2023-01-24, 22:41
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Samhället har i uppgift att skydda medborgare.

Lite intressant att veta hur samhället skulle skyddat henne?
Citera
2023-01-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Lite intressant att veta hur samhället skulle skyddat henne?

Vad tycker du? Tycker du att det är rimligt att en man slår ihjäl en kvinna trots att det är känt av myndigheter? Hur skulle du vilja ha det om det vore din mamma eller mormor eller faster eller annan anhörig?

Om du inte känner till vilka skyldigheter myndigheter har enligt lag så får du googla.

Edit: Det finns förstås väldigt mycket mer att önska i fråga om lagstiftningen. Vill du diskutera detta är denna tråd/ABOK inte ett lämpligt forum. Hela diskussionen om samhällets ansvar är OT, jag ber om ursäkt för min del av det hela.
Senast redigerad av MaxZero 2023-01-24 kl. 23:44. Anledning: Tillägg
Citera
2023-01-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Kan kontakta tingsrätten på måndag så du får ta del av det.

Sharing is caring?
Citera
2023-01-24, 23:37
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Vad är det barnen skulle gjort då enligt dig? Och varför skulle en förälder som utsätts för brott vara annorlunda gällande anhörigas ansvar än exempelvis sjukdom?

Deras mamma var ett brottsoffer. Varför lägger du inte skuld på GMs barn, varför stoppade inte hans barn honom? Det är HAN som helt ensam bär skulden till att slå och slå och till sist slå ihjäl.

Självklart är han ansvarig.
Jag talar om att barnen skulle konfronterar mamman och fysiskt och känslomässigt tagit hand om henne som om hon vore inkapabel att med egen kraft rädda sig själv. Så fungerade en så destruktiv relation. Offret blir som förlamad och det krävs faktiskt handling från de som är henne närmst.
Citera
2023-01-24, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Självklart är han ansvarig.
Jag talar om att barnen skulle konfronterar mamman och fysiskt och känslomässigt tagit hand om henne som om hon vore inkapabel att med egen kraft rädda sig själv. Så fungerade en så destruktiv relation. Offret blir som förlamad och det krävs faktiskt handling från de som är henne närmst.

Eller så ställer man samma krav på den som faktiskt gör fel. En våldsam relation är våldsam för att någon brukar våld. Inte för att någon är ett offer för våldet.
Citera
2023-01-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Nu finns hela rättegången att lyssna på i appen Krimofon.

Vad ska jag söka på för att hitta den ? Kan du länka ?
Citera
2023-01-25, 06:41
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Vad tycker du? Tycker du att det är rimligt att en man slår ihjäl en kvinna trots att det är känt av myndigheter? Hur skulle du vilja ha det om det vore din mamma eller mormor eller faster eller annan anhörig?

Om du inte känner till vilka skyldigheter myndigheter har enligt lag så får du googla.

Edit: Det finns förstås väldigt mycket mer att önska i fråga om lagstiftningen. Vill du diskutera detta är denna tråd/ABOK inte ett lämpligt forum. Hela diskussionen om samhällets ansvar är OT, jag ber om ursäkt för min del av det hela.

Öhh, vadå OT? Ändå spär du på denna OT diskussion med ytterligare ett inlägg?

Fortfarande, vad ska samhället göra?
Det är mycket svårt för samhället att ingripa i sånna här lägen, dessutom jobbade ju Jeanette på sos och hade verkligen nära till hjälp om hon ville ha.
Om inte ens de närmsta i familjen hjälper till att avsluta relationen så kan inte heller myndigheterna göra något. Det är lätt att skylla på samhället men i detta fall så skulle dom gå bet
Citera
2023-01-25, 07:17
Avslutad
Citat:

Ingen idé att diskutera. den här bankar skallen i väggen och vill inte se att det är ett samhällsansvar att hjälpa i sånna här situationer. Enklare att dissa någon som vill ge offret och hennes barn skulden för det som hänt
Citera
2023-01-25, 09:16
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Eller så ställer man samma krav på den som faktiskt gör fel. En våldsam relation är våldsam för att någon brukar våld. Inte för att någon är ett offer för våldet.

