2023-01-27, 21:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tycker nog att jämförelsen med "ett barn som ramlar" haltar betänkligt. Men, om någon plötsligt kommer fram och skjuter ned den du är ute och går med. Hur skulle du reagera då? Jag gissar att man först reflexmässigt tittar mot gärningsmannen. Sen vill man ju se vad han fortsatt gör, skjuta mig eller röra sig bort. Att inte titta mot gm låter för mig märkligt.

Busted. Vittnesspykologin är klockren här. Ser du ett vapen i en traumatisk situation kommer du att komma ihåg det eftersom det kan vara livshotande. Du är inne på exakt samma bana.

Om LP vänt sig om och stått öga mot öga mot mördaren måste hon ha sett vapnet och/eller när det stoppades undan. Det har hon inte gjort, vilket naturligtvis betyder att hon inte tittade mot mördaren utan mot OP. Det styrks också av kulbanan på LPs jacka. Hon var på väg ner mot OP, lutad snett åt höger när hon blev träffad. LP sa att OP tappade steget och hon förstod inte direkt att OP blivit beskjuten helt enkelt.

Lisbeth sa i Tingsrätten: ”Jag uppfattade ju att skotten kom från längre håll. Jag har förstått att det inte var så - tekniskt.” Med andra ord har hon aldrig någonsin uppfattat en mördare i sin närhet. Det gav henne två val. Kolla vad som hänt OP, vilket är det naturliga, eller försöka skanna av omgivningen och memorera ansiktet på en människa i närheten som inte var ett hot. När hon väl tittat till OP, kanske vänt honom, så sökte hon efter hjälp men då var mördaren redan på väg in i gränden, vilket stöds av hennes första förhör. Ibland är sanningen så enkel att den är svår att förstå.
Senast redigerad av csvens 2023-01-27 kl. 21:57.
Citera
2023-01-27, 23:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ursäkta att jag blandar mig i. I tidiga förför/referat säger bl a AB, AD, ACH, CL, HJ, JÅS, LL (1/3 kl 20.05), PV, SK, UR, ÅL något i stil med att mördaren stack iväg direkt efter sista skottet - vissa menar att när dom vände sig om vid andra skottet såg dom ryggen på mördaren som då var på väg in i gränden. Att mördaren kan ha tvekat en kort stund finns uppgifter om, men det borde inte röra sig om mer än ca 1-2 sekunder (t ex AD 14/3) av förklarliga skäl. Det går ju naturligtvis inte att utesluta att LP sett mördarens ansikte, men det borde i så fall varit under den tiden, eftersom hon inte såg något vapen eller att ett sådant stoppats undan. Sen har vi ju LPs första förhör där hon sa att hon såg mördaren snett bakifrån och inte hade mycket att säga om ett ansikte.

Logiken och vittnespsykologin säger att hon borde varit helt fokuserad på OP och logiken säger dessutom att gm inte ville stå öga mot öga mot LP. Jag utesluter inte helt att LP fått en glimt av mördarens ansikte, men jag har enormt svårt att tro det och jag har aldrig sett någon som argumenterat bra för det. Jag tror det är lätt att underskatta hur oerhört snabbt förloppet var på mordplatsen. Allt handlar om vart LPs fokus var de första sekunderna. Man kan ju leka med tanken att när ens barn var små och dom ramlade och gjorde sig rejält illa och blödde , man dök ju ner för att hjälpa dem. Inte tittade man på någon person som stod i närheten som man inte visste något om. Men vi är alla olika iofs. Jag tycker i alla fall att logiken i ett snabbt händelseförlopp är starkare än uppgifterna om mördarens ansikte och rörelse som dök upp i senare förhör.

Precis. Poängen är väl just om Lisbeth hade möjligheten att se GM's ansikte, vilket du också tillstår att skulle varit möjligt.
Det är väl bara att konstatera att vi inte har några uppgifter som helt omöjliggör det.
Så om man nu vill påstå att SE är GM, så kan inte Lisbeth ha rätt. Utpekandet av CP är helt fel.
Det är och var min poäng.

Vad man, vi , du spekulerar kring vore det mest logiska behöver inte stämma.

Uppgifterna från Lisbeth kring ansiktet som kommer först senare i hennes förhör, efter släppandet av fantombilden, minskar så klart tillförligheten... men går inte att utesluta att hon minns vissa saker korrekt.

