2023-01-27, 17:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Nej precis, så varför dessa storslagna trumpetfanfarer från Bitcoin-maximalister när någon obskyr president eller borgmästare har gjort Bitcoin till "legal tender"? Det är ju redan lagligt. https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/033/331/FreeDucks.jpg

Antingen är det olagligt eller så är det lagligt eller så är det oprövat.
För företag (iaf större aktiebolag) kan det vara vanskligt att bygga sin business på något som visserligen inte är olagligt, men oprövat.

Linus Dunkers historien är ju ett sågant exempel.

Men i HAJST fall så handlar det ju bara om att hålla ordning på räkenskaperna, så skall det vara lungt.
Citera
2023-01-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jag vill integrera lightning i ett företag, en lunchrestaurang med 2 betalningar per minut i samma kassa under högtryck. Kassan är en vanlig smartplatta. Hur gör jag?

Att byta till en annan app och ta emot via QR är ju inte så svårt men priset ska ju ändå bestämmas i KR vid just det tillfället. Sen att det ligger kvar i BTC är inget problem. Hur fungerar det med kvitto?

Kan inte tänka mig att mer än någon enstaka person per månad skulle handla via lightning men vill ändå göra det som en rolig grej så handskrivet kvitto är ju görbart sålänge.

Sen på sikt får ju de som driver vårt kassasystem implementera det på ett smidigt sätt. Precis som man idag kan trycka på "swish" och en QR-kod kommer upp borde man ju kunna trycka "BTC" och en annan kod kommer upp. Finns det info om detta som jag kan vidarebefodra till utvecklarna som har hand om vårt kassasystem?

Det alternativ jag kan rekommendera är:

https://btcpayserver.org/

Om du gör det känt vilket ställe det handlar om, så kommer jag och tar en lunch vid tillfälle.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-01-27 kl. 23:08.
Citera
2023-01-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jag vill integrera lightning i ett företag, en lunchrestaurang med 2 betalningar per minut i samma kassa under högtryck. Kassan är en vanlig smartplatta. Hur gör jag?

Att byta till en annan app och ta emot via QR är ju inte så svårt men priset ska ju ändå bestämmas i KR vid just det tillfället. Sen att det ligger kvar i BTC är inget problem. Hur fungerar det med kvitto?

Kan inte tänka mig att mer än någon enstaka person per månad skulle handla via lightning men vill ändå göra det som en rolig grej så handskrivet kvitto är ju görbart sålänge.

Sen på sikt får ju de som driver vårt kassasystem implementera det på ett smidigt sätt. Precis som man idag kan trycka på "swish" och en QR-kod kommer upp borde man ju kunna trycka "BTC" och en annan kod kommer upp. Finns det info om detta som jag kan vidarebefodra till utvecklarna som har hand om vårt kassasystem?

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det alternativ jag kan rekommendera är:

https://btcpayserver.org/

Om du gör det känt vilket ställe det handlar om, så kommer jag och tar en lunch vid tillfälle.

Här är info riktat specifikt för lightningimplementering:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLrIppt9ulOJ17HhYIqcPLIsX7SRGQCSba
Citera
2023-01-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Dessa tjänster går absolut inte att jämföra med strike. Klarna, amex och dylikt erbjuder kredit.

Sant, de erbjuder inte ens omedelbara betalningar utan bara en gammaldags kreditlösning.

Tyvärr går det inte att göra det mycket bättre än så i fiatsystemet. Det medför också att man helt i onödan måste ange sitt personnummer och utsättas för en integritetskränkande kreditprövning innan man som kund kan nyttja Klarnas tjänster.

Om man har överseende med dessa övergrepp så fungerar tjänsten ganska bra annars, inom Sverige vill säga.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-01-27 kl. 23:24.
Citera
2023-01-31, 03:45
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Häftigt: https://twitter.com/jb55/status/1617964811526209536

Men farhågor uttrycks: https://twitter.com/briani_davide/status/1618323623726690310

Citat:
The problem I see is that the same type of centralization that exists with emails will happens with the Lightning addresses providers. Do we really think that everyone will build their own lightning server?
Citera
2023-01-31, 16:46
Medlem
Leastons avatar
Strike Launches Instant, Cheap Remittances For The Philippines Using Bitcoin Lightning
Citat:
Strike uses the Lightning Network to make digital payments faster, cheaper, and more accessible, particularly in countries with a high number of unbanked individuals. With Send Globally, dollars are converted into bitcoin, sent via the Lightning Network to a third-party partner in the recipient's country, then converted into local currency and sent directly to the recipient's bank or mobile money account. This eliminates the need for both the sender and recipient to worry about bitcoin's tax treatment, dollar volatility or custody implications.

“Remittances are a broken system and Strike delivers an incredibly empowering experience for people to send money around the world in nearly an instant,” Jack Mallers, founder and CEO of Strike commented. “We’re excited to partner with Pouch.ph to advance financial inclusion and bring fast, low-cost cross-border payments via the Lightning Network to the Philippines. Our technology allows us to both improve on the existing cross-border experience and include those that have previously been excluded by legacy payment rails.”

https://www.nasdaq.com/articles/strike-launches-instant-cheap-remittances-for-the-philippines-using-bitcoin-lightning
Citera
2023-01-31, 17:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Strike Launches Instant, Cheap Remittances For The Philippines Using Bitcoin Lightning
Vilket fantastiskt företag som erbjuder helt gratis tjänster! Hur går det till ens?
Citera
2023-01-31, 17:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vilket fantastiskt företag som erbjuder helt gratis tjänster! Hur går det till ens?
Hade du hittat bevis på att det INTE går över lightning som dom påstår? Isf presentera det, eller fortsätt leta...
Citera
2023-01-31, 17:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hade du hittat bevis på att det INTE går över lightning som dom påstår? Isf presentera det, eller fortsätt leta...
Jag har aldrig påstått något sådant. Jag har dock frågat dig gång på gång varför det behövs, vilket du inte har kunnat svara på. Strike är ju helt uppenbart en vanlig traditionell banktjänst och det står rakt upp och ner i deras villkor också. Vi har gått igenom dessa saker i detalj tidigare.

