Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Utesluter inte att ngn mobilkommunikation gjorde caset hetare men tror att det var först när man jämförde söndagens förhör med 1. Pojkvän 2. JJ 3. Granne som det blev allvar. Därefter undersökning av JJs lght. Det är inte omöjligt att de hittade ngt redan på söndagen i lght.
Är det verkligen vanligt att polisen börjar förhöra grannar och som i det här fallet JJ redan dagen efter vid flera tillfällen (?) och om jag inte minns fel sökte polisen också igenom JJs lgh på söndagen.
Det är ju en enorm mängd männsikor som förvinner varje år (26.000). Polsien kan omöjligen påbörja utredning några timmar efter ett försvinnande.
Det sista samtalet var vid 01:28 och vid 11- tiden gjordes polisanmälan om hennes försvinnande.
Från Grevens sammanfattning:
Initialt polisarbete söndagen 16 oktober:
- JJ kontaktas av polis. Ett flertal förhör hålls.
- JJ:s granne, som kör JJ till McD, förhörs av polis
- Polisen söker igenom JJ:s lägenhet under söndagseftermiddagen, till sent in på natten
Jag tror att även om det framkom att det hade varit bråk innan och att Tove följt med tjejerna hem till JJ och JJ menat att Tove cyklat hem, är detta inte tillräckligt för att polisen ska påbörja förhör. Inte heller att cyklen står på ett konstigt ställe.
Det är inte osannolikt att familjen däremot, som känner Tove, fattar att det inte står rätt till. Det är därför de själva förmodligen börjar kolla runt och får kanske veta lite lösrykta delar, som får dom att oroa sig.
T ex kan de ju fått höra av någon kompis att Toves mobil synts på snapmapen vid Biltema vid 03- tiden, vilket är åt helt fel håll, samtidigt som de kanske har själva påbörjat att leta efter Tove, genom att kolla om hennes cykel står kvar hos JJ t ex.
Det är kanske en logisk sak att göra, att fråga JJ om hon såg Tove cykla iväg, om cyklen står kvar. Och JJ, har hon redan stuckit iväg till sin far vid den här tidpunkten? Säger JJ att hon inte vet?
Och cyklen står väl synlig från gatan när man åker, går förbi, om jag förstått det rätt.
Det måste ha funnits mer än de här för anhöriga mycket oroande signalerna, om att det inte står rätt till, för att polisen ska föhöra JJ vid flera tillfällen, leta i hennes lgh och förhöra grannen. Tror jag.
Kanske uppdagades det någon lögn från JJ redan när anhöriga/A ringer? Något som de vet inte stämmer?
Har någon i JJs bekantskapskrets berättat om att hon varit ute vid Nye under natten, men att hon själv säger annat till dom? Typ att hon sovit hos sin mamma, och nu verkar alla lösa bitar inte gå ihop?
Jag tror ändå att det ska mycket till att polisen påbörjar eftersök av försvunnen i så här tidigt skede. Och därför kan jag inte släppa 02:30- händelsen.
Upprepar det här inlägget (trots att det är märkligt tt skribenten hävdar att han gjort inlägg tidigare, men enbart har en enda post):
Inlägg från 13 november
Citat:
Ursprungligen postat av
Paraputin
Jag är en av dem som nämnt att det var T som lämnat ett röstbrevlådemeddelande till A. Ett meddelande där det inte lät som henne. Och det fick A syn på dagen efter. Det är därför han inte ringde polis med en gång. Sen verkar det tydligen som någon annan haft hennes telefon och använt den då man sett aktivitet på hennes snap bland annat en lång stund efteråt. Det är vad som sägs på stan iaf.
Kanske JJ meckade med Toves mobil, försökte få det att se ut/verka som att Tove levde, men istället reste det röda flaggor. Inte ett samtal, men något annat alltså.
Ringde Tove för att säga att hon var på väg, men istället blev hon överfallen just då? Det hörs brak och skrammel i samband med det här på As mobilsvar?