2023-01-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

SE ljuger lite som vittne för att hamna lite närmare händelsernas centrum. Det är något som inte kittlar min fantasi nämnvärt och gör honom inte till GM hur gärna man än vill tro på den stolliga teorin att SE är GM.

Ljuger lite va de ja Att ljuga i en mordutredning, under ed två gånger i tingsrätt och hovrätt, gällande mordet är på landets stadsminister. Att också systematiskt ljuga om så väsentliga delar som att han springer in i gränden, att han är så nära när det smäller, men tittar inte ens upp. Om vem som är först fram är det han eller Anna och Stefan? Täckjacka va viktigt att framhålla att LP sa. Hon hade också blivit skjuten av "dom". Men Stig hörde henne aldrig skrika, som många andra vittnen (Bla LJ och AB gjorde). Hon välkomnade hjälp menar Stig, något som AH menar att hon visst inte gjorde, hon försökte närmast putta bort folk som försökte hjälpa initialt. Stig menar att han har pekat med hela armen in i gränden, ändrar färgen från grå till svarta byxor. Nekar till att han var ute under tidigare på kvällen, något vakterna säger att han var. Påstår att han gick väldigt fort, småsprang, sneddade in från ytterkanten, för att kolla på sin mörka klocka. Var så stressad att hinna med tunnelbanan, men hade ändå tid att både stanna till bakom reklampelaren och sen ta tid i skyltfönstret för att se vad klockan var.

Återvänder till Skandia, är uppriven och talar osammanhängande. Vilar upp, tar en kaffe, går upp till sitt rum, ringer hem. Men är inte då intresserad av att varken prata med vittnen, media eller polisen. Det finns i a f INGEN som kan säga att de pratat med Stig. Nej då är han för uppriven. Men tidigt på morgonen där efter är han ute och pratar med grannen, han ringer säkert till flera tidningar (SvD nappar). Han ringer vid lunch till polisen. Jagar personal på Skandia för att få veta omgående när hans kort registrerades. Då är det fullt upp i ateljén.

Men det är ju bara lite saker som inte stämmer med Stig, han ljuger bara lite för att få lite utrymme i media.
Citera
2023-01-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De flesta har nog inget större intresse av sådana här ammunitionsfrågor. Man tänker väl helt enkelt att om han nu hade en revolver så hade han säkert passande ammunition till den också. Lite intressant ändå det här som du är inne på med blyisotopdatering av kulorna, eftersom det möjligen skulle kunna säga något även om när och var han hade fått tag i revolvern. Lite förenklat skulle man kunna anta att riktigt gammal ammunition i så fall skulle härstamma från Indienvistelsen, dvs. att både revolver och ammunition då skulle ha följt med i flyttlasset när föräldrarna återvände till Sverige. Och om ammunitionen var lite senare tillverkad, t.ex. på 50/60-talet, så skulle man kunna tänka sig att både revolvern och ammunitionen var något han hade kvar från sitt mer aktiva skytte vid tiden på Armétygförvaltningen. Om kulorna däremot skulle visa sig vara så sent tillverkade som på 70/80-talet så kom nog både revolvern och ammunitionen snarare från vapensamlaren WG osv. osv. Dock tror jag inte som KP m.fl. verkar vara inne på, att just den där provskjutna WG-revolvern i så fall skulle kunna vara den som Palme sköts med. Jag tycker ju personligen att det lutar åt att SE är identisk med den sk. Toyotamannen som bar omkring på isborren i Dalarna.

Så varför inte börja söka i Långtjärn om du tänker i de banorna Töm sjön på vatten så får vi se om något av de andra vapnen från grannen ligger där jag är helt med på den teorin.
Citera
2023-01-24, 16:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag kan hålla med om det sista du skrev om krånglandet och att Bohemia åtminstone låter aningen trovärdigare än de av Engström själv berättade rövarhistorierna.

Som jag ser det är den enklaste förklaringen dock det jag föreslog i föregående inlägg.

