2023-02-01, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är du klonad från tidigare debattörer? Samma frågor, och samma ältande, om och om igen.

Det är jag inte intresserad av. Det jag vill se är nya vinklar och nya detaljer.

Som nyss där herr Henrik of Sweden jämförde likheten mellan AB och CP.

Det går också rykten om larmlistor och ritningar på Skandiahuset.

Skandiamannen: Mysteriet. Det är bland annat vad den här tråden handlar om.

Sedan finns det de (läs: jag) som tror mer på hans skuld, de som är tveksamma och sen har vi ett gäng kloner som tycker vi ska stänga igen butiken. Ja, vem vet, en vacker dag ... Men inte idag.

Har ingen aning om vad KP personligen anser, men hans utredning försökte lyfta på de flesta stenar, eller vad som står i TP:s bok, den har jag inte läst. Min uppfattning kommer av att med vetenskaplig precision läsa vittnesförhören, varv efter varv. Då framträder SE som huvudkandidat.

Ja, till ditt stora förtret går kampen vidare! Ligger du sömnlös om nätterna på grund av det?

Blir din egen teori tillintetgjord?

Här jobbar vi sent

Larmlistorna:https://imgur.com/a/htrq1q0
Citera
2023-02-01, 06:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar som om SE har stöd från ett helt basketlag att OP vändes i framstupa sidoläge. Om SE var med rent fysiskt i själva vändandet är inte så centralt utan det är att SE gjorde denna observationen eller handling på mordplatsen och berättade om detta för väktarna direkt efter mordet som naglar fast honom på mordplatsen som ett vittne.

Den sanningen har många svårt att förstå.

Edit: Det är lite småkomiskt att TP som studerat materialet i 12 år bara hittat AHs uppgift om att OP låg i framstupa sidoläge och vantolkat detta som om OP föll så. En stor del av de 12 åren tycks ha gått åt för TP till att ta bort de bitar som inte passade i hans osannolika mordpussel.

När nämner SE framstupa sidoläge första gången? Inte inför väktarna, i alla fall. Förekom uppgiften i media?

När inträffade sidoläge? Före eller efter HLR?
Citera
2023-02-01, 07:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
SE medgav att han gick strax bakom OP.

Medgav? Har man varit på SE om detta?

Det är han själv som apropå ingenting är mycket ivrig att få berätta om detta. Och han är i flera år uppenbart förbittrad och frustrerad över det ointresse han tyckte sig ha mötts av. Han är inte pressad av något utifrån förrän möjligen efter 1990.

En gärningsman som i åratal är bitter och förbannad över polisens ointresse för honom och den utsaga som placerar honom bara några steg från dådet?

Citat:
SE säger i en intervju att det är mänskligt att råka utföra ett dåd som detta, om man blir uppretad

Vad retade upp GM-SE så till den grad?

Citat:
Till skillnad från andra vittnen flexar han gärna sitt vapenkunnande.

Varför skulle en GM "flexa" sitt vapenkunnande, för jag antar att detta är något som indikerar att SE är GM?

Och är det ens något särskilt kunnande? Men det har jag skrivit om flera gånger förr.
Citera
2023-02-01, 07:40
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Man får inte heller glömma att Engström gör en jäkla massa påståenden där merparten inte korrelerar med en objektiv verklighet (andra vittnesmål).

Det är lite “roligt” (tragiskt?) att man låter honom göra en jäkla massa påståenden som uppenbarligen inte stämmer med någons verklighet, men när något möjligtvis kanske stämmer så plötsligt är det bevis/underlag för att att han var där efter skotten.

Vad är det för "merparten" påståenden som inte stämmer?

Hur är det med andra vittnen, hur korrelerar de med den "objektiva verkligheten"?
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-01 kl. 07:44.
Citera
2023-02-01, 07:40
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar som om SE har stöd från ett helt basketlag att OP vändes i framstupa sidoläge. Om SE var med rent fysiskt i själva vändandet är inte så centralt utan det är att SE gjorde denna observationen eller handling på mordplatsen och berättade om detta för väktarna direkt efter mordet som naglar fast honom på mordplatsen som ett vittne.

Den sanningen har många svårt att förstå.

Edit: Det är lite småkomiskt att TP som studerat materialet i 12 år bara hittat AHs uppgift om att OP låg i framstupa sidoläge och vantolkat detta som om OP föll så. En stor del av de 12 åren tycks ha gått åt för TP till att ta bort de bitar som inte passade i hans osannolika mordpussel.

Bra att polletten trillade ner till slut, då är vi överens om att SE aldrig hjälpt till med framstupa sidoläge. Han ljuger alltså om att det, vilket naturligtvis har allt stöd i världen. SG gjorde framstupa direkt han kom fram (enligt vad KJ förmodade), dvs före att AH och KJ kom på plats, vilket borde vara väldigt tidigt.

