Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-02, 22:49
  #9589
Medlem
Ybsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden
Vi kan inte säga om hans vänner är med, för har ingen aning om vilka som är vänner med vem. Är inte från byn. Många ungdomar har dock varit delaktiga i söken under hela tiden.

Man hoppas ju verkligen inte att det var hans vänner som orsakade försvinnandet, så låt oss tro att det är de ungdomarna som är där.
Citera
2023-02-03, 16:06
  #9590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ybsiv
Jo, det är just det att det vore konstigt om vännerna inte letade. Trots det gjorde de inte det kvällen/natten han försvann... Och enligt en podd jag lyssnar på har de inte börjat leta sedan heller. Det var därför jag undrade om de som faktiskt letar har sett Mattias vänner där. För om de nu inte letar varför gör de inte det? Jag för min del kan bara tänka mig en enda anledningen.





Ja jag tycker det är väldigt anmärkningsvärt att inte någon ur kompisgänget eller om det fanns någon sann vän där, följde med Erika och Dennis ut för att leta efter Mattias den natten han försvann.
Citera
2023-02-09, 12:01
  #9591
Medlem
Bedrövligt att man inte kan berätta var Mattias är
Citera
2023-02-10, 20:29
  #9592
Medlem
lorenida737s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Strumpan ligger på en märklig plats.
De ritade bilderna är märkliga.
Det är rätt märkligt att den åker av ens.

Vad gjorde att D valde att ta sig hem och leta efter M? Han var väl där när M sa hejdå?
Om han sen upptäckte att mobilen var kvar vad gör det? M glömde den el?
Varför blir han orolig? När blir han det?

Finns en skräckfilm där dom ritade såna ansikte isanden. Minns dock inte vad den heter😕,
Citera
2023-02-11, 18:19
  #9593
Medlem
Ybsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solltan1
Ja jag tycker det är väldigt anmärkningsvärt att inte någon ur kompisgänget eller om det fanns någon sann vän där, följde med Erika och Dennis ut för att leta efter Mattias den natten han försvann.

Jomenvisst är det märkligt?
De verkar inte finnas i den här tråden heller eftersom de inte försvarar sitt beteende/ sina beslut att inte leta. Och det är väl också märkligt? Hade någon av mina vänner försvunnit hade jag letat både på nätforum och i verkligheten efter minsta lilla smula att bygga vidare på..
Citera
2023-02-11, 20:25
  #9594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorenida737
Finns en skräckfilm där dom ritade såna ansikte isanden. Minns dock inte vad den heter😕,
När det gäller strumpans placering är det inte alls säkert han tappat den just där. Den kan vara ditlagd i efterhand av någon som inte tog i den med bara händerna. Eller så kan det vara som det hände hos oss för snart två år sedan. Vår halvstora hundvalp hade dille på att stjäla alla sockar han kom åt här hemma. Då det var varmt ute så var ytterdörren öppen. Hunden sprang ut med många sockar och andra saker den sommaren och busade med dem i trädgården. Sommaren efter Mattias försvann. Men sedan hittade vi inte just denna sockan. Den var försvunnen. Men flera timmar senare så återfanns den uppe i backen flera hundra meter från vår tomt. Och jag vet att det var just denna sockan. Jag tror att det var en skata eller kanske en kråka som flugit i väg med den och tappat den där. Vi har mycket fåglar i trädgården. För många år sedan tog en kråka en kartong till cd-skivor och flög i väg. Jag såg det. Vad som hänt med Mattias socka vet jag inte. Antingen har han tappat den där, eller så har någon lagt dit den. Eller så har en fågel tappat den där. Finns kanske fler orsaker.
Citera
2023-02-12, 10:07
  #9595
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden
Många har frågat efter det tidigare. Och vi har kommit till den punkten där det inte funkar längre att betala det mesta själv.

Vi har startat en gofundme för vårat arbete. Men bara så folk vet att det är ju inte endast för just Ljungby insatsen, tidigare insamling som skett har varit för just Ljungby. Nu är det mer generellt. Ersätta motorn som är trasig primärt. Och pengar som kommer in utöver motor går till dom insatser vi är inblandade i, just nu 4st.

https://www.gofundme.com/f/search-and-recovery-sweden


Kommer det in några pengar?
Citera
2023-02-12, 17:06
  #9596
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Kommer det in några pengar?

