Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-05, 12:28
  #4477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Som du kanske såg så var det ju själva premissen jag angrep och inte själva resonemanget. Om man baserar ett resoneman på en falsk premiss så blir det ju pannkaka av det hela ändå och man behöver inte granska resonemanget i övrigt.
Okej!
Citera
2023-02-08, 17:21
  #4478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Dubbla meningar existerar.

Tänk vatten i kontext till vad det är vi pratar om.
Likvida medel
Citera
2023-02-08, 18:28
  #4479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad baserar du påståendet att P/E-talen är rekordhöga på? En snabb googling gav mig ett P/E runt 20 och att det skulle vara rekordhögt har jag lite svårt för att hålla med om.

Men om några dagar så vet vi ifall vi fick den där kraschen som du förutspår, jag gissar att oddsen inte är i din favör...

Googlade vidare på P/E för OMX och fann att runt millenieskiftet låg det på 30-40. Så mycket för "rekordhöga" P/E-tal.
Fast då utgjorde typ Ericsson 37% av OMX och hade ett tresiffrigt PE tal :P

Sen förändras ju snabbt PE talen om vinsterna börjar sjunka vilket inte är osannolikt vid en lågkonjunktur.
Citera
2023-02-08, 19:06
  #4480
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Likvida medel


Bingo
Citera
2023-02-08, 20:42
  #4481
Medlem
MrLevaLivets avatar
Intressant Nasdaqpump igår ang "AI": Microsoft har tidigare investerat miljarder och vill nu trycka in ChatGTP i sin sökmotor Bing som typ ingen använder. Google får "status red alert" för tänkbar konkurrent ang sin sökmotor och kontrar med att flasha sin AI: Bard. Jag är som vanligt föga imponerad över Nasdaqpump. AI har funnits i produkter i åratal, samt att Google och Microsoft konkurrerar torde vara positivt för konsument, hur konkurrensen kan vara börsmässigt bullish för dessa bolag har jag dock inte klurat ut ännu.
Citera
2023-02-08, 23:07
  #4482
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Intressant Nasdaqpump igår ang "AI": Microsoft har tidigare investerat miljarder och vill nu trycka in ChatGTP i sin sökmotor Bing som typ ingen använder. Google får "status red alert" för tänkbar konkurrent ang sin sökmotor och kontrar med att flasha sin AI: Bard. Jag är som vanligt föga imponerad över Nasdaqpump. AI har funnits i produkter i åratal, samt att Google och Microsoft konkurrerar torde vara positivt för konsument, hur konkurrensen kan vara börsmässigt bullish för dessa bolag har jag dock inte klurat ut ännu.

Det här känns som när Netflix rusade till ATH för att de lyckades göra en (1) bra serie (Squid Game). Total överreaktion.
Citera
2023-02-10, 06:27
  #4483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Intressant Nasdaqpump igår ang "AI": Microsoft har tidigare investerat miljarder och vill nu trycka in ChatGTP i sin sökmotor Bing som typ ingen använder. Google får "status red alert" för tänkbar konkurrent ang sin sökmotor och kontrar med att flasha sin AI: Bard. Jag är som vanligt föga imponerad över Nasdaqpump. AI har funnits i produkter i åratal, samt att Google och Microsoft konkurrerar torde vara positivt för konsument, hur konkurrensen kan vara börsmässigt bullish för dessa bolag har jag dock inte klurat ut ännu.
Big Tech stock har väl sjunkit stadigt under en lång tid så det är väl inte så mycket som ska till för att få dem att ändra riktning? Sen är detta viktigt för Microsoft i sammanhanget.
Citera
2023-02-10, 06:30
  #4484
Medlem
BombaMoskvas avatar
Carl Icahn har köpt puts för maffiga summor med expiry den 17e Februari. Spännande.
Citera
2023-02-10, 07:54
  #4485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det här känns som när Netflix rusade till ATH för att de lyckades göra en (1) bra serie (Squid Game). Total överreaktion.
Kanske det men är väl typ som då exempelvis Activision Blizzard gör succe med ett nytt spelsläpp? Blir en snackis och drar in nya abonnenter eller intäkter. Överreaktion måhända men säkert bra för fundamenta och i längden kursen.
Citera
2023-02-10, 09:48
  #4486
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kanske det men är väl typ som då exempelvis Activision Blizzard gör succe med ett nytt spelsläpp? Blir en snackis och drar in nya abonnenter eller intäkter. Överreaktion måhända men säkert bra för fundamenta och i längden kursen.

När Neflix gör en bra series så ser alla den på en månad medan folk fortfarande spelar Starcraft Brood War som Blizzard släppte för 25 år sen. Med en enskild säsong av en serie kommer man ingen vart men bolaget gick upp tiotals miljarder USD i MC på den där serien. Det är därför jag tycker att det var skitlöjligt.

Kursen ska säkert upp några procent för att man gör världens populäraste serie, som tillochmed jag såg, men den skulle säkerligen inte upp 30% och jag får samma vibbar nu med chat-GPT. Folk räknar inte utan de handlar bara upp bolagen på hajp. Det är iallfall min åsikt, jag kan ha fel.
Citera
2023-02-10, 09:59
  #4487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
När Neflix gör en bra series så ser alla den på en månad medan folk fortfarande spelar Starcraft Brood War som Blizzard släppte för 25 år sen. Med en enskild säsong av en serie kommer man ingen vart men bolaget gick upp tiotals miljarder USD i MC på den där serien. Det är därför jag tycker att det var skitlöjligt.

Kursen ska säkert upp några procent för att man gör världens populäraste serie, som tillochmed jag såg, men den skulle säkerligen inte upp 30% och jag får samma vibbar nu med chat-GPT. Folk räknar inte utan de handlar bara upp bolagen på hajp. Det är iallfall min åsikt, jag kan ha fel.
I fallet med Netflix låter det som du har rätt.
Citera
2023-02-10, 11:08
  #4488
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det här känns som när Netflix rusade till ATH för att de lyckades göra en (1) bra serie (Squid Game). Total överreaktion.
Kallas för GREED. När precis vad som helst kan göra en köpare lyrisk. Han bara älskar att köpa i GREED-läge och då värderas allting som positivt. T.ex höjda räntor, sänkta räntor, att folk får sparken, att folk får jobb. Osv osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback