2023-01-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tråden levererar! Kul att någon kan erbjuda lite nya perspektiv, istället för det ständiga ältandet.

Har inte alls tänkt på detta förut, att utifrån de bilderna är de båda väldigt lika!

Hur lång var Christer Pettersson? När han en gång klampade fram och satte sig bara en meter ifrån, upplevde jag honom som massiv. Men det kan ha varit hans Ringvålnad-aura ... Omgivningen tystnade.

AB ska ha varit 1.73 cm, enligt en uppgift. Ingen Witch-king of Angmar, direkt.

Men reagerade inte LP en gång på att hon tyckte alla föreslagna kandidater var så långa?

Hon är på knä. Svårare att bedöma längd då kanske.

Hennes tillstånd.

Vem vet
Citera
2023-01-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Cover-Up, där Skandiamannrn avhandlas, i boken ingår brev från SE till Sven, bl a. Tro fan att SE blev spak och valde att ta sitt liv. Mycket läsvärd. Boken brukar finnas på Bokbörsen billigt.

https://www.bokus.com/bok/9789197280549/cover-up-palmemordet/
Tack . Beställd nu
Citera
2023-01-30, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tack . Beställd nu

Kul! I mitt tycke en av Sven Anérs bättre böcker (inte bara för att den till viss del handlar om SE). Lite intressant i sammanhanget (som jag brukar tjata in i skallen på folk) är att Mäster Gunnar Wall informerades om SE av Anér i 1989-1990, Wall förevisades även brevet (breven?) från Engström. Dock verkade inget av allt detta skapat bryderier i Walls annars så kloka huvud, Engström blev (förmodligen) en kalldusch även för Wall när Filter levererade artikel och efterpå blev varse att PU fokuserade på honom med Petersson vid rodret. Jag tror Wall skäms fortfarande, kan nästan känna det i luften.
Citera
2023-01-30, 22:36
Avslutad
Citat:
En hypotes är att Pappan hade den som personskydd, men det är bara en hypotes. Eller kan han fått det som en fin present när han slutade på fabriken i Bombay. Dekorerad och fin.

Vilket år slutade Pappan i Bombay?

Man skulle vilja veta mer om livet i Bombay. Vilka umgicks dom med där ?

SB-hypotesen.

Att SB hade kassuner med radio, vapenutrustning osv är givet.

Hur skulle dom annars förvara det?

Det enda exemplet är från Norge. Där man hittat minst 1 vapengömma.

Hemvärnet hade en vapenkasun i Falun under en skola. Den länsades av kriminella.

Fanns det aktivitet av SB i skandiahuset?

Ja.

Fanns det förstärkta utrymmen i Skandiakomplexet där som var lämpliga?

Ja

Finns det nått bevis

Nej.

Det är spekulationer men man måste börja med det om man ska kunna hitta några bevis.

Som fallet med CA. Finns inget vittnesmål att han skulle slängt nått vapen i sjön där han bodde.

Det är en hypotes som man kan testa genom att magnetfiska där.

Tack för utförligt svar

Enligt en mindre "artikel/blänka/spalt" i SvD 1957 så fick ju SEs bror Per ett stipendium 1957 från Sverige (?) för utlandssvenskar. Per borde vara 16-17 år 1957. Det hänvisas även till att han bor i Madras i Indien. Rimligen bör han ha gått klart utbildningen de sista åren på femtiotalet, så flyttade därpå hela familjen tillbaka typ 1960-1961? Fadern dog 1966, har även för mig att någon berättade att fadern dog rätt tätt inpå hemflytten, har även för mig att han dog av lungcancer; lite ironiskt med tanke på att han jobbade åt Krüeger och Swedish Match i Indien.
Citera
2023-01-30, 22:50
Medlem
Citat:
Enligt en mindre "artikel/blänka/spalt" i SvD 1957 så fick ju SEs bror Per ett stipendium 1957 från Sverige (?) för utlandssvenskar. Per borde vara 16-17 år 1957. Det hänvisas även till att han bor i Madras i Indien. Rimligen bör han ha gått klart utbildningen de sista åren på femtiotalet, så flyttade därpå hela familjen tillbaka typ 1960-1961? Fadern dog 1966, har även för mig att någon berättade att fadern dog rätt tätt inpå hemflytten, har även för mig att han dog av lungcancer; lite ironiskt med tanke på att han jobbade åt Krüeger och Swedish Match i Indien.
Insatt du var på det där

Roelig sa 30-40 tal men då har vi även 10+ år till när han kan hypotetiskt skaffat en Magnum i Indien.
Citera
2023-01-30, 22:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Cover-Up, där Skandiamannrn avhandlas, i boken ingår brev från SE till Sven, bl a. Tro fan att SE blev spak och valde att ta sitt liv. Mycket läsvärd. Boken brukar finnas på Bokbörsen billigt.

https://www.bokus.com/bok/9789197280549/cover-up-palmemordet/

Fast det brevet var 10 år innan SE tog sig själv av daga, eller vad som nu hände.