(FB) Skandiamannen

Att inget sett SE "springa" betyder inte något, han har hunnit avverka rundan även i hastig gång- eller promenadfart. Även det en fysisk utmaning för en icke-konditionstränad person (även om vi kunnat konstatera att snabbheteten fanns kvar), de nästan hundra trappstegen i högt tempo gjorde nog sitt till.

Jag håller med om att ingen ser SE lufsa in i gränden på väg till Bohemia just som ambulansen kommer till platsen faktiskt inte betyder att SE ljuger om att han för egna ben tog sig till Bohemia. Jag tror trappen är runt 88 trappsteg, men så långt kom inte SE på Tunnelgatan på mordkvällen. Han har själv i förhör berättat att han aldrig var öster om Bohemia eller "Luntmakargatan" som han uttrycker det i förhören.

Det är också värt att notera att ingen av väktarna beskriver SE som andfådd eller utmattad när han återvänder till Skandia, så även där måste man krångla till det och vantolka deras vittnesmål för att stämpla SE som GM. Så lägger man inte pussel om man är objektiv.
Citera
2023-01-24, 16:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO
Ljuger lite va de ja
...............
Jag har fetat dina påståenden och skrivit mina reflektioner emellan nedan.
..............
Men det är ju bara lite saker som inte stämmer med Stig, han ljuger bara lite för att få lite utrymme i media.
1. Att ljuga i en mordutredning, under ed två gånger i tingsrätt och hovrätt, gällande mordet är på landets stadsminister. Jag är inte riktigt insatt i vad du avser att SE ljuger om? Är det att han mins fel på en minut på ett klockslag tre år senare? Det är nog inte en lögn utan han säger vad han kommer ihåg.
2. Att också systematiskt ljuga om så väsentliga delar som att han springer in i gränden, När ambulansen kommer till platsen är SE i färd med att lufsa/springa in i gränden. SE ljuger inte här och får stöd av vittnena som sett honom komma in på Bohemia några minuter efter skotten de har hört ute på gatan.
3. att han är så nära när det smäller, men tittar inte ens upp. Detta är en lögn för att placera sig närmare mordet än han var. SE stod inne på Skandia och pratade övertid och skidsemester med väktarna då OP blev skjuten.
4. Om vem som är först fram är det han eller Anna och Stefan? SE är ganska tydlig med att både AH och SG var på plats när han får syn på OP. Detta är ingen lögn då det redan var folk runt OP när SE kom ut på gatan.
5. Täckjacka va viktigt att framhålla att LP sa. Hon hade också blivit skjuten av "dom". Det faller sig rimligast att SE hört LP säga just detta. Flera vittnen berättar att LP pratade mycket på mordplatsen.
6. Men Stig hörde henne aldrig skrika, som många andra vittnen (Bla LJ och AB gjorde). Bra poäng! Eftersom SE stod inne på Skandia när OP blev skjuten så hörde han inte LP ropa på hjälp.
7. Hon välkomnade hjälp menar Stig, något som AH menar att hon visst inte gjorde, hon försökte närmast putta bort folk som försökte hjälpa initialt. Flera vittnen berättar att LP ropade på ambulans och operation, så SEs vittnesmål om att LP ville att något skulle hända naglar fast SE som vittne på mordplatsen.
8. Stig menar att han har pekat med hela armen in i gränden, Även polisen menar att flera personer visade åt vilket håll GM flytt. SE var enligt honom en av dessa. Ingen lögn det heller.
9. ändrar färgen från grå till svarta byxor. Här tycker jag att vi får acceptera att mindre detaljer kan ändras i vittnesmål över tiden. Att kalla detta för en ren lögn känns lite krystat i mina öron,.
10. Nekar till att han var ute under tidigare på kvällen, något vakterna säger att han var. Väktarna jobbade på schema och hade svårt att skilja på dagar. Vi får lita på att SE inte var ute på "tidiga kvällen" och konstatera att 20.10 kanske inte var "tidiga kvällen" för SE. Ingen lögn detta heller.
11.Påstår att han gick väldigt fort, småsprang, sneddade in från ytterkanten, för att kolla på sin mörka klocka. Var så stressad att hinna med tunnelbanan, men hade ändå tid att både stanna till bakom reklampelaren och sen ta tid i skyltfönstret för att se vad klockan var. Här finns det faktiskt några fler lögner som SE tar till för att placera sig närmare mordet än han var.
12. Återvänder till Skandia, är uppriven och talar osammanhängande. Vilar upp, tar en kaffe, går upp till sitt rum, ringer hem. Jag vet inte vad du anser är en lögn i detta? Detta har rimligen hänt.
13. Men är inte då intresserad av att varken prata med vittnen, media eller polisen. SE har redan försökt att tala med polisen och det fanns ingen anledning för honom att gå tillbaka till mordplatsen då nattbussarna gick från Odenplan.
14. Det finns i a f INGEN som kan säga att de pratat med Stig.
Några vittnen beskriver en äldre herre i keps, det kan mycket väl varit SE de talade med. SE själv uppger väl å andra sidan bara att LP har talat med honom före Bohemia och AH efter Bohemia. AH har inte pekat ut ett enda vittne och LP blev väl inte ens tillfrågad? Vem är det du menar har pratat med SE? Jag ser ingen lögn här heller.
15. Nej då är han för uppriven. Men tidigt på morgonen där efter är han ute och pratar med grannen, han ringer säkert till flera tidningar (SvD nappar). Han ringer vid lunch till polisen. Jagar personal på Skandia för att få veta omgående när hans kort registrerades. Då är det fullt upp i ateljén.
Chocken har nog släppt under natten och SE är återigen den som söker rampljuset och ljuger som vi sett angående några detaljer för att placera sig närmare mordet än han var.
Citera
2023-01-24, 17:15
Medlem
Citat:
1. Att ljuga i en mordutredning, under ed två gånger i tingsrätt och hovrätt, gällande mordet är på landets stadsminister. Jag är inte riktigt insatt i vad du avser att SE ljuger om? Är det att han mins fel på en minut på ett klockslag tre år senare? Det är nog inte en lögn utan han säger vad han kommer ihåg.
2. Att också systematiskt ljuga om så väsentliga delar som att han springer in i gränden, När ambulansen kommer till platsen är SE i färd med att lufsa/springa in i gränden. SE ljuger inte här och får stöd av vittnena som sett honom komma in på Bohemia några minuter efter skotten de har hört ute på gatan.
3. att han är så nära när det smäller, men tittar inte ens upp. Detta är en lögn för att placera sig närmare mordet än han var. SE stod inne på Skandia och pratade övertid och skidsemester med väktarna då OP blev skjuten.
4. Om vem som är först fram är det han eller Anna och Stefan? SE är ganska tydlig med att både AH och SG var på plats när han får syn på OP. Detta är ingen lögn då det redan var folk runt OP när SE kom ut på gatan.
5. Täckjacka va viktigt att framhålla att LP sa. Hon hade också blivit skjuten av "dom". Det faller sig rimligast att SE hört LP säga just detta. Flera vittnen berättar att LP pratade mycket på mordplatsen.
6. Men Stig hörde henne aldrig skrika, som många andra vittnen (Bla LJ och AB gjorde). Bra poäng! Eftersom SE stod inne på Skandia när OP blev skjuten så hörde han inte LP ropa på hjälp.
7. Hon välkomnade hjälp menar Stig, något som AH menar att hon visst inte gjorde, hon försökte närmast putta bort folk som försökte hjälpa initialt. Flera vittnen berättar att LP ropade på ambulans och operation, så SEs vittnesmål om att LP ville att något skulle hända naglar fast SE som vittne på mordplatsen.
8. Stig menar att han har pekat med hela armen in i gränden, Även polisen menar att flera personer visade åt vilket håll GM flytt. SE var enligt honom en av dessa. Ingen lögn det heller.
9. ändrar färgen från grå till svarta byxor. Här tycker jag att vi får acceptera att mindre detaljer kan ändras i vittnesmål över tiden. Att kalla detta för en ren lögn känns lite krystat i mina öron,.
10. Nekar till att han var ute under tidigare på kvällen, något vakterna säger att han var. Väktarna jobbade på schema och hade svårt att skilja på dagar. Vi får lita på att SE inte var ute på "tidiga kvällen" och konstatera att 20.10 kanske inte var "tidiga kvällen" för SE. Ingen lögn detta heller.
11.Påstår att han gick väldigt fort, småsprang, sneddade in från ytterkanten, för att kolla på sin mörka klocka. Var så stressad att hinna med tunnelbanan, men hade ändå tid att både stanna till bakom reklampelaren och sen ta tid i skyltfönstret för att se vad klockan var. Här finns det faktiskt några fler lögner som SE tar till för att placera sig närmare mordet än han var.
12. Återvänder till Skandia, är uppriven och talar osammanhängande. Vilar upp, tar en kaffe, går upp till sitt rum, ringer hem. Jag vet inte vad du anser är en lögn i detta? Detta har rimligen hänt.
13. Men är inte då intresserad av att varken prata med vittnen, media eller polisen. SE har redan försökt att tala med polisen och det fanns ingen anledning för honom att gå tillbaka till mordplatsen då nattbussarna gick från Odenplan.
14. Det finns i a f INGEN som kan säga att de pratat med Stig.
Några vittnen beskriver en äldre herre i keps, det kan mycket väl varit SE de talade med. SE själv uppger väl å andra sidan bara att LP har talat med honom före Bohemia och AH efter Bohemia. AH har inte pekat ut ett enda vittne och LP blev väl inte ens tillfrågad? Vem är det du menar har pratat med SE? Jag ser ingen lögn här heller.
15. Nej då är han för uppriven. Men tidigt på morgonen där efter är han ute och pratar med grannen, han ringer säkert till flera tidningar (SvD nappar). Han ringer vid lunch till polisen. Jagar personal på Skandia för att få veta omgående när hans kort registrerades. Då är det fullt upp i ateljén.
Chocken har nog släppt under natten och SE är återigen den som söker rampljuset och ljuger som vi sett angående några detaljer för att placera sig närmare mordet än han var.

