2023-02-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begoniii
Om hon hade dåliga matvanor innan så tycker jag inte att det är att banta att lägga om till mer hälsosamma vanor. Jag tycker att det är fint om hon hittat en bättre balans.
Om man lägger om kosten med syfte att gå ner i vikt är det att banta. Om man sedan håller i de nya banorna är det såklart inte att fortsätta banta livet ut, men är säker på att det Elsa gjort med träning och kost är för att gå ner i vikt.
Citera
2023-02-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fula-klaeder
Är vi säkra på att den beryktade diabetesmedicinen inte är involverad?
Haha nä, ingenting är omöjligt som Gunde skulle sagt
Citera
2023-02-01, 14:01
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begoniii
Om hon hade dåliga matvanor innan så tycker jag inte att det är att banta att lägga om till mer hälsosamma vanor. Jag tycker att det är fint om hon hittat en bättre balans.

Som jag skrivit innan så syns ”skiftet” ganska tydligt på hennes Pinterest under mappen ”to eat”. Det var väldigt mycket brunare och gulare rätter som pinnades innan hon blev smal, och väldigt mycket grönare nu.
Citera
2023-02-01, 17:43
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvindensgrat
Hon har 100% bantat, alltså = ändrat sin kost, i kombination med att träna.
Jag blir så jävla irriterad när folk ska ljuga om att de bantat, att det räcker med ”att träna”, det är fan en skymf mot alla de som kämpar för att gå ner.
Varsågod och banta hur mkt du vill, men var åtminstone ärlig om det.

Håller med. Tycker att transparens och ärlighet är viktigt när man är en offentlig person, och vissa har en som förebild.
Men att hon bantade har vi väl vetat länge nu? Jag minns att hon svarade på en fråga gällande godis "att hon inte äter det just nu" vid denna tiden förra året. Det i kombination med mindre kolhydrater och alkohol, samt att enligt egen utsago blivit besatt av att träna skriker bantning i mina öron.
Citera
2023-02-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Håller med. Tycker att transparens och ärlighet är viktigt när man är en offentlig person, och vissa har en som förebild.
Men att hon bantade har vi väl vetat länge nu? Jag minns att hon svarade på en fråga gällande godis "att hon inte äter det just nu" vid denna tiden förra året. Det i kombination med mindre kolhydrater och alkohol, samt att enligt egen utsago blivit besatt av att träna skriker bantning i mina öron.
Verkligen. Tror hon att hennes följare är dumma i huvudet? Och detta med ” Jag svarar sällan för det skulle vara att förringa hela min resa. Jag är ingen diet-tipsmaskin. Att sluta vara deprimerad och börja bry mig om mig själv på riktigt är hur” när folk undrar. Vad är det för skitsnack? Jag fattar, självklart är det en helhetsgrej, men suck vad trött man blir. Är ju inte som att det räcker med att ”bry sig om sig själv”. PLUS , alla de som faktiskt försöker gå ner och må bättre i kroppen och ska känna att ”fuck, jag försöker inte tillräckligt, jag är inte tillräckligt snäll mot mig själv, jag har inte hittat RÄTT”. Hyckleri är vad det är, och det är väldigt missklädsamt.

Bonus: sluta var deprimerade hörni, ba sluta! För då blir man snygg och smal.
Citera
2023-02-01, 21:42
Medlem
Hon har haft cancer i livmodertappen.
Citera
2023-02-01, 22:33
Medlem
Citat:
Verkligen. Tror hon att hennes följare är dumma i huvudet? Och detta med ” Jag svarar sällan för det skulle vara att förringa hela min resa. Jag är ingen diet-tipsmaskin. Att sluta vara deprimerad och börja bry mig om mig själv på riktigt är hur” när folk undrar. Vad är det för skitsnack? Jag fattar, självklart är det en helhetsgrej, men suck vad trött man blir. Är ju inte som att det räcker med att ”bry sig om sig själv”. PLUS , alla de som faktiskt försöker gå ner och må bättre i kroppen och ska känna att ”fuck, jag försöker inte tillräckligt, jag är inte tillräckligt snäll mot mig själv, jag har inte hittat RÄTT”. Hyckleri är vad det är, och det är väldigt missklädsamt.

Inte alla har tid att träna fem gånger i veckan eftersom man är ledig mitt på dagen, är inte avundsjuk på något annat i hennes liv än just det. Hon har så otroligt mycket TID och nog fan hade det varit skönt att slippa klämma in träning vid 06 varje morgon eller varje dag efter jobbet när man inte hämtar/lämnar barn. Men jag bryr mig väl inte om mig själv tillräckligt mycket antar jag.
Citera
2023-02-02, 04:53
Medlem
Citat:

Men sluta vara så missunnsam nu, det blir bara pinsamt.
Om man är deprimerad är det lätt att skita i sina kostvanor och ha dåliga vanor helt enkelt. Det är lätt att hellre klämma en påse chips framför TV:n som tröst istället för att äta hälsosamt och röra på sig. Många orkar inte bry sig, ofta för de tror att de inte är värda något bättre.

Börjar man bry sig om sin hälsa, ändrar till bättre matvanor och tränar är det inte att banta. Det är en livsstilsförändring. Att vara deprimerad, stressad och ha sömnbrist är också riskfaktorer för övervikt.

Och nej. Hon har ingen skyldighet att informera dig om hur hon gått ner i vikt. Det är dessutom sunt av henne att inte fokusera på att prata om det eftersom det triggar många. Att gömma sin nya kropp är inte rimligt.