Har kommit in 700kr på 10dagar nu.
Vi hade inga stora förhoppningar. Det är januari och februari folk har inga pengar att kunna ge bort. Speciellt inte med elräkningar och den höga inflationen som gjort att var man vänder varje krona.
Men det är helt klart bättre än inget.

Mvh
Citera
2023-02-13, 09:33
  #9597
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden
Har kommit in 700kr på 10dagar nu.
Vi hade inga stora förhoppningar. Det är januari och februari folk har inga pengar att kunna ge bort. Speciellt inte med elräkningar och den höga inflationen som gjort att var man vänder varje krona.
Men det är helt klart bättre än inget.

Mvh


Absolut bättre än inget, men det var inte mycket
Mattias kompisar borde göra en insamling. ex. sälja fika, skramla med några kronor, föräldrar, anhöriga. m.m.
Även om pengarna går till andra sök, så kan man göra så gott man kan.
Citera
2023-02-13, 10:57
  #9598
Medlem
SnR.Swedens avatar
Det har samlats in pengar förut i Ljungby.

Vi kommer aldrig någonsin be anhöriga eller vänner till ett offer att hjälpa till. Dom har tillräckligt mycket att tänka på ändå.
När en person försvinner så är det en tragedi.
Citera
2023-02-13, 20:38
  #9599
Medlem
Förstår att dom har en del att stå i. Men borde inte släkt, kamrater och bekanta lägga på ett kol.
OK du säger att dom gjort det, men dom måste väl ro skutan iland. Antar att modern brodern kompisarna ja alla måste hjälpas åt för att få resultat sedan kan alla slappna av
Och pappan är han helt ute, sitter i Thailand och har det bra, borta, långt borta från alla bekymmer.
Nä är inte nöjd med att dom har gjort sitt, dom vill väl ha besked också.......eller vet dom vad som hänt...
Och ni som dyker ger inte upp, ni är fantastiska, trots motgångar med båt motor väder och vind samt pengar
Citera
2023-02-15, 15:05
  #9600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Det har nämnts att Lagan är mycket djup långa sträckor, ner mot 20meter.
Jag blir då förvånad när jag kollar en karttjänst som visar djup i olika sjöar/åar runt om i världen. (fungerar som Google-Earth)
https://www.genesismaps.com/SocialMap
Här kan man följa Lagan och vattendjupet hela vägen från kraftverket upp till väg 25, ca 3km totalt.
Jag hittar:
En håla vid Norrleden ca 10m djup area 25x25m.
En håla vid väg 25 ca 11m djup area 40x25m.
Under dom andra 2,9km är djupet 2-6 meter!

Inte den bilden av ån jag fått tidigare.

I nuläget passerar runt 100 kubikmeter vatten per sekund kraftverket i Ljungby.
Toppen var 150 m3/sek den 15 jan.
Är det möjligt att en kropp eller det som finns kvar inte följer med vattnet ner till kraftverket?
Bara lite funderingar.
Jag bor i Jämtland och för ex antal år sedan körde en ung kille ner skotern i en sjö . Denna mynnar ut i ett kraftverk . Sjön genomsöktes många ggr men inget . För ett par år sedan hittades han efter varit försvunnen i flera år ( osäker hur många men någonstans runt 5/6 år ev längre är osäker .De pratades om att han hamnat i kraftverket , fastnat i botten och sedan flutit upp . Hans skelett hittades med skoteroverallen på och hans plånbok , därav de på en gång kunde säga vem han var . Pappans pojk är en gammal skolkamrat till mig och såg i ett repotage att det var tufft för familjen för nu började sorgearbetet på nytt ! De var tacksamma att han hade hittats men det var som att börja om och planera ännu en begravning . De hade ju redan för flera år sedan tagit farväl . Tror efter en sådan lång tid då de hittas att det blir en chock när de anhöriga på något vis redan accepterat förlusten av att de aldrig kommer att hitta sin anhöriga , man har som gått vidare och kanske börjat leva och så dras allt upp igen .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback