Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Men om vi antar då att han har sett Lars J. Hur tänker du dig att han skall kan ha resonerat? Det finns väl i så fall bara två möjliga alternativ, och vilket av de här två alternativen är det då du är inne på:
A. Han kan redan under flykten konstatera att det står en yngre man i mörkblå täckjacka i gränden, och han tänker då att den här snubben kommer jag i morgon att kunna skylla mordet på.
B. Han uppfattar bara att någon befinner sig där i gränden, men inte mer än så. Idén om att skylla mordet på den här mannen får han sedan när han ser i Rapport kl. 04:00 att mördaren enligt säkra vittnesuppgifter skall vara en yngre man i mörkblå täckjacka.
Tror definitivt att Rapport-inslaget hjälpte honom på traven, d.v.s. alternativ B, men att han såg jackfärgen (A).
Fast är syftet verkligen att skylla gärningen på mannen i gränden? Är det inte snarare att han vill lansera sitt "försvar", att han var ett tidigt vittne: att han såg en person i gränden, att han pratade med LP och sprang efter poliserna.
Han är rätt lurig med sin iakttagelse av mannen i gränden.
Den 7:e april, 1986: "Han är själv överraskad av den här vändningen.
Han har hela tiden utgått ifrån att det var vittnet Lars som han såg där framför sig.
Men när Kvällsposten berättar för honom att vittnet Lars befann sig på andra sidan av arbetsboden på Tunnelgatan kommer saken i en helt annan dager."
(Kvällsposten kände uppenbarligen inte till att skjulet med container blockerade sikten för LJ, som flyttade på sig.)
Den 25:e april, 1986, om en kollega på Skandia: "Enligt honom så skulle vittnet Lars ha varit till vänster om baracken, men jag har talat med en tidningsreporter som är helt övertygad om att förhållandet är omvänt, vittnet Lars är till höger och mördaren har sprungit till vänster.
[...]
Jag har inte sett några bilder på vittnet Lars, jag har ingen som helst uppfattning om honom."