2023-01-22, 16:46
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Testa sök här (FB) FAQ: LARO - Substitutionsbehandling, vanliga frågor och svar. med hjälp av sökfunktionen, jag vet att jag läst en del om viktökning i denna tråden när jag tidigare skummat genom den 🔍.

Om inte annat så finns det kanske folk där i den tråden som kan hjälpa till med dina frågor då det är många där som står på metadon.

Annars är väl det vanligaste jag läst om gällande biverkning att folk svettas något extremt och att inget (medicinskt) hjälper för att lindra det.

Men det kan man ju alltid köra botox för att få bort.

Jodå det finns medicin som hjälper mot svettningarna. 🙂 jag har oxybutynin mot det och tycker det hjälper hyffsat men man blir torr i munnen som fan. Däremot har jag läst nån studie där dom testat 1mg sinalfa (terazosin) mot just metadonsvettningar med väldigt bra resultat som jag minns. Det är egentligen mot högt blodtryck tror jag men ska tydligen funka bra mot metadonsvett. 🙏🏼
Citera
2023-01-22, 17:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Jodå det finns medicin som hjälper mot svettningarna. 🙂 jag har oxybutynin mot det och tycker det hjälper hyffsat men man blir torr i munnen som fan. Däremot har jag läst nån studie där dom testat 1mg sinalfa (terazosin) mot just metadonsvettningar med väldigt bra resultat som jag minns. Det är egentligen mot högt blodtryck tror jag men ska tydligen funka bra mot metadonsvett. 🙏🏼

Aha, bra tips.
Jag har som sagt mest skummat tråden jag länkade och det mesta jag läst om svettningar var att folk har väldiga problem med det.

Har folk i min närhet som fått botox mot svettningar och blivit hjälpta direkt av det.
Och då gick det på högkostnadsskyddet åtminstone.
Annars är det ju ingen större kostnad nuförtiden och med ett omedelbart resultat är det ju verkligen värt det.

Härligt att läsa att det finns någon som blivit hjälpt av medicinsk behandling!
Citera
2023-01-22, 22:31
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Aha, bra tips.
Jag har som sagt mest skummat tråden jag länkade och det mesta jag läst om svettningar var att folk har väldiga problem med det.

Har folk i min närhet som fått botox mot svettningar och blivit hjälpta direkt av det.
Och då gick det på högkostnadsskyddet åtminstone.
Annars är det ju ingen större kostnad nuförtiden och med ett omedelbart resultat är det ju verkligen värt det.

Härligt att läsa att det finns någon som blivit hjälpt av medicinsk behandling!
Har även jag varit inne lite på om botox skulle vara något mot metasvettningarna, men hur funkar det lite mer specifikt? Sprutar man in i svettkörtlarna? Då borde man ju få köra ett antal stick med det för det är ju inte direkt små svettningar 😅
Citera
2023-01-23, 02:12
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Tråkigt att det hittills inte hjälper.
Tar för givet att du provat gabapentin och lyrica mot nervsmärtorna, funkar inte de som komplement till opioider mot nervsmärtorna tycker du?

Varken Gaba eller Lyrica hjälpte det minsta, tyvärr. Har testat allt och lite till och t o m haft en smärtpump inopererad i mig i drygt 3 år (morfin i och sånt får man inte direkt i första taget) men hjälpte ej så opererades ut till slut. Ej provat SCS (spinal cord stimulation) men smärtläkaren nu tyckte att vi testar Metadon först. Med Iktorivil som jag haft sen 2015 samt så lade smärtläkaren till Catapresan med.

Vet att dessa operationer kostar och många (inte alla) sjukhus kan ibland hålla i pengarna så att säga... Bara min morfinpump jag hade gick på runt 150 000 kr eller nåt att operera in sa chefsläkaren på den tiden samt att man kostar runt 80 000 kr per år som patient med påfyllningar, kontroller etc etc. Försökte själv räkna på det där och kändes lite väl högt men dom har nog bättre koll än mig. Och denna SCS kostar något liknande vad jag förstått.

Tack för svar ändå!
Citera
2023-01-23, 02:16
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Testa sök här (FB) FAQ: LARO - Substitutionsbehandling, vanliga frågor och svar. med hjälp av sökfunktionen, jag vet att jag läst en del om viktökning i denna tråden när jag tidigare skummat genom den 🔍.

Om inte annat så finns det kanske folk där i den tråden som kan hjälpa till med dina frågor då det är många där som står på metadon.

Annars är väl det vanligaste jag läst om gällande biverkning att folk svettas något extremt och att inget (medicinskt) hjälper för att lindra det.

Men det kan man ju alltid köra botox för att få bort.

Ska kolla igenom! Tackar! Svettas gör jag inte, ännu. På så låg dos så kanske p g a det. Eller tur hahaha. Jag får ju bara gå upp till 60 mg som maxdos då denna läkare inte såg någon vits med att gå högre p g a biverkningar m.m. Så jag hoppas att om jag nu stannar på 60 mg att det ändå inte räknas som någon tokhög dos så man sväller upp för mycket samt svettas som en gris. Vore ingen höjdare direkt.
Citera
2023-01-23, 02:21
Medlem
FatFreddysCats avatar
Ställt denna fråga förut men testar igen då jag är en nyfiken herre av mig: Är det någon skillnad på Metadon Abcur och Metadon 2care4? Tänkte om någon anses vara bättre? Har ju tidigare haft Targiniq tex och smärtläkarna sa ofta att det var exakt lika bra som OxyContin gällande smärtlindring men också skonsammare för magen och detta är skitsnack då jag som smärtpatient kände klart bättre lindring med OxyContin än vad jag gjorde med samma dos av Targiniq. Därför jag är nyfiken om det är något liknande mellan dessa två märken av Metadon jag nämnde för verkar vara dom som finns i tablettform på Apoteken att få.

