Citat:
Ursprungligen postat av
EricBe
En liten skillnad är att Finland och Sverige har varit samma land. En annan skillnad är att Ukraina är just det landet som invaderade Finland. En annan skillnad är att dagens militär är extremt mycket mer komplicerade, integrerade och anpassade efter en armés eller ett lands förutsättningar. Den som säger att Ukraina kan använda 50 stridsfordon 90 effektivare eller ens hälften så effektivt som vi kan göra, - ljuger. Vem ska sköta underhåll och hur ska logistiken fungera? Hur ska dessa kunna integreras in i en helt ny försvarsmakt med andra förutsättningar? Hur ska man lyckas träna upp folk och öva? Detta är under förutsättningen att dessa ens når fram till fronten. Annars förstår jag inte varför man inte bara skickar JAS, Stridsvagn 122, och allting vi har.
Varför ger vi inte allting till Ukraina? Är ni Putin-troll eller?
Det är så här att det media förmedlar det ligger i efter.
Det som sker det har planerats i långt tidigare, ok, ukrainare har utbildats och utbildas här i väst, den biten är inget problem, problemet har varit att få igenom att våra tanks skickas till Ukraina och att det gäller för även andra typer av vapen och system.
I Ryssland så har dem arbetat på exakt samma vis, att det mesta ligger planerat och förberett sedan en längre tid tillbaka.
Den ukrainska offensiven som faktiskt redan har skett ifrån och med September 2022 med löfte om att stå på i Krim i December den gick i stöpet. Ukraina har tagit stora förluster i både manskap och materiel, Ukraina har nu en brist på tanks och det är vad vi skjuter till.
Utb manskap finns och tydligen även en fungerande logistik, det verkar inte som att Ryssland slår så värst hårt på den ukrainska logistiken, tågnät, vägnät, fordon vilket i mina ögon är något väldigt märkligt!
Jag är inte den som antar att ryssen är dum i huvudet och saknar vapen utan något värre, det är som om att konflikten är ett riggat spel.