Citat:
Vad har skidskyttarna för träningsbidrag? Kan inte minnas att det är samma återkommande diskussion om "lönen" därifrån. Sen har de mer prispengar att åka om också så det kanske hjälper en del.Nu är ju Calle med i A-landslaget och inte i team Bauhaus eller Team Svenska Spel. Visst kan man tänka sig att man höjer träningsbidraget för A-landslagsåkarna men en fördubbling på ett bräde är jag tveksam till. Jag skulle hellre lägga de pengarna på att höja träningsbidraget för Team Bauhaus eller införa ett träningsbidrag för Svenska Spel eller som jag skrev tidigare att höja prissummorna i de nationella loppen.
För övrigt, finns väl inga svenska idrottare i någon individuell idrott som har det så väl förspänt som A-landslagsåkarna i längdåkning (om man avser någon form av grundlön).
För övrigt, finns väl inga svenska idrottare i någon individuell idrott som har det så väl förspänt som A-landslagsåkarna i längdåkning (om man avser någon form av grundlön).
Sen även får ju längdåkarna bonus från förbundet för alla pallplatser de tar så vettetusan hur synd det är om Calle egentligen. 200 000 kr i grundlön och sen en prestationsbaserad ersättning om du åker bra låter ändå ganska generöst. Sen är det klart att systemet är hårt mot de som inte är i toppen men det är det många yrkesgrupper som upplever.
Känns snarare som att Calle vid 34 års ålder insett att han inte dragit in i närheten av tillräckligt mycket pengar under sina 14 år som skidåkare på seniornivå för att ha framtiden tryggad och börjat få lite småångest över att behöva ta ett riktigt jobb sen, sånt ska ju inte elitidrottsmän behöva göra utan när karriären är över ska man luta sig tillbaka och glassa.