Så när det handlar om stöd för hypotesen med SE som GM, så går det väl inte att finna något alls hos Lisbeth?
Utan det blir väl som här, att hennes uppgifter måste (bort)förklaras på annat sätt?
Citera
2023-01-28, 03:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, men om vi antar då att han har sett Lars J. Hur tänker du dig att han skall ha resonerat? Det finns väl i så fall bara två möjliga alternativ, och vilket av de här två alternativen är det då du är inne på:

A. Han kan redan under flykten konstatera att det står en yngre man i mörkblå täckjacka i gränden, och han tänker då att den här snubben kommer jag i morgon att kunna skylla mordet på.

B. Han uppfattar bara att någon befinner sig där i gränden, men inte mer än så. Idén om att skylla mordet på den här personen får han när han ser i Rapports extrasändning kl. 04:00 att mördaren i gränden enligt säkra vittnesuppgifter skall vara en yngre man i mörkblå täckjacka.

Det tycks fattas det mest sannolika alternativet i din sammanställning.

Alternativ C: SE ser LJ från mordplatsen på det sätt han berättar om i förhöret. Att iakttagelser i gränden var fullt möjliga bekräftas enligt andra vittnen och Rapports kamerateam. LJ har också i sina förhör placerat sig på denna från mordplatsen synliga plats där just SE sett honom.

Väger man in hur SE formligen krossar med uppgifter om vad som hände på mordplatsen efter att mördaren lämnat så går det enkelt att konstatera att både Alt. A och B är besynnerliga och osannolika efterhandskonstruktioner med föga stöd i materialet.
Citera
2023-01-28, 03:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Cluedo fungerar utmärkt i detta fall. Skandiamannen är Överste Senap!

Både Skandiamannen och Tensonmannen var försvunna från platsen efter skotten.

De gick samma sträcka bakom paret Palme, i stort sett samtidigt.

De har liknande detaljer i signalementet. Kort sagt: De är en och samma person.

Simsalabim, fallet är löst! Skönt, nu kan vi ägna oss åt något annat.

Att du anser att SE försvunnit efter skottet beror på att han inte var där när skotten föll. SE stod inne på Skandia då. Tensonmannen med några vaga detaljers likhet i signalementet blev först förväxlad med AB av vittnet NF och nu tydligen också med SE av de som tror på honom som osannolik mördare.

Tensonmannen försvann snabbt från mordplatsen efter skottet och var inte kvar då SE kom fram. Att SE hade klätt sig i svart rock och keps, gjorde det lätt för Cluedogänget att förväxla honom med Tensonmannen i blå täckjacka och gökboetmössa. Det kluriga är att komma till insikt om att Tensonmannen och tillika mördaren är en helt fristående person helt skild från SE, även om Tensonmannen hade en revolver och SE hade en handledsväska, vilket kan vara svårt att "komma runt" om man resonerar i cirklar.

Att det fanns flera personer i OPs omedelbara närhet som kunde förväxlas med Tensonmannen är väldokumenterat (AB) och tesen att Tensonmannen också är GM stöds av att han aldrig har kontaktat polisen och lämnat sina personuppgifter. Ett inte helt ovanligt beteende hos just mördare.

Det är hög tid nu att Cluedogänget inser att Tensonmannen blivit förväxlad med både AB och SE.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-01-28 kl. 03:33.
Citera
2023-01-28, 10:18
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var väl "juristen" som menade att Lisbeth Palme hade känt igen CP:

Det viktiga är väl inte "juristen" menade att LP pekade ut CP ...utan det viktiga är att LP pekade ut CP.

Men, Axberger har förstått rätt i att det utpekande är det enda men någon höjd i hela utredning.

Sen finns det en uppsjö(hundra?) av indicier mot just CP som alla når långt över det bästa argumentet mot Engström. Så är det bara. Det verkar som inget i världen kan ändra på det.

TP/Filter Göransson letade i tolv år hittade ingenting mer än argument likt dem som man använder när man försöker bevisa att jorden är platt. PU försökte med polisens alla resurser i tre år. Hittade ingenting, ja "han måste haft ett vapen...". Spännande att PU på presskonferensen lyckades dölja att deras huvudvittne YN i nya förhör påtalade att löpstilen på mannen hon såg påminde om CP.
Citera
2023-01-28, 11:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis. Poängen är väl just om Lisbeth hade möjligheten att se GM's ansikte, vilket du också tillstår att skulle varit möjligt.
Det är väl bara att konstatera att vi inte har några uppgifter som helt omöjliggör det.
Så om man nu vill påstå att SE är GM, så kan inte Lisbeth ha rätt. Utpekandet av CP är helt fel.
Det är och var min poäng.

