Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
1. Att ljuga i en mordutredning, under ed två gånger i tingsrätt och hovrätt, gällande mordet är på landets stadsminister. Jag är inte riktigt insatt i vad du avser att SE ljuger om? Är det att han mins fel på en minut på ett klockslag tre år senare? Det är nog inte en lögn utan han säger vad han kommer ihåg.
2. Att också systematiskt ljuga om så väsentliga delar som att han springer in i gränden, När ambulansen kommer till platsen är SE i färd med att lufsa/springa in i gränden. SE ljuger inte här och får stöd av vittnena som sett honom komma in på Bohemia några minuter efter skotten de har hört ute på gatan.
3. att han är så nära när det smäller, men tittar inte ens upp. Detta är en lögn för att placera sig närmare mordet än han var. SE stod inne på Skandia och pratade övertid och skidsemester med väktarna då OP blev skjuten.
4. Om vem som är först fram är det han eller Anna och Stefan? SE är ganska tydlig med att både AH och SG var på plats när han får syn på OP. Detta är ingen lögn då det redan var folk runt OP när SE kom ut på gatan.
5. Täckjacka va viktigt att framhålla att LP sa. Hon hade också blivit skjuten av "dom". Det faller sig rimligast att SE hört LP säga just detta. Flera vittnen berättar att LP pratade mycket på mordplatsen.
6. Men Stig hörde henne aldrig skrika, som många andra vittnen (Bla LJ och AB gjorde). Bra poäng! Eftersom SE stod inne på Skandia när OP blev skjuten så hörde han inte LP ropa på hjälp.
7. Hon välkomnade hjälp menar Stig, något som AH menar att hon visst inte gjorde, hon försökte närmast putta bort folk som försökte hjälpa initialt. Flera vittnen berättar att LP ropade på ambulans och operation, så SEs vittnesmål om att LP ville att något skulle hända naglar fast SE som vittne på mordplatsen.
8. Stig menar att han har pekat med hela armen in i gränden, Även polisen menar att flera personer visade åt vilket håll GM flytt. SE var enligt honom en av dessa. Ingen lögn det heller.
9. ändrar färgen från grå till svarta byxor. Här tycker jag att vi får acceptera att mindre detaljer kan ändras i vittnesmål över tiden. Att kalla detta för en ren lögn känns lite krystat i mina öron,.
10. Nekar till att han var ute under tidigare på kvällen, något vakterna säger att han var. Väktarna jobbade på schema och hade svårt att skilja på dagar. Vi får lita på att SE inte var ute på "tidiga kvällen" och konstatera att 20.10 kanske inte var "tidiga kvällen" för SE. Ingen lögn detta heller.
11.Påstår att han gick väldigt fort, småsprang, sneddade in från ytterkanten, för att kolla på sin mörka klocka. Var så stressad att hinna med tunnelbanan, men hade ändå tid att både stanna till bakom reklampelaren och sen ta tid i skyltfönstret för att se vad klockan var. Här finns det faktiskt några fler lögner som SE tar till för att placera sig närmare mordet än han var.
12. Återvänder till Skandia, är uppriven och talar osammanhängande. Vilar upp, tar en kaffe, går upp till sitt rum, ringer hem. Jag vet inte vad du anser är en lögn i detta? Detta har rimligen hänt.
13. Men är inte då intresserad av att varken prata med vittnen, media eller polisen. SE har redan försökt att tala med polisen och det fanns ingen anledning för honom att gå tillbaka till mordplatsen då nattbussarna gick från Odenplan.
14. Det finns i a f INGEN som kan säga att de pratat med Stig.
Några vittnen beskriver en äldre herre i keps, det kan mycket väl varit SE de talade med. SE själv uppger väl å andra sidan bara att LP har talat med honom före Bohemia och AH efter Bohemia. AH har inte pekat ut ett enda vittne och LP blev väl inte ens tillfrågad? Vem är det du menar har pratat med SE? Jag ser ingen lögn här heller.
