2023-01-28, 21:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ström utesluter SE som GM på basis av hans "uppträdande på brottsplatsen". Men den vars uppträdande beskrivs är JÅS.

YN sa bara att den på de tre fotografierna vars axelparti stämde bäst med den som hon såg springa, är CP. Hos SE stämmer inte bara bredden på kroppen, utan även rockens längd, handledsväskan och skorna. 4-1 till SE:s favör, alltså.

Det ät uppenbart att du inte förstår vad ett "utpekande" är. YN har inte pekat ut SE.
Citera
2023-01-28, 21:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du måste ta höjd för att SE är lite sen till mordplatsen. Där har redan samlats folk enligt SE. LP har då rimligen vänt OP på rygg så att det SE ser och också berättar i förhöret är vad han ser och att OP ligger på rygg.

Sedan är det fler vittnen än SE som berättar om framstupa sidoläge. Allt tyder på att SE är vittne till detta.

Nej, allt tyder på att han snappat upp bitar lite här och var och pusslat ihop en bristfällig story.
Citera
2023-01-28, 21:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Den logiska tankevurpan här är att om SE äger ett fladdrande plagg måste han vara mördaren, eftersom ingen annan kan ha haft ett plagg som fladdrade på mordplatsen.

Att SE kan ha varit klädd i ett fladdrande plagg betyder ingenting i frågan om hans skuld. Även vittnet SE kan lika gärna haft ett fladdrande plagg, men den analysen är tabu i Cluedogänget.

Nu är det betydligt mer än ett fladdrande plagg som stämmer med SE: Hala skor, framåtlutad springstil, tunga men snabba steg, något långsamt pendlande armar, keps och handledsväska.

Tidpunkt och position.

Med mera ...
Citera
2023-01-28, 21:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det ät uppenbart att du inte förstår vad ett "utpekande" är. YN har inte pekat ut SE.

Hon har inte pekat ut CP heller. Det var en reporter som trollade fram detta. Men hennes beskrivningar tyder på att SE har fler detaljer som stämmer, med mannen som sprang på David Bagares gata, än CP.
Citera
2023-01-28, 22:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tror att ABs blick - när han tittar fram ur gluggen - är vettskrämd och skärrad, då blir hans uttryck mörkare och "argare"?

Ja det tror jag också.
Att CP också hade en skrämmande blick kan vi väl också tillstå.
Och det är inte omöjligt att SE också skulle kunna ha haft en skrämmande blick heller.
Citera
2023-01-28, 22:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är väl ganska etablerat att OP först ligger med ansiktet ned i gatstenen och att iakttagelser om blod i mun och näsa kommer betydligt senare när GM har lämnat platsen och man vänder på OP?

TP är extremt dålig på att redogöra för hur OP har vänts i sin slarvigt researchade bok och går till och med så långt att han påstår att SE ljuger om framstupa sidoläge trots att det får stöd av andra vittnen på mordplatsen. TP är ingen sanningssägare som bekant.

Ja, frågan är väl dels hur snabbt blodet kom forsande ur mun och näsa och dels i vilken position Palme hamnade och om det då fanns en möjlighet för GM(SE) att iaktta detta, lägga det på minnet och sedan redogöra för detta i förhör för att styrka sin närvaro som vittne.
TP ville ju även mena att SE(som GM) ska ha sett Lisbeth springa ut i gatan och stoppat bilar.

Gällande framstupa sidoläge så har TP till mig varit väldigt luddig i svaret då jag undrade hur han såg på Glantz och Erssons uppgifter om att de lade Palme i framstupa sidoläge.
Det första "svaret" jag fick, nämndes dessa två inte ö.h.t. utan det blev en lång redogörelse kring Anna H. Att hon är först och att hon menar på att Palme föll i något som kunde liknas med framstupa sidoläge. (Något som på inget sätt behöver utesluta det andra)
Då jag inte tyckte mig ha fått svar på frågan så var jag tvungen att fråga igen och förtydliga hur man i.s.f. skulle kunna förklara att både Glantz och Ersson minns att det la Palme i framstupa sidoläge.
Jag fick dessvärre inget bättre svar annat än att Glantz och Ersson har fel och Anna H. har rätt.

Utöver dessa två pojkar, så har vi även Karin J. och Bengt P. som uppfattar att Palme placerats i framstupa sidoläge.

Och så även SE vilket sannolikt är där skon verka klämma för TP.

För andra förklaringar med SE i rollen som GM är att även detta med framstupa skulle vara något han snappat upp under flykten in på Tunnelgatan.
Där är väl ändå frågan hur fort detta kan ha skett. Glantz och Anna H. ska också ha tagit pulsen på Palme o.s.v.
Citera
2023-01-28, 22:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja det tror jag också.
Och det är inte omöjligt att SE också skulle kunna ha haft en skrämmande blick heller.
Nja, om Lisbeth nu såg någon "skrämmande blick" så var det nog Anders B:s. Att hon skulle ha haft ögonkontakt med CP kan du glömma, han satt väl på ett tåg uppåt Märsta när Palme blev skjuten. Och att hon skulle ha fått möjlighet att möta SE:s blick låter inte heller särskilt troligt. När han vände sig om och tittade bakåt var han för långt in i gränden för att hon skulle kunna se hans ögon (eller ens några ansiktsdrag).
Senast redigerad av Draifos 2023-01-28 kl. 22:52.
Citera
2023-01-28, 22:47
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Att du anser att SE försvunnit efter skottet beror på att han inte var där när skotten föll. SE stod inne på Skandia då. Tensonmannen med några vaga detaljers likhet i signalementet blev först förväxlad med AB av vittnet NF och nu tydligen också med SE av de som tror på honom som osannolik mördare.

Tensonmannen försvann snabbt från mordplatsen efter skottet och var inte kvar då SE kom fram. Att SE hade klätt sig i svart rock och keps, gjorde det lätt för Cluedogänget att förväxla honom med Tensonmannen i blå täckjacka och gökboetmössa. Det kluriga är att komma till insikt om att Tensonmannen och tillika mördaren är en helt fristående person helt skild från SE, även om Tensonmannen hade en revolver och SE hade en handledsväska, vilket kan vara svårt att "komma runt" om man resonerar i cirklar.

Att det fanns flera personer i OPs omedelbara närhet som kunde förväxlas med Tensonmannen är väldokumenterat (AB) och tesen att Tensonmannen också är GM stöds av att han aldrig har kontaktat polisen och lämnat sina personuppgifter. Ett inte helt ovanligt beteende hos just mördare.

Det är hög tid nu att Cluedogänget inser att Tensonmannen blivit förväxlad med både AB och SE.

tesen att Tensonmannen också är GM stöds av att han aldrig har kontaktat polisen och lämnat sina personuppgifter. Ett inte helt ovanligt beteende hos just mördare.

Sammanfattar bra om vem GM är.

Tensonmannen (GM) har aldrig förhörts eller givit sig till känna.

Varför? Det säger sig självt.

Att inte polisen sökt efter någon person som beskrivits som de inte vet vem det är, det är för mig det största mysteriet.

Om man förhör alla på platsen och kommer fram till att man får ihop tex 20 personer, men det finns de som beskrivit ännu en person som inte är en av de 20, då lär det vara rätt enkelt att komma fram till att det är GM.

Att tro att en av dem man fått namnet på och identifierat och förhört är mördaren är rätt osannolikt.

Men polisen skulle ställt upp alla vittnen på platsen på led med ordern, prata inte med varandra.

Lagt beslag på en lokal i närheten eller en SL-buss och förhört alla och tagit foto och fingeravtryck.

Är det inte så man bör göra?

Ta in allas vittnesuppgifter, fota, ta legitimation och kontaktuppgifter.
Kanske även be om att få låna ytterjackan, handskar.

Att bara snäsa av Skandiamannen och säga att man har tillräckligt med uppgifter, vilket även andra vittnen råkade utför är så oprofessionellt att man tappar hakan.
Citera
2023-01-28, 22:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, om Lisbeth såg någon "skrämmande blick" så var det nog Anders B:s. Att hon skulle ha haft ögonkontakt med CP kan du glömma, han satt väl på ett tåg uppåt Märsta när Palme blev skjuten. Och att hon skulle ha fått möjlighet att möta SE:s blick låter inte heller särskilt troligt. När han vände sig om var han för långt in i gränden för att hon skulle kunna ha sett hans ögon (eller ens några ansiktsdrag).

Eftersom du redan har bestämt dig för din GM, så får du så klart svårt.
Du kommer inte med något i sak utan ber "mig glömma".
Gällande CP så är det Lisbeths övertygelse inte min, vilket du skulle förstått om du läst mina inlägg. (Vidare även att det var just AB vi diskuterade här.)

Jag har redogjort för de uppgifter som finns och vill du kommentera dessa så varsågod och återkom lite mer seriöst.
Citera
2023-01-28, 22:55
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, om Lisbeth nu såg någon "skrämmande blick" så var det nog Anders B:s. Och att hon skulle ha haft ögonkontakt med CP kan du glömma, han satt väl på ett tåg uppåt Märsta när Palme blev skjuten. Att hon skulle ha fått möjlighet att möta SE:s blick låter inte heller särskilt troligt. När han vände sig om och tittade bakåt var han för långt in i gränden för att hon skulle kunna ha sett hans ögon (eller ens några ansiktsdrag).

Kan man verkligen ta hänsyn till LP:s vittnesuppgifter öht?
De uppgifter hon gav var ju helt horribla och osammanhängande.
Det jag minns mest från när jag lyssnade på rättegången (?) mot CP var det där med stirrande blick och att GM stod stilla inne i gränden länge. Det fanns inget som stämde. Sedan pekade hon ut CP.
Hennes påstående under rättegången om att hon var utbildad för att göra observationer bla bla... var för mig ett bevis på att hon inte hade någon självdistans och var helt enkelt lite kort i roten.

LP pekade ut CP. End of story. Efter det är hennes vittnesuppgifter värda absolut ingenting alls.
Citera
2023-01-28, 22:57
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ja det tror jag också.

Skandiamannen skrämmande blick?

Nej, nu får du fan ge dig.
Citera
2023-01-28, 23:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Eftersom du redan har bestämt dig för din GM, så får du så klart svårt.
Du kommer inte med något i sak utan ber "mig glömma".
Gällande CP så är det Lisbeths övertygelse inte min, vilket du skulle förstått om du läst mina inlägg. (Vidare även att det var just AB vi diskuterade här.)

Jag har redogjort för de uppgifter som finns och vill du kommentera dessa så varsågod och återkom lite mer seriöst.
Det du hela tiden har velat antyda här är väl att CP skulle kunna vara gärningsmannen. Samtidigt verkar du inte vilja ta ansvar för den här uppfattningen utan lägger i stället det här på Lisbeth Palme. Det blir som när Hans-Gunnar Axberger först insinuerar att det skulle kunna finnas skäl att misstänka CP, men när han sedan pressas lite på det här väljer att skylla på Solveig Riberdahl:
https://magasinetfilter.se/kommentar/hans-gunnar-axberger-statsministermordet-christer-pettersson/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in