Han kan därför inte sett en sådan grej på mordplatsen heller, eftersom han kom ut efter skotten i ditt scenario. SE är tydlig med att han kom på plats efter AH och då låg OP på rygg med slutna ögon. Det måste betyda att AH vänt OP från framstupa sidoläge till rygg så att SE på mordplatsen kunde se när AH vände tillbaka honom till framstupa, varefter AH vände OP på rygg igen för att påbörja HLR. Nu får du visa källa på att AH vänt OP på rygg, sen framstupa, sen rygg och hur gick det till?

Hur hackas detta in med att SE på väg till mordplatsen tittat på klockan och inte märkte något förrän han nästan klev på OP? Förklara hur allt hänger ihop, notera att KJ, AH och BP aldrig säger att OP vänts till framstupa medans dom var på plats, utan det har i så fall skett före dom kom dit.
Citera
2023-02-01, 07:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ja, precis! Vilka två vapentyper kan det ha varit?

Krävs det inte ett tränat öra för att höra skillnad på kaliber?

Det står bara att SE nämner två andra vapentyper (än S&W-revolver) som han kände till från sin militärtid. Jag vet inte vad PH menar att det skulle indikera?

---

Apropå uppfattningarna om vilken ljudnivå skotten på platsen alstrade, så snurrar det lite för mig. Vittnenas upplevelser av skotten skiljer sig åt och SE är en av dem som tycker att de lät för lite för att komma från en så grov "pistol". Vad har detta med GM-SE att göra, varför berättar GM-SE detta?

Att en del vittnen, och däribland SE, uppfattat att skotten lät mindre än man kunde förväntat sig tas ibland som intäkt för att mordkulorna avsköts med en svagare laddning än Magnum, eller liknande. Givet detta skulle GM-SE alltså lämna information om hur han tyckte att de skott han avlossat lät och sedan dras slutsatser om laddningen utifrån detta?

Frågan är inte riktad specifikt till dig.
Citera
2023-02-01, 07:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att åklagaren menar att det där är ett indicium. Det är väl snarare att han tänker sig att SE på ett eller annat sätt måste ha sett Lars J. Och eftersom han inte kan ha gjort den iakttagelsen från mordplatsen så måste han i så fall ha gjort den under sin flykt, t.ex. uppifrån trappkrönet. Det är väl ungefär som med revolvern. Att SE var beväpnad är alltså inte ett indicium som talar för att han är gärningsmannen, utan snarare någonting som följer automatiskt av att han (av helt andra skäl) antas vara gärningsmannen.

Vapeninnehavet och beväpningen på stan följer med GM-SE på köpet, ja.

Att SE kan beskriva och peka ut LJ tas väl som intäkt för något, eftersom man menar observationen inte kan ha skett från mordplatsen av det ena eller andra skälet. Saken presenteras som en för SE besvärande omständighet, som en avgörande sådan rentav. Men den bör strykas enligt dig?

Det är ju inte en nödvändig konsekvens av att ha skjutit Palme att känna igen LJ. Och som bara följer med på köpet.
Citera
2023-02-01, 08:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Ja, psykologisering gällande förhållanden i barndomen är en vattendelare. Personligen är jag av tron att den kan påverkar ganska mycket, forma. Men det beror ju även på vilken person man är i grunden? Somliga är skörare än andra, mer mottaglig (och därmed utsatt). Vill minnas att även SEs exfru pratade om detta i något av förhören med PU, minns inte ordagrant längre. Visst, det var inte helt ovanligt att föräldrar skickade bort sina barn mer förr, men det påverkade dem lika mycket för det, särskilt om man var en skör/ängslig/tunnhudad person i grunden (vilket jag bestämt vill hävda att SE var). Och visst, bara för att man har ett par trauman i barndomen innebär det inte att man blir en mördare. Men, är dessa trauman obearbetade i kombination med missbruk (som jag vill hävda att SE hade under åttiotalet, vilket urartade fullständigt på nittiotalet) och misslyckanden i livet (läs karriär och familj) så kan det faktiskt hända man har en långt högre benägenhet att "snedtända" och flippa ut någon gång. Ett par tre vänner vittnar ju även om SEs oerhörda vredesutbrott, vilket fick dem att distansiera sig från honom, eller avsluta relationen. Så att SE flippade 28 februari, under påverkan av alkohol - tragiskt nog med ett vapen på sig, ser jag inte som nycirkus eller konstigt. Tvärtom.

Handlar nog om två olika saker här.

Dels om man kan ta ledning av en tänkbar GM:s barndomserfarenheter i utredningsarbete. Nej, är mitt svar där. Det är omöjligt att på individuell nivå säga något om hur tidiga upplevelser senare påverkar en person. Saken blir i sådana fall av intresse efter fullbordat faktum.

Dels om hur man ser på och vad man poängterar i den komplexa interaktionen mellan genetik och olika typer av miljöfaktorer under barndomen och hur denna i olika avseenden påverkar långsiktiga utfall. Jag lägger gärna ut texten om detta, men det är fel forum. Dock nedtonar jag bland annat föräldrars påverkan, annat än som genetiskt bidragande.

