2023-01-31, 10:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du verkar precis som TP/Filter eller KP/HM leva i en fantasivärld. Skor, kroppsbyggnad, handledsväska.
Ja alla har skor. Roligt du nämner kroppsbyggnad. Redan 1989 pekar YN, i en kvällstidning, ut CP på just kroppsbyggnad. Om "väskan" så säger hon hård form. Så var det med dom "detaljerna".

Tar man inte till sig de stora så linjerna så säger jag bara, lycka till.

Var har du länken till förhöret 2018? Skulle vilja läsa det, och inte din tolkning av det.

Från det att SE går alldeles bakom paret Palme, vilket han själv tillstår, och upp till mötet med YN på David Bagares gata, är det enligt Länninges uträkning, något modifierad, cirka 70 sekunder.

Då ska du alltså hinna med att få in en till lika lång herre med hala skor, keps och handledsväska.

En som aldrig har hört av sig till utredningen ... Nej, tyvärr. Jag tror inte på Doppelganger-teorin.

Nej, YN pekade aldrig ut CP den 15/12 1988: "Man kunde se ansiktet och en del av männens axelparti", minns YN, samt framhöll att hon aldrig såg ansiktet: "Reportern undrade ändå om inte YN kunde peka på någon av de tre männen. YN pekade då på en av bilderna och menade att om det var så att det gällde kroppsbyggnaden, så kunde det vara den personen hon nu pekade på. [...] Denne man var den man som var mest grov runt själva axelpartiet."

Vad gäller väskan som SE har på den bild som förevisades henne så säger hon att storleken stämmer.

Bilden här är den YN fick se. Ser inte väskan hård ut i sin form? Den är inte sladdrig, direkt.

https://www.gp.se/image/policy:1.29238069:1592139623/Sa99oxZ0xXKluc-5AFUox_hxp94.jpg?f=Tall&w=960&$p$f$w=3199556
Citera
2023-01-31, 11:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det är faktiskt en gåta hur till synes helt normala människor lägger timmar varje vecka på att peka en man som mördare utan en tillstymmelse till bevis.

Många uttrycker sig väl, men det är som om högt utbildade och erfarna forskare skulle samla in material till ett vetenskapligt arbete och sedan resolut sopa undan 90 procent av alla fakta. Och därefter noga välja ut några få frågetecken ur den resterande tiondelen.

Men ändå inte komma längre än till vaga gissningar och häpnadsväckande hypoteser.

Någon stjärna skriver att Wall misslyckats och nog skäms eftersom han tillsammans med vildhjärnan Anér har träffat SE… Sanningen är naturligtvis att alla insatta vet, Melander är en av dessa och troligen även KP, att inget substantiellt talar mot SE. Wall förstod det direkt.

Det är snarare den vetenskapliga approachen som leder fram till SE.

Ett noggrannt studium av vittnesmålen, nära inpå dådet. Där hittar vi till exempel tidpunkten, signalementet, förväxlings-försvaret, de olika versionerna och den gula linjen.

Mer underligt är att ett antal personer med tveksam bildning och läsförmåga ägnar så mycket tid åt att älta samma invändningar om och om igen, utan att ens läsa källorna.

Varför driver de inte sina egna teser och teorier istället?

P.S. Visst vill alla se mer teknisk bevisning. Men då får alla höjdare, som Wall, se till att kavla upp och gräva fram det som går. Det har de, sedan Aschbergs dagar, av prestigeskäl inte velat göra?
Citera
2023-01-31, 11:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, men hon säger också att hon kan ha fått det intrycket för att rocken på bilden var knäppt.

I övrigt stämmer längden på rocken, skorna, kroppsbyggnaden och handledsväskan.

Och egentligen längden på själva personen ... Hos CP stämde endast bredden på axelpartiet.

Presskonferensens kärna var den gula linjen:

Om SE inte såg LJ från mordplatsen, måste han ha sett honom från trappen, och då är han GM.

I protokollet där LJ vallas står det dessutom klart att SE kan ha sett LJ redan på Luntmakargatan.

Kan du ge en länk till detta förhör av YN, 2018? (För egen del är jag hur som helst mer benägen att tro på det som framkom 1987, enligt källkritikens rekommendationer om källans närhet i tid.)

P.S. Nu råkade "björnen" dessvärre sänka sig själv, genom att pladdra för mycket ...

Alltså, nu hejdar vi oss lite här. Det sprang omkring en man på en isig gata, slutkörd efter en rush uppför en trappa, med ett vapen någonstans på sig och fipplade med en väska. Ska vi verkligen tycka att dennes springstil (som var synlig under en kort tid) då , var relevant för dennes springstil vid normala förhållanden? Naturligtvis inte. Blir det inte lite som att jämföra en Tsetse-fluga med en järnbalk?

