2023-02-02, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvindensgrat
Jag klagar inte. Och jag är verkligen inte ”pinsamt” missunnsam. Jag råkar ha en kropp Elsa bara skulle drömma om att ha, så min analys utgår inte från mig personligen. Vissa av oss har faktiskt förmåga att lyfta blicken från vår egen byk och se den stora bilden. Att prata om vikt kan absolut vara en trigger men det beror på hur man pratar om det. Elsas sätt att prata om förändringen (dvs viktnedgången) som ett led i att ta hand om sin kropp ur ett helhetsperspektiv är ett sunt sätt. Man behöver inte ha fokus att det handlar om att passa in i ideal eller vara snygg (även om det givetvis är en del av kakan) utan kan diskutera ur perspektivet bli stark/sova bättre/mp bättre psykiskt/vill ha en kropp som orkar med och slippa tex ryggsmärtor. Självklart behöver hon inte redogöra för hur mkt hon gått ned och exakt vad hon käkat, men hon skulle behöva vara tydlig med att hon gjort mer än bara ”börjat må bättre psykos och tränat”.
Sen anser jag att folk (vuxna) som har lätt att reagera på triggers generellt även har ett eget ansvar för vad de utsätter sig själva för och hur man hanterar det. Annars blir det en snårig djungel att skriva något öht.

Håller med. Det enda jag efterlyser är ett erkännande om att hon inte bara har ”tagit hand om sig själv”. Hon har gjort stora förändringar i kosthållningen och jag förstår inte varför det skulle vara så pinsamt eller jobbigt att erkänna. Eftersom folk idag verkar tro att träning är något som magiskt drar 20 kilo från din vanliga vikt så kommer många bli besvikna om de testar att träna hårt och sedan inte går ner särskilt mycket i vikt när de äter som vanligt…
Citera
2023-02-02, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Men sluta vara så missunnsam nu, det blir bara pinsamt.
Om man är deprimerad är det lätt att skita i sina kostvanor och ha dåliga vanor helt enkelt. Det är lätt att hellre klämma en påse chips framför TV:n som tröst istället för att äta hälsosamt och röra på sig. Många orkar inte bry sig, ofta för de tror att de inte är värda något bättre.

Börjar man bry sig om sin hälsa, ändrar till bättre matvanor och tränar är det inte att banta. Det är en livsstilsförändring. Att vara deprimerad, stressad och ha sömnbrist är också riskfaktorer för övervikt.

Och nej. Hon har ingen skyldighet att informera dig om hur hon gått ner i vikt. Det är dessutom sunt av henne att inte fokusera på att prata om det eftersom det triggar många. Att gömma sin nya kropp är inte rimligt.

Om hon bara bantat och därför går tillbaka till sin tidigare kost snart kommer hon att gå upp i vikt igen. Att banta är ingen bra metod för att hålla en vikt en längre tid.

Jag tycker också det är en stor skillnad på hennes utseende nu och förr, men hon är inte orimligt smal nu och det är faktiskt bara löjligt att klaga på att hon gått ner i vikt när hon antagligen hade övervikt, som är ohälsosamt vad man än vill, tidigare.

Du skriver precis vad jag tänker!

Att alla som hetsar i tråden har kroppar "som Elsa bara kan drömma om" känns som rent önsketänkande och vilka vuxna kvinnor tänker ens så.
Senast redigerad av Begoniii 2023-02-02 kl. 08:32.
Citera
2023-02-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begoniii
Du skriver precis vad jag tänker!