Eller menar du brev i pluralis?

Anér grävde dock runt i ett tidigt skede. Skulle inte förvåna om han har något av intresse i SE-teorin.

Något som inte var relevant då, men kan vara det nu ...

Gick inte Anér bort strax före den senaste Skandiamannen-vändan? Hade varit intressant med hans input.
Citera
2023-01-30, 22:59
Avslutad
Citat:
Insatt du var på det där

Roelig sa 30-40 tal men då har vi även 10+ år till när han kan hypotetiskt skaffat en Magnum i Indien.

Jag vill inte hugga något i sten; vidarebefordrar bara vad som stått i tidningen 1957. Jag kan inte begripa annat än att Per Engström (med föräldrar) bodde i Madras 1957, erhöll stipendium för utlandssvenskar. Då borde utbildningen rimligen vara minst 2-3 år? Huruvida fadern fick något vapen, eller köpte ett själv i Indien vet jag inte. Jag vet inte hur det funkade i Indien i slutet på femtiotalet om man köpte ett vapen, om det skaffades licens, etc. Han kan ju ha köpt vapnet själv, som skydd, det var ju en hel del oroligheter i Indien under fyrtio- och femtiotalet. En solklart otryggare miljö än i Täby.

Edit; vem vet, det kanske finns en vapenlicens någonstans i Indien med Engströmskt bomärke? Lösningen på MOP fladdrar omkring i något arkiv. Man borde skicka Melander och Petersson till något enormt arkiv i Indien, så kan de plöja papper i ett år.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-01-30 kl. 23:10.
Citera
2023-01-30, 23:05
Avslutad
Citat:
Fast det brevet var 10 år innan SE tog sig själv av daga, eller vad som nu hände.

Eller menar du brev i pluralis?

Anér grävde dock runt i ett tidigt skede. Skulle inte förvåna om han har något av intresse i SE-teorin.

Något som inte var relevant då, men kan vara det nu ...

Gick inte Anér bort strax före den senaste Skandiamannen-vändan? Hade varit intressant med hans input.

Det publicerades bara ett brev i boken Cover-Up, om Anér fick ytterligare brev vet jag inte, dock träffade han ju SE (med Wall i sällskap) på Skandia i samband med brevet. Brevet fick han ju 1989. Men Anér publicerade det för första gången i Cover-up drygt tio år senare på hösten 1999 (om jag minns rätt). Att SE då fick hjärtklappning är förståeligt, till råga på allt ville exfrun skiljas några månader senare, och han hade varit en sväng på torken, haft fotboja och blev bankrutt. Jag kan tycka att farbror Wall borde konfronteras mer gällande detta, han fick vetskap om allt rörande SE redan 1989-1990, träffade SE och allt. Man har inte hört så mycket från Wall kring detta, snarare tvärtom; locket på. Precis som Borgnäs kniper trut om att han träffat SEs exfru ihop med Pettersson. Jädra gubbstruttar!

Edit: Sven Anér dog tyvärr 2018, han dog komiskt nog samtidigt som Filter publicerade sin artikel om SE. Hade varit intressant att höra honom kommentera allt. Dock hann Anér skriva ett brev till åklagare Petersson, där han förklarade och ursäktade sin utpekning av Anti Avsan, att det var ett stort misstag. Detta brev finns tillgängligt i Facebook-gruppen att läsa/ladda ner. Något som inte de oseriösa Ekevi och "Matte" orkat läsa (har funnits tillgängligt i typ två år), utan de kör utpekningskampanjer mot Avsan istället. Dom lär vara helt brända i skallen de två. De har tur att Avsan sannolikt har ett tålamod av guld som inte drar de två inför rätta. Jösses.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-01-30 kl. 23:21.
Citera
2023-01-31, 09:23
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Hon förhördes på allvar redan i februari 1987, och då stämmer många detaljer med SE.
Men du har en förkärlek för iakttagelser filtrerade genom 30 års mediabrus, har jag förstått.
Precis som i fallet med "Bohemiamannen" ...
Fast det vore ändå intressant att läsa. Har du länk till detta förhör med YN från i mars 2018?

Redan då, 1987, så var YN inte överens om att det skulle vara en varm vinterrock gärningsmannen hade på sig. YN ville ha en tunnare sak och att Engström inte var vad hon såg.

I ett nytt förhör, 2018, när KP/HM ska knyta ihop säcken. Vad händer då?
Deras huvudvittne YN pratar om en gärningsman som har en lång jacka, lufsar fram och påminner om Christer Pettersson.

