Citat:
Ursprungligen postat av
Bollenrullar
Jag skrev lite fel ang. Macrons stillahavsflotta. Det handlar om en ny säkerhetspakt som Frankrike protesterade emot. Se länk:
https://www.tn.se/article/8242/britterna-usa-och-australien-i-sakerhetspakt/
Tack, men det var ju inte riktigt samma sak som du skrev, det hela bottnade väl i hur den nya stora u-båtsaffären avgjordes också... Men ja, USA påverkar där det kan.
Citat:
Ang. INF avtalet har du fel. läs mina länkar. USA hävdade att de ryska missilerna hade längre målsträcka, men de kunde inte bevisa detta. Ryssland hövdade att de hade en maxsträcka på 480 km vilket inte USA godtog. Det märkliga var att Ryssland kunde bevisa detta men det avslogs av USA.
Jag är benägen att tro USA och väst i detta fall, det fanns liksom ingen anledning att riva upp avtalet bara för att Ryssland skaffat en ny robot som hade samma kapacitet som tidigare robotar. Du får gärna länka till de ryska "bevisen" för att en robot med samma vapenlast, men väldigt mycket mer bränsle, ska ha oförändrad räckvidd... Eller till något som ryssarna publicerat för att styrka sina tankar.
Citat:
Macron och Scholtz HAR insett att enda vägen är förhandlingar.
Som jag skrev, har du SVT play så se senaste Agenda programmet
Jag hävdar att de insett att det inte går att förhandla med Ryssland i nuläget utan att tvinga Ukraina till eftergifter och insett hur fel det blir att kräva av Ukraina att ge upp 20% av sitt land till Ryssland när de själva inte kan tänka sig att ge upp en kvadratcentimeter. De har sedan Agendaprogrammet fortsatt leverera vapen och inte förhandlingar. Förhandlingarna kommer när Ryssland backat ut ur hela Ukraina.