1. Han ljuger ju i både förhör och två rättegångar på flera punkter. Att placera sig på platsen så tidigt som han säger är för mig helt omöjligt och det håller du ju med om. Det är ganska allvarligt tänker jag ändå?

2. Där har jag faktiskt dålig koll på vad det är för vittnen som sett honom vara på Bohemia, skulle han efter mordet på Palme tagit skydd där eller tagit en återställare? Det låter närmast otroligt men visst möjligheten finns ju såklart.

3. Där finns det ju olika versioner, stannade han, hur länge osv. Absolut kan han ha stått kvar där, men det blir ändå märkligt att han så identiskt börjar placera sig så som många vittnen har sett gärningsmannen gå och agera tycker jag.

4. Nja där är han väl ändå ytterst vag. Det låter i förhören som att han är först fram men i rätten så är han mer vag helt klart, då vet han inte riktigt vem som är först.

5. Absolut, LP sa säkert täckjacka, men att Stig är så ivrig med just den upplysningen tänker jag är för att styra signalementet från honom. Det är ju uppenbart under de första dagarna att det är flera ytterplagg som cirkulerar. Rock, skinnjacka, täckjacka och färgen är svart eller mörk eller blå. Det är uppenbart att det är många uppgifter, även om två gärningsmän och därför understryker Stig att LP säger "dom". Precis som han är noga med att poängtera att han hade knäppt rock och inte öppen fladdrande som GM hade.

6. Jag tror i f s att LP skrek även någon minut efter mordet, tror inte hon lugnade ned sig på 1-2 minuter. Men jag håller med om att det är märkligt att Stig uppger att polisen handskades bryskt med LP.

7. Återigen tycker jag att hans beskrivning av LP inte riktigt stämmer när man läser andra. Absolut att det är en senare iakttagelse som han gör och att det därför blir lite annorlunda.

8. Nej det kan han absolut ha gjort, jag bara tycker att det åter igen är en aktion som liknar gärningsmannen. Och vem är det mer som pekar med rak arm? Jan?

9. Åter igen något som han ändrar och varför vet jag inte. Minns man verkligen så fel? Varför inte hålla kvar vid vad man sade tidigare? Han verkar ju så säker i det mesta han säger.