Så kan man resonera om allt. Spelar det ens någon roll vart roten ligger?
Faktum är att hennes liv togs - och att det fanns familj, vänner mfl som är henne närmare än ”samhället”
Samhället sörjer inte nu. Det är inte samhället som förlorat en älskad.
Vi måste återgå till grunden - individen. Vi ser resultatet av att luta oss på samhället i hur samhället utvecklats i Sverige.
Mycket tragiskt att hon mördades trots så stort nätverk!
Citera
2023-01-25, 10:10
Medlem
Citat:
Så kan man resonera om allt. Spelar det ens någon roll vart roten ligger?
Faktum är att hennes liv togs - och att det fanns familj, vänner mfl som är henne närmare än ”samhället”
Samhället sörjer inte nu. Det är inte samhället som förlorat en älskad.
Vi måste återgå till grunden - individen. Vi ser resultatet av att luta oss på samhället i hur samhället utvecklats i Sverige.
Mycket tragiskt att hon mördades trots så stort nätverk!

I detta fallet är roten lite viktig då den blev dömd till livstids fängelse för mord.

Samhället sörjer inte känslomässigt, samhället sörjer ekonomiskt. Varje för tidig död av en medborgare innebär förlorade skatteintäkter och arbetskraft. Samhället påverkas också av att tilliten minskar. Det är liksom så vi har byggt upp det, vi (medborgarna) betalar och samhället skyddar (och allt annat skattepengar går till).

Jag håller med dig om att det är mycket tragiskt att hon mördades, men det hade varit lika tragiskt även om hon inte haft ett stort nätverk. Fast sorgen blir större i tårar räknat ju fler som lider av tomrummet hon lämnar efter sig.

Mina tankar går till alla anhöriga, både hans och hennes, de är alla offer för Mickes gärningar. Hans barn har plötsligt fått en pappa som är en livstidsdömd mördare, det är inte deras fel. Hennes anhöriga har förlorat sin människa, det är inte deras fel. Jag hoppas verkligen att de inte läser här, men om de gör det så hoppas jag att de kan gå vidare utan att lägga skuld på sig själva. ❤
Citera
2023-01-25, 11:31
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dout
Här har vi någon som inte vet något alls.
Barnen hade ju tvingat henne därifrån, sedan hade ju aset varit och hämta hem henne efter ett antal dagar.
Hennes barn har små barn. Ska dom behöva se j sönderslagen?. Polisen var tillkallade flertal gånger. Dom har ju även sagt till j att lämna. Vad ska dom mer göra? Bundit fast henne i en stol?. Du vill ju inte annat att skuldbelägga offren. Slår vad om att du är en anhörig till Micke. För det har man ju fått höra hur illa dom beter sig mot J anhöriga.

Känner ingen av de inblandade.
Och ja kanske bundit fast vid en stol men inte fysiskt utan mentalt med totalt ovillkorligt stöd.
Citera
2023-01-25, 11:42
Medlem
Citat:
Känner ingen av de inblandade.
Och ja kanske bundit fast vid en stol men inte fysiskt utan mentalt med totalt ovillkorligt stöd.
Men snälla... så då tycker du med andra ord att det är j barns fel att hon är mördad? Att allt skulle hänga på dom? Då borde du verkligen ta avstånd från sociala medier och dig själv... Det är väl bara hans fel? Han skulle aldrig slagit! Du tror inte hennes barn måste vara helt förstörda? Deras mamma/mormor har blivit brutalt mördad och du lägger skulden på dom?. Hoppas inte någon av dom ska behöva läsa dina kommentarer för det kan bli förödande psykiskt. Du borde skämmas över dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in