2023-01-30, 16:38
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej?
Du har väl redan bott mer än 48 månader i din lånade stuga?
Citera
2023-01-30, 16:42
Medlem
Rockmans avatar
BNP faller och räntan går upp.
Det är stagflation på g.
Hur påverkar det bostadsmarknaden?
Citera
2023-01-30, 16:45
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Ekonomin är mycket svagare än de flesta inser. Centralbankerna är inte ens i närheten av att ta ner inflationen till 2%. Det beror på att centralbankerna inte har höjt räntorna i närheten av nivåerna som krävs för att släcka branden. Och ännu viktigare har staten inte skärt ner på utgifterna alls, den har faktiskt ökat de statliga utgifterna. Så de inflationskrafter som ligger bakom ekonomin blir starkare, inte svagare.
Det har du alldeles rätt i:
Citat:
EU planerar skattelättnader som svar på amerikanska subventioner - FT (Finwire)
2023-01-30 14:14
EU-kommissionen planerar att lätta på restriktioner för stater som delar ut skattelättnader till företag som ökar sina gröna investeringar. Det enligt Financial Times som fått ta del av ett utkast.

Åtgärden uppges vara ett svar på USA:s Inflation Reduction Act, som kritiserats för att vara ofördelaktig för europeiska bolag då den ger amerikanska bolag subventioner.

EU-kommissionen har avböjt att kommentera.
Jänkarna avser blåsa 1.4 Fantasiljarder dollar på grön idioti och teknologi som bevisligen inte är kapabel att bära sina kostnader.
Såklart kan inte EU låta dem vinna vm i cp och tänker blaffa på med ännu mer pengar på idioti.

We r fucked.
Citera
2023-01-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nästan hälften av alla Storstockholms lägenheter är HR. De som ligger i de lägre skikten och drar ner snitten rejält med deltidsarbete etc sitter säkerligen till stor del i HR.

Men i denna tråd har bankerna get miljonlån till alla som tjänar 20k i mån
Jo fast nu pratar vi ägda boenden. Att t ex sitta i en villa och lägga 50% på sitt boende är ju helt vansinnigt. Sitter man i HR så ska det i regel kosta mer. Då du inte tar någon risk så kan man förvänta sig att en större del läggs på boendet.
Jag bor i BR och tycker 25% är rätt mycket att lägga. Nu bor jag förvisso nytt med garantier på allt, så underhållsfonden kan jag väl förvisso stryka då jag brukar flytta innan garantierna tar slut.

Swedbank boindex (-22Q3) visar dock att vi la över 30% av disponibla inkomster på boende. Med dagens låga räntor så är det en extremt hög siffra. Belåningsgraden på nya lån är uppe i otroliga 75%. 2011 låg boindex på 20% och då var räntan högre än den var (-22Q3).

Nu får experterna spåna vidare varför priserna ska gå upp 2023
Citera
2023-01-30, 16:50
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Håller med här. När jag gick in på bostadsmarknaden för snart 25 år sedan så fick jag en högre kostnad än i min hyresrätt. Amortering, inflationen och en uppgång på bostadsmarknaden gjorde att vi blev av med våra lån. På sikt så är bostäder en bra investering men man måste se över decennier för att vara säker på att det lönar sig.

Jag skulle nog vilja påstå att bostad inte är en investering. Eller ens bra sådan framöver.
Det är ett boende. Aktier, guld t.ex. är en investering.

Senaste 25 åren har råkat vara gynnsamma för bostadsägare genom att räntorna gått ner kraftigt till att bara utgöra en bråkdel av kostnaden. Sen sänktes fastighetsskatten för de flesta. Och billiga energikostnader. Men det är inte alls säkert nästa 25 år blir så.

För mig är egen bostad enbart ett sätt att höja livskvalitén. Kunna sitta i egen trädgård. Ha ett garage så man slipper leta p-plats.
Slippa slåss med grannarna om tvättstugan eller snubbla på barnvagnar i trappen, höra stampande grannar i våningen ovanför, och slippa alla mini-Hitlers i BRF styrelsen.

Fastighetsskatt, försäkring, uppvärmningskostnader, ränta, kostnad för återkommande renoveringar av t.ex. kök, badrum, tak, byte värmepumpar och allt vad det kan vara. Sen reavinstskatt och fallande krona gör att det inte blir mkt kvar av den s.k. "investeringen".
Citera
2023-01-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du har väl redan bott mer än 48 månader i din lånade stuga?

Du menar mitt sommarhus som är värt mer än ditt permanentboende? Nja dryga 3 månader Blir det totalt.
Citera
2023-01-30, 16:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo fast nu pratar vi ägda boenden. Att t ex sitta i en villa och lägga 50% på sitt boende är ju helt vansinnigt. Sitter man i HR så ska det i regel kosta mer. Då du inte tar någon risk så kan man förvänta sig att en större del läggs på boendet.
Jag bor i BR och tycker 25% är rätt mycket att lägga. Nu bor jag förvisso nytt med garantier på allt, så underhållsfonden kan jag väl förvisso stryka då jag brukar flytta innan garantierna tar slut.

