2023-01-28, 20:20
  #433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hur mycket hjälp har Ryssland fått från sina vänner du räknade upp?

De behöver ingen hjälp i nuläget din förståndshandikappade åsna. Vi talade om ett scenario där det kommer till kritan. Men om du frågar, Kina förser Ryssland med elektronik och utländsk gods, så inte ens saktionerna biter
Citera
2023-01-28, 20:23
  #434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
HA! Saudiarabien? Kina? INDIEN? Var i helvete hämtar du din världsbild ifrån? Saudiarabien skiter i Ryssland, deras enda inblandning där är att det var de som betalade för att utbilda de wahabitiska terroristerna från Tjetjenien. Indien ger också blanka fan i hur det går för Ryssland, de vill på sin höjd köpa billig olja och ha fördelaktiga handelsavtal, i övrigt tänker de inte offra ett jota av sin utvecklingspotential för att stötta Ryssland. Kina å sin sida tänker absolut inte slösa på sina resurser och göra sig till ännu mer fiende med sin största handelspartner och källan till all sin ekonomiska utveckling (dvs exportera till kapitalstarka västländer), de har redan sina fördelaktiga 20- och 30-åriga gasavtal med Ryssland och nöjer sig så, och i den kinesiska historieskrivningen tillhör egentligen ungefär 1/4 av Rysslands asiatiska territorium Kina.

Dessutom är inte precis dessa länder kompisar med varandra; Kina och Indien ser varandra som sin största konkurrent, med gränsdispyter i Tibet så sent som 2021, Saudiarabien och Iran är varandras ärkefiender (både politiskt, ekonomiskt och teologiskt). Nordkorea behöver man inte ens ta upp, ett förtappat litet pissland med samma grejer som Sovjet skänkte dem på 60-talet, de lyckas på sin höjd provskjuta en otillförlitlig kryssningsrobot då och då.

Dessutom, Indiens försvarsbudget är runt 75 miljoner dollar, Kinas är ca 230 miljoner dollar. USA:s ensam är ungefär EN BILJON (ca en miljon miljoner). Sedan får du lägga till hela resten av NATO.

Saudiarabien skiter i Ryssland? Hahaha, din dumma åsna https://www.businessinsider.com/saudi-arabia-snubs-us-embraces-china-russia-2022-12?r=US&IR=T

Resten av din löjliga wall of text orkade jag inte ens läsa. Sverige är en liten sketen vasallstat till USA. Du tror du har någon fri vilja, men du ägs av lobbyisterna i USA. Patetiskt.
Citera
2023-01-28, 20:39
  #435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Ryssland har fullt upp att klara upp kriget i Ukraina så ge sig på ett nato land och få hela nato mot sig känns väldigt långsökt (rena självmordsuppdraget rent utsagt men en desperat putin kanske kör det racet) . Men ge sig på sverige skulle dom kunna göra om sveriges nato anslutning misslyckas och natoländerna sverige tecknat hjälp avtal med under processen (usa,england bland annat) anser den dealen ej gäller längre och vi inte har några som skyddar oss. Men skulle även vara om Kina känner lusten att anfalla nato men det känns inte heller troligt då skulle kinesiska marknaden gå de tufft med massa sanktioner

En isolerad attack mot ett land i Europa, EU, Nato utan att kringliggande länder eller länder som Storbritannien agerar, oavsett allianstillhörighet känns inte trolig. En attack mot Sverige är en attack mot EU, Västeuropa, Nordeuropa. Det skulle vara lite som att försöka operera en tumör som sitter knepigt utan att skada kringliggande organ/vävnad - en högriskoperation för ryskt vidkommande.
Citera
2023-01-28, 20:46
  #436
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
HA! Saudiarabien? Kina? INDIEN? Var i helvete hämtar du din världsbild ifrån? Saudiarabien skiter i Ryssland, deras enda inblandning där är att det var de som betalade för att utbilda de wahabitiska terroristerna från Tjetjenien. Indien ger också blanka fan i hur det går för Ryssland, de vill på sin höjd köpa billig olja och ha fördelaktiga handelsavtal, i övrigt tänker de inte offra ett jota av sin utvecklingspotential för att stötta Ryssland. Kina å sin sida tänker absolut inte slösa på sina resurser och göra sig till ännu mer fiende med sin största handelspartner och källan till all sin ekonomiska utveckling (dvs exportera till kapitalstarka västländer), de har redan sina fördelaktiga 20- och 30-åriga gasavtal med Ryssland och nöjer sig så, och i den kinesiska historieskrivningen tillhör egentligen ungefär 1/4 av Rysslands asiatiska territorium Kina.

Dessutom är inte precis dessa länder kompisar med varandra; Kina och Indien ser varandra som sin största konkurrent, med gränsdispyter i Tibet så sent som 2021, Saudiarabien och Iran är varandras ärkefiender (både politiskt, ekonomiskt och teologiskt). Nordkorea behöver man inte ens ta upp, ett förtappat litet pissland med samma grejer som Sovjet skänkte dem på 60-talet, de lyckas på sin höjd provskjuta en otillförlitlig kryssningsrobot då och då.

