Citat:
Ursprungligen postat av
youlaugh.
Så är det på min mottagning också, vilket jag tycker är både bra o dåligt. I öppenvård får man starta på 20 och höja 10mg i veckan men inneliggandes kan dom börja på 30 och höja med 10mg 3 gånger i veckan. Jag ska få första dosen nästa vecka. Längtan är obeskrivlig!
Intressant att veta skillnaden. Fick ju Metadon som nämnts tidigare mot kronisk smärta och diverse andra saker och smärtläkaren på Akademiska lät mig börja med 10 mg Metadon, trots att jag inte är någon nybörjare så att säga. Sedan skulle vi höja dosen med 10 mg efter 7-10 dagar vilket nyligen gjordes till 20 mg. Har fortfarande en hel del smärta och skulle gärna vilja höja snabbare men får icke. Läkaren ville ett tag t o m att jag kanske borde höja varannan vecka men släppte den tanken sen. Så nästa vecka höjs min dos till 30 mg. Är nog olika antar jag så klart att behandla missbruk kontra smärtproblematik men oavsett dos så når man väl steady state eller vad det heter inom 3-7 dagar med Metadon? Så att då höja tex varannan vecka är ju bara bortkastad tid för någon som har smärta och en höjning borde då iaf höjas vart 7:e dag iaf. Tror min gräns är satt på 60 mg eller 80 mg (vet att smärtläkaren sa att vid kronisk smärta så går dom inte över 100 mg) så jag hoppas på lindring till slut. Just nu är jag på 20 mg som sagt och tar bara en tablett om dagen och kanske känner att den gör något men jag tror och hoppas på bättre lindring så småningom och sedan får vi se om jag kanske måste ta Metadon 2-3 ggr dagligen. Vet att min nuvarande smärtläkare helst vill att jag skall ta en tablett om dagen då metadonet ska ge lindring under 24-36 timmar eller nåt sånt men läser man via
www.fass.se så står det så här gällande smärta (kopierar in texten därifrån):" Den vanliga startdosen är 5 mg 1–3 gånger dagligen. Därefter kan dosen ökas långsamt. Patienter som redan tidigare tagit opioider kan påbörja behandlingen med högre doser, 5–20 mg 2–3 gånger dagligen, med hänsyn till deras tidigare erfarenhet av opioidbehandling."
Nämnde detta lite fort till smärtläkaren som sa då att det är "bättre" om man kan stå på en dos dagligen än flera. Jovisst men lider man av svåra nervsmärtor bland annat så kanske man bör ta sin medicin 2-3 ggr dagligen som det även står via fass som många läkare ändå går efter.
Vad säger/tror ni själva? Personligen tror jag att jag kommer att behöva ta metadon minst två ggr per dag så småningom. Morgon & kväll tex. Tror ingen med lite svårare smärta (nervsmärtor tex) får lindring i 24 timmar av en tablett.
Ledsen för en mindre novell nu och är den osammanhängande så är det för att man är jäkligt seg i skallen här hahaha ;-)
Väl mött allihopa!
Edit: Biverkningar hittills, om det är från Metadonet (började iaf en kort period efter jag börjat med den) är torra ögon som sagt så ska köpa ögondroppar hade jag tänkt, förstoppning men inget nytt då jag tagit opiater sedan 2014 så van att dricka tex Moxalole och även märkt av en viss heshet. Kan dock vara att sovrummet mitt är lite ruggigt/småkyligt men känner mig något torrare i halsen, en viss heshet, så vete fan om det är p g a metadonet eller annat. Men torra ögon och förstoppningen är 100 % från Metadonet iaf. Annars inga större biverkningar ännu då dosen är relativt låg ännu (20 mg). Inga svettningar och sånt. Lite yrsel till och från efter intag nu när jag tänker efter men oftast övergående efter ett tag. Brukar oftast tåla opiater rätt bra. Aldrig missbrukat dom heller men dömer ingen.