Önskar alla en trevlig natt och ska själv försöka se om man kan få någon sömn...
Citera
2023-01-23, 07:35
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Har även jag varit inne lite på om botox skulle vara något mot metasvettningarna, men hur funkar det lite mer specifikt? Sprutar man in i svettkörtlarna? Då borde man ju få köra ett antal stick med det för det är ju inte direkt små svettningar 😅

För bäst svar så googla, finns massa information om det, och nuförtiden är det ju något som var och varannan klinik utför.
Själv kör jag botox mot rynkor, men var däremot med när en av mina bästa vänner behandlade sin fot/handsvett med det.

Bara timmar efter köpte hon storbölandes sina första sandaler på 15 år.

Visst blir det en del stick, men man blir som sagt hjälpt omedelbart.
Och sen håller det sig så ca 6mån, mitt brukar sitta längre än så, jag fyller på ca var 8-9 månad.
Ju fler ggr du använder det, desto längre sitter det i.

Och såklart, det känns, men inte värre än en tatuering (knappt det).

Se bara till att det är en certifierad person som utför behandlingen, finns många fuskare där ute, om du väljer att göra det ”på egen hand”.

Tråkigt att det är en så pass vanlig biverkan när man står på metadon, jag har tipsat om botox tidigare i just LARO-tråden där vissa verkar lida något oerhört av sina svettningar!

Men det verkar till största delen vara män som hänger i den tråden och som ser botox som ”fruntimmersgöra” och inte ens är beredda att lyssna på vad man säger, vilket är en rätt trist inställning.
Citera
2023-01-23, 08:17
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Ställt denna fråga förut men testar igen då jag är en nyfiken herre av mig: Är det någon skillnad på Metadon Abcur och Metadon 2care4? Tänkte om någon anses vara bättre? Har ju tidigare haft Targiniq tex och smärtläkarna sa ofta att det var exakt lika bra som OxyContin gällande smärtlindring men också skonsammare för magen och detta är skitsnack då jag som smärtpatient kände klart bättre lindring med OxyContin än vad jag gjorde med samma dos av Targiniq. Därför jag är nyfiken om det är något liknande mellan dessa två märken av Metadon jag nämnde för verkar vara dom som finns i tablettform på Apoteken att få.

Önskar alla en trevlig natt och ska själv försöka se om man kan få någon sömn...

Fan lider med dig, du verkar inte ha det lätt alltså. Usch! 🥺 jag har HÖRT att 2care4 ska vara bättre men har själv inte provat tabletterna men det är vad jag hört åtminstone. 🙂
Citera
2023-01-23, 08:17
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
För bäst svar så googla, finns massa information om det, och nuförtiden är det ju något som var och varannan klinik utför.
Själv kör jag botox mot rynkor, men var däremot med när en av mina bästa vänner behandlade sin fot/handsvett med det.

Bara timmar efter köpte hon storbölandes sina första sandaler på 15 år.

Visst blir det en del stick, men man blir som sagt hjälpt omedelbart.
Och sen håller det sig så ca 6mån, mitt brukar sitta längre än så, jag fyller på ca var 8-9 månad.
Ju fler ggr du använder det, desto längre sitter det i.

Och såklart, det känns, men inte värre än en tatuering (knappt det).

Se bara till att det är en certifierad person som utför behandlingen, finns många fuskare där ute, om du väljer att göra det ”på egen hand”.

Tråkigt att det är en så pass vanlig biverkan när man står på metadon, jag har tipsat om botox tidigare i just LARO-tråden där vissa verkar lida något oerhört av sina svettningar!

Men det verkar till största delen vara män som hänger i den tråden och som ser botox som ”fruntimmersgöra” och inte ens är beredda att lyssna på vad man säger, vilket är en rätt trist inställning.

Jag förstår. Den inställningen kan jag tänka mig finns men jag skulle inte ha något emot det om det faktiskt hjälpte liksom. Värre saker har man petat i sig. 😅
Citera
2023-01-23, 14:49
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Fan lider med dig, du verkar inte ha det lätt alltså. Usch! 🥺 jag har HÖRT att 2care4 ska vara bättre men har själv inte provat tabletterna men det är vad jag hört åtminstone. 🙂

Livet är inte lätt ibland inte. Allt man kan göra är att kämpa på. Jag har också hört att 2care4 ska vara bättre men var nyfiken på om fler skulle hört detsamma och du är ju en så :-)

Får kanske försöka få ut det nästa gång och se om jag känner någon skillnad eller inte. Just nu höjer vi ju dosen varje/varannan vecka och när jag stannar på någon dos (säg kanske 50-60 mg) så kanske jag då kan hämta ut 2care4. Får uppdatera då om jag känner någon skillnad kontra Abcur.

Ha en trevlig dag nu iaf mannen
Citera
2023-01-23, 15:01
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Livet är inte lätt ibland inte. Allt man kan göra är att kämpa på. Jag har också hört att 2care4 ska vara bättre men var nyfiken på om fler skulle hört detsamma och du är ju en så :-)

Får kanske försöka få ut det nästa gång och se om jag känner någon skillnad eller inte. Just nu höjer vi ju dosen varje/varannan vecka och när jag stannar på någon dos (säg kanske 50-60 mg) så kanske jag då kan hämta ut 2care4. Får uppdatera då om jag känner någon skillnad kontra Abcur.

Ha en trevlig dag nu iaf mannen

Ja uppdatera jättegärna om skillnaden på dom. Och även om det hjälper öht. 🙂
Citera
2023-01-23, 23:41
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ja uppdatera jättegärna om skillnaden på dom. Och även om det hjälper öht. 🙂

Will do!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera