2023-01-27, 15:35
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Det är egentligen bara att sätta sig i bilen och köra till första bästa bonde och fråga om denne säljer något eller fråga om denne vet någon som säljer något, de flesta bönderna vet vem som säljer vad.

Jag har tur att jag har en s.k gårdsbutik relativt nära mig som säljer 90% av det jag vill ha. Mjölken köper jag av en annan.

Priserna är oftast betydligt billigare, samt att kvalitén är nästan alltid toppklass (de flesta bönderna bryr sig om sina djur och tar hand om dem).

T ex köper jag 1liter mjölk för 10kr, visst man får skaffa sig något att hämta den i (gammeldags mjölkkanna t ex) och man får oftast förhålla sig till när de mjölkar. Men inget slår äkta mjölk (eller ägg/kött) från friska djur som går ute så länge de kan och äter bra mat.

Som Kinesen brukar säga - Du är vad det du äter åt.
Finns grupper på iaf Facebook i många städer som kopplar ihop lokala producenter och köpare. REKO-ring kan det kallas.
Självklart försöker man köpa så mycket man kan lokalt och helst fritt från myndigheter.
Citera
2023-01-27, 15:42
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
FN, WHO, bestämmer gällande E-märkning. Livsmedelsverket får sina "rekommendationer" från FN, står klart och tydligt på deras hemsida att de lyder under FN:s Agenda 2030.
Fast det är väl bara en slump.

Så du menar att LMV är infiltrerat av WEF som har agenter på huvudkontoret?
Citera
2023-01-27, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Nej jag vet inte? Fanns det E-ämnen i mat när maten kom till på jorden?

Massor av E-ämnen finns helt naturligt. C-vitamin och sockerkulör är E-ämnen. Man undrar hur sådana som du ens klarade högstadiets kemi och hushållslära, men troligen gjorde ni inte det.
Citera
2023-01-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Alla E-ämnen är väl naturliga?

För det första så innebär ju inte "naturligt" att det automatiskt är hälsosamt. Cyanid är naturligt, och inte något jag hade lagt i morgonkaffet.

För det andra så nej, det finns en stor del syntetiska E-ämnen och sedan kan man ju argumentera för att inga E-ämnen är naturliga. E-ämnen är ju livsmedelstillsatser. Att det finns naturligt i en produkt, och sedan tillsätts i något annat gör ju att produkten är onaturlig.

För det tredje så gör E-ämnen att det är svårare att veta vad man stoppar i sig. Aspartam är ju ett uppenbart exempel på något som är ohälsosamt, vare sig Livsmedelsverket eller FDA tycker det, och är ju smidigt att kalla det E951 istället.

Men visst, man kan ju kalla vatten E102020, och det hade ju inte gjort vatten ohälsosamt. Man kan säga att en banan hade innehållit E102020 istället, men James Kennedy i sina ökända och ignoranta bilder har ju felaktigt ändrat naturligt innehållande ämnen till deras E-nummer, trots att det enbart är tillsatser som man använder E-numret vid.

Så ohederligt måste man ju ändå kalla det.
Citera
2023-01-27, 15:50
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Citat:
Det är en del av krigsföringen mot oss.
Genom att ständigt se till att maten blir sämre och sämre, genom att subventionera socker och all annan skit, så ser man till att folket blir svaga och sjuka och därmed beroende av staten, dvs makteliten.
Ett försvagat och splittrat folk är oerhört lätt att styra.
Medellivslängden har aldrig varit längre än någonsin i mänsklighetens historia. Detta pågrund av att vi äter betydligt bättre mat än för 100 år sedan.

Problemet är att vi har fientliga stater som kapat informationsflödet och matar lågutbildade som dig med desinformation för att underminera förtroendet till nationen.
Citera
2023-01-27, 15:55
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vi blir fattigare och vi jobbar längre dagar. Då blir det mer av det du beskriver för man inte orkar eller inte har råd att laga riktig mat.

Det ligger lite i det du säger. Jag vill dock lägga till att vi också är bekväma. De flesta har tid att se på tv någon/några timmar varje kväll och lägger hellre sin energi på det än att lägga 20-30 minuter mer i köket.

Återigen är jag inget praktexempel på redighet men jag försöker lägga lite extra tid på maten i min vardag även om jag jobbar heltid, löser hämtningar och lämningar av barnen och så vidare. Sen händer det naturligtvis att man tar genvägar när så behövs.

Angående pris så vågar jag påstå att mat från grunden i många fall är billigare eller åtminstone inte kostar mer. Särskilt vad gäller färdigkryddat och färdigskuret.
Citera
2023-01-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Medellivslängden har aldrig varit längre än någonsin i mänsklighetens historia. Detta pågrund av att vi äter betydligt bättre mat än för 100 år sedan.