Vad man, vi , du spekulerar kring vore det mest logiska behöver inte stämma.

Uppgifterna från Lisbeth kring ansiktet som kommer först senare i hennes förhör, efter släppandet av fantombilden, minskar så klart tillförligheten... men går inte att utesluta att hon minns vissa saker korrekt.

Så när det handlar om stöd för hypotesen med SE som GM, så går det väl inte att finna något alls hos Lisbeth?
Utan det blir väl som här, att hennes uppgifter måste (bort)förklaras på annat sätt?

Vi kan ju inte utesluta någonting som du säger. En av mina poänger är dock att händelseförloppet var snabbt, eller som JÅS beskriver det, i princip är allt ett sammanhängande moment. PV säger att han vände blicken mot skotten och såg direkt en man springa iväg. UR säger att när hon vred på huvudet såg hon en man som sprang upp i gränden, etc. I stort sett så snackar vi om en dryg huvudvridning så var gm på språng enligt många vittnen.

Vi vet också att under skottlossningen så fokuserad LP på OP. Om vi ponerar att hon gjort en huvudvridning efter det, som borde det tagit ungefär lika lång tid för vridningen som för vittnena. Under den tiden strax efter så måste det vara säkerställt att gm och hon stått "öga mot öga" så hon detaljerat kunnat memorerat ansiktet så att hon kände igen CP år senare. En sådan memorering strider rejält mot vittnespsykologin. Du hänvisade förtjänstfullt till vad som händer med minnet med tiden. Vittnespsykologin är också tydlig med att perifera personer memorerar man inte vid en traumatisk händelse, man fokuserar på det viktiga, som ju var att hjälpa OP i LPs fall. Som jag visat så var gm en perifer person initialt för LP om hon ens såg honom nära sig, det är obestridligt. Till ekvationen ska vi också lägga AB.

Som kuriosa kan jag nämna ett rättsfall i USA där en kvinna blev våldtagen och där hon tänkte att hon skulle memorera varje liten detalj i mannens ansikte, så hon kunde peka ut mannen om hon överlevde. Hon klarade sig med livet i behåll och pekade ut en person som fälldes. Det visade sig vara fel naturligtvis och en oskyldig satt i fängelse i många år innan sanningen uppdagades.

Forskning på området har studerat hur folk uppträder vid händelser och det finns t o m videoinspelningar där man kan se händelser. Det jag skriver ovan har stöd i sådana saker, så det är inte bara vad jag anser är mest logiskt.

Man kan vända på resonemanget istället för att hävda att man inte kan utesluta att LP sett ansiktet. Vill man driva tesen att LP har sett rätt, så tycker jag att man bör komma med ett fantastiskt bra scenario som slår ut vittnespsykologin. Håller du inte med om det?
Citera
2023-01-28, 11:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att du anser att SE försvunnit efter skottet beror på att han inte var där när skotten föll. SE stod inne på Skandia då. Tensonmannen med några vaga detaljers likhet i signalementet blev först förväxlad med AB av vittnet NF och nu tydligen också med SE av de som tror på honom som osannolik mördare.

Tensonmannen försvann snabbt från mordplatsen efter skottet och var inte kvar då SE kom fram. Att SE hade klätt sig i svart rock och keps, gjorde det lätt för Cluedogänget att förväxla honom med Tensonmannen i blå täckjacka och gökboetmössa. Det kluriga är att komma till insikt om att Tensonmannen och tillika mördaren är en helt fristående person helt skild från SE, även om Tensonmannen hade en revolver och SE hade en handledsväska, vilket kan vara svårt att "komma runt" om man resonerar i cirklar.

Att det fanns flera personer i OPs omedelbara närhet som kunde förväxlas med Tensonmannen är väldokumenterat (AB) och tesen att Tensonmannen också är GM stöds av att han aldrig har kontaktat polisen och lämnat sina personuppgifter. Ett inte helt ovanligt beteende hos just mördare.

Det är hög tid nu att Cluedogänget inser att Tensonmannen blivit förväxlad med både AB och SE.

De som såg SE den kvällen ger en annan bild: Han hade ett blått eller mörkblått, trekvartslångt plagg på överkroppen. Han kan dessutom beskrivas som "lite äldre". Precis som Tensonmannen.

NF nämner tyvärr inte något om en huvudbonad på den senare.

Det är dags att inse att Tensonmannen och SE kan vara samma person.

Och eftersom han är sedd OVANFÖR ingången till Skandia, när han i sin story borde vara en bra bit nedanför, säkert redan vid Kungsgatan eller ännu längre bort, sänker hela hans alibi som vittne.