Att alla som hetsar i tråden har kroppar "som Elsa bara kan drömma om" känns som rent önsketänkande och vilka vuxna kvinnor tänker ens så.
Vilka vuxna kvinnor tror att andra vuxna kvinnor sitter som osäkra tonåringar bakom skärmen och hittar på om sig själva och sitt liv?
Jag är skitnöjd med min kropp, jag tränar bara ca en kvart varje dag men har god fysik och har dessutom hög förbränning vilket gör att jag är naturligt smal. Är lång och slank med långa ben och behöver inte anstränga mig ett skit. Har aldrig behövt banta för att passa in i ideal och är således väldigt priviligierad.
Ändå kan jag utan problem se att det finns en problematik med att influencers bantar (ja, det är att banta!) utan att stå för det. Det sänder skeva signaler till följare.
Rekommenderar dig att lyssna på Malin Wollin och Clara Lidströms senaste podavsnitt som tar upp detta på ett mycket bra sätt.
Mvh Hetsaren
Citera
2023-02-02, 10:07
Medlem
Citat:
Jag är skitnöjd med min kropp, jag tränar bara ca en kvart varje dag men har god fysik och har dessutom hög förbränning vilket gör att jag är naturligt smal. Är lång och slank med långa ben och behöver inte anstränga mig ett skit. Har aldrig behövt banta för att passa in i ideal och är således väldigt priviligierad.
själv föredrar jag korta och kurviga kvinnor. Salma Hayek!
Citera
2023-02-02, 11:09
Medlem
Citat:
Kul för dig. Jag skrev inte att jag är intresserad av vad du föredrar, utan att jag tillhör kategorin ”normsnygg” enligt vår tids rådande ideal, som även helt uppenbart är det ideal många influensers, inklusive Elsa, eftersträvar.

Jag har väldigt svårt för att folk alltid tror att man är avundsjuk och missunnsam så fort man kommer med kritik eller ifrågasätter. Helt absurt är det faktiskt. Jag har alltså ifrågasatt det faktum att Elsa helt uppenbart bantat/aktivt försökt gå ner i vikt men myglar med det, och för den sakens skull är jag avundsjuk, missunnsam, hetsig? Lyft gärna blicken en aning.
Citera
2023-02-02, 11:33
Medlem
Citat:
Kul för dig. Jag skrev inte att jag är intresserad av vad du föredrar, utan att jag tillhör kategorin ”normsnygg” enligt vår tids rådande ideal, som även helt uppenbart är det ideal många influensers, inklusive Elsa, eftersträvar.

Jag har väldigt svårt för att folk alltid tror att man är avundsjuk och missunnsam så fort man kommer med kritik eller ifrågasätter. Helt absurt är det faktiskt. Jag har alltså ifrågasatt det faktum att Elsa helt uppenbart bantat/aktivt försökt gå ner i vikt men myglar med det, och för den sakens skull är jag avundsjuk, missunnsam, hetsig? Lyft gärna blicken en aning.
Men vad vill du att hon ska skriva? Hon har ju skrivit att hon har lagt om sin livsstil? Elsa var överviktig och olycklig (enligt egen utsago) och hon har ändrat på kost och träning. Det är otroligt för dig att hon genuin vill ta hand bättre om sig och viktnedgången är en sidoeffekt/bonus? Hon är fortfarande högst normalviktig. Hon kan ju bara drömma om att bli lika smal som du är naturligt
Citera
2023-02-02, 11:45
Medlem
Citat:
Men vad vill du att hon ska skriva? Hon har ju skrivit att hon har lagt om sin livsstil? Elsa var överviktig och olycklig (enligt egen utsago) och hon har ändrat på kost och träning. Det är otroligt för dig att hon genuin vill ta hand bättre om sig och viktnedgången är en sidoeffekt/bonus? Hon är fortfarande högst normalviktig. Hon kan ju bara drömma om att bli lika smal som du är naturligt
Jag vet faktiskt inte vad i trådens diskussion du lyckats missa. Det är alltså ett faktum att Elsa inte velat vara transparent med sin bantning utan istället kommer med antydningar att hon ”slutat vara deprimerad och börjat träna mer”, vilket alltså kan vara väldigt missvisande och leda till en skev bild kring viktnedgång, träning och kost. Influensers har ett ansvar i vad de förmedlar anser jag, och genom att ”mörka” att hon aktivt bantat sänder hon fel signaler till sina följare. Nu känner jag att jag sagt mitt i den här diskussionen.
Citera
2023-02-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Jag börjar undra om det är Elle som påverkar sina bloggare i denna riktning? Satt och bläddrade i en Elle Decoration med fem inslag från olika hem och samtliga var beiga hem som ej gick att skilja åt och hade kunnat vara Elsas eller Sofias eller någon liknande i deras kretsar. Finns det några på Elle som influerar eller bestämmer över resten så att allt de pumpar ur sig blir alltmer likriktat? En förfärlig utveckling är det i alla fall då bristen på kreativitet hos dessa så kallade kreatörer blir alltmer förolämpande.

