2023-01-27, 14:46
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Ja exakt det är så flera säger att man ska göra. I vissa affärer ser jag att bönderna har sina produkter där också. Det är ju schysst av matkedjorna att låta dom sälja det där, men jag ser det inte ofta.

Det är egentligen bara att sätta sig i bilen och köra till första bästa bonde och fråga om denne säljer något eller fråga om denne vet någon som säljer något, de flesta bönderna vet vem som säljer vad.

Jag har tur att jag har en s.k gårdsbutik relativt nära mig som säljer 90% av det jag vill ha. Mjölken köper jag av en annan.

Priserna är oftast betydligt billigare, samt att kvalitén är nästan alltid toppklass (de flesta bönderna bryr sig om sina djur och tar hand om dem).

T ex köper jag 1liter mjölk för 10kr, visst man får skaffa sig något att hämta den i (gammeldags mjölkkanna t ex) och man får oftast förhålla sig till när de mjölkar. Men inget slår äkta mjölk (eller ägg/kött) från friska djur som går ute så länge de kan och äter bra mat.

Som Kinesen brukar säga - Du är vad det du äter åt.
Citera
2023-01-27, 14:49
Medlem
Undrar vad för skitprodukter du äter egentligen. Tycker utvecklingen går åt motsatt håll. Mindre tillsatser
Citera
2023-01-27, 14:49
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Ja det är fint det, detta är väl det bästa man som liten enskild person kan göra i kampen mot att hela vår matproduktion som bekant håller på att tas över av globalister och deras företag som skiter fullständigt i folkhälsa och vars agenda är 100% kontroll genom att styra grundläggande komponenter i civilisationen som t.ex. energi, mat och självklart det finansiella systemet.

Våra bönder är ju under hård attack (globalt) med hjälp av deras inlobbade politiker som gör skitjobbet åt dem vad gäller att instifta galna lagar som kommer leda till misär och katastrof, precis som planerat tyvärr. Control the food and you control people, control the oil and you control nations

Instämmer.

Det bästa man kan göra är att helt enkelt handla lokalt, för sin hälsa, plånbok och samvete.
Citera
2023-01-27, 14:53
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Mm köp krav märkt.

mjölk är viktigt göra själv och sen ren kött man jagar i skog så man är frisk och inte får som pk pöbel
Citera
2023-01-27, 14:59
Medlem
Citat:
Nej jag vet inte? Fanns det E-ämnen i mat när maten kom till på jorden?

Rödbetor exempelvis är fulla utav E 162.

E 162 är färgämnet som man utvinner ur rödbetor dvs helt naturligt. Man ska vara medveten om tillsatserna men även komma ihåg att många av tillsatserna är helt naturliga ämnen.
Citera
2023-01-27, 15:00
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Vad är det som händer med maten?
Varför blir vi lurade att äta låtsasmat?
Varför känns det som att dom förvandlar maten till ngn slags industri?

Vad är det för mat du pratar om exakt? Jag hoppas du har kollat på basvaror som havregryn, köttfärs, frukt, grönt, bönor, linser, pasta, smör, salt, ris, mjöl etc och inte färdig mat eller liknande halvfabrikat. Sen så är inte tillsatser nödvändigtvis kassa artificiella ämnen så länge det inte är E-nummer som kan vara lite vad som helst men även dom kan vara värda att kolla upp innan man storknar. Det är allt från malda löss till nitrat.
Citera
2023-01-27, 15:01
Avslutad
Köpte schnitzel m stekt potatis och bearnaisesås hos Citygross häromdan. Bara för uppvärmning färdigportion. Tidigare har det varit goda. Men nu var schnitzeln ersatt med något som nästan såg ut som köttfärslimpa. Helt annan tjockare och mörkare konsistens. Smakade naturligtvis inte alls lika bra.
Citera
2023-01-27, 15:19
Medlem
Mordormodems avatar
Rekommenderar dig att odla mycket av din mat själv. Alla kan odla potatis, det är enkelt. Utöka sen till lök, kålväxter, palsternacka, rödbetor, morot. Allt funkar på friland. Sen har vi bra jakt i Sverige, du får äta älg, rådjur, hare, tjäder.
Ta ägg från egna höns är enkelt och man kan göra mycket gott med ägg. Håll dig till KRAV Ekologiskt på ICA. Ta tillbaka kontrollen över din egen mat!
Citera
2023-01-27, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Jag håller inte med TS till fullo men det är ett faktum att en allt större andel av butikernas sortiment idag är hel- eller halvfabrikat.

Framför allt upplever jag att det idag är vanligare att se kunder fylla bandet med inget annat ön mer eller mindre färdiga produkter, jämfört med för något decennium sedan. Färdigkryddad kyckling, smaksatt creme fraiche, kryddmix för stroganoff(!), färdig marinad och förkokt pulled pork, färdighackad vitlök, stekt bacon..listan kan göras lång.

Jag är inte av åsikten att man behöver mala sitt eget mjöl, ysta sin egen ost eller stoppa sin egen korv men att inte kunna krydda upp saker eller skära upp en grönsak säger mycket om tiden vi lever i.

Det här spelar kanske inte speciellt stor roll egentligen men jag kan tycka det är en lite tragisk utveckling, när distansen till maten ökar hela tiden och kunskapen om densamma minskar. Köken där man steker upp den färdigkryddade kycklingen och värmer upp creme fraichen blir dock större och större..

Vi blir fattigare och vi jobbar längre dagar. Då blir det mer av det du beskriver för man inte orkar eller inte har råd att laga riktig mat.
Citera
2023-01-27, 15:26
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Hur bra tror ni grödor, kött och ägg är om man förgiftar mark och djur? Delade just denna länk i mitt förra svar, från 2013;

"tungmetaller, *läkemedelsrester, kemikalier, miljögifter, sjukhusavfall, bakterier och virus. När vattnet är renat har *reningsverken varje år 200 000 ton slam kvar. Svenskt Vatten, en branschorganisation för reningsverken, tycker att det är vettigt att sprida detta slam på åkrar där vår mat odlas.

Slam är så kontaminerat med erkänt farliga ämnen att vi inte anser att det kan spridas. Det är både tungmetaller, som kadmium, och andra miljögifter som kan lagras i både djur och människor"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP4Rv5/akrarna-godslas-med-p-piller
Oj. Fan va sjukt. Är det likadant i andra länder? Brukar köpa nötfärs från gräsbetande djur från Irland och Brasilien.
Kanske inte så bra som man trott?
Citera
2023-01-27, 15:28
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Alla E-ämnen är skit.

Innehållsförteckningen och logotyper är varningsetiketter för att påvisa att detta är processerat skräp och inte riktig mat.

Riktig mat kommer nästan uteslutande utan innehållsförteckning.
Alla E-ämnen är väl naturliga?
Citera
2023-01-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Fan är det Livsmedelsverket som ligger bakom massinvandringen och klimathysterin? Hade jag ingen aning om.
FN, WHO, bestämmer gällande E-märkning. Livsmedelsverket får sina "rekommendationer" från FN, står klart och tydligt på deras hemsida att de lyder under FN:s Agenda 2030.
Fast det är väl bara en slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in