2023-01-30, 09:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Har du kommenterat utan att veta vad det är du kommenterar på?
Sammanhanget var att folk (inkl barn) svälter ihjäl och att Gud antingen är ovillig eller maktlös att gripa in.
Det är sant, det är Guds vilja att låta skeenden ha sin gång. Människor är dödliga men ingen dör utan att Gud samtycker.
Citera
2023-01-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om man känner sig säker, så kan det vara ett tecken på att man är självgod.

Varför skulle inte Gud vara god, det är ju han som har skapat allting. Utan Gud så hade du inte ens existerat, universum och jorden, vatten och mat skulle inte ha existerat. Varför skulle Gud tillhandahålla allt detta gott för människan, för att senare vara ond mot människan?

Är det ont att Gud ger människor möjlighet att få ett liv i en ny ordning utan sjukdom och död?

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«"(Upp 21:3-4 Bibel2000)

Och för att komma hit, så måste han ju ta bort dom som förstör för dom andra, han måste ju utföra det som du så orättvist kallar för:"massmord".
Tyvärr så går det inte att tala dom tillrätta som har blivit så pass onda att dom inte tycker att dom gör något fel, utan är självgoda och t.o.m. anklagar Gud om han rättar till saker och ting på jorden.

Och om Gud är ond, ja då är det kört, för han är oändligt mäktig och kan göra som han vill, om han skulle vilja det.
Japp, är Gud ond, då är det kört. Är han god är det lugnt.
Citera
2023-01-30, 10:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, vidskeplighet är överförbart. Är din metod att göra som alla andra gör? Det låter ju inte så värst intelligent som resonemang även om det kanske är bekvämt tänkande.
Se där, nu skyller du på andra igen. När ska du avslöja din metod? Jag tror inte du har någon.
Du tycker inte själv att det är tragiskt hur du måste pådyvla saker på andra hela tiden? Du är lite patetisk tycker jag.
Vad säger att du och din minoritet av kraxande tokstollar är smartare än supermajoriteten?
Varför har ni antagit en axiomatisk materialism? Du är en Stalins själsfrände - hur känns det. Mao har du med dig också - hur känns det? M.fl. andra blodbesudlade diktatorer - hur känns det.
Och nej, ni är inte själsfränder för att ni dricker vatten, idiot!
Citera
2023-01-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Japp, är Gud ond, då är det kört. Är han god är det lugnt.

Ja, det är lungt om man håller med Gud om vad som är gott och ont.

Men om du t.ex. tycker att Gud var ond när han tog bort onda människor i den stora översvämningen, då kan man börja fundera. Men det räcker inte med att bara tycka eller ifrågasätta något, utan det handlar om man börjar göra motstånd med onda avsikter, alltså om man har ett ont hjärta. Om man hatar Gud och gör uppror mot honom, trots att man vet att Gud existerar och vet vem han är och vad han vill, då syndar man mot den heliga anden(alltså Gud själv):

"Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."(Matt 12:37 Bibel2000)
Citera
2023-01-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ja, det är lungt om man håller med Gud om vad som är gott och ont.

Men om du t.ex. tycker att Gud var ond när han tog bort onda människor i den stora översvämningen, då kan man börja fundera. Men det räcker inte med att bara tycka eller ifrågasätta något, utan det handlar om man börjar göra motstånd med onda avsikter, alltså om man har ett ont hjärta. Om man hatar Gud och gör uppror mot honom, trots att man vet att Gud existerar och vet vem han är och vad han vill, då syndar man mot den heliga anden(alltså Gud själv):

"Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."(Matt 12:37 Bibel2000)
Tja, om Gud ser en massa onda bebisar, vem är jag att ifrågasätta det?
Citera
2023-01-30, 10:59
Medlem
Citat:
Tja, om Gud ser en massa onda bebisar, vem är jag att ifrågasätta det?

Det står inget om bebisar i berättelsen om floden, det står inte heller något om vad som händer med dessa bebisar om dom existerade. Det är inte omöjligt att dom får uppståndelse till liv igen, för det står att Gud kommer att uppväcka både rättfärdiga och orättfärdiga till den nya ordningen på jorden:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Jag har förtroende för att skaparen av jorden och universum kommer att handla rättvist.
Citera
2023-01-30, 11:07
Medlem
Citat:
Det står inget om bebisar i berättelsen om floden, det står inte heller något om vad som händer med dessa bebisar om dom existerade. Det är inte omöjligt att dom får uppståndelse till liv igen, för det står att Gud kommer att uppväcka både rättfärdiga och orättfärdiga till den nya ordningen på jorden:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Jag har förtroende för att skaparen av jorden och universum kommer att handla rättvist.
Ja, litar man på Gud så är det inget problem när Gud dödar barn.
Citera
2023-01-30, 11:28
Medlem
Citat:

Ja, jag tror det finns goda skäl till det, om det nu existerade bebisar, det står det inget om i bibeln, kanske hade dom offrat bebisarna till sina gudar? Vad det vi?

Jag antar att du skulle ha skött det bättre om du vore Gud?

Om människor på jorden blir så onda att även dom få som är kvar som är goda riskerar att drabbas, hur agerar du då? Låter du dom goda också drabbas?

Bibeln är fåordig om hur det var före floden, men man kan föreställa sig det värsta, värre än idag.
Om dessa onda människor före floden hade förintat alla människor på jorden ändå, om dom hade fått hålla på ända till slutet, även förintat bebisarna som du vurmar för, hade det varit bättre?

Då hade det inte funnits någon mänsklighet att rädda längre, mänskligheten hade förintats helt under ditt styre som Gud, när du försöker rädda bebisarna. Hade det varit bättre att mänskligheten inte hade överlevt, att du själv inte hade existerat idag?

Det står inte vilka slags onda saker dom höll på med, men kanske höll dom t.ex. på med att offra barn till deras gudar, så som man gjorde i det förlovade landet.

Hur skulle du som Gud agerat och gjort det på ett bättre sätt?

Orsaken till att Gud tillät det gå så långt, är för att människan ville styra sig själva, dom ville inte att Gud skulle blanda sig i människans angelägenheter. Men Gud var tvungen att agera till slut, annars hade människan utrotat sig själv. Detsamma kommer att gälla i vår tid, Gud tillåter ondskan härja idag på jorden, men Gud kommer inte att tillåta att mänskligheten utrotar sig själv med t.ex. kärnvapen, han kommer att ingripa innan det sker.

Jag antar att du har erfarenheter av att styra jorden och människorna på jorden? Det är lätt att peka finger om man själv inte har någon lösning på problemet. Det är typiskt i det här samhället att man pekar finger och anklagar andra, trots att man själv inte hade gjort ett bättre jobb.
Det krävs ödmjukhet för att få överleva till den nya ordningen, kanske du inte kvalificerar? Kanske du inte ens vill vara kvalificerad?
Senast redigerad av ttsp 2023-01-30 kl. 11:35.
Citera
2023-01-30, 11:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad säger att du och din minoritet av kraxande tokstollar är smartare än supermajoriteten?
Nu pratar du om något helt annat. Man måste inte vara smart för att ha rätt. Det är du som argumenterar för att majoritet = sanning, och det är skitkorkat.
Citat:
Varför har ni antagit en axiomatisk materialism?
Så när jag frågar dig om vad för metod du använder för att avgöra mellan sanning och fantasi, då blåser du på med diverse anklagelser, fulknep och osanningar. Det spelar ingen roll om jag antagit axiomatisk materialism eller vad som helst, det som är relevant är att du inte har någon metod och när du ifrågasätts tjafsar du istället på det här viset. Det exponerar dig som en patetisk och irrationell människa.
Citat:
Du är en Stalins själsfrände - hur känns det. Mao har du med dig också - hur känns det? M.fl. andra blodbesudlade diktatorer - hur känns det.
Hur känns det att du påstår det? Inte speciellt mycket. Jag bryr mig inte om vad du tycker nämligen. Plus att jag vet att du bara använder det som en distraktion från din egen impotens, vilket visserligen gör det lite roligt.
Citat:
Och nej, ni är inte själsfränder för att ni dricker vatten, idiot!
Du har ännu inte preciserat vad vi har gemensamt som gör oss själsfränder. Vill du försöka igen? Nej? Du har ingenting? Som vanligt?
Citera
2023-01-30, 11:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, jag tror det finns goda skäl till det, om det nu existerade bebisar, det står det inget om i bibeln, kanske hade dom offrat bebisarna till sina gudar? Vad det vi?
Om det fanns människor bör det också ha funnits bebisar. Det är väl rimligt?

Citat:
Det hade nog vem som helst. Gud i berättelserna är rena demiurgen. Jag tror gnostikerna var något på spåren där.

Citat:
Om människor på jorden blir så onda att även dom få som är kvar som är goda riskerar att drabbas, hur agerar du då? Låter du dom goda också drabbas?
Oavsett hur är det nog bättre än att dränka hela världen och sedan ångra sig.

Citat:
Bibeln är fåordig om hur det var före floden, men man kan föreställa sig det värsta, värre än idag.
Om dessa onda människor före floden hade förintat alla människor på jorden ändå, om dom hade fått hålla på ända till slutet, även förintat bebisarna som du vurmar för, hade det varit bättre?
Det låter som en urkorkad gud som inte kan bättre än att utplåna allt och alla. En allsmäktig och allvetande gud borde ha varit mer elegant. Tur då att det bara är en sägen baserad på en föregående sägen som någon form av moralkaka.

Citat:
Då hade det inte funnits någon mänsklighet att rädda längre, mänskligheten hade förintats helt under ditt styre som Gud, när du försöker rädda bebisarna. Hade det varit bättre att mänskligheten inte hade överlevt, att du själv inte hade existerat idag?
Först hoppar du till antaganden, sedan anklagar du någon baserad på dina antaganden. Det var rätt dumt.

Citat:
Det står inte vilka slags onda saker dom höll på med, men kanske höll dom t.ex. på med att offra barn till deras gudar, så som man gjorde i det förlovade landet.
Det står inte - alltså är det fritt fram att hitta på vad som helst? Men bebisar, nja, det är lite svårt att anta att det fanns.

Citat:
Kanske sagt ajabaja? Uppfostrat folk bättre? Jag menar, det borde vara bättre än att döda alla överallt.

Citat:
Orsaken till att Gud tillät det gå så långt, är för att människan ville styra sig själva, dom ville inte att Gud skulle blanda sig i människans angelägenheter. Men Gud var tvungen att agera till slut, annars hade människan utrotat sig själv. Detsamma kommer att gälla i vår tid, Gud tillåter ondskan härja idag på jorden, men Gud kommer inte att tillåta att mänskligheten utrotar sig själv med t.ex. kärnvapen, han kommer att ingripa innan det sker.
Vad är skillnaden om kärnvapen utplånar oss eller om en översvämning gör det? Alla dör ju hur som helst, eller hur?

Citat:
Jag antar att du har erfarenheter av att styra jorden och människorna på jorden? Det är lätt att peka finger om man själv inte har någon lösning på problemet. Det är typiskt i det här samhället att man pekar finger och anklagar andra, trots att man själv inte hade gjort ett bättre jobb.
Det krävs ödmjukhet för att få överleva till den nya ordningen, kanske du inte kvalificerar? Kanske du inte ens vill vara kvalificerad?
Du drömmer kanske ofta om den nya ordningen?
Jag vidhåller efter ditt inlägg att det krävs en religiös människa för att göra någonting riktigt ondskefullt och tro att det är godhet.
Citera
2023-01-30, 12:10
Medlem
Citat:

Vad är det med er religitards och väggar av text? På tal om ordsallad så kan ingen ödmjukhet i världen eller himlen rättfärdiga folkmord. På vilket sätt ska din gud kompensera någon som Pol Pot spetsade levande på bamburör? Din gud såg på varenda gång och gjorde ingenting. Er tro är smutsig.
Citera
2023-01-30, 12:18
Medlem
Citat:

Om man tror på gud så borde döden vara som en belöning och inte straff, om man räknar med att hamna i paradiset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in