2023-01-28, 16:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
De som såg SE den kvällen ger en annan bild: Han hade ett blått eller mörkblått, trekvartslångt plagg på överkroppen. Han kan dessutom beskrivas som "lite äldre". Precis som Tensonmannen.

NF nämner tyvärr inte något om en huvudbonad på den senare.

Det är dags att inse att Tensonmannen och SE kan vara samma person.

Och eftersom han är sedd OVANFÖR ingången till Skandia, när han i sin story borde vara en bra bit nedanför, säkert redan vid Kungsgatan eller ännu längre bort, sänker hela hans alibi som vittne.

Cluedo FTW!

Då är vi helt överens om att YN såg någon annan uppe på DBG än SE. LJ har väl koll på att GM inte stannar i trappen och byter kläder? YNs "utpekande" är dessutom bra förklarat och avfärdat i Ströms PM.
Citera
2023-01-28, 16:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Då är vi helt överens om att YN såg någon annan uppe på DBG än SE. LJ har väl koll på att GM inte stannar i trappen och byter kläder? YNs "utpekande" är dessutom bra förklarat och avfärdat i Ströms PM.
Ström menade att mannen på DBG var klädd på ett "liknande sätt som Engström" så han avfärdade uppenbarligen inte SE på grund av klädseln, väl?
Citera
2023-01-28, 16:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ström menade att mannen på DBG var klädd på ett "liknande sätt som Engström" så han avfärdade uppenbarligen inte SE på grund av klädseln, väl?

Du verkar som vanligt att låtsas inte förstå. För att likna någon annan bör det finnas två personer inblandade. Vilket är vad som står i PMet. Att inte kategoriskt utesluta någon går inte att tolka som ett "utpekande" men det är lite svårt att greppa för en del. I det hänseendet har YN faktiskt redan "pekat ut" CP enligt Cluedogängets definition av ett utpekande.

Jag svarade dessutom på ett inlägg som påstod att SE var klädd som Tensonmannen vilket inte liknar den man YN såg på DBG. YN beskriver en man som Cluedogänget påstår att SE i så fall ljög att han var klädd som.

Det är enklare att hålla sig till den enda sannolika hypotesen att SE bara var ett senkommet vittne.
Citera
2023-01-28, 16:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Knappast. Som jag har visat gång på gång, genom citat, menar till och med Ström på att mannen på David Bagares gata var lik SE. I YN:s redovisning fattas det bara ett par centimeter i längd och en fladdrande rock.

Men som vi själva har sett fladdrar SE:s rock när han springer i TV. Det berömda håret ifrån, alltså ...

Ström missade dessvärre att ifrågasätta JA:s motstridiga utpekande, och de ingående förhören av personalen på Skandia. Ingen skugga över den polismannen, dock, de hade behövt vara fler ...
Citera
2023-01-28, 16:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du verkar som vanligt att låtsas inte förstå. För att likna någon annan bör det finnas två personer inblandade. Vilket är vad som står i PMet. Att inte kategoriskt utesluta någon går inte att tolka som ett "utpekande" men det är lite svårt att greppa för en del. I det hänseendet har YN faktiskt redan "pekat ut" CP enligt Cluedogängets definition av ett utpekande.

Jag svarade dessutom på ett inlägg som påstod att SE var klädd som Tensonmannen vilket inte liknar den man YN såg på DBG. YN beskriver en man som Cluedogänget påstår att SE i så fall ljög att han var klädd som.

Det är enklare att hålla sig till den enda sannolika hypotesen att SE bara var ett senkommet vittne.
Det jag regerade på var att du tyckte att Ströms avfärdande av SE var förklarat på ett bra sätt, det var det ju inte alls. Du kan kolla på KP:s presskonferens där han går igenom det "uppseende- och häpnadsväckande" avfärdandet på ett bra sätt.
Citera
2023-01-28, 17:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Knappast. Som jag har visat gång på gång, genom citat, menar till och med Ström på att mannen på David Bagares gata var lik SE. I YN:s redovisning fattas det bara ett par centimeter i längd och en fladdrande rock.

