2023-01-27, 14:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Lögner direkt.

Skandiamannen har aldrig sagt att han gick bakom LOP.
Han hörde en smäll som han trodde var en avgas smäll strax efter det att han gick ut genom entrén på Skandia.

Sedan såg han någon ligga på gatan vid korsningen och han trodde det var ett fyllo.

Vittnesutsagorna är för spretiga. Men kokar man ned det så är det en stickad mössa, spetsig kraftig näsa, ca 180-190 cm, täckjacka/dunjacka, bullig modell med sydda fält. Ålder 25-40 år. Smal, vältränad, spänstiga steg.

TP har förvillat många, för många.

Stämmer inte in så bra på Skandiamannen.

INGET vittne har pekat ut Skandiamannen. INGET!

Nej, det stämmer inte. Han berättar att han hörde en smäll när han sneddat över för att kolla klockan i ljuset från Götabankens skyltfönster, och bedömer då att han befann sig 20 meter ifrån händelsen.

Eftersom han gick över trottoaren och stannade till något, det finns bilder när han visar hur han kollar klockan vid skyltfönstret, så måste han initialt ha gått precis bakom paret Palme.

"F: Observerade du den här Palme, eller det här sällskapet?
SE: Nej, de befann sig strax före."

Ett referat som kan tolkas olika väger tyvärr inte tyngre än en skildring inspelad på band.

Om man tittar på de vittnen som befann sig närmast händelsen så liknar GM alltmer den gode SE.

Du ser ju själv i TV-inslaget från brottsplatsen att folk är som mörka konturer. Det är svårt att ens utskilja vad de har på huvudet. Men om du vill luta dig mot de vittnen som hade denna vy, så varsågod ...
Citera
2023-01-27, 15:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, bl.a. Thomas Pettersson är inne på att Lisbeth skall ha sett vittnet Lars J inne i gränden, men jag tycker att det låter nästan lika tokigt som att hon skall ha sett CP. Kollar man på hur det där om Lars J (mannen med den stirrande blicken som står med ryggen mot en barack) växer fram så är det i det som LGWP kallar något slags terapiförhör som hålls ett par månader efter mordet, och Lisbeths minnesbild är nog påverkad där både av media och av poliserna som förhörde henne.

Kollar man i stället på Lisbeths tidiga uppgifter så är det rätt tydligt att hon först ser Anders B i mörkblå täckjacka när hon vänder sig om (och att de får ögonkontakt), och några sekunder senare när hon tittar upp från Olof för andra gången så ser hon ryggen på SE när han försvinner springande in i gränden. Och så är hon chockad och rör (helt naturligt, eftersom Anders B nu också har försvunnit) ihop det här till att mannen i mörkblå täckjacka också skall vara den som springer från platsen. Det här förklarar nog också förvirringen i början om att det skulle ha varit två gärningsmän, en som var lång (SE) och en som hade mörkblå täckjacka (AB).

Att Lisbeth och SE skulle ha haft ögonkontakt på själva mordplatsen, eller att hon ens skall ha hunnit se hans ansikte där, låter inte särskilt troligt. Tittar man på vittnesmålen så är det tydligt att han skjuter och sedan direkt flyr in i gränden. Dessutom lär han ju inte ha haft något större intresse av att stå och exponera ansiktet för Lisbeth. En möjlighet att se hans ansikte får hon inte förrän han vänder sig om och tittar bakåt när han har kommit en bit in i gränden, men det gör han först när han har kommit förbi det upplysta området utanför Dekorimabutiken. Jag uppfattar det som att han väntar med att vända sig om tills han är lite i skydd av mörkret, ungefär där barackerna börjar.

Otippat vart du ville komma.

Uppgifterna jag tog upp i mitt inlägg finns där i materialet

Även uppgiften om att GM och Lisbeth hade ögonkontakt finns där också.(Leif L)

Du tycker inte att det låter troligt och det är din värdering.
Du påstår sedan:
"Tittar man på vittnesmålen så är det tydligt att han skjuter och sedan direkt flyr in i gränden."
Du får gärna peka på uppgifterna som ger stöd för ditt påstående, för jag vill minnas att de som säger något om detta så är GM lite avvaktande innan han tar till flykt.

Har postat denna förut som ett bra exempel på vad tiden gör med minnet.
https://www.youtube.com/watch?v=heWQNjrrXDU&t=553s&ab_channel=PALMERUMMET

GM kan väl knappast ha uppehållit sig 20s på mordplatsen?
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-01-27 kl. 15:59.
Citera
2023-01-27, 15:09
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det stämmer inte. Han berättar att han hörde en smäll när han sneddat över för att kolla klockan i ljuset från Götabankens skyltfönster, och bedömer då att han befann sig 20 meter ifrån händelsen.

Eftersom han gick över trottoaren och stannade till något, det finns bilder när han visar hur han kollar klockan vid skyltfönstret, så måste han initialt ha gått precis bakom paret Palme.

"F: Observerade du den här Palme, eller det här sällskapet?
SE: Nej, de befann sig strax före."

Ett referat som kan tolkas olika väger tyvärr inte tyngre än en skildring inspelad på band.

Om man tittar på de vittnen som befann sig närmast händelsen så liknar GM alltmer den gode SE.

Du ser ju själv i TV-inslaget från brottsplatsen att folk är som mörka konturer. Det är svårt att ens utskilja vad de har på huvudet. Men om du vill luta dig mot de vittnen som hade denna vy, så varsågod ...

Ja men då så, då är han 20 m ifrån och oskyldig.

Varför tror du inte på Engström när han i första förhöret säger, innan han vill placera sig närmare i denna historiska händelse, säger att han just kommit ut på Sveavägen och hör en(1) smäll. Det stämmer ju med vad han i övrigt säger och vad vittnen ser.
Citera
2023-01-27, 15:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kläderna var täckta med bevis i form av krutstänk kan man förutsätta..? Det borde han varit införstådd med?

Så han var tvungen att byta.

(Det här momentet är bra redovisat i Netflixserien)

Antingen tog han det som liknade mest som han hade hemma eller köpte nytt eller kombo.

Borde gälla.

Keps

Rock

Byxor

(Skor.....)

(Glasögon)

(Handledsväska)

Tittar man på kläderna han visar upp då är det två tankar som kommer till mig.

1. Är dom inte väl nya?

2. Är dom lämpliga i Februari ?

Bild på väskan:

https://mysterium24.se/blog/?p=4742

Väskan ser inte ny ut, eller så har SE slipat av färgen på dragskon på blixtlåset och filat på hörnen med sandpapper för att få väskan att se gammal ut. Hur landar du i slutsatsen att väskan ser ny ut? Är det samma önsketänkande som vi är vana vid från din sida eller finns det någon substans i att väskan är ny?
Citera
2023-01-27, 16:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Ja men då så, då är han 20 m ifrån och oskyldig.

Varför tror du inte på Engström när han i första förhöret säger, innan han vill placera sig närmare i denna historiska händelse, säger att han just kommit ut på Sveavägen och hör en(1) smäll. Det stämmer ju med vad han i övrigt säger och vad vittnen ser.

Förutsatt att han stannade till och drog fram klockan, och inte fortsatte och drog fram något annat ...

Därför att första förhöret inte är en ordagrann återgivning av vad han sa, utan ett referat och därigenom möjligen en tolkning. "Just kommit ut" kan för övrigt innebära att han hunnit 40 meter bort, fram till Götabanken ... Eller fram till korsningen.

Ja, det stämmer bra med observationen av Tensonmannen. 😉
Citera
2023-01-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bild på väskan:

https://mysterium24.se/blog/?p=4742

Väskan ser inte ny ut, eller så har SE slipat av färgen på dragskon på blixtlåset och filat på hörnen med sandpapper för att få väskan att se gammal ut. Hur landar du i slutsatsen att väskan ser ny ut? Är det samma önsketänkande som vi är vana vid från din sida eller finns det någon substans i att väskan är ny?
När har jag specifikt sagt att handledsväskan var ny?

Jag skrev att han rimligen om han är GM bytt ut kläderna mot nått liknande. Bytt ut betyder inte att alla delar är nyinköpta.

