2023-01-30, 10:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ha, ha! Har du också abstinens?

Jag tycker också att de kom igång ovanligt snabbt. De flesta som "försvinner" gör det frivilligt och hör av sig efter ett tag.
2.30 tror även jag att något avgörande hände med Ts tfn. Kanske något gick iväg till A eller att han i någon app kunde se att Ts tfn var kvar hos J, trots att J sagt att hon gett sig iväg?

Först satte polisen 2.30 för försvinnandet, men efter Ts återfinnande gjorde de allt för att "sudda ut" det klockslaget. De poängterade och upprepade övertydligt att sista samtalet var 1.49(1.48) på alla frågor om 2.30. Det framstod så klart att de inte ville tala om det. Varför, om det inte var något utredningsrelaterat viktigt?

Ja, visst, det kan förstås vara ett rykte, eller någon missuppfattning som startat den här uppgiften om 02:30- händelsen. Media verkade ju hänvisa till någon annan media, så ursprunget kan ha varit ett och samma. Jag kom tyvärr in i tråden senare, och har svårt att hitta uppgiften, förutom på nyheter 24.

Vi får se i FUP vad som gjort att polisen både gjort upprepade förhör med JJ och letat i henns lägenhet så tidigt efter försvinnandet.

Tyvärr är det ju så att vid många förvinnanden där polisen inte gör tidiga insatser, finns tråkiga avslut, som man undrar om en tidig insats kunde ha ändrat utgången.

Ett är förvinnandet av Patrik i Hallsberg, som ännu är försvunnen. Jag kan inte låta bli att tänka att man kanske kunnat rädda Patrik, då polisen har som teori att Patrik fått en psykos och gått av tåget i förväg pga av detta. Patrik syns på övervakningskamera gå av tåget och man hittade hans resväska och ryggsäck på olika ställen en bit från stationen. Patrik är dock försvunnen.
Citera
2023-01-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi har diskuterat det här tusen gånger, men i brist på annat;

"– Det är på grund av omständigheter som kommit fram i polisens inledande anmälan av försvunnen person som gjorde att en förundersökning inleddes, säger Adam Rullman."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgg51R/21-arig-kvinna-forsvunnen-i-vetlanda

I den inledanade anmälan- vad är det som framkommit?

Det har sagt i podden att Tove ibland när hon drack kunde bli väldigt ledsen och började gråta. Vad får misstankarna leda till brott? Varför verkade man ganska omgående tro annat än frivilligt försvinnande/självmord?

Jag kan helt enkelt inte släppa 02:30- händelsen som att det är något där.

Snapkartan var på kanske och hur länge ligger den kvar om man inte aktivt ställer in den på ghost mode?

Vi vet inte heller om Tove skickat meddelanden under kvällen.

I första programmet av Efterlyst den 22/10 säger Hasse Aro, Toves telefon har kopplats upp från lägenheten och på den hörs det bråk. Kan det ha varit 02.30?
Citera
2023-01-30, 12:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Kanske ett extremt viktigt bevis på inspelat röstsamtal som Tove kanske ringde… o därför tystades ner som ” Toves sista samtal med pojkvännen var 01.49……
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-om-kvinnornas-forsta-forhor-det-har-stammer-inte

Rullman sade i intervjun att de inte hade något konkret som pekade på mord när tjejerna anhölls. Det var bara märkligt att någon försvunnit spårlöst utan någon form av tecken.
Hur ska man tolka det? Vad menar han med konkret tecken?
Om man ska gå på vad han sa, borde A inte fått något skumt meddelande som T medvetet skickade 2.30 och som polisen sedan agerade på.

Men... varför misstänkte de mord direkt och inte bara människorov?

Rullman förklarade varför tjejerna blev misstänkta:
-Någon försvinner inte spårlöst, bara så där.
-De var de sista som träffade T.
-Deras berättelse stämde inte med andra uppgifter. Han var övertygad om att de ljög om vad som hänt.
Nåväl, det kan göra dem misstänkta för människorov, men...inte mord.
Hur logiskt är det att direkt misstänka två fungerande medeklasstjejer, utan vare sig missbruksproblematik eller psykisk sjukdom, för mord utan att ha några indikationer, bara magkänsla?

Jag är helt övertygad om att något pekade på mord, även om den gode Rullman menade att de inte hade något konkret.
Var detta "icke-konkreta" en märklig ljudupptagning som A fick 2.30?
Ska det kanske bli hans äss i rockärmen?
Citera
2023-01-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan62
I första programmet av Efterlyst den 22/10 säger Hasse Aro, Toves telefon har kopplats upp från lägenheten och på den hörs det bråk. Kan det ha varit 02.30?