Swedbank boindex (-22Q3) visar dock att vi la över 30% av disponibla inkomster på boende. Med dagens låga räntor så är det en extremt hög siffra. Belåningsgraden på nya lån är uppe i otroliga 75%. 2011 låg boindex på 20% och då var räntan högre än den var (-22Q3).

Pre-corona statistik ger följande boendeutgifter i snitt, av disponibel inkomst:

* Villa 15%
* BR 20%
* HR 30%

Och de har varit ganska stabila genom åren. Iden mån vi nu har en avvikelse kommer den försvinna med tiden och vi kommer tillbaka till de nivåerna. (Undantaget ifall staten ställer till med något).

Så ser verkligheten ut. Men många i tråden vägar ju acceptera verkligheten. Utan tror blint på sina hemkokta fantasier.
Citera
2023-01-30, 16:59
Medlem
Citat:

Boende i HR lägger större andel av disponibel inkomst på boende och "försämrar" statistiken.

Av de som sitter i dyrare boenden med större lån är inkomster högre.

En familj med disponibel inkomst på 100k med 40k i boendekostnad vill knappast byta plats med dig om du har 40k i disponibel inkomst och 10k i bostadskostnad. Då får de mindre pengar att röra sig med OCH ett sunkigare boende
Citera
2023-01-30, 16:59
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Och de har varit ganska stabila genom åren. Iden mån vi nu har en avvikelse kommer den försvinna med tiden och vi kommer tillbaka till de nivåerna. (Undantaget ifall staten ställer till med något).

Du har alltså ändrat åsikt? Det du säger är nämligen att du tror på kraftiga prissänkningar för att kompensera för höjd ränta.
Citera
2023-01-30, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Pre-corona statistik ger följande boendeutgifter i snitt, av disponibel inkomst:

* Villa 15%
* BR 20%
* HR 30%

Så ser verkligheten ut. Men många i tråden vägar ju acceptera verkligheten. Utan tror blint på sina hemkokta fantasier.
Håll dig till aktuella siffror istället så får du kanske mer rätt när du tänker. Pre-corona hade nollräntor och rimliga elpriser samt reallöneökningar
Citera
2023-01-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag skulle nog vilja påstå att bostad inte är en investering. Eller ens bra sådan framöver.
Det är ett boende. Aktier, guld t.ex. är en investering.

Senaste 25 åren har råkat vara gynnsamma för bostadsägare genom att räntorna gått ner kraftigt till att bara utgöra en bråkdel av kostnaden. Sen sänktes fastighetsskatten för de flesta. Och billiga energikostnader. Men det är inte alls säkert nästa 25 år blir så.

För mig är egen bostad enbart ett sätt att höja livskvalitén. Kunna sitta i egen trädgård. Ha ett garage så man slipper leta p-plats.
Slippa slåss med grannarna om tvättstugan eller snubbla på barnvagnar i trappen, höra stampande grannar i våningen ovanför, och slippa alla mini-Hitlers i BRF styrelsen.

Fastighetsskatt, försäkring, uppvärmningskostnader, ränta, kostnad för återkommande renoveringar av t.ex. kök, badrum, tak, byte värmepumpar och allt vad det kan vara. Sen reavinstskatt och fallande krona gör att det inte blir mkt kvar av den s.k. "investeringen".

Att köpa en bostad på spekulation är inte så bra. Normalt stiger bostäder i pris ungefär vad inflation och löneökningar medger. Det finns investeringar med bättre avkastning.

Men som sparform är det effektivt förutsatt att man amorterar.
En investering även med låg avkastning ger rättmätiga vinster om man ser det på 40-60 års perspektiv.
Jag köpte min första bostad innan jag var 30, förutsatt att jag lever som en genomsnittlig svensk så kommer den ha gått upp rejält i pris när jag lämnar in.

När jag tog mitt första lån för 25 år sedan trodde jag att jag skulle ha skulder för livet nu är de borta innan jag fyllt femtio.

Det sagt skulle jag nog inte köpa min första bostad idag och jag tycker synd om de unga som gick in de senaste två tre åren.
Citera
2023-01-30, 17:24
Medlem
Citat:
Håll dig till aktuella siffror istället så får du kanske mer rätt när du tänker. Pre-corona hade nollräntor och rimliga elpriser samt reallöneökningar

Att som du sitta och yra om att det skulle vara vanligt att sitta med 50% av sin disponibla inkomst i boendekostnad är meningslöst. Snittbelåningen ligger runt 30-40%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in