Det var rocken, halsduk, keps jag syftade på när det gäller fräschhet och att det inte ser ut att vara så vinteranpassat.

Sen kan du sluta med dina töntiga raljerande ton. Vidrig härskarteknik. Kör du den irl också?
Citera
2023-01-27, 17:11
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Förutsatt att han stannade till och drog fram klockan, och inte fortsatte och drog fram något annat ...

Därför att första förhöret inte är en ordagrann återgivning av vad han sa, utan ett referat och därigenom möjligen en tolkning. "Just kommit ut" kan för övrigt innebära att han hunnit 40 meter bort, fram till Götabanken ... Eller fram till korsningen.

Men om han bara hör en(1) smäll så borde det ju vara andra skottet. Då måste han just kommit.
Citera
2023-01-27, 17:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Otippat vart du ville komma.

Uppgifterna jag tog upp i mitt inlägg finns där i materialet

Även uppgiften om att GM och Lisbeth hade ögonkontakt finns där också.(Leif L)

Du tycker inte att det låter troligt och det är din värdering.
Du påstår sedan:
"Tittar man på vittnesmålen så är det tydligt att han skjuter och sedan direkt flyr in i gränden."
Du får gärna peka på uppgifterna som ger stöd för ditt påstående, för jag vill minnas att de som säger något om detta så är GM lite avvaktande innan han tar till flykt.

Har postat denna förut som ett bra exempel på vad tiden gör med minnet.
https://www.youtube.com/watch?v=heWQNjrrXDU&t=553s&ab_channel=PALMERUMMET

GM kan väl knappast ha uppehållit sig 20s på mordplatsen?

Ursäkta att jag blandar mig i. I tidiga förför/referat säger bl a AB, AD, ACH, CL, HJ, JÅS, LL (1/3 kl 20.05), PV, SK, UR, ÅL något i stil med att mördaren stack iväg direkt efter sista skottet - vissa menar att när dom vände sig om vid andra skottet såg dom ryggen på mördaren som då var på väg in i gränden. Att mördaren kan ha tvekat en kort stund finns uppgifter om, men det borde inte röra sig om mer än ca 1-2 sekunder (t ex AD 14/3) av förklarliga skäl. Det går ju naturligtvis inte att utesluta att LP sett mördarens ansikte, men det borde i så fall varit under den tiden, eftersom hon inte såg något vapen eller att ett sådant stoppats undan. Sen har vi ju LPs första förhör där hon sa att hon såg mördaren snett bakifrån och inte hade mycket att säga om ett ansikte.

Logiken och vittnespsykologin säger att hon borde varit helt fokuserad på OP och logiken säger dessutom att gm inte ville stå öga mot öga mot LP. Jag utesluter inte helt att LP fått en glimt av mördarens ansikte, men jag har enormt svårt att tro det och jag har aldrig sett någon som argumenterat bra för det. Jag tror det är lätt att underskatta hur oerhört snabbt förloppet var på mordplatsen. Allt handlar om vart LPs fokus var de första sekunderna. Man kan ju leka med tanken att när ens barn var små och dom ramlade och gjorde sig rejält illa och blödde , man dök ju ner för att hjälpa dem. Inte tittade man på någon person som stod i närheten som man inte visste något om. Men vi är alla olika iofs. Jag tycker i alla fall att logiken i ett snabbt händelseförlopp är starkare än uppgifterna om mördarens ansikte och rörelse som dök upp i senare förhör.
Citera
2023-01-27, 17:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Finns ingenting med SE:s historia som stämmer bra med observationen av Tensonmannen. Falskt narrativ
Citera
2023-01-27, 17:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Kläderna var täckta med bevis i form av krutstänk kan man förutsätta..? Det borde han varit införstådd med?

Så han var tvungen att byta.

(Det här momentet är bra redovisat i Netflixserien)
Antingen tog han det som liknade mest som han hade hemma eller köpte nytt eller kombo.
Borde gälla.
Keps, Rock, Byxor, (Skor.....), (Glasögon),(Handledsväska)
Tittar man på kläderna han visar upp då är det två tankar som kommer till mig.
1. Är dom inte väl nya?
2. Är dom lämpliga i Februari ?

