2023-01-27, 12:56
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Vad är det som händer med maten?
Varför blir vi lurade att äta låtsasmat?
Varför känns det som att dom förvandlar maten till ngn slags industri?
Vad är det för "riktigt mat" i förpackningar du pratar om?
Generellt är all processad mat (något med innehållsförteckning) sämre och något man egentligen bör undvika.
Bästa maten (riktig mat?) hittar du bland grönsaker, kött, fisk, ägg, och kanske några andra mejeriprodukter. Utbudet av detta har väl inte direkt minskat.
Citera
2023-01-27, 12:57
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Precis, köper man lösa råvaror är det ändå flera hundratals e-ämnen i varorna som är riktig mat.

Va? Är det 100 tals e ämnen i det jag köpte? Hur får de in sådant i mina ägg?
Citera
2023-01-27, 13:01
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Det är du som blivit paranoid helt enkelt.
Läs på lite om hur giftig vanlig citronsyra är som ingår i jättemånga livsmedel så får du ännu mer att förfasas över!
Citera
2023-01-27, 13:03
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad är det för "riktigt mat" i förpackningar du pratar om?
Generellt är all processad mat (något med innehållsförteckning) sämre och något man egentligen bör undvika.
Bästa maten (riktig mat?) hittar du bland grönsaker, kött, fisk, ägg, och kanske några andra mejeriprodukter. Utbudet av detta har väl inte direkt minskat.

Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Hur bra tror ni grödor, kött och ägg är om man förgiftar mark och djur? Delade just denna länk i mitt förra svar, från 2013;

"tungmetaller, *läkemedelsrester, kemikalier, miljögifter, sjukhusavfall, bakterier och virus. När vattnet är renat har *reningsverken varje år 200 000 ton slam kvar. Svenskt Vatten, en branschorganisation för reningsverken, tycker att det är vettigt att sprida detta slam på åkrar där vår mat odlas.

Slam är så kontaminerat med erkänt farliga ämnen att vi inte anser att det kan spridas. Det är både tungmetaller, som kadmium, och andra miljögifter som kan lagras i både djur och människor"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP4Rv5/akrarna-godslas-med-p-piller
Citera
2023-01-27, 13:12
Medlem
Citat:

Kolla vad ett ägg innehåller, troligtvis har mer eller mindre allt fått ett e-nummer.
Citera
2023-01-27, 13:41
Medlem
Citat:

Din fråga grundar sig på antagandet att det är som du skriver. Ditt antagande är felaktigt.
Citera
2023-01-27, 13:49
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du behöver inte oroa dig, de som beslutar om E-ämnens farlighet är desamma som tex hävdar att Covid är livsfarligt och att vi måste vaccinera oss i absurdum, att vi alla kommer dö inom tio år av klimatkris, att massinvandring är bra och en vinst osv. Så du kan vara trygg med att de bara godkänner E-ämnen som inte skadar dig.

Fan är det Livsmedelsverket som ligger bakom massinvandringen och klimathysterin? Hade jag ingen aning om.
Citera
2023-01-27, 13:51
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Hur bra tror ni grödor, kött och ägg är om man förgiftar mark och djur? Delade just denna länk i mitt förra svar, från 2013;

"tungmetaller, *läkemedelsrester, kemikalier, miljögifter, sjukhusavfall, bakterier och virus. När vattnet är renat har *reningsverken varje år 200 000 ton slam kvar. Svenskt Vatten, en branschorganisation för reningsverken, tycker att det är vettigt att sprida detta slam på åkrar där vår mat odlas.

Slam är så kontaminerat med erkänt farliga ämnen att vi inte anser att det kan spridas. Det är både tungmetaller, som kadmium, och andra miljögifter som kan lagras i både djur och människor"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP4Rv5/akrarna-godslas-med-p-piller

Fast nu pratade vi e nummer. Det där är en annan diskussion. Min mat är fortfarande riktig.
Citera
2023-01-27, 13:51
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Kolla vad ett ägg innehåller, troligtvis har mer eller mindre allt fått ett e-nummer.

Ägg innehåller givetvis bara ägg. Några e nummer får du inte in i dem.
Citera
2023-01-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ägg innehåller givetvis bara ägg. Några e nummer får du inte in i dem.

Så inget vatten i ägg?
Citera
2023-01-27, 13:55
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:

Vad definieras som riktig mat? Kommer precis från affärn där var det samma utbud som det alltid varit.
Citera
2023-01-27, 13:58
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Stek upp din egen köttbit och tvätta grönsakerna ordentligt så löser det sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in