Det är riktigt intressant, det kan alltså finnas ett bevis från exakt när brottet inträffade. Och det är inte säkert mgm vet om det
Citera
2023-01-30, 13:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tyvärr går det inte att lyssna på Efterlyst om man inte har Viaplay.
Är det här något som du minns från programmet, eller som du nu lyssnat på (har Viaplay)?

Skribenten nedan verkar ha tittat på programmet, men jag vet inte om inlägget från 30/10 syftar på ett senare program efter det som du hänvisar till (22/10).

23/10
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Det som sägs 1:49 samtalet är att allt är bra och att hon inte säger ngt som pojkvännen reagerar på, polisen säger även ” ja men pojkvännen undrar om hon är på väg hem”.

Jag antar hon då säger vart hon ska. Det är ju mest naturligt. Går att se på efterlyst senaste avsnitt ca 5:40 in

30/10
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Det är bara AB som kommit ut med uppgifter om att T ska ha ringt sin pojkvän 2:30, samma tid som MGM ska ha uppgett att hon cyklat hem. Jag tycker det är märkligt att polisen på Efterlyst inte nämner detta (givetvis kanske dom inte vill släppa på den uppgiften MEN märkligt ändå)

Jag börjar tro att den uppgiften enbart kommer från MGM i förhören och även pojkvännen genom att JJ sagt till honom att hon lämnade 2:30 och då var allt bra?

Eller kan inte åklagaren sätta 2:30 på tidpunkt för människorovet baserat på MGM uppgifter?

För det enda jag kan se är att polisen har tiden 1:49 samt när mobilen släcks 03:50 ( runt 4)

Vilken användare var det som hört rykten om att det kunde varit ett röstmeddelande? Vid 2:30.

13/11
Citat:
Ursprungligen postat av Paraputin
Jag är en av dem som nämnt att det var T som lämnat ett röstbrevlådemeddelande till A. Ett meddelande där det inte lät som henne. Och det fick A syn på dagen efter. Det är därför han inte ringde polis med en gång. Sen verkar det tydligen som någon annan haft hennes telefon och använt den då man sett aktivitet på hennes snap bland annat en lång stund efteråt. Det är vad som sägs på stan iaf.

I Grevens sammanfattning (FAQ) står dock att Efterlyst har den uppgiften:
"Ringde Tove sin pojkvän 02:30?
Det är inte klarlagt.

Enligt initiala medieuppgifter i Efterlyst och Aftonbladet ringde Tove pojkvännen kl 02:30 och berättade att hon var på väg hem.

Den 17 november uppger polisen emellertid att det senaste samtalet Tove har på sin mobiltelefon är klockan 01.48.

Det kan vara så att Tove inte ringde något samtal efter 01:48. Det utesluter emellertid inte att hon kontaktade pojkvännen på något annat sätt; tex text- eller röstmeddelanden - och att det är detta Efterlyst och Aftonbladet menar är kontakten hon gör 02:30.
"
Det allra bästa vore ju om någon som har Viaplay kan lyssna igen och transkriptera vad som sägs och av vem.

Jag håller det iaf öppet att det är något liknande som du säger.

Och tidpunkten 02:30 är ju intressant då det var denna tidpunkt som man satte männsikorovet till. u är visserligen den rubriceringen borttagen, men det är något som händer då, det tror jag.
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-30 kl. 13:40. Anledning: tillägg i texten
Citera
2023-01-30, 13:14
Medlem
Citat:

Nej. Inte riktigt så. Aro säger att Toves mobil kopplats upp från lägenheten och att det hörts bråk från lägenheten.
Ingenting om att det hörts bråk från mobilen.

(Säsong 60 avsnitt 7. Ca 7:56 in i programmet)
Citera
2023-01-30, 13:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-om-kvinnornas-forsta-forhor-det-har-stammer-inte

Rullman sade i intervjun att de inte hade något konkret som pekade på mord när tjejerna anhölls. Det var bara märkligt att någon försvunnit spårlöst utan någon form av tecken.
Hur ska man tolka det? Vad menar han med konkret tecken?
Om man ska gå på vad han sa, borde A inte fått något skumt meddelande som T medvetet skickade 2.30 och som polisen sedan agerade på.

Men... varför misstänkte de mord direkt och inte bara människorov?

Rullman förklarade varför tjejerna blev misstänkta:
-Någon försvinner inte spårlöst, bara så där.
-De var de sista som träffade T.
-Deras berättelse stämde inte med andra uppgifter. Han var övertygad om att de ljög om vad som hänt.
Nåväl, det kan göra dem misstänkta för människorov, men...inte mord.
Hur logiskt är det att direkt misstänka två fungerande medeklasstjejer, utan vare sig missbruksproblematik eller psykisk sjukdom, för mord utan att ha några indikationer, bara magkänsla?