Måste varit en chock för PU som ville ha Engström som gärningsman.

Det YN säger är raka motsatsen. Att sen ingenting annat typ, brevdna, vapenfrågan sprack så är det omöjligt att förstå varför PU inte stoppade presskonferensen om Engström. Tänker de inte? Sålt skinnet in björnen var skjuten är minst sagt en underdrift.
Senast redigerad av niokilometer 2023-01-31 kl. 09:28.
Citera
2023-01-31, 09:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Redan då, 1987, så var YN inte överens om att det skulle vara en varm vinterrock gärningsmannen hade på sig. YN ville ha en tunnare sak och att Engström inte var vad hon såg.

I ett nytt förhör, 2018, när KP/HM ska knyta ihop säcken. Vad händer då?
Deras huvudvittne YN pratar om en gärningsman som har en lång jacka, lufsar fram och påminner om Christer Pettersson.

Måste varit en chock för PU som ville ha Engström som gärningsman.

Det YN säger är raka motsatsen. Att sen ingenting annat typ, brevdna, vapenfrågan sprack så är det omöjligt att förstå varför PU inte stoppade presskonferensen om Engström. Tänker de inte? Sålt skinnet in björnen var skjuten är minst sagt en underdrift.

Jo, men hon säger också att hon kan ha fått det intrycket för att rocken på bilden var knäppt.

I övrigt stämmer längden på rocken, skorna, kroppsbyggnaden och handledsväskan.

Och egentligen längden på själva personen ... Hos CP stämde endast bredden på axelpartiet.

Presskonferensens kärna var den gula linjen:

Om SE inte såg LJ från mordplatsen, måste han ha sett honom från trappen, och då är han GM.

I protokollet där LJ vallas står det dessutom klart att SE kan ha sett LJ redan på Luntmakargatan.

Kan du ge en länk till detta förhör av YN, 2018? (För egen del är jag hur som helst mer benägen att tro på det som framkom 1987, enligt källkritikens rekommendationer om källans närhet i tid.)

P.S. Nu råkade "björnen" dessvärre sänka sig själv, genom att pladdra för mycket ...
Citera
2023-01-31, 09:48
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jo, men hon säger också att hon kan ha fått det intrycket för att rocken på bilden var knäppt.
I övrigt stämmer längden på rocken, skorna, kroppsbyggnaden och handledsväskan.
Och egentligen längden på själva personen ... Hos CP stämde endast bredden på axelpartiet.
Presskonferensens kärna var den gula linjen:
Om SE inte såg LJ från mordplatsen, måste han ha sett honom från trappen, och då är han GM.
I protokollet där LJ vallas står det dessutom klart att SE kan ha sett LJ redan på Luntmakargatan.
Kan du ge en länk till detta förhör av YN, 2018? (För egen del är jag hur som helst mer benägen att tro på det som framkom 1987, enligt källkritikens rekommendationer om källans närhet i tid.)
P.S. Nu råkade "björnen" dessvärre sänka sig själv, genom att pladdra för mycket ...

Du verkar precis som TP/Filter eller KP/HM leva i en fantasivärld. Skor, kroppsbyggnad, handledsväska.
Ja alla har skor. Roligt du nämner kroppsbyggnad. Redan 1989 pekar YN, i en kvällstidning, ut CP på just kroppsbyggnad. Om "väskan" så säger hon hård form. Så var det med dom "detaljerna".

Tar man inte till sig de stora så linjerna så säger jag bara, lycka till.
Citera
2023-01-31, 10:46
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du verkar precis som TP/Filter eller KP/HM leva i en fantasivärld. Skor, kroppsbyggnad, handledsväska.
Ja alla har skor. Roligt du nämner kroppsbyggnad. Redan 1989 pekar YN, i en kvällstidning, ut CP på just kroppsbyggnad. Om "väskan" så säger hon hård form. Så var det med dom "detaljerna".

Tar man inte till sig de stora så linjerna så säger jag bara, lycka till.

Det är faktiskt en gåta hur till synes helt normala människor lägger timmar varje vecka på att peka en man som mördare utan en tillstymmelse till bevis.

Många uttrycker sig väl, men det är som om högt utbildade och erfarna forskare skulle samla in material till ett vetenskapligt arbete och sedan resolut sopa undan 90 procent av alla fakta. Och därefter noga välja ut några få frågetecken ur den resterande tiondelen.

Men ändå inte komma längre än till vaga gissningar och häpnadsväckande hypoteser.

Någon stjärna skriver att Wall misslyckats och nog skäms eftersom han tillsammans med vildhjärnan Anér har träffat SE… Sanningen är naturligtvis att alla insatta vet, Melander är en av dessa och troligen även KP, att inget substantiellt talar mot SE. Wall förstod det direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in