Om hon bara bantat och därför går tillbaka till sin tidigare kost snart kommer hon att gå upp i vikt igen. Att banta är ingen bra metod för att hålla en vikt en längre tid.

Jag tycker också det är en stor skillnad på hennes utseende nu och förr, men hon är inte orimligt smal nu och det är faktiskt bara löjligt att klaga på att hon gått ner i vikt när hon antagligen hade övervikt, som är ohälsosamt vad man än vill, tidigare.
Citera
2023-02-02, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Inte alla har tid att träna fem gånger i veckan eftersom man är ledig mitt på dagen, är inte avundsjuk på något annat i hennes liv än just det. Hon har så otroligt mycket TID och nog fan hade det varit skönt att slippa klämma in träning vid 06 varje morgon eller varje dag efter jobbet när man inte hämtar/lämnar barn. Men jag bryr mig väl inte om mig själv tillräckligt mycket antar jag.

Du dryper av avundsjuka. Hon har inte sagt att sådana som du inte bryr er tillräckligt. Hon brydde sig inte var det hon sade. Förresten. Vi är många som hinner klämma in en halvtimmes träning efter jobbet trots barn, husdjur och påfrestande yrke. Den som inte gör det prioriterar antagligen inte tillräckligt eller ser inte möjligheterna och tror att varje träningspass måste vara på gymmet inne i stan.
Skaffa dig hantlar och gör ditt helkroppsträningspass i vardagsrummet medan barnen underhåller sig själva, eller skippa TV:n på kvällen. Det är omöjligt att du inte har 30 minuter över hemma.
Citera
2023-02-02, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Nej, så är det, du måste börja ääälska dig själv lite mer så löser det sig😁👍🏻
Citera
2023-02-02, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Men sluta vara så missunnsam nu, det blir bara pinsamt.
Om man är deprimerad är det lätt att skita i sina kostvanor och ha dåliga vanor helt enkelt. Det är lätt att hellre klämma en påse chips framför TV:n som tröst istället för att äta hälsosamt och röra på sig. Många orkar inte bry sig, ofta för de tror att de inte är värda något bättre.

Börjar man bry sig om sin hälsa, ändrar till bättre matvanor och tränar är det inte att banta. Det är en livsstilsförändring. Att vara deprimerad, stressad och ha sömnbrist är också riskfaktorer för övervikt.

Och nej. Hon har ingen skyldighet att informera dig om hur hon gått ner i vikt. Det är dessutom sunt av henne att inte fokusera på att prata om det eftersom det triggar många. Att gömma sin nya kropp är inte rimligt.

Om hon bara bantat och därför går tillbaka till sin tidigare kost snart kommer hon att gå upp i vikt igen. Att banta är ingen bra metod för att hålla en vikt en längre tid.

Jag tycker också det är en stor skillnad på hennes utseende nu och förr, men hon är inte orimligt smal nu och det är faktiskt bara löjligt att klaga på att hon gått ner i vikt när hon antagligen hade övervikt, som är ohälsosamt vad man än vill, tidigare.

Jag klagar inte. Och jag är verkligen inte ”pinsamt” missunnsam. Jag råkar ha en kropp Elsa bara skulle drömma om att ha, så min analys utgår inte från mig personligen. Vissa av oss har faktiskt förmåga att lyfta blicken från vår egen byk och se den stora bilden. Att prata om vikt kan absolut vara en trigger men det beror på hur man pratar om det. Elsas sätt att prata om förändringen (dvs viktnedgången) som ett led i att ta hand om sin kropp ur ett helhetsperspektiv är ett sunt sätt. Man behöver inte ha fokus att det handlar om att passa in i ideal eller vara snygg (även om det givetvis är en del av kakan) utan kan diskutera ur perspektivet bli stark/sova bättre/mp bättre psykiskt/vill ha en kropp som orkar med och slippa tex ryggsmärtor. Självklart behöver hon inte redogöra för hur mkt hon gått ned och exakt vad hon käkat, men hon skulle behöva vara tydlig med att hon gjort mer än bara ”börjat må bättre psykos och tränat”.
Sen anser jag att folk (vuxna) som har lätt att reagera på triggers generellt även har ett eget ansvar för vad de utsätter sig själva för och hur man hanterar det. Annars blir det en snårig djungel att skriva något öht.
Senast redigerad av Nattvindensgrat 2023-02-02 kl. 06:25.
Citera
2023-02-02, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Du dryper av avundsjuka. Hon har inte sagt att sådana som du inte bryr er tillräckligt. Hon brydde sig inte var det hon sade. Förresten. Vi är många som hinner klämma in en halvtimmes träning efter jobbet trots barn, husdjur och påfrestande yrke. Den som inte gör det prioriterar antagligen inte tillräckligt eller ser inte möjligheterna och tror att varje träningspass måste vara på gymmet inne i stan.
Skaffa dig hantlar och gör ditt helkroppsträningspass i vardagsrummet medan barnen underhåller sig själva, eller skippa TV:n på kvällen. Det är omöjligt att du inte har 30 minuter över hemma.

Du har uppenbarligen inte läst ett enda inlägg jag skrivit i tråden? Jag tränar 5-6 gånger i veckan (1,5 timme per gång) och är vältränad. Mer vältränad än Elsa. Men till skillnad från henne så tär det på mitt övriga liv. Så det jag är avundsjuk på är alltså att jag själv gärna hade haft fritid hela dagen till träning när och var som helst. Men de flesta människor har inte den fritiden och vi får träna på övriga tider (då även alla andra är på gymmet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in