Jag är helt övertygad om att något pekade på mord, även om den gode Rullman menade att de inte hade något konkret.
Var detta "icke-konkreta" en märklig ljudupptagning som A fick 2.30?
Ska det kanske bli hans äss i rockärmen?

Tack för reprisen!
Å: "Jag trodde kanske att vissa frågetecken som förelåg i samband med försvinnandet skulle klarna när de två personerna hördes, men min bestämda uppfattning var att det uppstod snarare fler frågetecken. Dom uppgifterna som dom lämnade om vad som hade hänt med den försvunna personen; vi gjorde bedömningen; det stämmer inte."

R:"Och när började ni misstänkte att Tove kanske inte var vid liv?"

Å."Det misstänkte vi omedelbart på måndag när jag kopplas in i ärendet."

Inte kommer vi närmare till vad som fick polisen att höra JJ redan på söndagen, men kanske anhöriga också fattar misstankar om att JJs berättelse inte stämmer.

JJ ska ju ha berättat någon version till kompisar. Kanske Toves anhöriga får en annan version och nu märker de att det här går inte ihop?

Vetlanda är litet och "alla känner alla".
Citera
2023-01-30, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Nej. Inte riktigt så. Aro säger att Toves mobil kopplats upp från lägenheten och att det hörts bråk från lägenheten.
Ingenting om att det hörts bråk från mobilen.

(Säsong 60 avsnitt 7. Ca 7:56 in i programmet)

Tack för klargörande. Då kan man tolka detta som två olika händelser;

- mobilen har kopplats till JJs lgh
- bråk från lägenheten (vilket alltså kan vara dunsarna, sparkarna, slagen)
Citera
2023-01-30, 14:20
Medlem
Visa mobiler har ju en funktion där man trycker tre gånger på on/off knappen så går ett "hjälp mig" meddelande iväg till en anhörig.
Även, om T hade en smartklocka kopplad, finns en funktion att klockan känner av om bäraren faller i marken så skickar den ett sos-meddelande själv.
Kan det varit detta som hände 02:30?
Senast redigerad av Loppan678 2023-01-30 kl. 14:37. Anledning: Fel
Citera
2023-01-30, 15:10
Medlem
lindblomsgröns avatar
Var Tove moralpolis?
Johanna var missbelåten besviken sur kanske hade känslor kvar för senaste exet kompisen till A. Johanna var otrogen och Tove fick vetskap om det och berätta för J pojkvän om det, därför tog det slut.
Det kan man faktiskt bli riktigt sur för.
Pojkvännen har ju intervjuats så vem han är kan ju inte vara någon hemlighet men hans namn har aldrig nämnts här?
Citera
2023-01-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Var Tove moralpolis?
Johanna var missbelåten besviken sur kanske hade känslor kvar för senaste exet kompisen till A. Johanna var otrogen och Tove fick vetskap om det och berätta för J pojkvän om det, därför tog det slut.
Det kan man faktiskt bli riktigt sur för.
Pojkvännen har ju intervjuats så vem han är kan ju inte vara någon hemlighet men hans namn har aldrig nämnts här?

Ja här har vi motivet till varför JJ avrättade TT.

Vem var JJ otrogen med och vem var hon ihop med?

Beskyller JJ TT för att det tog slut mellan henne och exet... Därefter sätter JJ fyr på exets lägenhet och mördar därefter(långt senare) TT?

Hade JJ känslor för AW?

Svartsjuka är livsfarligt!!!!
Citera
2023-01-30, 15:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för reprisen!
Å: "Jag trodde kanske att vissa frågetecken som förelåg i samband med försvinnandet skulle klarna när de två personerna hördes, men min bestämda uppfattning var att det uppstod snarare fler frågetecken. Dom uppgifterna som dom lämnade om vad som hade hänt med den försvunna personen; vi gjorde bedömningen; det stämmer inte."

R:"Och när började ni misstänkte att Tove kanske inte var vid liv?"

Inte kommer vi närmare till vad som fick polisen att höra JJ redan på söndagen, men kanske anhöriga också fattar misstankar om att JJs berättelse inte stämmer.

JJ ska ju ha berättat någon version till kompisar. Kanske Toves anhöriga får en annan version och nu märker de att det här går inte ihop?

Vetlanda är litet och "alla känner alla".

Nej, det tror jag inte ett dugg på. Polisen misstänkte säkert det redan på söndagen, innan Rullman blev inkopplad.
Att tjejerna ljög, visade eg. bara att de var inblandade i försvinnandet. Varför skulle de bara inte ha kunna låst in T i ett ödetorp?

Något pekade åt mord. Vad?
Fynd i lgh? Vilka fynd kan direkt leda tankarna till mord? Stora mängder blod/blodiga mordredskap...?
Eller var det ändå något illavarslande som kom till As tfn 2.30?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in