Citat:
När har jag specifikt sagt att handledsväskan var ny?

Jag skrev att han rimligen om han är GM bytt ut kläderna mot nått liknande. Bytt ut betyder inte att alla delar är nyinköpta.

Det var rocken, halsduk, keps jag syftade på när det gäller fräschhet och att det inte ser ut att vara så vinteranpassat.

Sen kan du sluta med dina töntiga raljerande ton. Vidrig härskarteknik. Kör du den irl också?

Jag trodde du menade att han köpt ny väska då han var rädd för krutstänk eftersom det var det du skrev i ditt inlägg. Jag måste varit förvirrad då jag trodde detta gällde väskan där det krutosande vapnet hade förvarats.

Varför är inte en tjock rock och halsduk "Vinteranpassat"? Är det typiska sommarkläder menar du?

På vilket sätt tycker du den slitna väskan "ser ny ut"?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-01-27 kl. 17:52.
Citera
2023-01-27, 18:00
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ursäkta att jag blandar mig i. I tidiga förför/referat säger bl a AB, AD, ACH, CL, HJ, JÅS, LL (1/3 kl 20.05), PV, SK, UR, ÅL något i stil med att mördaren stack iväg direkt efter sista skottet - vissa menar att när dom vände sig om vid andra skottet såg dom ryggen på mördaren som då var på väg in i gränden. Att mördaren kan ha tvekat en kort stund finns uppgifter om, men det borde inte röra sig om mer än ca 1-2 sekunder (t ex AD 14/3) av förklarliga skäl. Det går ju naturligtvis inte att utesluta att LP sett mördarens ansikte, men det borde i så fall varit under den tiden, eftersom hon inte såg något vapen eller att ett sådant stoppats undan. Sen har vi ju LPs första förhör där hon sa att hon såg mördaren snett bakifrån och inte hade mycket att säga om ett ansikte.

Logiken och vittnespsykologin säger att hon borde varit helt fokuserad på OP och logiken säger dessutom att gm inte ville stå öga mot öga mot LP. Jag utesluter inte helt att LP fått en glimt av mördarens ansikte, men jag har enormt svårt att tro det och jag har aldrig sett någon som argumenterat bra för det. Jag tror det är lätt att underskatta hur oerhört snabbt förloppet var på mordplatsen. Allt handlar om vart LPs fokus var de första sekunderna. Man kan ju leka med tanken att när ens barn var små och dom ramlade och gjorde sig rejält illa och blödde , man dök ju ner för att hjälpa dem. Inte tittade man på någon person som stod i närheten som man inte visste något om. Men vi är alla olika iofs. Jag tycker i alla fall att logiken i ett snabbt händelseförlopp är starkare än uppgifterna om mördarens ansikte och rörelse som dök upp i senare förhör.

Tycker nog att jämförelsen med "ett barn som ramlar" haltar betänkligt. Men, om någon plötsligt kommer fram och skjuter ned den du är ute och går med. Hur skulle du reagera då? Jag gissar att man först reflexmässigt tittar mot gärningsmannen. Sen vill man ju se vad han fortsatt gör, skjuta mig eller röra sig bort. Att inte titta mot gm låter för mig märkligt.
Citera
2023-01-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag trodde du menade att han köpt ny väska då han var rädd för krutstänk eftersom det var det du skrev i ditt inlägg. Jag måste varit förvirrad då jag trodde detta gällde väskan där det krutosande vapnet hade förvarats.

Varför är inte en tjock rock och halsduk "Vinteranpassat"? Är det typiska sommarkläder menar du?

På vilket sätt tycker du den slitna väskan "ser ny ut"?
Det var rocken, halsduk och (keps) jag tyckte jag hade en minnesbild av att de såg nya ut. Därav om än otydliga parantesen jag gjorde om övriga detaljer.

Har ett tips till dig.

https://open.spotify.com/show/4aekNaW21VvPzxNYMsNgC6?si=B6_FXGJySRaDMd9EL4jtfA

På torsdagar kommer krimmorgon ägnas åt att berätta varför SE inte är GM.

Vad tror du om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in