10. Den där förklaringen måste jag få kalla krystad.
Om någon polis frågar om man varit ute tidigare den här kvällen, så förklarar man väl i s f vilken tid man varit ute. Jag tycker det är uppenbart när man lyssnar på förhöret hur han köper sig tid och tänker och frågan får ställas om. Nej den förklaringen köper jag inte, den är för långsökt, där är ju en superlögn. Dessutom är han noga med att poängtera att han inte har kontor ut mot sveavägen, han är livrädd att de ska få upp misstankarna mot honom att han har sett makarna Palme.

11. Varför måste han ljuga så han liknar GM så mycket i sättet men inte utseendet?

12-14. Ja det har hänt det tror jag också. Men han gör de för att gömma vapnet och hålla sig borta från området, för att sedan gå till bussen och hoppas på de bästa mycket möjligt att han går förbi mordplatsen och då snappar upp något. Men åter igen märkligt att ingen verkligen kan intyga att de sett just han. Eller vad som sades. Att han inte är med på något foto. Eller att någon journalist intervjuar honom. Han hade ju gott om tid säger han själv innan nattbussen går.

15. Ja, absolut då har han samlat sig det håller jag med om. Men även en chockad person kan bli intervjuad. Se bara på Karin och Anna. De känns ganska chockade. Men håller helt med där, han är nog för tagen på olika sätt för att gå tillbaka utan fokuserar på att komma hem och genom media under natten skaffa sig en uppfattning om läget.

Tack för bra feedback, det finns verkligen två sidor av det här myntet!
Citera
2023-01-24, 17:28
Medlem
[quote=ursprungligen|83234837]1. Att ljuga i en mordutredning, under ed två gånger i tingsrätt och hovrätt, gällande mordet är på landets stadsminister. Jag är inte riktigt insatt i vad du avser att SE ljuger om? Är det att han mins fel på en minut på ett klockslag tre år senare? Det är nog inte en lögn utan han säger vad han kommer ihåg.

Att han i tingsrätten säger att han kollat upp tiden "för några dagar sedan" och ändå säger att den gick en minut fel åt andra hållet än vad Skandia själva uppger är väl ändå ytterst märkligt.
För det första, hade han kollat upp detta med tiden då någon dag innan rättegången? två år efter mordet? Nja knappast va?
Han placerar sig istället som utpassering 23:21, vilket är perfekt tid för att komma ut och bara höra ett skott, eller komma som han uppger. Men kommer han ut 23:19, då har han ju tid att både möte paret, vända om och gå efter och skjuta. Det tror jag är en ytterst medveten strategi. Rätten har ju uppenbarligen dålig koll på vad han sagt eller vad Skandia sagt om hans tid. Sen blir det lite för mycket fel i Hovrätten absolut, där är han helt plötsligt två minuter till åt fel håll, då skulle han stämpla ut ca 90 sek efter mordet och då blir det problem för försvaret, då ljuger han ju, så nu rättas han och han accepterar det utan invändningar.

Men här tror jag han ljuger väldigt medvetet. Han har kollat upp tiden ja, men det var den 1 mars 1986.
Citera
2023-01-24, 19:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag håller med om att ingen ser SE lufsa in i gränden på väg till Bohemia just som ambulansen kommer till platsen faktiskt inte betyder att SE ljuger om att han för egna ben tog sig till Bohemia. Jag tror trappen är runt 88 trappsteg, men så långt kom inte SE på Tunnelgatan på mordkvällen. Han har själv i förhör berättat att han aldrig var öster om Bohemia eller "Luntmakargatan" som han uttrycker det i förhören.