Tidigare var Elsa min absoluta favorit på Insta, orkar inte riktigt följa bloggar. Alltid bra foto, kreativ, självdistans (till skillnad fr många andra självcentrerade influencer). Men nu tycker jag att hon blivit tråkigare, mer likriktad och mer självcentrerad (i takt med att hon mår bättre tydligen). Har funderat på om det beror på att jag följt henne så länge så glansen falnat lite pga det, eller om hon (o fler med henne, Wood t ex) verkligen blivit tråkigare o mer likriktade senaste åren.
Citera
2023-02-02, 12:07
Medlem
Citat:

Själv har jag aldrig sagt att jag är kvinna.
Citera
2023-02-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Tidigare var Elsa min absoluta favorit på Insta, orkar inte riktigt följa bloggar. Alltid bra foto, kreativ, självdistans (till skillnad fr många andra självcentrerade influencer). Men nu tycker jag att hon blivit tråkigare, mer likriktad och mer självcentrerad (i takt med att hon mår bättre tydligen). Har funderat på om det beror på att jag följt henne så länge så glansen falnat lite pga det, eller om hon (o fler med henne, Wood t ex) verkligen blivit tråkigare o mer likriktade senaste åren.
Jag tycker absolut hon blivit tråkigare, det hände mer i bloggen tidigare. Nu kan ett blogginlägg bestå av enbart selfies med ”Sofia Wood-min”. Dessutom är ju det hon visar upp i form av ”inspiration” samma influensers, samma mat, kläder och inredning som man ser i alla andras flöden och sociala medier.
Citera
2023-02-02, 12:10
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte vad i trådens diskussion du lyckats missa. Det är alltså ett faktum att Elsa inte velat vara transparent med sin bantning utan istället kommer med antydningar att hon ”slutat vara deprimerad och börjat träna mer”, vilket alltså kan vara väldigt missvisande och leda till en skev bild kring viktnedgång, träning och kost. Influensers har ett ansvar i vad de förmedlar anser jag, och genom att ”mörka” att hon aktivt bantat sänder hon fel signaler till sina följare. Nu känner jag att jag sagt mitt i den här diskussionen.

Folk verkar ha svårt med läsförståelsen i tråden, jag är helt med dig. Samt svårt att förstå att Elsa enbart pratar om träning och inte nämner kost eller vikt vilket gör att många tror att träning räcker för viktnedgång. Så är det inte och det behöver man inte vara utbildad dietist för att förstå.
Citera
2023-02-02, 12:14
Medlem
Citat:
Jag tycker absolut hon blivit tråkigare, det hände mer i bloggen tidigare. Nu kan ett blogginlägg bestå av enbart selfies med ”Sofia Wood-min”. Dessutom är ju det hon visar upp i form av ”inspiration” samma influensers, samma mat, kläder och inredning som man ser i alla andras flöden och sociala medier.

Kanske det är andra som kommit ikapp och nu har hennes stil blivit mainstream? Väldigt trött på både Elsas och Sofias selfies med plutande mun och uppspärrade ögon. Visst blir det allt vanligare med selfies ? Kanske de blivit mer självcentrerade under åren som influencer, måste ju va ett märkligt navelskåderi att jobba med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in