Dessutom, Indiens försvarsbudget är runt 75 miljoner dollar, Kinas är ca 230 miljoner dollar. USA:s ensam är ungefär EN BILJON (ca en miljon miljoner). Sedan får du lägga till hela resten av NATO.
Nog "gosar" Kina och Ryssland med varandra, duckduckgo.com "China+Russia+naval+exercises".
https://duckduckgo.com/?q=China+Russia+naval+exercises+&t=h_&ia=web

USAs budget går i mångt och mycket att underhålla hundratals baser, anställda, hålla igång vad de redan har samt utveckla vapensystem som är svindyra, många med undermålig prestanda, F-35 boondoggle.
https://duckduckgo.com/?q=f-35+boondoggle&t=h_&df=y&ia=web

Att många länder tröttnat på sanktioner håller på och urholka petrodollarn och skyndat på utvecklingen av alternativa system för betalning.
https://en.wikipedia.org/wiki/BRICS

Tyvärr har USA kastat kineser och ryssar i famnen på varandra pga. dålig politik/taktik och övertro på sig själva.

Önskar att det fortfarande fanns några med självbevarelsedrift kvar i ledande position. Det finns inga vinnare bland vanligt folk när svampmolnen väl dyker upp, och inget begränsat kärnvapenkrig, för när det smäller så smäller det på riktigt. Ingen notarie kommer sitta och räkna kiloton så att det blir "rättvis" ödeläggelse.
Citera
2023-01-28, 20:52
  #437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
En isolerad attack mot ett land i Europa, EU, Nato utan att kringliggande länder eller länder som Storbritannien agerar, oavsett allianstillhörighet känns inte trolig. En attack mot Sverige är en attack mot EU, Västeuropa, Nordeuropa. Det skulle vara lite som att försöka operera en tumör som sitter knepigt utan att skada kringliggande organ/vävnad - en högriskoperation för ryskt vidkommande.
Instämmer!
Framförallt britterna har gett betryggande säkerhetsgarantier till Sverige/Finland.
Kan förstå att USA är lite avvaktande vad gäller att återigen hjälpa Europa, när dom kanske löper risk att tvingas "hjälpa till" på Kinesiska Sjön snart!

Dvs tror att det behövs ett starkare Europa och att Nato verkligen behöver Sverige och Finland.
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2023-01-28 kl. 20:58.
Citera
2023-01-28, 20:57
  #438
Medlem
2022-12-31s avatar
Ryssland kommer vinna i Ukraina, dom har nu mobiliserat runt 900k-1m personer och tillsammans med vitryssland så blir de en till offensiv mot Kiev, östra och södra Ukraina.

Sen kommer Ryssland attackera Litauen, Lettland och Estland, alt endast Litauen för att säkra Suwalki korridoren.

Putin är en tickande bomb, han har alltid gjort det vi i väst har sagt att han aldrig kommer göra, han eskalerar alltid och backar aldrig.
Citera
2023-01-28, 20:59
  #439
Medlem
Yodawgimbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Världskrig" är ju en lustig tanke, eftersom Ryssland inte ens klarar att knäcka ett av Europas fattigaste länder med sämst arme, styrda av en TV-pratare som president, Ukraina.
Hear! hear! Sen har man hört detta 49 tusen gånger sen 1960 typ och alla fb:are "HaR sAgT lÄnGe aTt dEt kOmMer hÄnDa" men ändå händer aldrig något, senaste året är ett perfekt exempel.
Om saker ändå kunde bli sant ju mer man skriver det på olika forum.
__________________
Senast redigerad av Yodawgimbad 2023-01-28 kl. 21:04.
Citera
2023-01-28, 21:06
  #440
Medlem
Starbacks avatar
Ja. Rutin tänker definitivt inte förlora detta krig.
Eu och NATO tänker definitivt inte förlora detta krig.

Där står vi i dag ända tills saken slutligen har avgjorts.
Låter det som WW3?
Citera
2023-01-28, 21:13
  #441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Saudiarabien skiter i Ryssland? Hahaha, din dumma åsna https://www.businessinsider.com/saudi-arabia-snubs-us-embraces-china-russia-2022-12?r=US&IR=T

Resten av din löjliga wall of text orkade jag inte ens läsa. Sverige är en liten sketen vasallstat till USA. Du tror du har någon fri vilja, men du ägs av lobbyisterna i USA. Patetiskt.

Jaja, till skillnad från en så storslagen och fri individ som du då? Jösses.
Citera
2023-01-28, 21:14
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Förmodar att du menar miljarder
Fniss, korkat misstag. Får inte redigera längre heller. Nåväl, vilken normalbegåvad som helst förstår.
Citera
2023-01-28, 21:42
  #443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Ryssland kommer vinna i Ukraina, dom har nu mobiliserat runt 900k-1m personer och tillsammans med vitryssland så blir de en till offensiv mot Kiev, östra och södra Ukraina.

Sen kommer Ryssland attackera Litauen, Lettland och Estland, alt endast Litauen för att säkra Suwalki korridoren.

Putin är en tickande bomb, han har alltid gjort det vi i väst har sagt att han aldrig kommer göra, han eskalerar alltid och backar aldrig.

Ryssland kommer inte attackerna ett NATO land.
Ärthjärna.
Citera
2023-01-28, 21:47
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
De behöver ingen hjälp i nuläget din förståndshandikappade åsna. Vi talade om ett scenario där det kommer till kritan. Men om du frågar, Kina förser Ryssland med elektronik och utländsk gods, så inte ens saktionerna biter

Det ä la kina-puffar då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in