2023-01-22, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Ett allmänt råd om LIA (praktik) är att man ska passa på att prova så mycket olika man kan. Godståg, fjärrtåg, pendeltåg. Gärna växling.
Dels för att känna efter vad man vill jobba med men också för att lättare förstå hur ens kollegor på spåret har det. Även om man bara tänkt köra pendeltåg är det bra att förstå hur det är att starta och bromsa ett tungt godståg.
Det är absolut värt att ta LIA på olika platser i landet för att få möjligheten att prova så mycket som möjligt.
Tyvärr är det ytterst få som tar emot LIA-elever. SJ i Stockholm tar en åt gånge. SJ tar en åt gången. A-train en åt gången. Green Cargo tar ingen. Resten hamnar på pendeln. Man kan ju tycka att statliga bolagen borde ta ett särskilt ansvar.

Och då har även skolan kollat runt i landet med LIA-platser och det är yttest svårt att få.
Citera
2023-01-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokfoeraren
Tyvärr är det ytterst få som tar emot LIA-elever. SJ i Stockholm tar en åt gånge. SJ tar en åt gången. A-train en åt gången. Green Cargo tar ingen. Resten hamnar på pendeln. Man kan ju tycka att statliga bolagen borde ta ett särskilt ansvar.

Och då har även skolan kollat runt i landet med LIA-platser och det är yttest svårt att få.

Ja det är pinsamt dåligt av många järnvägsföretag. Har tagit upp med min nuvarande arbetsgivare att vi bör ta in mer LIA-elever som ett ansvar mot branschen. Själv fick jag testa både Green Cargo i Sundsvall och Tomteboda. SJ i Gävle och Eskilstuna och (så klart) Pendeln i Stockholm.
Citera
2023-01-23, 11:00
Medlem
Någon här eller som känner någon som arbetar som lokförare i Norge?
Citera
2023-01-23, 14:48
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Ja det är pinsamt dåligt av många järnvägsföretag. Har tagit upp med min nuvarande arbetsgivare att vi bör ta in mer LIA-elever som ett ansvar mot branschen. Själv fick jag testa både Green Cargo i Sundsvall och Tomteboda. SJ i Gävle och Eskilstuna och (så klart) Pendeln i Stockholm.
Grundproblemet är väl brist på handledare. Vet inte om jag tyckte MTRPs metod att tvinga förare att vara handledare är så jättebra. Osäker på om det hade blivit mycket bättre att slänga pengar på problemet.

Iofs har pandemin påverkat också eftersom man verkar ha varit rädd för att få förare smittade.
Senast redigerad av Kupo 2023-01-23 kl. 14:50.
Citera
2023-01-23, 18:31
Medlem
Citat:

När jag hade LIA förra året tog SJ Cst och Hgl 4 st åt gången.

Ett problem som gör att det kan vara svårt hos t.ex. SJ nu är att många förare dels internutbildas men även färdiga förare som ska få sitt KI måste köra ett visst antal timmar med körlärare. Dessa prioriteras såklart över LIA, då dessa förare redan är anställda och på väg in att köra själva.
Citera
2023-01-24, 08:14
Medlem
Kommer nog bli svårare att få LIA även på pendeln, då MTR kör två internkurser just nu, och en till ska väl starta snart tror jag, även de som anställs ska åka med körlärare och instruktör. Pendeln är väl annars den som tagit mycket stort ansvar för LIA åt YH-studenter hittills.
Citera
2023-01-26, 12:17
Medlem
Vad är det för skillnad på GC och Hector Rail och varför är den ena bättre än den andra?

Jag ser/hör ibland folk säga att GC är de sämsta på godssidan och att Hector Rail är mycket bättre. Varför är det så många som verkar tycka det? Är det bara jag som rör mig i dem kretsarna eller är det "allmänt känt"? Det lär ju inte vara lönen då de har rätt lika lön.
Citera
2023-01-26, 12:44
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01
Vad är det för skillnad på GC och Hector Rail och varför är den ena bättre än den andra?

Jag ser/hör ibland folk säga att GC är de sämsta på godssidan och att Hector Rail är mycket bättre. Varför är det så många som verkar tycka det? Är det bara jag som rör mig i dem kretsarna eller är det "allmänt känt"? Det lär ju inte vara lönen då de har rätt lika lön.

Jag har hört att Hector fortfarande har kvar långa turer vilket gör att de jobbar mer komprimerat och kör längre sträckor och förare gillar det. På GC har facket förstört detta. Det är rykten jag har hört.
Citera
2023-01-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag har hört att Hector fortfarande har kvar långa turer vilket gör att de jobbar mer komprimerat och kör längre sträckor och förare gillar det. På GC har facket förstört detta. Det är rykten jag har hört.

Stämmer inte beroende på vad du menar med "långa turer" förstås.

På GC är det inte ovanligt med turer med en körtid på 4-5 timmar. Max tid reglerat i avtal är 5t30min och vid enstaka tillfällen görs det schemalagda undantag på det. Sen kan så klart allting som händer på järnvägen göra att turer blir längre än schemalagt.

Men sen förstår jag inte varför långa turer i sig skulle vara så eftertraktat. En tur med lång körtid innebär ju att man hamnar någonstans långt borta från hemmastationen och därmed har rast och nattvila på kvarts- och obetald tid innan man åker tillbaka.

Det är ju så klart personligt men jag och många kollegor föredrar mer effektiva pass med till exempel radioloksupplägg där man har 8-10 timmars fullbetald tid på passet eller man kör i några timmar, sen har lite växling i slutet för att sen ha några timmars rast innan man börjar med lite växling igen för att sen köra hem tåget igen.

GC har en stor blandning av såväl radioloksupplägg som tåg som går Norge-Sverige som över hela Sverige och på de tågen blir det ju långa körningar. Minst 3,5 timmar, ofta 4 timmar och inte ovanligt uppemot 5 timmar.

Jag kan inte så mycket om Hector, men jag vet att de åkstationer på Hector som kör för Trätåg AB inte har långa körturer utan det är mer arbetspass med körning i ett par timmar åt ett håll med tomma vagnar som ska lastas, och sen växling av de vagnarna innan man kör tillbaka med de lastade.
Citera
2023-01-26, 22:52
Medlem
Någon som vet stationeringsorter för olika företag i Skåne? Vet att GC har i Malmö i allafall. Någon som vet ifall hector rail har i Skåne? Och ifall GC har på någon annan ort i Skåne också?
Citera
2023-01-27, 07:56
Medlem
ImmerOnes avatar
Citat:

Man kanske inte ska säga allt för mycket om man inte sitter på korrekt fakta.
Green Cargo tar emot en hel del elever, det kan jag själv intyga som handledare för nämnt bolag.
Citera
2023-01-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01
Någon som vet stationeringsorter för olika företag i Skåne? Vet att GC har i Malmö i allafall. Någon som vet ifall hector rail har i Skåne? Och ifall GC har på någon annan ort i Skåne också?
Jag har jobbat i Trelleborg som växlare, drog ut vagnar från färjorna och sedan kom Hector rail med lok för att sedan dra tågen norrut. Var de var stationerade vet jag ej men det borde väl ha varit i Skåne antar jag.
RÄTTELSE, Det var DB som jag tänkte på, de lok som kom ensamma till Trelleborg.
Hectorrail kom alltid med en släpa vagnar ner från Katrineholm till Trelleborg.

Angående Gc så tror jag bara att det är Helsingborg utöver Malmö.
Senast redigerad av Moranco 2023-01-27 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in