Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-30, 21:31
Medlem
Hej

Gjorde nyligen FEAST och gick vidare, undrar vad den andra delen kommer handla om och hur man kan förbereda sig på den? T.ex simulatorspel som har med ATC att göra exempelvis?
Citera
2023-02-01, 22:22
Medlem
Ansökningsprocessen till en flygledarutbildning är vanligtvis konkurrenskraftig och kräver både en högskoleexamen och en viss mängd flygerfarenhet. Skolgången är normalt intensiv och mycket schemalagd, med många praktiska moment som simulatorer och flygplatsträning. En stark kapacitet för beslutsfattande, kommunikation och teamwork är också viktiga egenskaper för en framgångsrik flygledare.

Det finns ingen garanti för jobb efter en godkänd flygledarutbildning, men det är ett efterfrågat yrke med goda arbetsmöjligheter i många länder. Det är viktigt att notera att det också är en högt ansvarstagande roll med kontinuerligt höga krav på kapacitet och prestation.

Sammanfattningsvis är det viktigt att göra noggrann research och tänka igenom om flygledaryrket verkligen är det rätta för dig, med tanke på de höga kraven och ansvarsområdena.

MVH RSGUZZAR

Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Hej!

Blev lite nyfiken häromdan på yrket flygledare. Undrar därför om någon här har sökt/går flygledarutbildningen på sturup? Även någon som verkligen är flygledare funkar ju också fint. Vill veta allt. Hur var ansökningsprocessen? Hur är själva skolgången, mycket schemalagt? Hård press på att klara de olika momenten? Garanterat jobb efter godkänd utbildning? Antar att det är ganska många sökanden...

Som sagt, skriv om ni har några som helst erfarenheter.
Citera
2023-02-01, 23:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Hej!

Blev lite nyfiken häromdan på yrket flygledare. Undrar därför om någon här har sökt/går flygledarutbildningen på sturup? Även någon som verkligen är flygledare funkar ju också fint. Vill veta allt. Hur var ansökningsprocessen? Hur är själva skolgången, mycket schemalagt? Hård press på att klara de olika momenten? Garanterat jobb efter godkänd utbildning? Antar att det är ganska många sökanden...

Som sagt, skriv om ni har några som helst erfarenheter.
Citat:
Ursprungligen postat av RSGUZZAR
Ansökningsprocessen till en flygledarutbildning är vanligtvis konkurrenskraftig och kräver både en högskoleexamen och en viss mängd flygerfarenhet. Skolgången är normalt intensiv och mycket schemalagd, med många praktiska moment som simulatorer och flygplatsträning. En stark kapacitet för beslutsfattande, kommunikation och teamwork är också viktiga egenskaper för en framgångsrik flygledare.

Det finns ingen garanti för jobb efter en godkänd flygledarutbildning, men det är ett efterfrågat yrke med goda arbetsmöjligheter i många länder. Det är viktigt att notera att det också är en högt ansvarstagande roll med kontinuerligt höga krav på kapacitet och prestation.

Sammanfattningsvis är det viktigt att göra noggrann research och tänka igenom om flygledaryrket verkligen är det rätta för dig, med tanke på de höga kraven och ansvarsområdena.

MVH RSGUZZAR
Om vi bortser från att du svarat på ett 17 år (!) gammalt inlägg så har du dessutom helt fel i vad du skriver. Det krävs varken akademisk examen eller flygerfarenhet för att bli flygledare.

De riktiga kraven finns på Luftfartsverkets hemsida:
https://www.lfv.se/bli-flygledare/behorighetskrav
Citera
2023-02-12, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellan88
Hej

Gjorde nyligen FEAST och gick vidare, undrar vad den andra delen kommer handla om och hur man kan förbereda sig på den? T.ex simulatorspel som har med ATC att göra exempelvis?
Det bästa du kan göra är att komma utvilad och med en stabil frukost i dig!
Citera
2023-02-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krupnik
Du hade rätt, fick det idag och jag gick vidare. Riktigt gött. Ska på psykologintervju inom snar framtid också.

Vet du eller någon annan om den psykologintervjun är annorlunda från den man gjorde under mönstringen?

Har du redan fått besked om att du fått intervju? Isåfall grattis!
Citera
2023-02-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lhme87
Jag fick besked i onsdags att jag blivit antagen till starten v6 2023. Blev tredje gången gillt för mig. Det är jämnt mellan de sökande och det kan skilja väldigt lite mellan att bli antagen eller inte. Så ni som inte kommer in, ge inte upp!!

Hur känns utbildningen hittils?
Citera
2023-02-19, 08:12
Medlem
Krupniks avatar
Någon som vet om den utbildning man får till att bli Flygledare i Sverige är giltig och gör det möjligt att arbeta som det i något annat land inom t.ex EU eller någon annanstans i världen? Eller är det bara Sverige man kan jobba i?
Citera
2023-02-19, 08:14
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Någon som vet om den utbildning man får till att bli Flygledare i Sverige är giltig och gör det möjligt att arbeta som det i något annat land inom t.ex EU eller någon annanstans i världen? Eller är det bara Sverige man kan jobba i?
"Flygledarcertifikatet är giltigt inom hela Europa och man kan söka jobb som flygledare på andra orter och i andra länder, men vill man jobba på ett annat ställe kommer man att behöva ta upp en behörighet på just det aktuella stället. LFV har verksamhet på många olika ställen i Sverige och du kan läsa mer om det här: Här finns LFV."
(https://www.lfv.se/bli-flygledare/vanliga-fragor, klicka på "Får jag själv välja var jag vill jobba efter utbildningen?")
Citera
2023-02-19, 08:34
Medlem
Krupniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
"Flygledarcertifikatet är giltigt inom hela Europa och man kan söka jobb som flygledare på andra orter och i andra länder, men vill man jobba på ett annat ställe kommer man att behöva ta upp en behörighet på just det aktuella stället. LFV har verksamhet på många olika ställen i Sverige och du kan läsa mer om det här: Här finns LFV."
(https://www.lfv.se/bli-flygledare/vanliga-fragor, klicka på "Får jag själv välja var jag vill jobba efter utbildningen?")

Klok man är, kollar på varje sida förutom den mest aktuella. Tack för svaret i alla fall!
Citera
2023-02-19, 08:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Klok man är, kollar på varje sida förutom den mest aktuella. Tack för svaret i alla fall!
Inga problem.
Citera
2023-02-19, 17:48
Medlem
Någon mer som har gjort/gör tester inför start i september och vet när besked om intervju kommer?
Citera
2023-02-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benja11
Någon mer som har gjort/gör tester inför start i september och vet när besked om intervju kommer?

Jag sökte först till kursstart feb 2023 men blev aldrig kallad på intervju. I november sökte jag in igen med kursstart september och är så spänd på om jag blir kallad på intervju denna gång.
Har du fått svar på testerna och klarat dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in