Men som vi själva har sett fladdrar SE:s rock när han springer i TV. Det berömda håret ifrån, alltså ...

Ström missade dessvärre att ifrågasätta JA:s motstridiga utpekande, och de ingående förhören av personalen på Skandia. Ingen skugga över den polismannen, dock, de hade behövt vara fler ...

Du får väl bestämma dig. Om SE var Tensonmannen, hur kan du då jämföra med en rock i TV som du menar att SE inte hade på sig på mordnatten?

Även om teorin att SE är GM kräver väldigt mycket bakvänd logik och skygglappar i elefantformat, så är väl ändå detta med kläderna lite feltänkt från Cluedogänget? Det sorgliga är att SE mycket väl kan ha varit klädd exakt som mördaren men ändå bara vara ett vittne. SE kunde då förväxlas med mördaren.

Det spelar ingen roll hur SE klädde sig, han blir liksom ändå inte en annan person på grund av det, vilket Cluedogänget hävdar med haltande och lite studsande logik.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-01-28 kl. 17:11.
Citera
2023-01-28, 18:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det skenade iväg för AB i Hovrätten till utfrågarens förvåning onekligen. I första förhören sa han något i stil med att han såg mannen vända sig ett halvt varv och lugnt stega in på Tunnelgatan efter skotten. Varefter han själv hoppade in i porten. Iakttagelsen av mannen skedde under några sekunder enligt honom. Det råder stor konsensus kring ett snabbt händelseförlopp således. Vilket är rimligt.

Frågar du mig så var inte CP och SE lika varandra i ansiktet i alla fall, vad andra tycker kan jag inte svara på, men jag tror dom flesta håller med. Hur lika de vore bakifrån kan jag inte svara på. Hur lika deras löpstil vore en halkig natt med en revolver innanför ytterplagget, kan jag inte heller ha en aning om. Jag kan inte utifrån allt ovan nämnt ge någon fördel eller nackdel till någon oavsett presumtiv gm.

Nej, jag tycker inte att några sett en mörkhårig person trumfar ut det jag skrivit och LL är jag minst sagt skeptisk till, även om jag tror att han försökt göra sitt bästa.

Det fall jag hänvisade till gäller Jennifer Thompson och Ronald Cotton.

Ja, jag är enig med dig om ett rätt snabbt händelseförlopp. Men för mig innebär det ett utrymme där GM också dröjde sig kvar någon sekund för att, om inte, se utfallet av det han precis gjort så handlar det att börja stoppa undan vapnet, vilket ex. IM talar om.
(Skall man se på vad TP ville mena här så är det väl en del saker som ska ha iakttagits. Bl.a. att SE ska se att Palme blöder ur mun (och näsa?). Alternativet är annars att SE som GM ska gissa och chansa om detta?)

Och jag håller ju självfallet med att SE och CP inte på något sätt liknar varandra. Möjligen i längd.
Det var precis det som var min poäng tidigare.
Här (FB) Skandiamannen
och här (FB) Skandiamannen

Är SE GM, så måste de flesta av Lisbeths uppgifter vara fel.

Just ja, Ronald Cotton, tack! Hittade mina anteckningar nu. Den skyldige där hette Bobby Poole och inte helt olik Cotton.
Angående utpekandet från Lisbeth som är osäkert så är det så klart ändå intressant hur lik CP och GM är/var.

Därför blir det såklart intressant att titta på uppgiften om en mörkhårig GM vilket flera vittnen också uppfattat. Vad du menar med "trumfar ut" här vet jag inte riktigt annat än att du inte ser uppgifterna som av vikt? Förstår inte riktigt om det ens har med din kommentar om vittnespsykologi att göra, eller annat?

