2023-01-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om det fanns människor bör det också ha funnits bebisar. Det är väl rimligt?

Vi har ingen aning, det är också möjligt att dom hade offrat alla sina spädbarn till sina gudar när det hände.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag antar att du skulle ha skött det bättre om du vore Gud?
Citat:
Det hade nog vem som helst. Gud i berättelserna är rena demiurgen. Jag tror gnostikerna var något på spåren där.

På vilket sätt hade du skött det bättre?

Citat:
Citat:
Om människor på jorden blir så onda att även dom få som är kvar som är goda riskerar att drabbas, hur agerar du då? Låter du dom goda också drabbas?
Citat:
Oavsett hur är det nog bättre än att dränka hela världen och sedan ångra sig.

Hur hade du gjort det?

Citat:
Citat:
Bibeln är fåordig om hur det var före floden, men man kan föreställa sig det värsta, värre än idag.
Om dessa onda människor före floden hade förintat alla människor på jorden ändå, om dom hade fått hålla på ända till slutet, även förintat bebisarna som du vurmar för, hade det varit bättre?
Citat:
Det låter som en urkorkad gud som inte kan bättre än att utplåna allt och alla. En allsmäktig och allvetande gud borde ha varit mer elegant. Tur då att det bara är en sägen baserad på en föregående sägen som någon form av moralkaka.

Så hur hade du gjort det, du som vet?

Citat:
Först hoppar du till antaganden, sedan anklagar du någon baserad på dina antaganden. Det var rätt dumt.

Det var inte ett antagande, stanley74 tyckte det var fel att döda bebisarna. Förstod jag honom fel menar du?

Citat:
Det står inte - alltså är det fritt fram att hitta på vad som helst? Men bebisar, nja, det är lite svårt att anta att det fanns.

Vad som helst? Sade jag inte att det är möjligt att bebisar fanns, på tal om att anta och sedan anklaga.

Citat:
Citat:
Hur skulle du som Gud agerat och gjort det på ett bättre sätt?
Citat:
Kanske sagt ajabaja? Uppfostrat folk bättre? Jag menar, det borde vara bättre än att döda alla överallt.

Och om det inte hjälper? Om en människa har bestämt sig för att vilja hota och döda andra människor, och du bara säger "ajabaja"??? Hur blir det bättre?

Citat:
Vad är skillnaden om kärnvapen utplånar oss eller om en översvämning gör det? Alla dör ju hur som helst, eller hur?

Alla dog inte vid översvämningen, 8 människor överlevde, visste du inte det?

Citat:
Du drömmer kanske ofta om den nya ordningen?

Nej, inte speciellt mycket. Jag försöker att skapa paradiset redan nu, främst genom kärleken till min familj och min nästa. Materiella saker är inte så viktigt för mig, bara jag har mat för dagen, kläder, nära och kära och kärleken till Gud så räcker det för mig.

Citat:
Jag vidhåller efter ditt inlägg att det krävs en religiös människa för att göra någonting riktigt ondskefullt och tro att det är godhet.

Ok, och jag vidhåller att onda människor gör något gott till något ont, och något ont till något gott. Det är därför världen är i konflikt med Gud och hans utsända.
Citera
2023-01-30, 12:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nu pratar du om något helt annat. Man måste inte vara smart för att ha rätt. ...
Men Skriften kallar dem som säger i sitt hjärta "Det finns ingen Gud" för dårar.
Dock brukar dessa dårar, däribland du, posera som smarta.
I Guds ögon är ni, som hans ord säger, dårar.
Ni är losskopplade från sunt förnuft och sund reflektion. Det enda ni har är era axiomatiska materialism. Det är vad ni ståtar med, bl.a. genom ert motto "Visa Gud!", fastän vår Gud - den sanne Guden - är osynlig och icke-materiell.
Supermajoriteten har för länge sedan listat ut vad ni med era kalla, hårda, autistiska och döda robothjärnor förnekar.
Senast redigerad av Calovius 2023-01-30 kl. 12:31.
Citera
2023-01-30, 12:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Du har ännu inte preciserat vad vi har gemensamt som gör oss själsfränder. Vill du försöka igen? Nej? Du har ingenting? Som vanligt?
Jag har för länge sedan berättat för dig (vad du själv borde ha fattat redan innan) varför du är Stalins själsfrände. Och det är inte att ni dricker vatten, som du försökte med. Idiot!
Citera
2023-01-30, 13:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vi har ingen aning, det är också möjligt att dom hade offrat alla sina spädbarn till sina gudar när det hände.
Där var ett hopp, igen.

På vilket sätt hade du skött det bättre?
Hur hade du gjort det?
Så hur hade du gjort det, du som vet?

Citat:
Det var inte ett antagande, stanley74 tyckte det var fel att döda bebisarna. Förstod jag honom fel menar du?
Hela scenariot du iscensatte var ju ett enormt antagande. Sluta svamla.

Citat:
Vad som helst? Sade jag inte att det är möjligt att bebisar fanns, på tal om att anta och sedan anklaga.
När du skriver "om det nu existerar bebisar" låter det som att du betvivlar det, som om det var långsökt. Mer långsökt är väl ändå dina påhitt.

Citat:
Och om det inte hjälper? Om en människa har bestämt sig för att vilja hota och döda andra människor, och du bara säger "ajabaja"??? Hur blir det bättre?
För att jag är allsmäktig, och då hjälper det för att jag säger att det hjälper. Det är betydligt bättre än att släppa en bok efter några miljarder år, låta allt sköta sig själv och hoppas på det bästa?

