Citat:
Ursprungligen postat av
madeinflen
Så kan man resonera om allt. Spelar det ens någon roll vart roten ligger?
Faktum är att hennes liv togs - och att det fanns familj, vänner mfl som är henne närmare än ”samhället”
Samhället sörjer inte nu. Det är inte samhället som förlorat en älskad.
Vi måste återgå till grunden - individen. Vi ser resultatet av att luta oss på samhället i hur samhället utvecklats i Sverige.
Mycket tragiskt att hon mördades trots så stort nätverk!
I detta fallet är roten lite viktig då den blev dömd till livstids fängelse för mord.
Samhället sörjer inte känslomässigt, samhället sörjer ekonomiskt. Varje för tidig död av en medborgare innebär förlorade skatteintäkter och arbetskraft. Samhället påverkas också av att tilliten minskar. Det är liksom så vi har byggt upp det, vi (medborgarna) betalar och samhället skyddar (och allt annat skattepengar går till).
Jag håller med dig om att det är mycket tragiskt att hon mördades, men det hade varit lika tragiskt även om hon inte haft ett stort nätverk. Fast sorgen blir större i tårar räknat ju fler som lider av tomrummet hon lämnar efter sig.
Mina tankar går till alla anhöriga, både hans och hennes, de är alla offer för Mickes gärningar. Hans barn har plötsligt fått en pappa som är en livstidsdömd mördare, det är inte deras fel. Hennes anhöriga har förlorat sin människa, det är inte deras fel. Jag hoppas verkligen att de inte läser här, men om de gör det så hoppas jag att de kan gå vidare utan att lägga skuld på sig själva. ❤