Vi kan helt bortse från någon identifikation via springstil, vilket senaste PU förtjänstfullt gjorde i detta fall.
Citera
2023-01-31, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det är faktiskt en gåta hur till synes helt normala människor lägger timmar varje vecka på att peka en man som mördare utan en tillstymmelse till bevis.

Många uttrycker sig väl, men det är som om högt utbildade och erfarna forskare skulle samla in material till ett vetenskapligt arbete och sedan resolut sopa undan 90 procent av alla fakta. Och därefter noga välja ut några få frågetecken ur den resterande tiondelen.

Men ändå inte komma längre än till vaga gissningar och häpnadsväckande hypoteser.

Någon stjärna skriver att Wall misslyckats och nog skäms eftersom han tillsammans med vildhjärnan Anér har träffat SE… Sanningen är naturligtvis att alla insatta vet, Melander är en av dessa och troligen även KP, att inget substantiellt talar mot SE. Wall förstod det direkt.

Det är faktiskt en större gåta, varför vissa användare dalar ner från tomma intet, och bemödar sig med att publicera ett sådant inlägg som ditt, fascinerande. Men jag antar att det kliade i fingrarna, eller har du månne en annan agenda, i maskopi med någon i tråden? Med tanke på din korta historik på Flashback, utgår jag från det sista. Och nu har jag svarat dig till på köpet - vilket sannolikt var din förhoppning - så du måste vara alldeles till dig i byxorna. Lycka till på Flashback framöver, då det är tämligen lätt att se igenom dig, kommer jag inte svara dig framöver, hoppas även övriga seriösa användare ignorerar dig framledes (för detta var sannolikt inte ditt sista inlägg i tråden om jag känner dig rätt).

Gällande Wall, han är sedan drygt 30 år en mörkläggnings-predikant som stenhårt kört sin substanslösa hypotes om att "den djupa staten" ligger bakom mordet, dessutom har han stångat sig blodig om en än mer substanslös soppa om ett "mötesscenario", hans slutledningsförmåga och oförmåga att läsa handlingar, osv är sorgesamt. Det räcker som sagt inte med (och leder ingen vart) att kunna MOP både framlänges och baklänges gällande fakta - för vad ska han med dessa till, då han trots 35 års pusslande inte får ihop pusslet? Med största sannolikhet, skäms Wall över klavertrampen gällande SE, detsamma gäller sannolikt även hans (minst sagt) självgoda och osympatiska vapendragare, Borgnäs.
Citera
2023-01-31, 11:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Alltså, nu hejdar vi oss lite här. Det sprang omkring en man på en isig gata, slutkörd efter en rush uppför en trappa, med ett vapen någonstans på sig och fipplade med en väska. Ska vi verkligen tycka att dennes springstil (som var synlig under en kort tid) då , var relevant för dennes springstil vid normala förhållanden? Naturligtvis inte. Blir det inte lite som att jämföra en Tsetse-fluga med en järnbalk?

Vi kan helt bortse från någon identifikation via springstil, vilket senaste PU förtjänstfullt gjorde i detta fall.

Vet inte om du avsåg att svara på ett annat inlägg.

Men det har du en poäng i! Den trappen är kämpig. Fast den löpstil som LJ beskriver, alltså före ansträngningen med trappen, utesluter emellertid inte SE: snabba men tunga steg, något långsamt pendlande armar och något framåtlutad (vid acceleration genom korsningen?) ...
Citera
2023-01-31, 11:40
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Var har du länken till förhöret 2018? Skulle vilja läsa det, och inte din tolkning av det.

Från det att SE går alldeles bakom paret Palme, vilket han själv tillstår, och upp till mötet med YN på David Bagares gata, är det enligt Länninges uträkning, något modifierad, cirka 70 sekunder.

Då ska du alltså hinna med att få in en till lika lång herre med hala skor, keps och handledsväska.

En som aldrig har hört av sig till utredningen ... Nej, tyvärr. Jag tror inte på Doppelganger-teorin.

Nej, YN pekade aldrig ut CP den 15/12 1988: "Man kunde se ansiktet och en del av männens axelparti", minns YN, samt framhöll att hon aldrig såg ansiktet: "Reportern undrade ändå om inte YN kunde peka på någon av de tre männen. YN pekade då på en av bilderna och menade att om det var så att det gällde kroppsbyggnaden, så kunde det vara den personen hon nu pekade på. [...] Denne man var den man som var mest grov runt själva axelpartiet."

Vad gäller väskan som SE har på den bild som förevisades henne så säger hon att storleken stämmer.

