2023-04-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu är ju Calle med i A-landslaget och inte i team Bauhaus eller Team Svenska Spel. Visst kan man tänka sig att man höjer träningsbidraget för A-landslagsåkarna men en fördubbling på ett bräde är jag tveksam till. Jag skulle hellre lägga de pengarna på att höja träningsbidraget för Team Bauhaus eller införa ett träningsbidrag för Svenska Spel eller som jag skrev tidigare att höja prissummorna i de nationella loppen.

För övrigt, finns väl inga svenska idrottare i någon individuell idrott som har det så väl förspänt som A-landslagsåkarna i längdåkning (om man avser någon form av grundlön).
Vad har skidskyttarna för träningsbidrag? Kan inte minnas att det är samma återkommande diskussion om "lönen" därifrån. Sen har de mer prispengar att åka om också så det kanske hjälper en del.

Sen även får ju längdåkarna bonus från förbundet för alla pallplatser de tar så vettetusan hur synd det är om Calle egentligen. 200 000 kr i grundlön och sen en prestationsbaserad ersättning om du åker bra låter ändå ganska generöst. Sen är det klart att systemet är hårt mot de som inte är i toppen men det är det många yrkesgrupper som upplever.

Känns snarare som att Calle vid 34 års ålder insett att han inte dragit in i närheten av tillräckligt mycket pengar under sina 14 år som skidåkare på seniornivå för att ha framtiden tryggad och börjat få lite småångest över att behöva ta ett riktigt jobb sen, sånt ska ju inte elitidrottsmän behöva göra utan när karriären är över ska man luta sig tillbaka och glassa.
Citera
2023-04-10, 20:12
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Här säger du väl emot dig själv lite grand (om du inkluderar Frida i "de flesta svenskor")

Från säsongsstarten fram till näst sista etappen av Touren visade Frida upp en jämnhet som hon inte haft tidigare. Sedan kom en sjukdomsperiod där, precis som du nämner, en svacka infinner sig efteråt. Dock presterar hon på en mycket hög nivå under VM (stafetten undantaget).

Det jag vill ha sagt är att hon höjt sin jämnhetsnivå, det är bara det att Ebba har tagit ett ytterligare steg i sin utveckling och höjt sin högstanivå (jämnbra har hon ju alltid varit)
Frida har varit stabilare än vanligt i vinter, så Diggins har varit mer Frida än Frida
Citera
2023-04-10, 21:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Frida har varit stabilare än vanligt i vinter, så Diggins har varit mer Frida än Frida

Så kan man säga, ja. Hon tog dock ett individuellt VM-guld vilket åtminstone jag unnar henne efter alla år.
Citera
2023-04-10, 21:19
Medlem
Jag tror faktiskt Calle tänker på de andra killarna i laget också, själv har han ju prispengar och säkert en del sponsorer så för honom borde det var lugnt. Jag minns att det var en intervju med Calle förut där han irriterade sig på hur förhandlingarna blev förra året, åkarna skulle förhandla i grupp men plötsligt hade två åkare (uppenbart vilka) skrivit på sitt avtal vilket gjorde vidare förhandling omöjligt enligt Calle. Jag tror inte högre lön till a-lagsåkarna är det bästa sättet att spendera förbundets pengar men där kan man ju tycka olika.
Citera
2023-04-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tror faktiskt Calle tänker på de andra killarna i laget också, själv har han ju prispengar och säkert en del sponsorer så för honom borde det var lugnt. Jag minns att det var en intervju med Calle förut där han irriterade sig på hur förhandlingarna blev förra året, åkarna skulle förhandla i grupp men plötsligt hade två åkare (uppenbart vilka) skrivit på sitt avtal vilket gjorde vidare förhandling omöjligt enligt Calle. Jag tror inte högre lön till a-lagsåkarna är det bästa sättet att spendera förbundets pengar men där kan man ju tycka olika.
Jag tycker att dom ska ha så att dom slipper oroa sig för ekonomin i alla fall. Självklart så bör man vara på en nivå där man drar in prispengar, har egna sponsorer osv. när man är med i A-laget, men även dom åkarna kan ju ha svackor som måste ”genomlevas” ekonomiskt. Men jag håller med om att det framförallt är åkarna på nivån strax under som borde få ett bättre stöd.
Citera
2023-04-11, 10:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Sport & Affärer kom ju med en rapport nyligen om hur sponsringsläget ser ut i de olika förbunden och skidförbundet har tydligen tappat 15 miljoner senaste året. Nu har väl förbundet en del andra intäkter men tror inte Calle och de övriga kan räkna med en stor ökning av träningsbidrag om inte förbundet lägger om sina prioriteringar.