Cluedo FTW!
Citera
2023-01-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
De som såg SE den kvällen ger en annan bild: Han hade ett blått eller mörkblått, trekvartslångt plagg på överkroppen. Han kan dessutom beskrivas som "lite äldre". Precis som Tensonmannen.

NF nämner tyvärr inte något om en huvudbonad på den senare.

Det är dags att inse att Tensonmannen och SE kan vara samma person.

Och eftersom han är sedd OVANFÖR ingången till Skandia, när han i sin story borde vara en bra bit nedanför, säkert redan vid Kungsgatan eller ännu längre bort, sänker hela hans alibi som vittne.

Cluedo FTW!

NF säger väl även att han går i ytterkanten av trottoaren precis som Stig själv uppger. Om än lite längre söder ut på Sveavägen. Jag har inget citat men säger inte NF också att han gick konstigt eller lite haltande? Stämmer med Stig då han hade en vaggande gång. Se bara filmen i Rapport.

Vilka vittnen har reagerat på gången eller löpsteget?
Senast redigerad av WinstonO 2023-01-28 kl. 12:11.
Citera
2023-01-28, 13:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vi kan ju inte utesluta någonting som du säger. En av mina poänger är dock att händelseförloppet var snabbt, eller som JÅS beskriver det, i princip är allt ett sammanhängande moment. PV säger att han vände blicken mot skotten och såg direkt en man springa iväg. UR säger att när hon vred på huvudet såg hon en man som sprang upp i gränden, etc. I stort sett så snackar vi om en dryg huvudvridning så var gm på språng enligt många vittnen.

Vi vet också att under skottlossningen så fokuserad LP på OP. Om vi ponerar att hon gjort en huvudvridning efter det, som borde det tagit ungefär lika lång tid för vridningen som för vittnena. Under den tiden strax efter så måste det vara säkerställt att gm och hon stått "öga mot öga" så hon detaljerat kunnat memorerat ansiktet så att hon kände igen CP år senare. En sådan memorering strider rejält mot vittnespsykologin. Du hänvisade förtjänstfullt till vad som händer med minnet med tiden. Vittnespsykologin är också tydlig med att perifera personer memorerar man inte vid en traumatisk händelse, man fokuserar på det viktiga, som ju var att hjälpa OP i LPs fall. Som jag visat så var gm en perifer person initialt för LP om hon ens såg honom nära sig, det är obestridligt. Till ekvationen ska vi också lägga AB.

Som kuriosa kan jag nämna ett rättsfall i USA där en kvinna blev våldtagen och där hon tänkte att hon skulle memorera varje liten detalj i mannens ansikte, så hon kunde peka ut mannen om hon överlevde. Hon klarade sig med livet i behåll och pekade ut en person som fälldes. Det visade sig vara fel naturligtvis och en oskyldig satt i fängelse i många år innan sanningen uppdagades.

Forskning på området har studerat hur folk uppträder vid händelser och det finns t o m videoinspelningar där man kan se händelser. Det jag skriver ovan har stöd i sådana saker, så det är inte bara vad jag anser är mest logiskt.

Man kan vända på resonemanget istället för att hävda att man inte kan utesluta att LP sett ansiktet. Vill man driva tesen att LP har sett rätt, så tycker jag att man bör komma med ett fantastiskt bra scenario som slår ut vittnespsykologin. Håller du inte med om det?

Vi har ju fler vittnen än de du nämner. De som även gjort iakttagelser innan skotten.

IM menar att gärningmannens agerade "lugnt och fint" efter skotten:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view?resourcekey=0-624mCNY2hk32ZQ2NpHMW_Q

Delsborn:
"Mannen tvekade 1-2 sekunder och sprang sedan in på Tunnelgatan.."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMM3cyUjBZTVFTV0E/view?resourcekey=0-3ESaMpctsBcbwfsB3YcWlw

Björkman verkar inte ha fått någon fråga om detta för än i Hovrätten där han av någon anledning uppfattar (Likt Delsborn tror jag) att GM uppehöll sig 20 sekunder på mordplatsen.
Vilket vi vet inte alls kan stämma(tidmsässigt). Det talar i.a.f. inte för att GM sprang iväg direkt.

