2023-01-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ska jag kritisera Dyvik också lite grann har hon dock en väldigt naiv inställning till att kvalificera sig för VM. Att man inte vill toppa sig för tidigt och spela på det kortet ända in i kaklet håller inte i hennes sits, inte i det här laget när den som är sämst in till VM har en fjärdeplats i bagaget.

Men med det sagt, uttagningen till Les Rousses och VM är fortsatt två skilda saker.
Helt klart en riskabel strategi från Dyvik och hade Märta Rosenberg blivit uttagen istället för henne hade nog ingen brytt sig lika mycket men att ta ut Ebba som inte ens brukar få köra sprint i världscupen när vi har nationella kvoter gjorde ju att hanteringen blev absurd.

Det kan väl inte finnas en åkare i landet som tycker att det där var rätt beslut, du hade väl i princip kunnat ta valfri dam som åkt i världscupen i år och de har bättre sprintkvaliteter än Ebba i normala lopp.

Sen är uttagningen till VM helt rätt men detta lär ju knappast bättra på stämningen i landslagsorganisationen.
Senast redigerad av Lime32 2023-01-31 kl. 21:50.
Citera
2023-01-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Mina tankar var väl om dom är så sugna åka 3 dagar i rad? så du fundera också på spara åkare i stafetten?

10 km Ebba Frida Moa Moa L Jonna Maja
Stafetten Ebba Frida Emma Linn
Vi pratar Toblach eller?

Det är väl sagt från Fridas håll att hon bara ska åka 10 km?
Citera
2023-01-31, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vi pratar Toblach eller?

Det är väl sagt från Fridas håll att hon bara ska åka 10 km?

jo fick höra det efter att jag skrev japp Toblach
Citera
2023-01-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
o Linn blev 10 i den viktiga tävling visst jag hade också gjort allt för att hon skulle med men hade då varit ärlig och kunnat analysera bättre nu blev ju allt helt fel

oavsett om man gillar Dyvik eller inte så var hon värd en ärlig chans hennes 14 och 8 i WC borde räckt ändå
Enda skälet jag kan se till att man valt att värdera Falun så högt är att undvika besvärande situation om Dyvik, mot förmodan, skulle varit bättre än Svahn i Les Rousses. Sen som du skriver blir det extra lustigt när Svahn är 10a i denna otroligt viktiga tävling.

Jag är inte heller missnöjd med utfallet, men tycker processen saknat allt vad professionalitet heter.
Citera
2023-01-31, 21:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Kneissl var väl med i första plastskide-hajpen. Typ VM i Falun -74, med osäkra fästen för råttfällabindningarna i det nya materialet…med svensk tappad skida på förstasträckan i herrstafetten som resultat, ett nationellt trauma.
Kneissl verkar ha lagt ner tillverkningen av längdskidor vid detta laget, bara alpint nu som jag förstår det…
Gunde körde väl Kneissl. Det var 10 år senare.
Citera
2023-01-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
I världscupen har vi 6 platser, + Lundgrens friplats.
Sorry, missade det med 6 platser............
Citera
2023-01-31, 21:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Ja.
Citera
2023-01-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Enda skälet jag kan se till att man valt att värdera Falun så högt är att undvika besvärande situation om Dyvik, mot förmodan, skulle varit bättre än Svahn i Les Rousses. Sen som du skriver blir det extra lustigt när Svahn är 10a i denna otroligt viktiga tävling.

Jag är inte heller missnöjd med utfallet, men tycker processen saknat allt vad professionalitet heter.
Jag förstår inte varför de skulle rigga en uttagning till fördel för Svahn när hon ägnat stora delar av försäsongen att skicka nålstick mot landslagsledningen.

Det handlar om en kombination av att låsa sig vid Faluntävlingen (som man borde bortsett ifrån det ögonblick det blev parodi) och att det är en tränare knuten till Ebbas trupp som tar ut laget.

Sedan är det på ett sätt komiskt att Ebba haft en sådan tur med förhållanden i en massa sprintar hon ställt upp i på raken att hon lurats tror att hon faktiskt tagit ett steg.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker inte det är en orimlig tanke att de sprintåkare som inte blev VM-uttagna tidigt skulle ha ett uttagningslopp i Skandinaviska cupen för att få åka den avgörande klassiska sprinten i Les Rousses. Men då borde man samtidigt inte ha tagit ut någon av dessa till Tour de Ski, även om de själva ville åka touren. Nu är inte det förfarandet jag skulle prioritera (av flera olika anledningar) men jag kan se logiken i det hela (men då borde det också ha hanterats på ett bättre sätt).
Jag tycker det är orimligt att en åkare som är bra nog att köra världscup ska avstå det för att köra en uttagningstävling med klubbvallning.
Citera
2023-01-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker inte det är en orimlig tanke att de sprintåkare som inte blev VM-uttagna tidigt skulle ha ett uttagningslopp i Skandinaviska cupen för att få åka den avgörande klassiska sprinten i Les Rousses. Men då borde man samtidigt inte ha tagit ut någon av dessa till Tour de Ski, även om de själva ville åka touren. Nu är inte det förfarandet jag skulle prioritera (av flera olika anledningar) men jag kan se logiken i det hela (men då borde det också ha hanterats på ett bättre sätt).
Logik, visst, men jag tycker både att det är fel att bortse från tidigare resultat under säsongen och att det är en väldigt styvmoderlig behandling av touren.
Citera
2023-01-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Läste just en artikel om just Gunde och Kneissl.

Enligt den artikeln var det övermålade Fischer-skidor Gunde åkte på.....
Huruvida det är sant eller ej låter jag vara osagt!

länk:
https://80talsreklam.se/2012/08/31/gundes-skidbluff-gav-rag-i-ryggen/
Senast redigerad av smokieknife 2023-01-31 kl. 21:23.
Citera
2023-01-31, 21:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tycker det är orimligt att en åkare som är bra nog att köra världscup ska avstå det för att köra en uttagningstävling med klubbvallning.

Jo, det är också ett argument emot att göra på det sättet.

Norska sprintherrarna har väl något år haft uttagningslopp till mästerskap i skandinaviska cupen vid motsvarande tillfälle.
Citera
2023-01-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag förstår inte varför de skulle rigga en uttagning till fördel för Svahn när hon ägnat stora delar av försäsongen att skicka nålstick mot landslagsledningen.

Det handlar om en kombination av att låsa sig vid Faluntävlingen (som man borde bortsett ifrån det ögonblick det blev parodi) och att det är en tränare knuten till Ebbas trupp som tar ut laget.

Sedan är det på ett sätt komiskt att Ebba haft en sådan tur med förhållanden i en massa sprintar hon ställt upp i på raken att hon lurats tror att hon faktiskt tagit ett steg.
Rigga är väl hårt, men tycker inte det är obegripligt att de skulle vilja ha med Svahn trots pikar. Håller med om att det blir lite konspiratoriskt, dock har jag svårt motivera varför man låst sig så hårt vid Falun annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in