2023-02-01, 10:53
Medlem
vemsfels avatar
Antingen bor du i din egen bostad och betalar av ditt eget bolån, eller så bor du i hyresvärdens fastighet och betalar av dennes lån. Välj själv.

Personligen ser jag BR som något man långsiktigt bosätter sig i (+5 år), medan hyresrätt är något tillfälligt (-5 år) vid temporär flytt, studier i annan stad osv.
Citera
2023-02-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Tror du att det är skillnad för de flesta stockholmare?
Min poäng var att ibland är hyresrätt helt uteslutet pga långa kötider till bostad och då återstår bara alternativet bostadsrätt.
Citera
2023-02-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
För att överhuvudtaget ha en chans på en hyresrätt måste man väl stå i kö ?
Och då blir man om man är lägre ner i kön enbart erbjuden lghter som kanske inte är det man tänkt sig.
Om du letar bostadsrätt däremot då måste du kunna få ta ett lån, det har blivit betydligt lättare på senare år.

Jag stod aldrig i kö, om jag hade gjort det hade jag fortf väntat på en lght i ett no kriminellt område..
Bestämde själv vart jag skulle bo, var på många visningar, men bara i områden jag själv ville bo i!

Den lyxen får man inte med en hyres tror jag!

Den ända ångesten jag har är om räntan skulle kila iväg allt för mkt

Om du ändrar ditt tänk lite.
Står du i bostadskö idag?

Om inte, varför inte?
Du kan hamna i en sits där du tex behöver sälja en bostadsrätt av olika anledningar, har du då redan köat 5-10år så hade du ofta en möjlighet att iallafall inte bli utan lägenhet...

På samma sätt tänker jag med bostadsköer, ställer mig i kö långt innan jag behöver en lägenhet.
Citera
2023-02-01, 11:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Hyresrätt har helt klart fler ekonomiska fördelar.

-Hyresrätt är generellt billigare än bostadsrätt. I en bostadarätt betalar du hyra OCH bolån (bara det är ju korkat) och du hamnar direkt i låneträsket med räntor som kan höjas oregelbundet.
Jag vet inte om jag kan hålla med om det...

För några år sedan skulle min dotter studera i Lund o behövde ha någonstans att bo. Valet landade mellan att hyra en 1'a för 5000kr i månaden eller köpa en 2'a bostadsrätt för 1.200.000 (vi föräldrar la in kontantinsats på 200.000) avgiften låg på 3800 o räntekostnaden på 1200 så samma som hyran 5000 i månaden. Ett enkelt val då bostadsrätten var både större och finare och låg betydligt bättre till.

När hon studerat klart efter 4 år och skulle börja jobba i en annan stad då sålde vi lägenheten för 2.300.000 Räknar man av inköpspriset 1.200.000 och månadskostnaden på 4*12*5000=240.000 och skatten på vinsten 240.000 så blev det 620.000 kr kvar i plånboken.

Så välj själv, vill du betala 240.000 kr eller vill du få 620.000 kr för att bo i 4 år i Lund? Vi valde att få 620.000 kr som dottern använde till att dels betala av sitt studielån och dels som egen insats i en ny lägenhet i staden där hon bor o jobbar nu...
Senast redigerad av kimdah2002 2023-02-01 kl. 11:46.
Citera
2023-02-01, 12:21
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag vet inte om jag kan hålla med om det...

För några år sedan skulle min dotter studera i Lund o behövde ha någonstans att bo. Valet landade mellan att hyra en 1'a för 5000kr i månaden eller köpa en 2'a bostadsrätt för 1.200.000 (vi föräldrar la in kontantinsats på 200.000) avgiften låg på 3800 o räntekostnaden på 1200 så samma som hyran 5000 i månaden. Ett enkelt val då bostadsrätten var både större och finare och låg betydligt bättre till.

När hon studerat klart efter 4 år och skulle börja jobba i en annan stad då sålde vi lägenheten för 2.300.000 Räknar man av inköpspriset 1.200.000 och månadskostnaden på 4*12*5000=240.000 och skatten på vinsten 240.000 så blev det 620.000 kr kvar i plånboken.

Så välj själv, vill du betala 240.000 kr eller vill du få 620.000 kr för att bo i 4 år i Lund? Vi valde att få 620.000 kr som dottern använde till att dels betala av sitt studielån och dels som egen insats i en ny lägenhet i staden där hon bor o jobbar nu...
Den tiden är dock förbi
Citera
2023-02-01, 13:45
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Antingen bor du i din egen bostad och betalar av ditt eget bolån, eller så bor du i hyresvärdens fastighet och betalar av dennes lån. Välj själv.

Personligen ser jag BR som något man långsiktigt bosätter sig i (+5 år), medan hyresrätt är något tillfälligt (-5 år) vid temporär flytt, studier i annan stad osv.

En liten upplysning bara, föreningen äger din bostad i en bostadsrätt, inte du själv.

Så, antingen bor du i en bostadsrätt där föreningen äger din bostad eller så hyr du en lägenhet där hyresvärden äger din bostad.

Vill du äga ditt boende så får du hitta en äganderätt vilket medför ytterligare rättig- och friheter tillskillnad från bostads- och hyresrätt.
Citera
2023-02-01, 14:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Den tiden är dock förbi
Det sa man på 90 talet också...
Citera
2023-02-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
En liten upplysning bara, föreningen äger din bostad i en bostadsrätt, inte du själv.

Så, antingen bor du i en bostadsrätt där föreningen äger din bostad eller så hyr du en lägenhet där hyresvärden äger din bostad.

Vill du äga ditt boende så får du hitta en äganderätt vilket medför ytterligare rättig- och friheter tillskillnad från bostads- och hyresrätt.

Ja, om du vill hänga upp dig på själva äganderätten men ur ekonomisk synpunkt skiljer det ju sig eftersom du som medlem är delägare i föreningen, det finns ingen extern ägare som ska ta ut vinst vilket gäller för hyresrätten.
Citera
2023-02-01, 15:34
Medlem
Citat:

Förutom att betala på sitt egna bolån i BR, så betalar man också på föreningens lån genom den månatliga avgiften
Citera
2023-02-01, 15:56
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Förutom att betala på sitt egna bolån i BR, så betalar man också på föreningens lån genom den månatliga avgiften

Föreningen=DU och alla andra medlemmar. Du avslöjade dessutom precis att du aldrig läst en årsredovisning och därför inte har en aning om vad månadsavgift går till.
Citera
2023-02-01, 17:04
Medlem
Citat:
Föreningen=DU och alla andra medlemmar. Du avslöjade dessutom precis att du aldrig läst en årsredovisning och därför inte har en aning om vad månadsavgift går till.

Hoppsan, känsligt.....

Klart att BRF har skulder, sedan vilken kvot dom har, det är en annan sak, men stålar till driftkostnad, amortering och reparationer på fastigheten ska ju in.
Citera
2023-02-01, 18:01
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det sa man på 90 talet också...
Kolla gärna upp lägenheten om 4 år och se om den dubblats i värde igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in