https://www.e-magin.se/paper/5h54kxrc/paper/1#/paper/5h54kxrc/2

Intressant. 21/22 hade man såväl en hög omsättning som höga sponsorintäkter i skidförbundet. Svårt att jämföra med föregående år pga pandemin. När det gäller omsättning så är det bara 17/18 som var högre och man har inte haft högre sponsorintäkter tidigare. Och det behöver ju inte vara längddelen som tappat i sponsorintäkter, kan ju lika gärna vara alpint eller freestyle.
Citera
2023-04-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Jag tycker att dom ska ha så att dom slipper oroa sig för ekonomin i alla fall. Självklart så bör man vara på en nivå där man drar in prispengar, har egna sponsorer osv. när man är med i A-laget, men även dom åkarna kan ju ha svackor som måste ”genomlevas” ekonomiskt. Men jag håller med om att det framförallt är åkarna på nivån strax under som borde få ett bättre stöd.
Får man 200 000 per år kan man knappast behöva oroa sig för ekonomin, speciellt när de knappast har utgifter för saker relaterat till träning (utrustning, resor osv.).

Håller med dig och tidigare, jag hade hellre plockat borta 50 000 från de i a-laget och gett till de längre ned i systemet. De på toppen får in sina kronor ändå.
Citera
2023-04-11, 11:15
Medlem
Citat:
Intressant. 21/22 hade man såväl en hög omsättning som höga sponsorintäkter i skidförbundet. Svårt att jämföra med föregående år pga pandemin. När det gäller omsättning så är det bara 17/18 som var högre och man har inte haft högre sponsorintäkter tidigare. Och det behöver ju inte vara längddelen som tappat i sponsorintäkter, kan ju lika gärna vara alpint eller freestyle.

Det som är intressant är att jämföra med skidsytteförbundet som har ökat sina intäkter med 24%. Man kan då fråga sig varför sponsorerna tycker att skidskytte är mer aktraktivt att satsa på än längdskidåkning. Jag kan tänka mig att det faktum att SVT sänder världscuptävlingar och VM i skidskytte men inte i längdskidåkning är en starkt bidragande orsak. De pengar som skidförbundet får in från ViaPlay för rättigheten att sända FIS tävlingar kompenserar tydligen inte bortfallet av sponsorpengar. SOK har väl nu fattat vinsten med att SVT sänder från kommande OS-tävlingar.
Citera
2023-04-11, 11:22
Medlem
Green-Spirits avatar
Tett på Konnerud - ganska färsk episod med fokus på nygamla stjärnskottet Kristine Stavås Skistad.
https://youtu.be/Ydj5egsnmo4
Citera
2023-04-11, 12:17
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Jo är vanskligt att avgöra när det ingår flera grenar under skidförbundets flagg. Alpint lär väl ha tappat en del sponsring kan man tänka sig. Och totalt sett är ju skidförbundet näst störst. Men tror knappast de hade önskat ett så stort tapp.
Citera
2023-04-11, 12:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det som är intressant är att jämföra med skidsytteförbundet som har ökat sina intäkter med 24%. Man kan då fråga sig varför sponsorerna tycker att skidskytte är mer aktraktivt att satsa på än längdskidåkning. Jag kan tänka mig att det faktum att SVT sänder världscuptävlingar och VM i skidskytte men inte i längdskidåkning är en starkt bidragande orsak. De pengar som skidförbundet får in från ViaPlay för rättigheten att sända FIS tävlingar kompenserar tydligen inte bortfallet av sponsorpengar. SOK har väl nu fattat vinsten med att SVT sänder från kommande OS-tävlingar.

Återigen. Vi vet inte om det är längdåkningen eller någon av de andra grenarna inom skidförbundet som tappat sponsorintäkter. Så att det är mer attraktivt att sponsra skidskytte än längdåkning går inte att fastslå (däremot att skidskytte har en stark tillväxt). Men skulle jag gissa så skulle jag gissa på att det snarare är alpint än längdskidor som tappar sponsorintäkter inom skidförbundet. Alpint omsatte nästan 63 miljoner men har inga herrstjärnor och misslyckades helt på VM. Lägg till rörigt på ledarsidan, dålig synlighet hos Viaplay och många unga åkare som lagt av samt en fartsatsning som blev ett totalt fiasko. Jämför det med de resultat som längdåkarna har levererat och den stjärnglans som finns där. Jag vet ju i alla fall vad jag skulle sponsra om jag var i en sådan position.

Skidskyttets sponsorintäkter 21/22 motsvarar ca 60% av längddelens totala omsättning inom skidförbundet 21/22.
Citera
2023-04-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det är ju inte direkt så att längddelen av skidförbundet präglats av lugn och ro de senaste åren utan det är en ständig följetong av ledare som byts ut, kritik mot vallare i media, kritik mot åkare i media, åkare som är missnöjda med ledningen, åkare som står utanför landslaget, åkare som är öppet kritiska mot uttagningar osv. Som sponsor kan man inte vara överdrivet imponerad av ledningen och det ger inte direkt bra PR med alla konflikter inför öppen ridå.

Rikard Grip är nog rätt nöjd på sin nuvarande position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in