Oavsett vad man tycker så ger det ju inget stöd för SE som GM.
Lisbeth och övriga måste ha uppfattat fel.
Citera
2023-01-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det skenade iväg för AB i Hovrätten till utfrågarens förvåning onekligen. I första förhören sa han något i stil med att han såg mannen vända sig ett halvt varv och lugnt stega in på Tunnelgatan efter skotten. Varefter han själv hoppade in i porten. Iakttagelsen av mannen skedde under några sekunder enligt honom. Det råder stor konsensus kring ett snabbt händelseförlopp således. Vilket är rimligt.

Frågar du mig så var inte CP och SE lika varandra i ansiktet i alla fall, vad andra tycker kan jag inte svara på, men jag tror dom flesta håller med. Hur lika de vore bakifrån kan jag inte svara på. Hur lika deras löpstil vore en halkig natt med en revolver innanför ytterplagget, kan jag inte heller ha en aning om. Jag kan inte utifrån allt ovan nämnt ge någon fördel eller nackdel till någon oavsett presumtiv gm.

Nej, jag tycker inte att några sett en mörkhårig person trumfar ut det jag skrivit och LL är jag minst sagt skeptisk till, även om jag tror att han försökt göra sitt bästa.

Det fall jag hänvisade till gäller Jennifers Thompson och Ronald Cotton.

Men det finns stöd om än inte säkert att LP såg AB ansikte.

Hyfsat stor enighet att hon kan ha blandat ihop minnesbilden av de två männen.

Gjorde hon det, ja då är det likställt med att hon kan ha blandat ihop ansikterna.

Kan hon minnas AB och pekat ut CP efter den minnesbilden?

Kanske, inte omöjligt på nått sätt anser jag.

https://imgur.com/a/EOv4JQ6
Citera
2023-01-28, 18:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Gjorde hon det, ja då är det likställt med att hon kan ha blandat ihop ansikterna.

Inte alls omöjligt, speciellt den vänstra bilden på AB om man jämför med den här CP-bilden som jag hittade med ett snabbt googlande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christer_Pettersson

Likheten är på gränsen till slående, det ser ut som man på den vänstra satt ett CP-ansikte på en AB-figur, det vill säga ett montage. Men visst finns det en viss likhet även utan manipulation.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-28 kl. 19:06.
Citera
2023-01-28, 19:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Ja, det tycker jag är fullt möjligt utifrån hur hon beskriver sina iakttagelser av GM.
AB är väl troligtvis än av dom hon tidigt uppfattar som GM. (GM själv och sedan även LJ)

Men en del saker skiljer ju där också. Detta med "vit överläpp" stämmer ju inte med AB's skäggväxt etc. Lisbeth nämner ingen huvudbonad, utan mörkhårig o.s.v.

Svårt att dra slutsatser.
AB är väl mer lik CP än SE. Är det kanske AB's blick som är avgörande?
Citera
2023-01-28, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det tycker jag är fullt möjligt utifrån hur hon beskriver sina iakttagelser av GM.
AB är väl troligtvis än av dom hon tidigt uppfattar som GM. (GM själv och sedan även LJ)

Men en del saker skiljer ju där också. Detta med "vit överläpp" stämmer ju inte med AB's skäggväxt etc. Lisbeth nämner ingen huvudbonad, utan mörkhårig o.s.v.

Svårt att dra slutsatser.
AB är väl mer lik CP än SE. Är det kanske AB's blick som är avgörande?

Jag tror att ABs blick - när han tittar fram ur gluggen - är vettskrämd och skärrad, då blir hans uttryck mörkare och "argare"?
Citera
2023-01-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Inte alls omöjligt, speciellt den vänstra bilden på AB om man jämför med den här CP-bilden som jag hittade med ett snabbt googlande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christer_Pettersson

Likheten är på gränsen till slående, det ser ut som man på den vänstra satt ett CP-ansikte på en AB-figur, det vill säga ett montage. Men visst finns det en viss likhet även utan manipulation.
Ja visst är det så. Det är jag som klistrat in en bild på Cp ovanpå samma bild. Detta för förtydliga argumentationen jag nyss gjorde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in