2023-01-28, 23:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
tesen att Tensonmannen också är GM stöds av att han aldrig har kontaktat polisen och lämnat sina personuppgifter. Ett inte helt ovanligt beteende hos just mördare.

Sammanfattar bra om vem GM är.

Tensonmannen (GM) har aldrig förhörts eller givit sig till känna.

Varför? Det säger sig självt.

Att inte polisen sökt efter någon person som beskrivits som de inte vet vem det är, det är för mig det största mysteriet.

Om man förhör alla på platsen och kommer fram till att man får ihop tex 20 personer, men det finns de som beskrivit ännu en person som inte är en av de 20, då lär det vara rätt enkelt att komma fram till att det är GM.

Att tro att en av dem man fått namnet på och identifierat och förhört är mördaren är rätt osannolikt.

Men polisen skulle ställt upp alla vittnen på platsen på led med ordern, prata inte med varandra.

Lagt beslag på en lokal i närheten eller en SL-buss och förhört alla och tagit foto och fingeravtryck.

Är det inte så man bör göra?

Ta in allas vittnesuppgifter, fota, ta legitimation och kontaktuppgifter.
Kanske även be om att få låna ytterjackan, handskar.

Att bara snäsa av Skandiamannen och säga att man har tillräckligt med uppgifter, vilket även andra vittnen råkade utför är så oprofessionellt att man tappar hakan.

Det sorgliga i Cluedogängets premisser är ju att de behandlar mordplatsen som ett slutet rum med just de 20 vittnen som lämnade sina personuppgifter efter att polisen kom till platsen. Det Cluedogänget missar är att det har gått utmärkt att både kliva in på mordplatsen och ta sig därifrån innan polisen "slog sin järnring runt mordplatsen" och fastslog att mördaren var att finna bland de 20 namn man samlat in.

Tensonmannen är ett exempel på en sådan figur. Han både dyker upp på mordplatsen och försvinner innan polisen anländer. Mycket talar för att just Tensonmannen är mördaren. Då Tensonmannens jacka fladdrade och då SE hade ett fladdrande plagg har men på oklara grunder slagit fast att SE är identisk med Tensonmannen trots att SE inte ens kommit ut på Sveavägen då skotten föll.

Jag konstaterar att hela Cluedotänket med en avgränsad skara misstänkta inte håller för en granskning, lika lite som teorin om SE som GM gör.
Citera
2023-01-28, 23:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, frågan är väl dels hur snabbt blodet kom forsande ur mun och näsa och dels i vilken position Palme hamnade och om det då fanns en möjlighet för GM(SE) att iaktta detta, lägga det på minnet och sedan redogöra för detta i förhör för att styrka sin närvaro som vittne.
TP ville ju även mena att SE(som GM) ska ha sett Lisbeth springa ut i gatan och stoppat bilar.

Gällande framstupa sidoläge så har TP till mig varit väldigt luddig i svaret då jag undrade hur han såg på Glantz och Erssons uppgifter om att de lade Palme i framstupa sidoläge.
Det första "svaret" jag fick, nämndes dessa två inte ö.h.t. utan det blev en lång redogörelse kring Anna H. Att hon är först och att hon menar på att Palme föll i något som kunde liknas med framstupa sidoläge. (Något som på inget sätt behöver utesluta det andra)
Då jag inte tyckte mig ha fått svar på frågan så var jag tvungen att fråga igen och förtydliga hur man i.s.f. skulle kunna förklara att både Glantz och Ersson minns att det la Palme i framstupa sidoläge.
Jag fick dessvärre inget bättre svar annat än att Glantz och Ersson har fel och Anna H. har rätt.

Utöver dessa två pojkar, så har vi även Karin J. och Bengt P. som uppfattar att Palme placerats i framstupa sidoläge.

Och så även SE vilket sannolikt är där skon verka klämma för TP.

För andra förklaringar med SE i rollen som GM är att även detta med framstupa skulle vara något han snappat upp under flykten in på Tunnelgatan.
Där är väl ändå frågan hur fort detta kan ha skett. Glantz och Anna H. ska också ha tagit pulsen på Palme o.s.v.

TP känner nog till detta innerst inne. När jag läste om "Den osannolike mördaren" igen så noterade jag hur TP genom att utelämna detaljer fick läsaren att tro att SE "ljög" om detta. SE återgav i själva verket liksom flera andra vittnen hur OP lades i framstupa sidoläge. Nagelfar man vad TP har skrivit så påstår han aldrig rakt ut att SE ljuger, men insinuerar på ett ohederligt sätt att så är fallet och vilseleder därför läsarna.
Citera
2023-01-28, 23:42
Avslutad
Citat:
Ja det tror jag också.
Att CP också hade en skrämmande blick kan vi väl också tillstå.
Och det är inte omöjligt att SE också skulle kunna ha haft en skrämmande blick heller.

