Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-23, 20:55
  #9577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden
Det finns folk som fortfarande söker i skogarna också. Självklart är andelen sökare betydligt mindre nu än det var i början, men finns ett riktigt järngäng som inte ger upp. Så jo det söks även på andra håll. Och flera hundar kommer även att kolla skogarna och markerna omkring där strumpan hittades och i olika riktningar.

Tyvärr finns inte oändliga resurser för sådant här även om vi önskade det. Men vi lägger fortfarande stora delar av våra resurser på detta fallet.

Ok. Stort tack för svar. Tror faktiskt aldrig det framgått i tråden att sökningar i skogen gjorts/görs, men bra info att få veta det.

Och såklart skall ni ha stort beröm för det arbete ni gör.
Citera
2023-01-29, 18:00
  #9578
Medlem
Ybsivs avatar
Jag undrar om Mattias vänner är bland de som letar?
Är helt övertygad om att de vet nämligen.
Citera
2023-01-30, 12:18
  #9579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ybsiv
Jag undrar om Mattias vänner är bland de som letar?
Är helt övertygad om att de vet nämligen.

Vore väl konstigt om inte bästa vännerna och familjen letar också, alla vill ha ett svar. Om man inte vet något.
Själv hade jag letat och letat, kanske varit helt manisk men hade önskat svar på vad som hänt.
Citera
2023-01-31, 19:01
  #9580
Medlem
Ossans avatar
Det har nämnts att Lagan är mycket djup långa sträckor, ner mot 20meter.
Jag blir då förvånad när jag kollar en karttjänst som visar djup i olika sjöar/åar runt om i världen. (fungerar som Google-Earth)
https://www.genesismaps.com/SocialMap
Här kan man följa Lagan och vattendjupet hela vägen från kraftverket upp till väg 25, ca 3km totalt.
Jag hittar:
En håla vid Norrleden ca 10m djup area 25x25m.
En håla vid väg 25 ca 11m djup area 40x25m.
Under dom andra 2,9km är djupet 2-6 meter!

Inte den bilden av ån jag fått tidigare.

I nuläget passerar runt 100 kubikmeter vatten per sekund kraftverket i Ljungby.
Toppen var 150 m3/sek den 15 jan.
Är det möjligt att en kropp eller det som finns kvar inte följer med vattnet ner till kraftverket?
Bara lite funderingar.
Citera
2023-01-31, 20:18
  #9581
Medlem
Ossans avatar
Hade man bara bott närmare kunde man deltagit, i stället för att gnälla på Flashback.
Citera
2023-01-31, 21:49
  #9582
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Det har nämnts att Lagan är mycket djup långa sträckor, ner mot 20meter.
Jag blir då förvånad när jag kollar en karttjänst som visar djup i olika sjöar/åar runt om i världen. (fungerar som Google-Earth)
https://www.genesismaps.com/SocialMap
Här kan man följa Lagan och vattendjupet hela vägen från kraftverket upp till väg 25, ca 3km totalt.
Jag hittar:
En håla vid Norrleden ca 10m djup area 25x25m.
En håla vid väg 25 ca 11m djup area 40x25m.
Under dom andra 2,9km är djupet 2-6 meter!

Inte den bilden av ån jag fått tidigare.

I nuläget passerar runt 100 kubikmeter vatten per sekund kraftverket i Ljungby.
Toppen var 150 m3/sek den 15 jan.
Är det möjligt att en kropp eller det som finns kvar inte följer med vattnet ner till kraftverket?
Bara lite funderingar.

Kartan stämmer riktigt dåligt. Jag gissar på att den baseras mycket på snittdjup.
Djupaste uppe vid 25an som på den kartan är 12m är i verkligenheten 17m.
Nere vid Norrleden så är djupet på kartan 10m och i verkligheten snarare 14m. Sedan så skiljer det sig otroligt mycket på andra ställen också. Många ställen är runt 7-9m i stora områden. Tex vid replösa bron så går det från skogskanten först till ett djup på 2m som bara sluttar rakt ner för att landa på 8m. Detta syns inte alls på kartan. Det är som att följa en brant vägg hela vägen ner ungefär.