Problemet är att vi har fientliga stater som kapat informationsflödet och matar lågutbildade som dig med desinformation för att underminera förtroendet till nationen.

Nej, ingenting tyder på att det är "bättre mat" som är en primär och bidragande faktor till förlängningen av medellivslängden.

Snarare är det bättre hygien, bättre sjukvård, reducerad barndödlighet och tillräckligt med mat som är de primära faktorerna. Att kvaliteten på maten är lägre idag än för 40 år sedan är ett vedertaget faktum, precis som att fler människor är överviktiga och ohälsosamma.
Citera
2023-01-27, 16:00
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
För det första så innebär ju inte "naturligt" att det automatiskt är hälsosamt. Cyanid är naturligt, och inte något jag hade lagt i morgonkaffet.

För det andra så nej, det finns en stor del syntetiska E-ämnen och sedan kan man ju argumentera för att inga E-ämnen är naturliga. E-ämnen är ju livsmedelstillsatser. Att det finns naturligt i en produkt, och sedan tillsätts i något annat gör ju att produkten är onaturlig.

För det tredje så gör E-ämnen att det är svårare att veta vad man stoppar i sig. Aspartam är ju ett uppenbart exempel på något som är ohälsosamt, vare sig Livsmedelsverket eller FDA tycker det, och är ju smidigt att kalla det E951 istället.

Men visst, man kan ju kalla vatten E102020, och det hade ju inte gjort vatten ohälsosamt. Man kan säga att en banan hade innehållit E102020 istället, men James Kennedy i sina ökända och ignoranta bilder har ju felaktigt ändrat naturligt innehållande ämnen till deras E-nummer, trots att det enbart är tillsatser som man använder E-numret vid.

Så ohederligt måste man ju ändå kalla det.
Förstår precis vad du menar.
Syntetiska E-ämnen vad är det?
Min poäng med naturliga är ju lite att ingenting kan uppstå ur inget. Allt är på så sätt naturligt.

Bra du tar upp Aspartam som finns lite överallt. Sjukt. Men är ju naturligt och farligt. Finns ju ofta skrivet att det innehåller men tack för koden.

Vem är James Kennedy?

Håller helt med om att det är ohederligt. Försöker mest förstå vad de håller på med.
Citera
2023-01-27, 16:05
Medlem
gp1s avatar
Citat:
Det är en del av krigsföringen mot oss.
Genom att ständigt se till att maten blir sämre och sämre, genom att subventionera socker och all annan skit, så ser man till att folket blir svaga och sjuka och därmed beroende av staten, dvs makteliten.
Ett försvagat och splittrat folk är oerhört lätt att styra.

Du har en poäng i det men orsaken bör liga långt bort länge sedan med industrialiseringen av matproduktion och accepterandet av detta från dåtidens hipsters i stadscentrum och politikkorridorer. Industriägare såg chansen och vem skulle anklaga dem för det? Producenter av rang är inte välgörenhetsorganisationer precis som inte banker är.
Business som vanligt.

Förresten de ämnen som är E i mat är ofta naturligt förekommandet i mat. T ex antioxidanten Askorbinsyra - E 300.
Kan du säga vad är korta namnet på Askorbinsyra.? Vilken annan antioxidant och konserveringsmedel känner du finns naturligt i livsmedel?
Vet du var glutamat, som förhöjer smaken och är en ingrediens i Umami för att maten ska smaka bäst, finns naturligt.

Det jag är mest emot är alla onaturliga utfyllningsämnen som t ex emulgeringsmedel, förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och annat som binder vatten och har ingen näringsmässigt nytta eller bevarar maten en längre tid. Men utan dem så kommer maten se oaptitlig ut och köper ingen den ska den slängas.

Vill du ha riktig mat köp matvarorna obearbetade och laga maten själv.

Maximering av vinst för butikskedjor, som även blivit banker och finans, kräver det billigaste möjligt produkt att säljas till - en okritisk, lat, obildat men kräsen konsument - till största möjliga pris.
Du är med i och med dina pensionsfonder. Som man bäddar….
Mer frågor på det?
Citera
2023-01-27, 16:11
Medlem
BewilderedHulders avatar
Märkligt.

Jag har kylen fylld av kött, rödkål, purjo, röd lök med mycket annat och skafferiet fyllt av oraffinerade basvaror.

Vilken affär handlar du i?
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kött, ägg, grönsaker, rotsaker, smör och en jävla massa andra rena råvaror har inga tillsatser. Så vad snackar du om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Massor av E-ämnen finns helt naturligt. C-vitamin och sockerkulör är E-ämnen. Man undrar hur sådana som du ens klarade högstadiets kemi och hushållslära, men troligen gjorde ni inte det.
Det där är nog överkurs för idioterna i tråden, oaktat att du har helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in