15. Nej då är han för uppriven. Men tidigt på morgonen där efter är han ute och pratar med grannen, han ringer säkert till flera tidningar (SvD nappar). Han ringer vid lunch till polisen. Jagar personal på Skandia för att få veta omgående när hans kort registrerades. Då är det fullt upp i ateljén.
Chocken har nog släppt under natten och SE är återigen den som söker rampljuset och ljuger som vi sett angående några detaljer för att placera sig närmare mordet än han var.
1. Han ljuger ju i både förhör och två rättegångar på flera punkter. Att placera sig på platsen så tidigt som han säger är för mig helt omöjligt och det håller du ju med om. Det är ganska allvarligt tänker jag ändå?
2. Där har jag faktiskt dålig koll på vad det är för vittnen som sett honom vara på Bohemia, skulle han efter mordet på Palme tagit skydd där eller tagit en återställare? Det låter närmast otroligt men visst möjligheten finns ju såklart.
3. Där finns det ju olika versioner, stannade han, hur länge osv. Absolut kan han ha stått kvar där, men det blir ändå märkligt att han så identiskt börjar placera sig så som många vittnen har sett gärningsmannen gå och agera tycker jag.
4. Nja där är han väl ändå ytterst vag. Det låter i förhören som att han är först fram men i rätten så är han mer vag helt klart, då vet han inte riktigt vem som är först.
5. Absolut, LP sa säkert täckjacka, men att Stig är så ivrig med just den upplysningen tänker jag är för att styra signalementet från honom. Det är ju uppenbart under de första dagarna att det är flera ytterplagg som cirkulerar. Rock, skinnjacka, täckjacka och färgen är svart eller mörk eller blå. Det är uppenbart att det är många uppgifter, även om två gärningsmän och därför understryker Stig att LP säger "dom". Precis som han är noga med att poängtera att han hade knäppt rock och inte öppen fladdrande som GM hade.
6. Jag tror i f s att LP skrek även någon minut efter mordet, tror inte hon lugnade ned sig på 1-2 minuter. Men jag håller med om att det är märkligt att Stig uppger att polisen handskades bryskt med LP.
7. Återigen tycker jag att hans beskrivning av LP inte riktigt stämmer när man läser andra. Absolut att det är en senare iakttagelse som han gör och att det därför blir lite annorlunda.
8. Nej det kan han absolut ha gjort, jag bara tycker att det åter igen är en aktion som liknar gärningsmannen. Och vem är det mer som pekar med rak arm? Jan?
9. Åter igen något som han ändrar och varför vet jag inte. Minns man verkligen så fel? Varför inte hålla kvar vid vad man sade tidigare? Han verkar ju så säker i det mesta han säger.
10. Den där förklaringen måste jag få kalla krystad.
Om någon polis frågar om man varit ute tidigare den här kvällen, så förklarar man väl i s f vilken tid man varit ute. Jag tycker det är uppenbart när man lyssnar på förhöret hur han köper sig tid och tänker och frågan får ställas om. Nej den förklaringen köper jag inte, den är för långsökt, där är ju en superlögn. Dessutom är han noga med att poängtera att han inte har kontor ut mot sveavägen, han är livrädd att de ska få upp misstankarna mot honom att han har sett makarna Palme.
11. Varför måste han ljuga så han liknar GM så mycket i sättet men inte utseendet?
12-14. Ja det har hänt det tror jag också. Men han gör de för att gömma vapnet och hålla sig borta från området, för att sedan gå till bussen och hoppas på de bästa

mycket möjligt att han går förbi mordplatsen och då snappar upp något. Men åter igen märkligt att ingen verkligen kan intyga att de sett just han. Eller vad som sades. Att han inte är med på något foto. Eller att någon journalist intervjuar honom. Han hade ju gott om tid säger han själv innan nattbussen går.
15. Ja, absolut då har han samlat sig det håller jag med om. Men även en chockad person kan bli intervjuad. Se bara på Karin och Anna. De känns ganska chockade. Men håller helt med där, han är nog för tagen på olika sätt för att gå tillbaka utan fokuserar på att komma hem och genom media under natten skaffa sig en uppfattning om läget.
Tack för bra feedback, det finns verkligen två sidor av det här myntet!