Citat:
Alla dog inte vid översvämningen, 8 människor överlevde, visste du inte det?
Ja, just, då är det ju ok. Så om jag på något vis utplånade 10 miljarder människor imorgon, minus 8, då skulle det inte räknas.

Citat:
Nej, inte speciellt mycket. Jag försöker att skapa paradiset redan nu, främst genom kärleken till min familj och min nästa. Materiella saker är inte så viktigt för mig, bara jag har mat för dagen, kläder, nära och kära och kärleken till Gud så räcker det för mig.
Likväl som de flesta andra, utom det där med Gud då.

Citat:
Ok, och jag vidhåller att onda människor gör något gott till något ont, och något ont till något gott. Det är därför världen är i konflikt med Gud och hans utsända.
“With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil - that takes religion.”
Som sagt.
Citera
2023-01-30, 13:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men Skriften kallar dem som säger i sitt hjärta "Det finns ingen Gud" för dårar.
Klart den gör. Det är ju i författarens intresse. Det är propaganda.
Citat:
Dock brukar dessa dårar, däribland du, posera som smarta.
Se, nu pratar du om mig igen, men det är ju du som ska presentera din metod du använder för att avgöra vad som är sanning och vad som är påhitt. Eftersom du pratar om mig igen så tror jag du åter igen försöker omfokusera från det.
Citat:
I Guds ögon är ni, som hans ord säger, dårar.
Din sagofigurs åsikt beror mig inte. Håll dig till sak.
Citat:
Ni är losskopplade från sunt förnuft och sund reflektion. Det enda ni har är era axiomatiska materialism. Det är vad ni ståtar med, bl.a. genom ert motto "Visa Gud!", fastän vår Gud - den sanne Guden - är osynlig och icke-materiell.
Ok, så hur avgör du då att han finns? Är vi tillbaka på första steget nu? Putte ska uppvisa sin metodologi men han vet inte vad det är. Tragiskt.
Citat:
Supermajoriteten har för länge sedan listat ut vad ni med era kalla, hårda, autistiska och döda robothjärnor förnekar.
Oj, nu kommer argumentationsfelen på löpande bana, tillsammans med beskyllande. När ska du lära dig att stå för din egen tes, Puttefnask?
Citera
2023-01-30, 13:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag har för länge sedan berättat för dig (vad du själv borde ha fattat redan innan) varför du är Stalins själsfrände. Och det är inte att ni dricker vatten, som du försökte med. Idiot!
Då borde det vara en enkel sak för dig att skriva det. Nej, du tycker om att vara en bajskastande åsna istället för att bemöda dig styra upp ditt eget tänkande. Är det sådana som är din guds ideal, verkligen?
Citera
2023-01-30, 13:48
Medlem
Citat:
Hela scenariot du iscensatte var ju ett enormt antagande. Sluta svamla.

Det är du som svamlar, det är ett helt rimligt scenario om man nu vill skona bebisarna.

Citat:
När du skriver "om det nu existerar bebisar" låter det som att du betvivlar det, som om det var långsökt. Mer långsökt är väl ändå dina påhitt.

Nej, inte betvivlar, jag drar inga slutsatser eftersom det inte står något om bebisar. Det låter mer som att det är du som drar en massa slutsatser, trots att det inte står något om det.

Du vill att det ska vara enligt en viss slutsats så att du kan anklaga Gud för att vara ond.

Citat:
För att jag är allsmäktig, och då hjälper det för att jag säger att det hjälper.

På vilket sätt hjälper det? Menar du att du ska vara som en diktator som säger hur människor ska bete sig? Är det inte just det som du anklagar Gud för?

Citat:
Det är betydligt bättre än att släppa en bok efter några miljarder år, låta allt sköta sig själv och hoppas på det bästa?

Vad är betydligt bättre? Du förklarade inte hur du skulle ha gjort.

Citat:
Ja, just, då är det ju ok. Så om jag på något vis utplånade 10 miljarder människor imorgon, minus 8, då skulle det inte räknas.

Ja, eftersom mänskligheten inte utrotades, utan kunde leva vidare så att även du kunde uppleva livet.
Kan du förklara hur du hade hanterat det bättre än Gud? Hade du bara sagt "ajabaja" till någon som slår ihjäl en annan människa? Eller hade du haft en annan plan?

Citat:
Likväl som de flesta andra, utom det där med Gud då.

Ja, mina moralnormer och mitt sätt att leva försöker jag att harmoniera med hur Gud ser på saker och ting, t.ex. att älska mina fiender, vända andra kinden till, och inte ta till svärd.

Citat:
“With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil - that takes religion.”
Som sagt.

Vad har jag gjort för ont menar du?
Senast redigerad av ttsp 2023-01-30 kl. 13:50.
Citera
2023-01-30, 13:51
Medlem
Den största anledningen att inte tro på gud är väl att titta på de länder där religionen styr. hur bra går det där ???
Citera
2023-01-30, 14:34
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?
Vilka blir följderna???
Citera
2023-01-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Den största anledningen att inte tro på gud är väl att titta på de länder där religionen styr. hur bra går det där ???

Det är inte Gud som styr i världen, det är Satan Djävulen som styr i världen:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom:
»Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.«
(Lukas 4:5-7 Bibel2000)
Citera
2023-01-30, 14:51
Medlem
Citat:
Det är inte Gud som styr i världen, det är Satan Djävulen som styr i världen:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom:
»Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.«
(Lukas 4:5-7 Bibel2000)
ok...det finns ursäkter för all religion ju.
Citera
2023-01-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Om man tror på gud så borde döden vara som en belöning och inte straff, om man räknar med att hamna i paradiset.
Japp, så kan det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in