Det är också värt att notera att ingen av väktarna beskriver SE som andfådd eller utmattad när han återvänder till Skandia, så även där måste man krångla till det och vantolka deras vittnesmål för att stämpla SE som GM. Så lägger man inte pussel om man är objektiv.
Väktarna ansåg Engström vara i så pass dåligt skick att det var tveksamt om han ens skulle klara av att ta sig till nattbussen. Med tanke på vad som hänt låg det nära till hands att tro att det enbart handlade om chock. De hade ju ingen aning om att SE, enligt min spekulation, varit ute och småsprungit nån kilometer. En runda som började med en rejäl uppförsbacke som fick pulsen att slå i maxtaket.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-24 kl. 20:10.
Citera
2023-01-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ljuger lite va de ja Att ljuga i en mordutredning, under ed två gånger i tingsrätt och hovrätt, gällande mordet är på landets stadsminister. Att också systematiskt ljuga om så väsentliga delar som att han springer in i gränden, att han är så nära när det smäller, men tittar inte ens upp. Om vem som är först fram är det han eller Anna och Stefan? Täckjacka va viktigt att framhålla att LP sa. Hon hade också blivit skjuten av "dom". Men Stig hörde henne aldrig skrika, som många andra vittnen (Bla LJ och AB gjorde). Hon välkomnade hjälp menar Stig, något som AH menar att hon visst inte gjorde, hon försökte närmast putta bort folk som försökte hjälpa initialt. Stig menar att han har pekat med hela armen in i gränden, ändrar färgen från grå till svarta byxor. Nekar till att han var ute under tidigare på kvällen, något vakterna säger att han var. Påstår att han gick väldigt fort, småsprang, sneddade in från ytterkanten, för att kolla på sin mörka klocka. Var så stressad att hinna med tunnelbanan, men hade ändå tid att både stanna till bakom reklampelaren och sen ta tid i skyltfönstret för att se vad klockan var.

Återvänder till Skandia, är uppriven och talar osammanhängande. Vilar upp, tar en kaffe, går upp till sitt rum, ringer hem. Men är inte då intresserad av att varken prata med vittnen, media eller polisen. Det finns i a f INGEN som kan säga att de pratat med Stig. Nej då är han för uppriven. Men tidigt på morgonen där efter är han ute och pratar med grannen, han ringer säkert till flera tidningar (SvD nappar). Han ringer vid lunch till polisen. Jagar personal på Skandia för att få veta omgående när hans kort registrerades. Då är det fullt upp i ateljén.

Ringde han inte från receptionen?
Citera
2023-01-24, 20:22
Medlem
niokilometers avatar
ga
Citat:

Problemet är att du gör precis som TP och blaskan Filter gjorde när de skapade en statsministermördare. De och Du hoppar över det viktigaste. Vad säger de personer som var där i korsningen och såg gärningen och hela eller delar av gärningsmannen. Säger de att gärningsmannen var 50+år gammal? Säger de att gärningsmannen hade en stort runt godmodigt ansikte? Säger de att gärningsmannen var ljushårig? Säger de att gärningsmannen var välklädd, långa byxor, vinterrock, halsduk och en stor gubbkeps på huvudet? Säger de att de såg en handledsväska?

Går man igenom vittnesmålen så hamnar man närmast helt tvärtom. Snittålder på 36-40år. Mörkhårig. Barhuvad eller mörk mössa. Omodern jacka. Korta byxor. Hårda raka anletsdrag.

Mer osannolik gärningsman än Engström går knappast att hitta.

Lägger man sen till personlighet, våldskapital, sjukjournaler, straffregister, vapenfrågan osv då hamnar den gode Engström så långt borta som mördare så att t.o.m. kvinnor går om honom.
Citera
2023-01-24, 20:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
ga

Problemet är att du gör precis som TP och blaskan Filter gjorde när de skapade en statsministermördare. De och Du hoppar över det viktigaste. Vad säger de personer som var där i korsningen och såg gärningen och hela eller delar av gärningsmannen. Säger de att gärningsmannen var 50+år gammal? Säger de att gärningsmannen hade en stort runt godmodigt ansikte? Säger de att gärningsmannen var ljushårig? Säger de att gärningsmannen var välklädd, långa byxor, vinterrock, halsduk och en stor gubbkeps på huvudet? Säger de att de såg en handledsväska?

Går man igenom vittnesmålen så hamnar man närmast helt tvärtom. Snittålder på 36-40år. Mörkhårig. Barhuvad eller mörk mössa. Omodern jacka. Korta byxor. Hårda raka anletsdrag.