Bilden här är den YN fick se. Ser inte väskan hård ut i sin form? Den är inte sladdrig, direkt.

https://www.gp.se/image/policy:1.29238069:1592139623/Sa99oxZ0xXKluc-5AFUox_hxp94.jpg?f=Tall&w=960&$p$f$w=3199556

Du greppar i halmstrån.

YN säger att gm hade en längre jacka, lufsade fram och påminde om CP. Bortser eller blundar man inför det då ska man nog inte hålla på med mordutredningar.

"Teknisk bevisning" vill du ha. Men du har fått det, den kom in negativt. Ändå fortsatte KP/HM tills haveriet var fullbordat på presskonferensen.
Citera
2023-01-31, 11:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du greppar i halmstrån.

YN säger att gm hade en längre jacka, lufsade fram och påminde om CP. Bortser man från det då ska man nog inte hålla på med mordutredningar.

"Teknisk bevisning" vill du ha. Men du har fått det, den kom in negativt. Ändå fortsatte KP/HM tills haveriet var fullbordat på presskonferensen.

Nej, 1987 säger hon att längden på jackan stämmer, jämfört med en bild på SE.

Var någonstans säger YN att mannen lufsade fram och påminde om CP?

Kan du länka till källan eller citera avsnittet i sin helhet?

Teknisk bevisning är inte så lätt att uppbringa över 30 år senare, om inte GM heter ONS/GSK. (Det var inte direkt så att SE våldtog OP, lagade mat på platsen tillsammans med en trebent hund, o.s.v., övningar som Joseph DeAngelo ägnade sig åt.)

Men jag tror ändå på att det finns hopp, att det kan ramla fram något mer bindande, till slut.

Klockan tickar dessvärre, och MOP-etablissemanget är ointresserat av själviska skäl.
Citera
2023-01-31, 12:00
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Vet inte om du avsåg att svara på ett annat inlägg.

Men det har du en poäng i! Den trappen är kämpig. Fast den löpstil som LJ beskriver, alltså före ansträngningen med trappen, utesluter emellertid inte SE: snabba men tunga steg, något långsamt pendlande armar och något framåtlutad (vid acceleration genom korsningen?) ...

Ja, svarade till fel, det gällde inlägget om att att YN kände igen stilen på CP, vilket naturligtvis är helgalet att dra någon slutsats om.
Citera
2023-01-31, 12:02
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Det är snarare den vetenskapliga approachen som leder fram till SE.

Ett noggrannt studium av vittnesmålen, nära inpå dådet. Där hittar vi till exempel tidpunkten, signalementet, förväxlings-försvaret, de olika versionerna och den gula linjen.

Mer underligt är att ett antal personer med tveksam bildning och läsförmåga ägnar så mycket tid åt att älta samma invändningar om och om igen, utan att ens läsa källorna.

Varför driver de inte sina egna teser och teorier istället?

P.S. Visst vill alla se mer teknisk bevisning. Men då får alla höjdare, som Wall, se till att kavla upp och gräva fram det som går. Det har de, sedan Aschbergs dagar, av prestigeskäl inte velat göra?

”Mer teknisk bevisning”?

Det finns ju ingen bevisning alls.

Hur definierar du bevis?

Hur definierar du tekniska bevis?

Har du läst på alls om fallet och utredningen?

Det var inte en vetenskaplig approach eller noggranna studier som ledde till att åklagaren fullgjorde sitt uppdrag att lägga ner utredningen.

Detta är ingen hemlighet. Åklagaren skulle slå igen boken, det var hans uttryckliga order.

SE blev syndabock, sorgligt nog.

Åklagaren verkade både nervös och blasé under den bisarra presskonferensen. Dessutom illa påläst om utredningen och mordkvällen. När han konfronterades av media efteråt uppträdde han närmast aggressiv.

Och ändå kämpar ni vidare?

Är ni så verklighetsfrämmande att ni inte insett att inte ens Krister Petersson står på er sida?
Citera
2023-01-31, 12:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
En hypotes är att Pappan hade den som personskydd, men det är bara en hypotes. Eller kan han fått det som en fin present när han slutade på fabriken i Bombay. Dekorerad och fin.

Vilket år slutade Pappan i Bombay?

Man skulle vilja veta mer om livet i Bombay. Vilka umgicks dom med där ?

Faderns anställning i Indien verkar upphöra under femtiotalet.

I Indien gissar jag att familjen levde ett kolonialt liv avskilt från övriga samhället, där den sociala omgivningen var brittisk, umgänget västerländskt och utgjordes av andra som bodde där av samma skäl.

Ja, jag vet att antagandet att Stig skulle haft en revolver från Indien är en föreslagen hypotes och jag har aldrig klagat på framkastande av sådana. Jag har istället testat den mot omständigheter och tycker inte att den består provet särskilt väl. Aktuellt vapen är inte ett rimligt val för civilt personskydd och enligt vad jag kan ana så förekom vapentypen knappast i någon annan än i sådana fall minimal omfattning i Indien under aktuell (eller någon annan) tid.

