Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Håller med här. När jag gick in på bostadsmarknaden för snart 25 år sedan så fick jag en högre kostnad än i min hyresrätt. Amortering, inflationen och en uppgång på bostadsmarknaden gjorde att vi blev av med våra lån. På sikt så är bostäder en bra investering men man måste se över decennier för att vara säker på att det lönar sig.
Jag skulle nog vilja påstå att bostad inte är en investering. Eller ens bra sådan framöver.
Det är ett boende. Aktier, guld t.ex. är en investering.
Senaste 25 åren har råkat vara gynnsamma för bostadsägare genom att räntorna gått ner kraftigt till att bara utgöra en bråkdel av kostnaden. Sen sänktes fastighetsskatten för de flesta. Och billiga energikostnader. Men det är inte alls säkert nästa 25 år blir så.
För mig är egen bostad enbart ett sätt att höja livskvalitén. Kunna sitta i egen trädgård. Ha ett garage så man slipper leta p-plats.
Slippa slåss med grannarna om tvättstugan eller snubbla på barnvagnar i trappen, höra stampande grannar i våningen ovanför, och slippa alla mini-Hitlers i BRF styrelsen.
Fastighetsskatt, försäkring, uppvärmningskostnader, ränta, kostnad för återkommande renoveringar av t.ex. kök, badrum, tak, byte värmepumpar och allt vad det kan vara. Sen reavinstskatt och fallande krona gör att det inte blir mkt kvar av den s.k. "investeringen".