Lägg där till att inget ljus penetrerar och att botten i stora delar består av dy som vid minsta beröring blir en dimma som håller i sig en bra stund, detta för att förhållandena är både jobbiga och väldigt ogästvänliga. Finns många youtube klipp på hur det ser ut där nere.

Plus att när vi dyker i sådana här förhållanden så spelar det ingen större roll om det är 5m eller 20m djupt. Det är lika svårt att se något och hitta något oavsett. Skillnaden är bara att vi kan vara på 5m i längre tid med en flaska än vi kan på 20m.

Ån rör på sig konstant, detta gör att det är väldigt svårt att lokalisera var dofterna som hundarna känner kommer ifrån. Och vi vet ju faktiskt inte om han ens finns i ån. Vi utgår bara efter vad som är troligt och vad vi har att gå på när det kommer till markeringar.

Självklart kan saker sköljas med nedanför kraftverket. Därför får vi låta hundarna söka va igen när det lugnat ner sig lite.
Allt lär ju inte ha flyttat på sig dock. Det har gått två år. Allt flyttas inte längre dom en enhet.
__________________
Senast redigerad av SnR.Sweden 2023-01-31 kl. 21:53.
Citera
2023-01-31, 21:58
  #9583
Medlem
Ossans avatar
Ok, det låter som riktigt obekväma förhållanden.
Ni gör ett fantastiskt jobb. Beundransvärt.
Citera
2023-02-01, 09:29
  #9584
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Hade man bara bott närmare kunde man deltagit, i stället för att gnälla på Flashback.


Skulle också gärna vara med och leta om jag bodde närmare. (Uttrycket att gnälla, så barnsligt)!!
Jag kallar det att bry sig.
❤️
Citera
2023-02-02, 15:36
  #9585
Medlem
SnR.Swedens avatar
Många har frågat efter det tidigare. Och vi har kommit till den punkten där det inte funkar längre att betala det mesta själv.

Vi har startat en gofundme för vårat arbete. Men bara så folk vet att det är ju inte endast för just Ljungby insatsen, tidigare insamling som skett har varit för just Ljungby. Nu är det mer generellt. Ersätta motorn som är trasig primärt. Och pengar som kommer in utöver motor går till dom insatser vi är inblandade i, just nu 4st.

https://www.gofundme.com/f/search-and-recovery-sweden
Citera
2023-02-02, 18:47
  #9586
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden
Många har frågat efter det tidigare. Och vi har kommit till den punkten där det inte funkar längre att betala det mesta själv.

Vi har startat en gofundme för vårat arbete. Men bara så folk vet att det är ju inte endast för just Ljungby insatsen, tidigare insamling som skett har varit för just Ljungby. Nu är det mer generellt. Ersätta motorn som är trasig primärt. Och pengar som kommer in utöver motor går till dom insatser vi är inblandade i, just nu 4st.

https://www.gofundme.com/f/search-and-recovery-sweden


Skickat en slant. Många bäckar små.....Hoppas det hjälper till att Mattias hittas 🙏
Citera
2023-02-02, 22:35
  #9587
Medlem
Ybsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge150
Vore väl konstigt om inte bästa vännerna och familjen letar också, alla vill ha ett svar. Om man inte vet något.
Själv hade jag letat och letat, kanske varit helt manisk men hade önskat svar på vad som hänt.

Jo, det är just det att det vore konstigt om vännerna inte letade. Trots det gjorde de inte det kvällen/natten han försvann... Och enligt en podd jag lyssnar på har de inte börjat leta sedan heller. Det var därför jag undrade om de som faktiskt letar har sett Mattias vänner där. För om de nu inte letar varför gör de inte det? Jag för min del kan bara tänka mig en enda anledningen.
Citera
2023-02-02, 22:41
  #9588
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ybsiv
Jo, det är just det att det vore konstigt om vännerna inte letade. Trots det gjorde de inte det kvällen/natten han försvann... Och enligt en podd jag lyssnar på har de inte börjat leta sedan heller. Det var därför jag undrade om de som faktiskt letar har sett Mattias vänner där. För om de nu inte letar varför gör de inte det? Jag för min del kan bara tänka mig en enda anledningen.

Vi kan inte säga om hans vänner är med, för har ingen aning om vilka som är vänner med vem. Är inte från byn. Många ungdomar har dock varit delaktiga i söken under hela tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback