Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Det har ju förekommit en uppsjö med ursäkter för att påstå att priserna inte gått ner.
Har jag inte sett något av.
Tvärtom kan alla se olika prisindex.
En del tittar ju på husmask och konstaterar att det går både upp och ned. Med högre frekvens desto kortare mätperiod.
Sedan har vi bubbelpladdrarna som bara ser nedgångarna.
Sedan finns det olika uppfattningar om kommande prisförändringar. Framtida alltså.
Det än del gaggar om 50-70% ned och att priserna i Stockholm skall bli som i Kramfors.
Och de fantasierna möter visst motstånd.
Och dessa tomtar tar stöd i andra tomtar som fantiserar om att sveriges export skall upphör plötsligt (dvs valutan kollapsa).
Men några logisk/matematiska resonemang baserat på fakta går inte att få. Allt är bara känslodravel.
Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
1. Man kan bara jämföra samma månad olika år. Den har jag inte hört sen priserna nu är ner YoY.
Finns säsongsvariationer så gör man så för att dämpa ut dessa. Eller så mäter man över hela år.
Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
2. Klassikern: "Corona uppgången räknas inte".
Har jag inte sett. Och då borde jag ha ögnat igenom de flesta inläggen.
Men det skulle ha skrivits många ggr?
Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
3. Man kan bara jämföra priser när ränta är samma.
Om det är räntan som styr bör bostadspriserna ligga still när räntan ligger still.
Har de gjort det?
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Mm, men då måste man råka glömma bort att trådapan, a.k.a. "liksom", riddaren i fronten av en av flashbacks mest mongolida trådar i historien, den odiskutable IQ80-ledaren för den kommunistiska läran, överste gubbslem, väldigt konsekvent under åren hävdat att räntehöjningar inte skulle påverka priserna alls. Överhuvudtaget. Eller nåja - det spekulerades faktiskt till slut lite i att räntehöjningar skulle innebär högre priser.
sebastianlarsson2 skall försöka skriva något sakligt. Men det går inte så bra. Blir mest ad hominem på dagisnivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Jag tror tyvärr inte det är tillräckligt gammalt för att historien ska gå ihop. Svaret du fick för bara ett år sedan var att priserna skulle öka om räntorna gick upp.
Det som jag vet har skrivits är observationen att bostadspriserna stigit när räntan höjts.
Data från verkligheten stämmer inte så bra med att det är räntan som styr.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Den här raden var viktig:
Det sebastianlarsson2 skrivit genom tiderna ger inget stöd för att sebastianlarsson2 är kompetent att avgöra.