2023-01-31, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Någon som följt tidningar och TV, som Ålands-kvinnan.
Troligtvis inte mycket av vikt. Annars bör nog detta förhör ha "behandlats" bättre, tror jag.
Ja visst är det så. Men man är nyfiken. Hur tänkte den här personen. Vad fick den att haja till.

Ja och angående framstupa. Tror kanske inte jag följde vad som sades innan, utan bara hoppa in där.

Ville bara måla upp en alternativ bild. Dvs att dom är lite klantiga, slarviga, packade.

Inte pojkscouter som gör det korrekt. Killgissar lite utifrån att OP redan ligger framstupa med böjda knän.

Vi kan släppa det. Hade nog inte med diskussionen ni hade att göra.
Citera
2023-01-31, 20:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja visst är det så. Men man är nyfiken. Hur tänkte den här personen. Vad fick den att haja till.

Ja, det är riktigt trist med dessa maskningar.
Jag har lite svårt att förstå varför man maskar här.
Om man här vill mena att OSL gäller och att SE's familj/närstående kan "lida men", men å andra sidan så har vi KP som slapp åtal för förtal av avliden. (Minns nu inte på vilka grunder han slapp åtal).

Citat:
Ja och angående framstupa. Tror kanske inte jag följde vad som sades innan, utan bara hoppa in där.

Ville bara måla upp en alternativ bild. Dvs att dom är lite klantiga, slarviga, packade.

Inte pojkscouter som gör det korrekt. Killgissar lite utifrån att OP redan ligger framstupa med böjda knän.

Vi kan släppa det. Hade nog inte med diskussionen ni hade att göra.

Ja, du får släppa det. Det handlar inte om att dom iakttagit något och killgissar utifrån det.
Det handlar om att dom påstår sig ha lagt Palme i framstupa sidoläge.

Detta tillsammans med övriga uppgifter gör att jag påstår det som bevisat att Palme lades i framstupa sidoläge. Sen får TP säga vad han vill och även de som följer honom i ur och skur också...
Citera
2023-01-31, 20:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
Kolla vad som kom upp nu

https://drive.google.com/file/d/1YmGsDSHzji4HY3d56dPP2nknaNvnnrun/view?usp=share_link
Mycket maskerat där dessvärre. Men troligen är det ett tips från någon som, enbart utifrån uppgifterna i media strax efter mordet, har förstått att det nog var SE som sköt Palme. Kanske hade personen sett Folke Rydéns TV-inslag om/med SE i april och sedan lagt pussel. Egentligen fanns nog hela lösningen i det inslaget för den som tänkte efter lite.
Senast redigerad av Draifos 2023-01-31 kl. 20:32.
Citera
2023-01-31, 20:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Man får inte glömma att Engström återvänder till Sveavägen så vad han kan ha snappat upp eller sett vet inte riktigt..

Man får inte heller glömma att Engström gör en jäkla massa påståenden där merparten inte korrelerar med en objektiv verklighet (andra vittnesmål).

Det är lite “roligt” (tragiskt?) att man låter honom göra en jäkla massa påståenden som uppenbarligen inte stämmer med någons verklighet, men när något möjligtvis kanske stämmer så plötsligt är det bevis/underlag för att att han var där efter skotten.
Citera
2023-01-31, 21:21
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Man får inte glömma att Engström återvänder till Sveavägen så vad han kan ha snappat upp eller sett vet inte riktigt..

Då menar du alltså att han som gm återvänder, med jagande poliser, till mordplatsen där han just skjutit statsministern inför 10-15vittnen. Det är så verklighetsfrånvänt så det finns inte på kartan.

Varför skulle ha återvända 7-10min efter mordet? Snappa upp vadå? Allt har ju redan hänt.
Senast redigerad av niokilometer 2023-01-31 kl. 21:26.
Citera
2023-01-31, 21:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Man får inte heller glömma att Engström gör en jäkla massa påståenden där merparten inte korrelerar med en objektiv verklighet (andra vittnesmål).