Det är helt uppenbart att lightning i detta fall är endast en marknadsförings-gimmick eftersom de dessutom använder privata kanaler för strike.

Killen i keps hade lika gärna kunnat köra en egen bitcoin fork i sin källare, med ett eget lightningnätverk bestående av två noder och en kanal, och säga att "STRIKE USES BITCOIN". Det är uppenbart trams.
Citera
2023-01-31, 18:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått något sådant.
Jo, massor av gånger. Så här har det låtit:
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
"Ingenting "förvandlas""

Citat:
Jag har dock frågat dig gång på gång varför det behövs, vilket du inte har kunnat svara på
Åhh jo, försök inte. Jag har förtydligat flera gånger. Det har med Byzantiska Generalernas dilemma att göra. Jag har bland annat mycket noggrant skolat dig (och fffffuuuuuu) här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot

Jag tar det en gång till, lite förenklat:

Att flytta pengar från en bank i USA till en annan bank i Filippinerna är inte samma sak som att flytta pengar internt mellan sina bankkonton. När du flyttar mellan banker så använder du Swift och SEPA, och dessa transaktioner klumpas ihop och går en gång per dygn och följer en lång process. Gör du transaktionen en fredag eftermiddag så kan det ta upp till en vecka innan den hamnar på mottagarens konto.
Använder du Lightning så får mottagande bank transaktionen direkt, och kan debitera mottagarens konto bråkdelen av en sekund senare.
DÄRFÖR använder man Lightning istället för dom långsamma legacy processerna.

Du tror ju att "det bara är att göra en debit på ena konto och en kredit på det andra kontot", precis som att det är en interntransaktion som görs. Det vittnar om att du inte har någon aning om vad du diskuterar, och att du borde lyssna mer och påstå mindre idiotiska saker.

Nu tänker jag inte börja om denna diskussion, utan har du fortfarande någon fundering så får du leta i alla svar jag redan överöst dig med tidigare.
Citera
2023-01-31, 18:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jo, massor av gånger. Så här har det låtit:
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
"Ingenting "förvandlas""
Så du saknar läskunnighet också? Det står inte alls det du verkar tro.

Citat:
Åhh jo, försök inte. Jag har förtydligat flera gånger. Det har med Byzantiska Generalernas dilemma att göra. Jag har bland annat mycket noggrant skolat dig (och fffffuuuuuu) här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Haha! Vad har de "byzantiska generalerna" med detta att göra?
Det är alltså strike som gör "transaktioner" i sina privata kanaler på lightning. Ungefär som om de förde över pengar mellan egna konton i Swedbank.

Citat:
Jag tar det en gång till, lite förenklat:

Att flytta pengar från en bank i USA till en annan bank i Filippinerna är inte samma sak som att flytta pengar internt mellan sina bankkonton. När du flyttar mellan banker så använder du Swift och SEPA, och dessa transaktioner klumpas ihop och går en gång per dygn och följer en lång process. Gör du transaktionen en fredag eftermiddag så kan det ta upp till en vecka innan den hamnar på mottagarens konto.
Använder du Lightning så får mottagande bank transaktionen direkt, och kan debitera mottagarens konto bråkdelen av en sekund senare.
DÄRFÖR använder man Lightning istället för dom långsamma legacy processerna.
Du har fel eftersom den enda källan till information som du har till hur "dom långsamma legacy processerna" fungerar är den högljudda killen i keps.

Det står ju klart och tydligt att strike har konton i banker i alla de regioner där de opererar och det är från dessa konton som dina pengar betalas ut till slutmottagaren.

Citat:
Du tror ju att "det bara är att göra en debit på ena konto och en kredit på det andra kontot", precis som att det är en interntransaktion som görs. Det vittnar om att du inte har någon aning om vad du diskuterar, och att du borde lyssna mer och påstå mindre idiotiska saker.
Det är exakt detta det är, en interntransaktion. Se ovan.

Citat:
Nu tänker jag inte börja om denna diskussion
Jag förstår att du inte vill göra bort dig fler gånger inför alla fnissande läsare.
Citera
2023-01-31, 18:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är exakt detta det är, en interntransaktion. Se ovan.
Det är så här du opererar när du målar in dig i ett hörn. Du stoppar huvudet i sanden.

Alla fattar att en transaktion mellan två olika banker ALDRIG är en interntransaktion. Inte ens om det är samma huvudperson som har kontona i de två OLIKA bankerna. Men du kan bara spy ut dig en sådan kommentar, så känns det bra för dig. Du kan intala dig att du har rätt utan att förstå vilken imbecill du egentligen är.

Hade du haft rätt så hade du inte behövt clearing hus. Nu finns det clearing hus, och dessa tar tid på sig att processa transaktioner. Läs på om clearing hus och lär dig förstå hur Bitcoin löser Byzantinska Generalernas dilemma med Proof of Work istället för att använda sig av cleraring hus och/eller andra 3:e parter som man måste lita på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in