Ha ha, ja att CP såg lätt ond ut kan vi enas om.

Jag tror faktiskt de flesta har en ond blick, eller en skrämmande, beroende på situation. CP såg ju ond ut även om man kittlade honom under fötterna, känns det som. Jag minns inte ordagrant vad Lisbeth sa om GM (eller den/de hon trodde var GM), har för mig hon använde ordet otäck blick. Det säger ju egentligen inte så mycket? Ögon kan ju vara otäcka för att de sett eller upplevt något otäckt, en människa kan ju få en otäck blick av att ha blivit livrädd/skrämd. Sen kan man ju få en otäck och underlig och speciell blick om man är påverkad av sprit (eller annat). SE kan jag tänka mig hade en kall och otäck blick, ett slags mörker, efter att ha sett diverse bilder. Men jag tycker man överlag, ska komma ihåg att situationen var så märklig, att flera människor i stunden kan ha sett otäcka ut, och att det inte behöver betyda annat än just att vittnen har sett andra vittnen?
Citera
2023-01-29, 00:05
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag har en hypotes att det är innan han hoppar in i dekorimaingången. Dvs AB måste först förstå att det inte är påsksmällare. GM aviker. Han ser Op blöda. Han möter LP blick. Är han mannen i beige gör han en avvärjande gest också.

Att LP såg och beskriver AB känns klockrent. Att LP sett gm snett bakifrån tror jag också på. För henne är det en och samma person av någon anledning, förmodligen beror det på att hon inte såg dem samtidigt.

Hon säger i förhör att då hon tittat upp från maken såg hon en man på ett avstånd 10-15 (AB) stirra på henne. Då hon SENARE (eller nästa gång) såg mannen röra sig gjorde han ett spänstigt intryck (GM).

Vad gjorde hon emellan dessa två observationen som hon inte beskriver? Tittade på sin make tror jag, därav uppfattar hon dem som en och samma person. Kronologiskt stämmer det med vad AB säger, då han såg GM försvinna innan han hoppade i porten. AB menar att LP tittat åt hans håll som du påpekar.

Roliga bilder förresten.
Citera
2023-01-29, 00:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
tesen att Tensonmannen också är GM stöds av att han aldrig har kontaktat polisen och lämnat sina personuppgifter. Ett inte helt ovanligt beteende hos just mördare.

Sammanfattar bra om vem GM är.

Tensonmannen (GM) har aldrig förhörts eller givit sig till känna.

Varför? Det säger sig självt.

Att inte polisen sökt efter någon person som beskrivits som de inte vet vem det är, det är för mig det största mysteriet.

Om man förhör alla på platsen och kommer fram till att man får ihop tex 20 personer, men det finns de som beskrivit ännu en person som inte är en av de 20, då lär det vara rätt enkelt att komma fram till att det är GM.

Att tro att en av dem man fått namnet på och identifierat och förhört är mördaren är rätt osannolikt.

Men polisen skulle ställt upp alla vittnen på platsen på led med ordern, prata inte med varandra.

Lagt beslag på en lokal i närheten eller en SL-buss och förhört alla och tagit foto och fingeravtryck.

Är det inte så man bör göra?

Ta in allas vittnesuppgifter, fota, ta legitimation och kontaktuppgifter.
Kanske även be om att få låna ytterjackan, handskar.

Att bara snäsa av Skandiamannen och säga att man har tillräckligt med uppgifter, vilket även andra vittnen råkade utför är så oprofessionellt att man tappar hakan.

Hur har ni det däruppe ... På läktaren? Smakar korven bra? S "Nacka Skoglund" E har snurrat upp er rätt bra. Snart 37 år har gått. Ni står fortfarande där som fågelholkar.

Undras hur den här tråden kommer att se ut om 137 år?

Blir det som i Jack the Ripper-fallet, att "den förste" på plats också kan ha varit den skyldige?

Lex Lechmere? En spännande, om än väldigt eventuell, parallell:

https://youtu.be/eSNcer3r2GU
Citera
2023-01-29, 00:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men det finns stöd om än inte säkert att LP såg AB ansikte.

Hyfsat stor enighet att hon kan ha blandat ihop minnesbilden av de två männen.

Gjorde hon det, ja då är det likställt med att hon kan ha blandat ihop ansikterna.

Kan hon minnas AB och pekat ut CP efter den minnesbilden?

Kanske, inte omöjligt på nått sätt anser jag.

https://imgur.com/a/EOv4JQ6

Tråden levererar! Kul att någon kan erbjuda lite nya perspektiv, istället för det ständiga ältandet.

Har inte alls tänkt på detta förut, att utifrån de bilderna är de båda väldigt lika!

Hur lång var Christer Pettersson? När han en gång klampade fram och satte sig bara en meter ifrån, upplevde jag honom som massiv. Men det kan ha varit hans Ringvålnad-aura ... Omgivningen tystnade.

AB ska ha varit 1.73 cm, enligt en uppgift. Ingen Witch-king of Angmar, direkt.

Men reagerade inte LP en gång på att hon tyckte alla föreslagna kandidater var så långa?
Citera
2023-01-29, 01:18
Medlem
Kollar den osannolika mördaren och i en sekvens på 90-talet är Sven Aner med på radion. Denne ska kommit ut med en ny bok.

Vilken bok är det ?
Citera
2023-01-29, 07:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Hypotetiskt kan han fått vapnet från Indien när han var typ 20. Eller hur gammal han var när fadern gick bort.

Att han senare ville prova den kan ha gjort att han skaffat ammunition senare.

Tycker det finns en hypotes till som du gärna får utvärdera.

Man kan fråga sig om det finns något att grunda en sådan hypotes på.

Jag tvivlar på att nyheten .357-revolvrar alls fanns att få tag på i Indien på 1930-40-talen. Det är inte ett spritt vapen där och är, vad det tycks, mycket svår att få tag på än idag. Är knappt lagligt ens. Indien hade alltså en mycket hård och kolonialt pådyvlad vapenkontroll. De revolvrar som fanns var (och är) främst brittiska och den typ av revolver som har spridning är i kaliber .32. Imperiets militära standardrevolver i ädre tid var i kaliber .455. Det förekommer modeller .38 Spl. Om pappa Engström haft en Magnumrevolver i Indien är nog det troligaste att han haft med sig den dit.

Man kan även fråga sig varför pappa Engström för sin säkerhet skulle gå runt med en grov och otymplig revolver. En liten behändig, kanske på licens inhemskt tillverkad, fickpistol hade varit det rimliga valet och något som hade varit mer tänkbart att kunna komma över. Det är väl inte heller otänkbart att en västerlänning kan ha försetts med något liknande vapen av sin arbetsgivare. Men knappast med vad som i Indien betraktas som en kanon närmast?

Det är mina blott aningar om saken.

Citat:
Stay behind.

Fanns Magnumrevolver i deras arsenal?

Är det rimligt att dom hade den typen av ammunition?

Hypotetiskt tycker jag SE skulle passa som en som hade ansvar för förrådet. En Stay behind-Malaj

Jag har tyvärr ingen aning om vad SB förvarade i påstådda "vapenkassuner". Om man kollar lite vidare verkar det vara främst pistoler 9mm som dyker upp i samband med den lösa sammanslutningen SB.

Om någon "cell" ändå var beväpnad med Magnumrevolvrar så kan mordammunitionen kanske varit tänkbar utifrån föreställningen att den kunde penetrera skottsäkra västar. Man kan ju haft ammunitionen lagrad sedan länge.

Nu finns det väl inget som talar för att SE hade någon koppling till SB men som så var fallet inte heller att det fanns något organisationen tillhörigt vapenförråd på Skandia att nalla ur?
Citera
2023-01-29, 08:19
Avslutad
Citat:
Kollar den osannolika mördaren och i en sekvens på 90-talet är Sven Aner med på radion. Denne ska kommit ut med en ny bok.

Vilken bok är det ?

Cover-Up, där Skandiamannrn avhandlas, i boken ingår brev från SE till Sven, bl a. Tro fan att SE blev spak och valde att ta sitt liv. Mycket läsvärd. Boken brukar finnas på Bokbörsen billigt.

https://www.bokus.com/bok/9789197280549/cover-up-palmemordet/
Citera
2023-01-29, 08:25
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
TP känner nog till detta innerst inne. När jag läste om "Den osannolike mördaren" igen så noterade jag hur TP genom att utelämna detaljer fick läsaren att tro att SE "ljög" om detta. SE återgav i själva verket liksom flera andra vittnen hur OP lades i framstupa sidoläge. Nagelfar man vad TP har skrivit så påstår han aldrig rakt ut att SE ljuger, men insinuerar på ett ohederligt sätt att så är fallet och vilseleder därför läsarna.

När lämnar SE uppgiften om framstupa sidoläge? Är det före eller efter att det framkommit i media?
Citera
2023-01-29, 09:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Skandiamannen skrämmande blick?

Nej, nu får du fan ge dig.

Ordet var "möjligen". Vet du något om detta?
Skulle alternativet här vara att SE har alibi för att han omöjligen kunde ha haft en "skrämmande blick"?
Är det inte subjektivt dessutom. En skrämmande blick för Lisbeth behöver inte vara en skrämmande blick för dig. o.s.v.
Citera
2023-01-29, 09:24
Avslutad
Citat:
Ordet var "möjligen". Vet du något om detta?
Skulle alternativet här vara att SE har alibi för att han omöjligen kunde ha haft en "skrämmande blick"?
Är det inte subjektivt dessutom. En skrämmande blick för Lisbeth behöver inte vara en skrämmande blick för dig. o.s.v.

På pricken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in