Det är lite “roligt” (tragiskt?) att man låter honom göra en jäkla massa påståenden som uppenbarligen inte stämmer med någons verklighet, men när något möjligtvis kanske stämmer så plötsligt är det bevis/underlag för att att han var där efter skotten.
Det blir nog lätt så när samtliga inblandade har ett gemensamt mål, och därför gärna drar åt samma håll. I t.ex. Quickfallet var polis och Sture Bergwall själv (och t.o.m. hans egen advokat Claes Borgström) överens om att Bergwall skulle vara mördaren, och därför var det lätt för dem att ha överseende med att han även lämnade helt felaktiga uppgifter. Man valde helt enkelt ut bara det som stämde in, och t.o.m. korrigerade honom och hjälpte honom med korrekt information när han sade saker som inte stämde.

I fallet med SE var det precis likadant. Alla inblandade här hade ju ett gemensamt intresse av att SE skulle avföras från utredningen, och därför hjälpte man honom att t.ex. identifiera Lars J i en fotorekonstruktion, trots att man visste att SE nu redan hade läst om och sett bilder på Lars J i media. Man lät honom sedan också rita av Lars J på en teckning, efter att han hade fått titta på det här rekonstruktionsfotot. Allt för att kunna placera SE på mordplatsen efter mordet, och därigenom kunna avföra honom och lämna plats åt kurder och andra mer spännande mördare.
Senast redigerad av Draifos 2023-01-31 kl. 21:45.
Citera
2023-01-31, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Mycket maskerat där dessvärre. Men troligen är det ett tips från någon som, enbart utifrån uppgifterna i media strax efter mordet, har förstått att det nog var SE som sköt Palme. Kanske hade personen sett Folke Rydéns TV-inslag om/med SE i april och sedan lagt pussel. Egentligen fanns nog hela lösningen i det inslaget för den som tänkte efter lite.

Undrar varför man idag maskar ett tips så hårt? Namnges andra personer som fortfarande lever?
Eller spekulerar man kring Stigs motiv? Här vore det intressant att överklaga maskningen.

Funderar även lite kring hur många tips som verkligen kom in till polisen om Stigs inblandning.
Känner bara till Ålandskvinnan och Häggström på Skandia. Finns de fler?

Någon som vet vilka anonyma brev som man misstänkt kommit från Stig? Hur många testade man DNA på?
Citera
2023-01-31, 22:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO

Någon som vet vilka anonyma brev som man misstänkt kommit från Stig? Hur många testade man DNA på?
Kolla med MOPspanaren, som kanske är den som har bäst koll på det här med breven. Breven från Norrtälje (och som jag personligen är lite tveksam till om de överhuvudtaget har något med SE att göra) fick man tydligen ingen riktig träff på, och jag minns inte hur det slutade med Lisbeth-, Skelleftehamns-, Vimmerby- resp. Malmskillnadstrapps-brevet.

Röda Kors-brevet, som postades den 11/3 1986 och som kanske är det mest intressanta, vet jag inte om det ens har kunnat hittas i arkivet.
Senast redigerad av Draifos 2023-01-31 kl. 23:57.
Citera
2023-01-31, 23:50
Medlem
reinvests avatar
Ex-frun berättar om vad SE sagt när han kom hem på mordkvällen.

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-exfru-i-forhor-om-mordnatten/

"Han var vid hemkomsten vid ”1-tiden” klädd i mörkblå överrock som var lite ”noppig”, grå keps och sin handlovsväska".

"Sedan säger Lisbet ”han sprang åt det hållet” och det är då Stig går in mot Tunnelgatan".
Engström berättade för frun att han sprungit in på Tunnelgatan, eftersom han "letade efter skytten".

Senare ändrar SE - som vi vet - sin historia till att han springer efter poliserna för att ge dom rätt signalement.
Citera
2023-02-01, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ex-frun berättar om vad SE sagt när han kom hem på mordkvällen.

