Citat:
Ursprungligen postat av
Jagaresamlaren
Jag har hört att Hector fortfarande har kvar långa turer vilket gör att de jobbar mer komprimerat och kör längre sträckor och förare gillar det. På GC har facket förstört detta. Det är rykten jag har hört.
Stämmer inte beroende på vad du menar med "långa turer" förstås.
På GC är det inte ovanligt med turer med en körtid på 4-5 timmar. Max tid reglerat i avtal är 5t30min och vid enstaka tillfällen görs det schemalagda undantag på det. Sen kan så klart allting som händer på järnvägen göra att turer blir längre än schemalagt.
Men sen förstår jag inte varför långa turer i sig skulle vara så eftertraktat. En tur med lång körtid innebär ju att man hamnar någonstans långt borta från hemmastationen och därmed har rast och nattvila på kvarts- och obetald tid innan man åker tillbaka.
Det är ju så klart personligt men jag och många kollegor föredrar mer effektiva pass med till exempel radioloksupplägg där man har 8-10 timmars fullbetald tid på passet eller man kör i några timmar, sen har lite växling i slutet för att sen ha några timmars rast innan man börjar med lite växling igen för att sen köra hem tåget igen.
GC har en stor blandning av såväl radioloksupplägg som tåg som går Norge-Sverige som över hela Sverige och på de tågen blir det ju långa körningar. Minst 3,5 timmar, ofta 4 timmar och inte ovanligt uppemot 5 timmar.
Jag kan inte så mycket om Hector, men jag vet att de åkstationer på Hector som kör för Trätåg AB inte har långa körturer utan det är mer arbetspass med körning i ett par timmar åt ett håll med tomma vagnar som ska lastas, och sen växling av de vagnarna innan man kör tillbaka med de lastade.