2023-01-31, 16:36
Medlem
Craiggs avatar
Hyresrätt har helt klart fler ekonomiska fördelar.

-Hyresrätt är generellt billigare än bostadsrätt. I en bostadarätt betalar du hyra OCH bolån (bara det är ju korkat) och du hamnar direkt i låneträsket med räntor som kan höjas oregelbundet.

-Ska du flytta från din bostadsrätt så fortsätter du betala för bolånet och hyran fram tills du får lägenheten såld. Du betalar alltså dubbla hyror och bolån ett tag, både för din gamla lya och din nya. Om bostaden befinner sig i närheten av ett sämre område eller i glesbygd så får du räkna med att det kan ta ÅR innan du får den såld. Vem vill hamna i det träsket? I hyresrätt betalar du bara fram tills uppsägningstiden är slut, vilket brukar vara max 3 månader.

-Går något sönder i din hyresrätt så finns chansen att hyresvärden själv tar hand om det (detta är dock olika från hyresvärd till hyresvärd), särskilt om inte lägenheten har renoverats på ett tag. I bostadsrätt står du för allting helt själv.
Citera
2023-01-31, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
-Hyresrätt är generellt billigare än bostadsrätt. I en bostadarätt betalar du hyra OCH bolån (bara det är ju korkat) och du hamnar direkt i låneträsket med räntor som kan höjas oregelbundet.

Här håller jag ju inte med då det inte alls stämmer med mina erfarenheter. Avgiften i en BR bör vara betydligt lägre än hyran i en mitsvarande lägenhet om inte hyran är kraftigt subvenrionerad eller något är väldigt fel i Brfen.

När jag flyttade från HR till BR rymdes både avgift, ränta och rejäl amortering i samma summa som jag tidigate betalatvi hyra.
Citera
2023-01-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Här håller jag ju inte med då det inte alls stämmer med mina erfarenheter. Avgiften i en BR bör vara betydligt lägre än hyran i en mitsvarande lägenhet om inte hyran är kraftigt subvenrionerad eller något är väldigt fel i Brfen.

När jag flyttade från HR till BR rymdes både avgift, ränta och rejäl amortering i samma summa som jag tidigate betalatvi hyra.

Vet du ens vad du svarar på? Han skriver I en bostadarätt betalar du hyra OCH bolån och du svara med att avgiften bör vara lägre?
Citera
2023-01-31, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Vet du ens vad du svarar på? Han skriver I en bostadarätt betalar du hyra OCH bolån och du svara med att avgiften bör vara lägre?

Ja? I en bostadsrätt betalar man ingen hyra utan avgift.
Citera
2023-01-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja? I en bostadsrätt betalar man ingen hyra utan avgift.
Du är mer än lovligt korkad du, jag orkar inte rätta dig.
Citera
2023-01-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Du är mer än lovligt korkad du, jag orkar inte rätta dig.

Nähä, gör inte det då. Jag bodde i en hyresrätt, hyran var 5500kr/mån. Jag flyttade till en Bostdsrätt, avgiften var 3000kr/mån, jag betalade ränta 500kr/mån och amorterade 1500kr/mån. Men eftersom jag amorterade sjönk ju räntan med några kronor varje månad så efter ett år betalade jag ju mindre varje månad.
Citera
2023-01-31, 18:42
Medlem
största fördelen med bostadsrätt är att man kan få en lägenhet direkt ock kan välja vart man vill bo
ock vilka grannar man får

det negativa med borätt är att värdet kan gå ner ock det blir lite tjorvigare om man vill byta kvart

fördelen med hyres är att man efter man stått i kö kan få en fin billig lägenhet

själv har jag bytt upp mig till en fin 2:a hyres centralt i en större stad i Norrland översta våningen hiss ock fantastisk utsikt 64 kvm 4946 kr /mån byggår 1969 , både varmt ock kallt vatten ingår i hyran
men fick stå 11 år i kö innan jag fick den kanske inte så länge vet en som stått 45 år i stockholm
Citera
2023-01-31, 21:53
Medlem
Det bästa med hyresrätt är helt klart den sköna atmosfären i omgivningen..det är inte så noga på många ställen.. hyrde 2a hand i en bostadsrättsförening, det var mkt stelare.
Citera
2023-01-31, 22:15
Medlem
Hyresrätt vs bostadsrätt - tänk om man kunde ha det valet.
Som utomstående utan lång kötid i Stockholms bostadsförmedling kan man ju fucking glömma att få en vettig bostad i Stockholm om man nu inte köper en lägenhet med bostadsrätt istället.
Citera
2023-01-31, 22:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Hyresrätt vs bostadsrätt - tänk om man kunde ha det valet.
Som utomstående utan lång kötid i Stockholms bostadsförmedling kan man ju fucking glömma att få en vettig bostad i Stockholm om man nu inte köper en lägenhet med bostadsrätt istället.

Tror du att det är skillnad för de flesta stockholmare?
Citera
2023-01-31, 23:55
Medlem
Med en hyresrätt bränner du pengar varje månad som du aldrig kommer få tillbaka med en bostadsrätt bränner du ju iof också lite pengar (ränta och avgift) men det är också stor chans du får avkastning på din investering och kan göra en sk bostadskarriär
Citera
2023-02-01, 10:48
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Diskussionen i denna tråd är kring vad som är lönsammast ur ett ekonomiskt perspektiv. Finns många som hävdar en hyresrätt (ej nyproducerad) är mer lönsamt än en bostadsrätt på samma kvm och antal rum, samt vice versa. Vissa hävdar argumentet att bostadsrätterna blir dyrare med tiden, men det håller inte heller då vi har haft en ofantlig uppgång senaste 15 åren bara.

Kontentan är vad anser ni är lönsammast? Exempelvis en tvårummare i en medelstor stad för 4500-5000 kr i månaden, eller en bostadsrätt för 1,3-2 miljoner ( priserna cirka i en medelstor stad) med en avgift på säg 2800-3700kr

Detta är exempel på en medelstor stad, inga upptriggade stockholmspriser för 6-15 miljoner. Utan en hederlig vanlig 2rum med kök för 5000 i månaden kontra en 2rum bostadsrätt för 1,3-2 miljoner för 2800-3700 i avgift i en svensk medelstad med 100 000-180 000 invånare!

Min åsikt: personligen tror jag på hyresrätt är det lönsammaste alternativet kommande 0-5 åren, om man bor i lägenhet med bra hyra såsäga. oroligheter på marknaden, övervärderade bostäder där folk lever på lånade pengar, samt en högkonjuktur som varat väldigt länge nu. Finns det mer krut i kistan innan skutan vänder nedåt?

Vad tror Flashback?

Var bor socialfallen? Det borde vara en antydan om vad svaret på frågan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in