Så visst är det möjlighet att GM faktiskt visade sitt ansikte för Lisbeth. (Så som Leif L. uppfattat det)

Jag känner till det fallet du refererar till och försökte hitta mina anteckningar om det, men fann ej.
Ett bra exempel på hur osäker tillförlitligheten är gällande vittneskonfrontationer.
Och visar då också på hur osäker Lisbeths utpekande av CP är.
Frågan är väl då hur olik gärningsmannen verkligen är/var i dessa två fall?

Ser vi till SE så är han inte på något sätt lik CP, eller hur?

Det räcker med att GM var mörkhårig, vilket flertalet andra mordplatsvittnen också uppfattat.

Detta är väl inget "fantastiskt som slår ut vittnespsykologin"?
Citera
2023-01-28, 13:36
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Det blir lite roligt när man på alla möjliga och omöjliga sätt ska förklara bort LP:s utpekande.

Psykologi är ingen absolut vetenskap. Vittnespsykologi kan inte i ett enskild fall tala om hur det förhåller sig.

Är det inte så att det fallet du refererar till så var den felaktigt dömde närmast tvilling-lik gärningsmannen. I så fall var ju utpekande utseendemässigt rätt. Det är sen utredarnas sak att hitta stöd eller inte för utpekandet.

I stort sätt alla fall där man har vittnen till en gärning och inte får fast gm direkt. Så tar man fram en fantombild av gärningsmannen. Det beror förstås på något. Därför att det har visat sig att fantombilden oftast stämmer rätt bra. Inte exakt men rätt bra.
Citera
2023-01-28, 14:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Stämmer rätt bra med AD:s berättelse klockan 8 i Morgonekot
"Jag såg inget ansikte alls, det enda jag uppfattade var att han vände sig hastigt om och sprang iväg in mot gränden"

https://sverigesradio.se/grupp/2609
(Mordet på Olof Palme: Morgonekot 1 mars 1986, efter ca 4 min)
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-28 kl. 14:31.
Citera
2023-01-28, 16:01
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vi har ju fler vittnen än de du nämner. De som även gjort iakttagelser innan skotten.

IM menar att gärningmannens agerade "lugnt och fint" efter skotten:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view?resourcekey=0-624mCNY2hk32ZQ2NpHMW_Q

Delsborn:
"Mannen tvekade 1-2 sekunder och sprang sedan in på Tunnelgatan.."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMM3cyUjBZTVFTV0E/view?resourcekey=0-3ESaMpctsBcbwfsB3YcWlw

Björkman verkar inte ha fått någon fråga om detta för än i Hovrätten där han av någon anledning uppfattar (Likt Delsborn tror jag) att GM uppehöll sig 20 sekunder på mordplatsen.
Vilket vi vet inte alls kan stämma(tidmsässigt). Det talar i.a.f. inte för att GM sprang iväg direkt.

Så visst är det möjlighet att GM faktiskt visade sitt ansikte för Lisbeth. (Så som Leif L. uppfattat det)

Jag känner till det fallet du refererar till och försökte hitta mina anteckningar om det, men fann ej.
Ett bra exempel på hur osäker tillförlitligheten är gällande vittneskonfrontationer.
Och visar då också på hur osäker Lisbeths utpekande av CP är.
Frågan är väl då hur olik gärningsmannen verkligen är/var i dessa två fall?

Ser vi till SE så är han inte på något sätt lik CP, eller hur?

Det räcker med att GM var mörkhårig, vilket flertalet andra mordplatsvittnen också uppfattat.

Detta är väl inget "fantastiskt som slår ut vittnespsykologin"?

Det skenade iväg för AB i Hovrätten till utfrågarens förvåning onekligen. I första förhören sa han något i stil med att han såg mannen vända sig ett halvt varv och lugnt stega in på Tunnelgatan efter skotten. Varefter han själv hoppade in i porten. Iakttagelsen av mannen skedde under några sekunder enligt honom. Det råder stor konsensus kring ett snabbt händelseförlopp således. Vilket är rimligt.

Frågar du mig så var inte CP och SE lika varandra i ansiktet i alla fall, vad andra tycker kan jag inte svara på, men jag tror dom flesta håller med. Hur lika de vore bakifrån kan jag inte svara på. Hur lika deras löpstil vore en halkig natt med en revolver innanför ytterplagget, kan jag inte heller ha en aning om. Jag kan inte utifrån allt ovan nämnt ge någon fördel eller nackdel till någon oavsett presumtiv gm.

Nej, jag tycker inte att några sett en mörkhårig person trumfar ut det jag skrivit och LL är jag minst sagt skeptisk till, även om jag tror att han försökt göra sitt bästa.

Det fall jag hänvisade till gäller Jennifer Thompson och Ronald Cotton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in