Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Fysiskt guld är inte fel. Framför allt inte Silver som kommer vara en bristvara i framtiden. Silver kommer ligga på ca 20k USD inom 5-10 år. Dock kommer inte pengar vara en lika stor faktor i ditt liv vid den punkten. Men all tech som kommer behöver silver. Och silver kan du inte återvinna likt guld.

Jag investerar primärt i det som bankerna inte har…”Vatten”.

Nu gör jag ganska grova gissningar på vad du antyder.

Vatten som investering har ju många tjommar pratat om ett tag nu sedan den där filmen om Burry.

Vattenrätter är ju något som hur lätt som helst beslagtas av staten. Och skulle silver nå de priserna så har jag mitt på det torra för flera generationer.

Citat:
Nej min käre vän. Det behöver du inte om du inte vill fortsättningsvis. Och du kommer bli betydligt äldre.

Fortsätter med mina gissningar.
Har svårt att tro att det blir någon WEF omställning i hela världen med medborgarlön och CBDC. Jag kommer att stå utanför det system, för jag tillhör den lilla grupp som bor på landsbygden som skulle kunna klara sig utan allmosor. Tror detta är mer en massa rika eliters våta drömmar, blir det en riktigt ekonomisk depression så lär teknikutvecklingen stanna upp och med minskande födelsetal kan man fråga sig vad tillväxten ska komma ifrån. Fast med CBDC så måste man ju spendera allt man får för att hålla uppe tillväxten.
Citera
2023-01-30, 18:34
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nu gör jag ganska grova gissningar på vad du antyder.

Vatten som investering har ju många tjommar pratat om ett tag nu sedan den där filmen om Burry.

Vattenrätter är ju något som hur lätt som helst beslagtas av staten. Och skulle silver nå de priserna så har jag mitt på det torra för flera generationer.

Fortsätter med mina gissningar.
Har svårt att tro att det blir någon WEF omställning i hela världen med medborgarlön och CBDC. Jag kommer att stå utanför det system, för jag tillhör den lilla grupp som bor på landsbygden som skulle kunna klara sig utan allmosor. Tror detta är mer en massa rika eliters våta drömmar, blir det en riktigt ekonomisk depression så lär teknikutvecklingen stanna upp och med minskande födelsetal kan man fråga sig vad tillväxten ska komma ifrån. Fast med CBDC så måste man ju spendera allt man får för att hålla uppe tillväxten.

Vatten = Liquid = Likviditet.

Jag ”tror” att vattenkaninens år startade precis

Jag skriver inget i klartext för jag vill att du och andra ska lista ut det på egen hand.

Och andemeningen är att folk som fattat ska göra något bättre med pengarna än de som satt på dom innan. För en gångs skull.

Inte sitta på det som en drake och säga att resten får ”skylla sig själv”.
Senast redigerad av 369Q 2023-01-30 kl. 19:01.
Citera
2023-01-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
I princip endast bolag som sysslar med råvaror.

Guld, uran, olja och stål. Ett enda bolag utgör kanske 25% av min portfölj med ca 25 bolag, så den styr mycket. Tex så var 2020 ett av mina sämsta år sedan 2011.

Jag hade en del olja och koppar innan kriget men fegade ut och sålde det mesta i våras.

Jag har viktat om lite nu till fler branscher inom råvarusektorn som jag tror kommer gå bra även om det går åt fanders. Tror tex att svensk industri kommer att klara sig bättre än tysk om inte det blir ordning på energin innan 20-talet är slut. Har väldigt sällan haft utdelningsaktier och ska köra lite mer på det nu när portföljen kommit upp sig lite.

Har varit permabjörn hela mitt börsliv men nu ska jag bli permabull med förbehåll. Har faktiskt omformat min världsbild lite och det har påverkat hur jag investerar.
Råvaror har gått fint och blivit mina bästa med. Jag har de flesta i en fond men satsar också på enskilda aktier. Även viktigt med bredd ändå tycker jag och viss utdelning är positivt med. Ligger ändå lite back för 2022 trots återhämtning mot slutet av året men nu blickar jag framåt och året har ju börjat fint minst sagt. Nå ingen risk ingen vinst som man säger.
Citera
2023-01-30, 20:56
Bannlyst
Snälla säg mig vilken dato kraschen kommer då jag har 100 000 att investera i år tackar på förhand!
Citera
2023-01-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Råvaror har gått fint och blivit mina bästa med. Jag har de flesta i en fond men satsar också på enskilda aktier. Även viktigt med bredd ändå tycker jag och viss utdelning är positivt med. Ligger ändå lite back för 2022 trots återhämtning mot slutet av året men nu blickar jag framåt och året har ju börjat fint minst sagt. Nå ingen risk ingen vinst som man säger.

Bara det inte blir som förra året, då var portföljen upp runt 40% i samband med att det slaviska brödrakriget bröt ut. Sen kollapsade alla innehav runt april och året blev inte mycket plus alls.

Den här veckan blir intressant när vi ser vad amerikanska räntan gör. Hoppas 2023 blir ett bra år för alla flashbackare.
Citera
2023-01-30, 21:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Snälla säg mig vilken dato kraschen kommer då jag har 100 000 att investera i år tackar på förhand!

Svårt att säga nu, om man kollar historiskt så blir det krasch booom bang efter att FED kör sin pivot (för då har någonting gått sönder ordentligt i vårt skuldbaserade/drivna system). Intressant graf:

https://images.app.goo.gl/7jBJAt5i8z6yy75a9
Citera
2023-01-30, 21:47
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag kollar på yahoo och maximum-pain
Finns säkert vettigare ställen där man kan hämta data via nåt api om man är finurlig, jag är lat och eyeballar oftast bara grafer när jag gör min analys.

Högbetaskiten verkar få pisk idag, trendvändning ?

Ok, tackar, ja man skulle ju vilja ha ett verktyg som sammanställer de största bolagen samt de optioner som sticker ut!

Jo nu är det vänta på FED och jättarnas rapporter, vi har även jobbsiffror och fabriks-PMI denna vecka, boyzen verkar inte våga köpa Calls.
Citera
2023-01-30, 22:35
Medlem
Citat:
Jag skriver inget i klartext för jag vill att du och andra ska lista ut det på egen hand.
Kan dé va vattenkraft. Bara snurrar på.
Efterfrågan inget problem.
Citera
2023-01-30, 22:39
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Kan dé va vattenkraft. Bara snurrar på.
Efterfrågan inget problem.

Dubbla meningar existerar.

Tänk vatten i kontext till vad det är vi pratar om.
Citera
2023-01-31, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Februari kan ju vara en trolig månad
Citera
2023-01-31, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jo nu är det vänta på FED och jättarnas rapporter, vi har även jobbsiffror och fabriks-PMI denna vecka, boyzen verkar inte våga köpa Calls.

Hur länge måste jag vänta på FED och jätternas rapporter?

Citat:
Ursprungligen postat av Jakadofski
Februari kan ju vara en trolig månad

Varför februari och inte mars eller juni?
Citera
2023-01-31, 11:39
Medlem
[quote=369Q|83306691]Snart kommer den största värdeförflyttningen i historien.

Positionera er därefter.[/
Förstår du menar en krasch av ekonomin ex via rysk cyber hackerattack, ex i febr? Hur ska man bäst positionera sig då, lite tricky veta, ex korträntefonder liten risk eller gå all in på vatten (fonder)??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in