2023-01-30, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Eftersom vi är många som diskuterar 02.30 samtalet… så som jag minns så kom det från pressen, det kom i samma veva eller dag som TTs pojkväns mamma var med i intervju… vet inte om jag minns fel men även filmad med henne….
I samband med intervjun med mamman kom det ut att Tove ringt sin pojkvän 02.30 och till det skrevs det då att han ( pojkvännen) hört konstiga ljud, eller likn… något som oroade honom ”…. Så det är vad jag minns. Tror att mamman i det tidiga skeendet blev överrumplad o beskrev så gott hon kunde om deras relation….
Blev sedan utfrågad hemma över kaffe o bulle när kamerorna inte var på och berättade om samtalet 02.30 som sen tystades
Kanske ett extremt viktigt bevis på inspelat röstsamtal som Tove kanske ringde… o därför tystades ner som ” Toves sista samtal med pojkvännen var 01.49……
Citera
2023-01-30, 01:48
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Eftersom vi är många som diskuterar 02.30 samtalet… så som jag minns så kom det från pressen, det kom i samma veva eller dag som TTs pojkväns mamma var med i intervju… vet inte om jag minns fel men även filmad med henne….
I samband med intervjun med mamman kom det ut att Tove ringt sin pojkvän 02.30 och till det skrevs det då att han ( pojkvännen) hört konstiga ljud, eller likn… något som oroade honom ”…. Så det är vad jag minns. Tror att mamman i det tidiga skeendet blev överrumplad o beskrev så gott hon kunde om deras relation….
Blev sedan utfrågad hemma över kaffe o bulle när kamerorna inte var på och berättade om samtalet 02.30 som sen tystades

Oj då den intervjun har inte jag sett, den hade varit intressant att se nu.

Då är vi i alla fall två som minns att klockslaget har "uttalats" och inte bara skrivits om.

Jag minns det som att det var en man som talar...han säger att hon pratar med pojkvännen först kl 01:48 och säger sedan något i stil med att "sedan sker det återigen någon slags kontakt med pojkvännen igen kl 02:30"...sedan byter han snabbt samtalsämne och börjar tala om cykeln eller något sånt.

Kommer du ihåg vart intervjun med pojkvännens mamma visades? Kan det vart lokal-tv?
Citera
2023-01-30, 01:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja man fick nästan känslan av att det tystades ner, eller att man inte ville låtsas om det, men inte heller dementera det heller vad jag sett.
Nej, precis! De har bara undvikit, inte dementerat.
Citera
2023-01-30, 02:17
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps

Då är vi i alla fall två som minns att klockslaget har "uttalats" och inte bara skrivits om.

Jag minns det som att det var en man som talar...han säger att hon pratar med pojkvännen först kl 01:48 och säger sedan något i stil med att "sedan sker det återigen någon slags kontakt med pojkvännen igen kl 02:30"...sedan byter han snabbt samtalsämne och börjar tala om cykeln eller något sånt.

Kommer du ihåg vart intervjun med pojkvännens mamma visades? Kan det vart lokal-tv?

Det var i Efterlyst och därefter stod det även på Aftonbladet
Citera
2023-01-30, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps

Mitt minne för mig till Efterlyst och en man.
Jag är nästan säker på att de tog upp 02.. 30?
Senast redigerad av Anedin 2023-01-30 kl. 03:06.
Citera
2023-01-30, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guapo625
Fått till mig att TTs senaste position skulle vara någonstans runt nydalarondellen efter klockan 03, från dom som har henne på snapchat!
Det var den tiden då J var på Donken och hadde T mobil med sig
Citera
2023-01-30, 04:11
Medlem
Citat:
Kanske ett extremt viktigt bevis på inspelat röstsamtal som Tove kanske ringde… o därför tystades ner som ” Toves sista samtal med pojkvännen var 01.49……
Min spekulation är att det var mitt i bråket
Den tidpunkt då T kort tid senare är död

J kanske hadde tagit T mob och kollade något eller skrev?
Eller så hade T sin mob och hann trycka in något kort medelande?

Eftersom T ringde pojkvön 01.48 som sista samtal och sa att hon var på väg hem

Men ingen T var hemma på morgonen
Och pojkvön ser något på tel som gör honom fundersam så han ringer J och frågar om T är kvar hos henne

Hon säger att T cyklade hem på natten

Polis spårar och ser att tel kan knytas till J bostad för tiden 02.30
Vilket är skumt och som väcker misstankar direkt till J och H
Citera
2023-01-30, 04:38
Medlem
Hur är stämningen i byn med avseende på de båda MGM:s föräldrar respektive BO:s dito? Ser man dem i offentligheten och hur går skvallret?
Citera
2023-01-30, 07:00
Medlem
sybels avatar
Advokatbyte
En lång artikel om advokatbyte med bl a just de argumenten J anförde. Det verkar i första hand vara aktuellt bland gängkriminella , men ingen isolerad företeelse.

Advokaterna larmar om branschen: Fulspel
https://www.aftonbladet.se/a/gEz3M0
Citera
2023-01-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack för svar
Hoppas det står i fup vad dom gjorde där?

Kanske dom först tänkt gömma T kropp där och hade T mobil med sig som de troligtvis förstörde el gömde på den platsen
Men sen ändrade sig och åkte vidare för att placera kroppen på fyndplatsen???

Så kan det bara. J arbetade norr om Vetlanda och är bekant med den vägen.
Citera
2023-01-30, 10:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Utesluter inte att ngn mobilkommunikation gjorde caset hetare men tror att det var först när man jämförde söndagens förhör med 1. Pojkvän 2. JJ 3. Granne som det blev allvar. Därefter undersökning av JJs lght. Det är inte omöjligt att de hittade ngt redan på söndagen i lght.

Är det verkligen vanligt att polisen börjar förhöra grannar och som i det här fallet JJ redan dagen efter vid flera tillfällen (?) och om jag inte minns fel sökte polisen också igenom JJs lgh på söndagen.

Det är ju en enorm mängd männsikor som förvinner varje år (26.000). Polsien kan omöjligen påbörja utredning några timmar efter ett försvinnande.

Det sista samtalet var vid 01:28 och vid 11- tiden gjordes polisanmälan om hennes försvinnande.

Från Grevens sammanfattning:

Initialt polisarbete söndagen 16 oktober:
- JJ kontaktas av polis. Ett flertal förhör hålls.
- JJ:s granne, som kör JJ till McD, förhörs av polis
- Polisen söker igenom JJ:s lägenhet under söndagseftermiddagen, till sent in på natten

Jag tror att även om det framkom att det hade varit bråk innan och att Tove följt med tjejerna hem till JJ och JJ menat att Tove cyklat hem, är detta inte tillräckligt för att polisen ska påbörja förhör. Inte heller att cyklen står på ett konstigt ställe.

Det är inte osannolikt att familjen däremot, som känner Tove, fattar att det inte står rätt till. Det är därför de själva förmodligen börjar kolla runt och får kanske veta lite lösrykta delar, som får dom att oroa sig.

T ex kan de ju fått höra av någon kompis att Toves mobil synts på snapmapen vid Biltema vid 03- tiden, vilket är åt helt fel håll, samtidigt som de kanske har själva påbörjat att leta efter Tove, genom att kolla om hennes cykel står kvar hos JJ t ex.

Det är kanske en logisk sak att göra, att fråga JJ om hon såg Tove cykla iväg, om cyklen står kvar. Och JJ, har hon redan stuckit iväg till sin far vid den här tidpunkten? Säger JJ att hon inte vet?

Och cyklen står väl synlig från gatan när man åker, går förbi, om jag förstått det rätt.

Det måste ha funnits mer än de här för anhöriga mycket oroande signalerna, om att det inte står rätt till, för att polisen ska föhöra JJ vid flera tillfällen, leta i hennes lgh och förhöra grannen. Tror jag.

Kanske uppdagades det någon lögn från JJ redan när anhöriga/A ringer? Något som de vet inte stämmer?

Har någon i JJs bekantskapskrets berättat om att hon varit ute vid Nye under natten, men att hon själv säger annat till dom? Typ att hon sovit hos sin mamma, och nu verkar alla lösa bitar inte gå ihop?

Jag tror ändå att det ska mycket till att polisen påbörjar eftersök av försvunnen i så här tidigt skede. Och därför kan jag inte släppa 02:30- händelsen.

Upprepar det här inlägget (trots att det är märkligt tt skribenten hävdar att han gjort inlägg tidigare, men enbart har en enda post):

Inlägg från 13 november

Citat:
Ursprungligen postat av Paraputin
Jag är en av dem som nämnt att det var T som lämnat ett röstbrevlådemeddelande till A. Ett meddelande där det inte lät som henne. Och det fick A syn på dagen efter. Det är därför han inte ringde polis med en gång. Sen verkar det tydligen som någon annan haft hennes telefon och använt den då man sett aktivitet på hennes snap bland annat en lång stund efteråt. Det är vad som sägs på stan iaf.

Kanske JJ meckade med Toves mobil, försökte få det att se ut/verka som att Tove levde, men istället reste det röda flaggor. Inte ett samtal, men något annat alltså.

Ringde Tove för att säga att hon var på väg, men istället blev hon överfallen just då? Det hörs brak och skrammel i samband med det här på As mobilsvar?
Citera
2023-01-30, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, den skribenten som postade det bor troligen i Vetlanda och har säkert lite insyn bland deras kompisar. Tror det stämmer att hennes telefon syntes där innan den slocknade. Gjordes väl även massa sök där första veckan? Det är ju omväg om man ska till Nye. Så frågan är vad dom gjorde där iaåfall?

Om det stämmer tycker jag att det är en omständighet som Rullman kallar det, som skulle vara fog för att starta en förundersökning. Han skriver omständigheter, så anmälaren kan ju ha nämnt att det var bråk, att dom hittat cykeln på ett konstigt ställe och hennes telefon syntes på en plats hon inte borde vara på. Eller det ev omtalade röstmeddelandet.

Ibland faller det ner som en bomb i mitt sinne, hur hemskt det måste ha känts för Toves anhöriga i den stunden när det börjar gå upp för dom att något hemskt måste ha hänt.

Jag som har en dotter i motsvarande ålder och lite i motsvarande förållanden, vet ju hur vi skulle få paik om hon inte hade kommit hem när man vaknar.

Vi brukar snacka lite innan hon går ut, så man vet ju med vilka hon är med och om hon ska sova över hos någon kompis. Att hon sätter på platsdelning eller hör av sig om planerna ändras.

I Vetlanda handlar det om korta avstånd, finns inte så mycket anledning till att sova över hos någon om man inte har planerat något särskilt.

Många känner varandra, och många har varit på Nöjet.

Någon av Toves anhöriga kanske vet varför Tove gick till Nöjet? Att inte barchefen känner igen Tove, signalerar om att hon inte är stamgäst där. Iaf ite vid baren, men troligen inte på Nöjet alls?

Kanske upprinnelsen till att Tove ens gck dit, är ytterligare en varningssignal som oroat anföriga/A?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in