Citat:
vapen

Får be att få återkomma till det där när jag får tillfälle.
Citera
2023-02-01, 08:21
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Bra att polletten trillade ner till slut, då är vi överens om att SE aldrig hjälpt till med framstupa sidoläge. Han ljuger alltså om att det, vilket naturligtvis har allt stöd i världen. SG gjorde framstupa direkt han kom fram (enligt vad KJ förmodade), dvs före att AH och KJ kom på plats, vilket borde vara väldigt tidigt.

Han kan därför inte sett en sådan grej på mordplatsen heller, eftersom han kom ut efter skotten i ditt scenario. SE är tydlig med att han kom på plats efter AH och då låg OP på rygg med slutna ögon. Det måste betyda att AH vänt OP från framstupa sidoläge till rygg så att SE på mordplatsen kunde se när AH vände tillbaka honom till framstupa, varefter AH vände OP på rygg igen för att påbörja HLR. Nu får du visa källa på att AH vänt OP på rygg, sen framstupa, sen rygg och hur gick det till?

Hur hackas detta in med att SE på väg till mordplatsen tittat på klockan och inte märkte något förrän han nästan klev på OP? Förklara hur allt hänger ihop, notera att KJ, AH och BP aldrig säger att OP vänts till framstupa medans dom var på plats, utan det har i så fall skett före dom kom dit.

Hjälpa till innefattar väl att man säger till att "han bör läggas i framstupa sidoläge". Att Engström sen med tiden(år) överdriver sin insats eller minns fel känns inte ovanligt för de flesta vittnen till någon händelse.

Utan att var expert på "sidoläge", så var väl gången.

OP ramlar i liknande framstupa sidoläge.
SG,AH anländer.
OP läggs på rygg.
HLR inleds.
SE anländer, han påtalar att framstupa sidoläge är att föredra.
OP läggs i framstupa sidoläge(?)
Citera
2023-02-01, 09:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vapeninnehavet och beväpningen på stan följer med GM-SE på köpet, ja.

Att SE kan beskriva och peka ut LJ tas väl som intäkt för något, eftersom man menar observationen inte kan ha skett från mordplatsen av det ena eller andra skälet. Saken presenteras som en för SE besvärande omständighet, som en avgörande sådan rentav. Men den bör strykas enligt dig?

Det är ju inte en nödvändig konsekvens av att ha skjutit Palme att känna igen LJ. Och som bara följer med på köpet.
Det är väl möjligt att "SE:s iakttagelse av Lars J" kan uppfattas lite som ett indicium mot SE, men från början var alltså det här ett av SE:s egna bevis för att han inte kunde vara gärningsmannen. SE menade ju att han (precis som Lisbeth) skulle ha sett en man i mörkblå täckjacka inne i gränden, och att han skulle ha gjort den här observationen från mordplatsen. Alltså kunde SE inte själv vara gärningsmannen, eftersom gärningsmannen knappast skulle ha kunnat göra en sådan observation från mordplatsen.

Det åklagaren gjorde var väl kanske att vända det här lite emot SE, och mena att eftersom SE inte har kunnat göra en sådan observation från mordplatsen så måste han i så fall ha gjort den under sin flykt i gränden, t.ex. när han passerade vittnet Lars J på nära håll i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan eller senare på väg upp i trappan eller från trappkrönet.

Hur som helst är ju inte det här någonting som skulle kunna användas mot SE, t.ex. i en tänkt rättegång där SE hade varit i livet och kunde försvara sig. För om en åklagare då skulle dra upp det här, då skulle ju SE bara kunna säga "Äh, det där. Det var ju bara sådant som jag hade sett på Rapport under mordnatten, och sedan läst om i en artikel i Aftonbladet. Och så hittade jag på att jag skulle ha gjort de där iakttagelserna. Jag ville väl helt enkelt få lite uppmärksamhet och göra mig märkvärdig".
Senast redigerad av Draifos 2023-02-01 kl. 10:16.
Citera
2023-02-01, 10:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
När nämner SE framstupa sidoläge första gången? Inte inför väktarna, i alla fall. Förekom uppgiften i media?

När inträffade sidoläge? Före eller efter HLR?

SE nämner för väktarna att han var med och vände på OP 2o min efter mordet. Det berättar också säkerhetschefen på Skandia som bara talade med SE på telefonen på lördagen. Säkerhetschefen tog alltså inte miste på dag.

Eftersom SE vittnar om att SE låg på rygg när han kom fram borde vändandet vara förenligt med det framstupa sidoläge en handfull vittnen berättar om.

Du verkar medvetet låtsas inte förstå, men det måste man ju när man bara trollar. Framstupa sidoläge var före HLR.
Citera
2023-02-01, 11:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

SE kom ut genom dörren på Skandia när andra skottet small. När SG var framme vid OP och påbörjade vändningen bör SE varit ca 10 meter ifrån. AH vittnar på mordnatten att SG redan var vid OP (och således redan vänt OP i framstupa sidoläge) när hon kommer fram.

Det här är så enkel logik att bara de under sex år och TP inte kan pussla ihop det! SE var ett ganska ointressant vittne, varken mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in