppladdning inför VM som möjligt. Riskerna ökar att man drar på sig sjukdomar vid resande osv.
Därför är det bättre att ha en uppladdningsperiod nu på hemmaplan, isolera sig och hoppas på det bästa.

Tidigare har man ju haft världscuptävlingar helgen före VM så jag vet inte hur mycket det har stört själva VM-förberedelserna. Men min poäng är att man skulle kunna köra världscup under de kommande veckorna och acceptera att många av de bästa inte skulle vara med just för att ge de nästbästa bra tävlingstillfällen.
Citera
2023-02-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tidigare har man ju haft världscuptävlingar helgen före VM så jag vet inte hur mycket det har stört själva VM-förberedelserna. Men min poäng är att man skulle kunna köra världscup under de kommande veckorna och acceptera att många av de bästa inte skulle vara med just för att ge de nästbästa bra tävlingstillfällen.
I sådana fall är det väl bättre att göra som i Skidskytte och skapa speciella tävlingar för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in