Citat:
SB-hypotesen.

Den kan jag inte säga så mycket om. Det är undersökt i varje fall och man hittar inga kopplingar eller annat relevant gällande det. Men han kan väl haft nåt kvar därifrån bakåt i tiden.
Citera
2023-01-31, 12:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag vill inte hugga något i sten; vidarebefordrar bara vad som stått i tidningen 1957. Jag kan inte begripa annat än att Per Engström (med föräldrar) bodde i Madras 1957, erhöll stipendium för utlandssvenskar. Då borde utbildningen rimligen vara minst 2-3 år? Huruvida fadern fick något vapen, eller köpte ett själv i Indien vet jag inte. Jag vet inte hur det funkade i Indien i slutet på femtiotalet om man köpte ett vapen, om det skaffades licens, etc. Han kan ju ha köpt vapnet själv, som skydd, det var ju en hel del oroligheter i Indien under fyrtio- och femtiotalet. En solklart otryggare miljö än i Täby.

Det brodern beviljas 1957 är ett fortsättningsstipendium för utlandssvenska ungdomars studier i Sverige. Han beviljas detta även 1953 och 1955. Man kan tänka att han gick på internatskola eller liknande.

Det är svårt att säga säkert när familjen flyttar hem, om det nu spelar någon roll.

Modern mantalsskrivs i Sverige 1946, Stig 1947, brodern 1951 och fadern 1957. Det är senast möjliga år, kan vara tidigare.

Enligt Wiki flyttar föräldrarna till Indien 1926 och stannar där i 20 år, dvs till 1946. SE ska ju också ha flyttat hem ett par år tidigare än resten av familjen då han var tolv år år 1946. Vet inte vilka källorna är.

Det sannolika är väl att familjen flyttar hem mot slutet av fyrtiotalet eller omkring 1950. Eventuellt stannar fadern kvar några år till. Saken går kanske att utröna om den är relevant. Gällande vapen och ammunition tycker jag inte att den är det.
Citera
2023-01-31, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det brodern beviljas 1957 är ett fortsättningsstipendium för utlandssvenska ungdomars studier i Sverige. Han beviljas detta även 1953 och 1955. Man kan tänka att han gick på internatskola eller liknande.

Det är svårt att säga säkert när familjen flyttar hem, om det nu spelar någon roll.

Modern mantalsskrivs i Sverige 1946, Stig 1947, brodern 1951 och fadern 1957. Det är senast möjliga år, kan vara tidigare.

Enligt Wiki flyttar föräldrarna till Indien 1926 och stannar där i 20 år, dvs till 1946. SE ska ju också ha flyttat hem ett par år tidigare än resten av familjen då han var tolv år år 1946. Vet inte vilka källorna är.

Det sannolika är väl att familjen flyttar hem mot slutet av fyrtiotalet eller omkring 1950. Eventuellt stannar fadern kvar några år till. Saken går kanske att utröna om den är relevant. Gällande vapen och ammunition tycker jag inte att den är det.

Tack för att du redde ut omständigheter, och förtydligade stipendier och annat. Och ditt resonemang kring flytten till Sverige känns rimlig. Ja, vad det nu spelar för roll är svårt att veta, men man kan ju anta att hela Engström-gänget inte flyttade hem samtidigt, kanske var fadern kvar längst pga omständigheter med fabriken eller husförsäljning eller vad som helst. Det som jag finner intressantast, var hur länge SE bodde i Nybro (och gick i skola) utan sina föräldrar i närheten. Han verkar ha varit en känslig natur i grunden, en osäker person, osv. Min erfarenhet säger att barn som lever längre perioder (läs år) får trauman/sår, sådana som inte läker i första taget, om de någonsin gör det. Jag och fler med mig är övertygad om att detta påverkade honom oerhört, och kan ha stöpt honom till en eventuell GM, aggressioner som inte blir omhändertagna utan bara trycks undan år efter år, kan göra vem som helst till en tickande bomb, och när sinnet rinner till (kanske via alkohol el. missbruk) får förödande konsekvenser. Man skulle kunna likna SE vid ett krigsbarn, om man sätter på sig den västen. Tycker jag.

Gällande vapnet och en eventuell koppling till Indien ger jag inte mycket för. Att skaffa eller komma över ett vapen för SE före 1986 (om han nu är GM och sköt LOP med ett eget vapen) ser jag inte som ett särskilt stort hinder för honom. Möjligheterna och hypoteserna är nästintill oändliga, bara man låter fantasin "jobba".

Tack än en gång för ditt inlägg.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-01-31 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in