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-exfru-i-forhor-om-mordnatten/

"Han var vid hemkomsten vid ”1-tiden” klädd i mörkblå överrock som var lite ”noppig”, grå keps och sin handlovsväska".

"Sedan säger Lisbet ”han sprang åt det hållet” och det är då Stig går in mot Tunnelgatan".
Engström berättade för frun att han sprungit in på Tunnelgatan, eftersom han "letade efter skytten".

Senare ändrar SE - som vi vet - sin historia till att han springer efter poliserna för att ge dom rätt signalement.

Väldigt intressant att även exfrun nämner att han springer efter skytten.

Då är det alltså inte bara ett rykte som TP hittat på att folk på Skandia också hört detta...

Att Engström ljuger om språngmarschen är väl nästan 100%..

Han drar dessutom denna lögn i rapport..

Iskallt av Engström även om han bara är ett "vittne"..
Citera
2023-02-01, 03:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det har ju redan föreslagits av debattörer som tror att SE hjälpt till med framstupa, att SG var först och att SG redan vänt OP till framstupa innan KJ och AH kommit fram?

KJ: Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har SG kommit dit. De har lagt honom i framstupa. Återupplivningsförsök sattes in.

AH: Han låg i framstupa när jag kom fram. Jag vände honom på rygg och påbörjade hjärtmassage.

BP: När jag kom fram låg han i framstupa sidoläge. OP vändes på rygg och återupplivningsförsök sattes in.

SE: När jag kom fram, EFTER AH, låg OP på RYGG med slutna ögon. Tillsammans med henne vände jag OP till FRAMSTUPA.

Noterbart 1 är att både AH och KJ säger att LP försökte dra bort AH vid livräddningen. SE menade att LP upplevde det hela som positivt.

Noterbart 2 AH, SG och KJ har blivit tillfrågade om de sett SE hjälpa till.

Noterbart 3 Framstupa var inte med på de 15 punkterna trots att Wall vurmat några månader tidigare i radio för saken. Med tanke på hur svaga punkterna var, så anser dom ALLA med största sannolikhet att SE inte hjälpt till med det.

Ibland är sanningen så enkel att den är svår att förstå.

Det verkar som om SE har stöd från ett helt basketlag att OP vändes i framstupa sidoläge. Om SE var med rent fysiskt i själva vändandet är inte så centralt utan det är att SE gjorde denna observationen eller handling på mordplatsen och berättade om detta för väktarna direkt efter mordet som naglar fast honom på mordplatsen som ett vittne.

Den sanningen har många svårt att förstå.

Edit: Det är lite småkomiskt att TP som studerat materialet i 12 år bara hittat AHs uppgift om att OP låg i framstupa sidoläge och vantolkat detta som om OP föll så. En stor del av de 12 åren tycks ha gått åt för TP till att ta bort de bitar som inte passade i hans osannolika mordpussel.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-01 kl. 03:44.
Citera
2023-02-01, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är du klonad från tidigare debattörer? Samma frågor, och samma ältande, om och om igen.

Det är jag inte intresserad av. Det jag vill se är nya vinklar och nya detaljer.

Som nyss där herr Henrik of Sweden jämförde likheten mellan AB och CP.

Det går också rykten om larmlistor och ritningar på Skandiahuset.

Skandiamannen: Mysteriet. Det är bland annat vad den här tråden handlar om.

Sedan finns det de (läs: jag) som tror mer på hans skuld, de som är tveksamma och sen har vi ett gäng kloner som tycker vi ska stänga igen butiken. Ja, vem vet, en vacker dag ... Men inte idag.

Har ingen aning om vad KP personligen anser, men hans utredning försökte lyfta på de flesta stenar, eller vad som står i TP:s bok, den har jag inte läst. Min uppfattning kommer av att med vetenskaplig precision läsa vittnesförhören, varv efter varv. Då framträder SE som huvudkandidat.

Ja, till ditt stora förtret går kampen vidare! Ligger du sömnlös om nätterna på grund av det?

Blir din egen teori tillintetgjord?

Besöksjournalen:

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link

Larmlistorna:

Kommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in