Mer osannolik gärningsman än Engström går knappast att hitta.

Lägger man sen till personlighet, våldskapital, sjukjournaler, straffregister, vapenfrågan osv då hamnar den gode Engström så långt borta som mördare så att t.o.m. kvinnor går om honom.

Jag konstaterade i ett tidigare inlägg att SLs trafikledning gick ut på mordnatten med:
"Ring omedelbart om ni har sett en man i halvlång, grå jacka, möjligen keps, möjligen glasögon. Mannen verkar skärrad."

Taxi Stockholms växel gick på mordnatten ut med:
"Polisen efterlyser en man som är mellan 30 och 40-årsåldern. Han bär mössa eller keps, eventuellt mörk jacka el mörkbrun dunjacka, kan vara skinn. Han är ev mörkhårig."

Polisen skrev i sin ingångsanmälan på mordnatten:
"Mannen är ca 35-40 år, ca 175 cm lång. Mannen har mörkt hår. Mannen var iklädd mörkgrå eller mörkbrun rock. På huvudet hade han en mörk mössa eller hatt."

Det är som du skriver verkligen häpnadsväckande att dessa signalementsuppgifter ska kunna avse SE.
Citera
2023-01-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
felpost
Dom säger ingenting om GM ansikte då dom inte såg det.

Många bedömde på rörelsemönstret.

Jämför med hans språngmarsch i Rapport.

Finns inget som utesluter vittnesuppgifterna om GM ålder eller dylikt.
Citera
2023-01-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, hade man en revolver så hade man väl tillhörande ammunition. Nu är ju dock fallet med mordammunitionen att den är så speciell, nischad och ovanlig att man kan ta viss ledning av den. Och av isotopmätningarna. I SE-fallet där man bara kan famla tycker jag att man ska använda sig av det om man nu är intresserad av hur han rimligen kan ha stått skjutklart beväpnad där på Sveavägen.

Jag håller med om att förstahandsantagande får bli att SE fått revolver och ammunition från samma håll. SE är också kompatibel med det som ammunitionen rimligen berättar om GM - det är en person som tar vad han råkar ha tillgång till.

Indien framstår inte som ammunitionens troliga ursprung av flera skäl jag nämnt några gånger nyligen.

Tygförvaltningens skytteklubb ligger nog för långt bak i tiden. Även svårt begripa varför Metal Piercing skulle hamna där och då, ammunitionen lanseras enligt uppgift inom sportskyttet i början av sjuttiotalet. Det finns heller inga spår av revolverskytte inom klubben? Om klubbmedlemmar norpat försöksammunition på förvaltningen så torde detta i sådana fall främst rört sig om .38 Spl som var aktuell vid tiden inom försvaret. Men detta ursprung är väl inte lika otroligt som Indien tycks vara.

Vapensamlaren. Han ska ha samlat på amerikanska polisrevolvrar och mordammunitionen var en amerikansk polisprodukt. Den revolver .357 som provskjuter nolla införskaffar han 1955 för målskytte. Det är då en helt ny modell, en mer funktionell budgetvariant av modell 27 ämnad för polisen men också populär inom sportskytte med tiden. Samlandet verkar han påbörja i slutet av sjuttiotalet och det fortgår åren framåt. Det vill säga den tid mordammunitionen mest sannolikt är tillverkad.

Att samlarens grejer skulle hamnat hos SE har jag svårt att se, men det är i hög grad förenligt med omständigheterna att Winchester Metal Piercing med rätt bly kan ha funnits i hans kabinett.

---

Det där med dolda dalasjöar har varit för komplicerat för mig att hänga med i.

Hypotetiskt kan han fått vapnet från Indien när han var typ 20. Eller hur gammal han var när fadern gick bort.

Att han senare ville prova den kan ha gjort att han skaffat ammunition senare.

Tycker det finns en hypotes till som du gärna får utvärdera.

Stay behind.

Fanns Magnumrevolver i deras arsenal?

Är det rimligt att dom hade den typen av ammunition?

Hypotetiskt tycker jag SE skulle passa som en som hade ansvar för förrådet. En Stay behind-Malaj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in