Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-25, 15:35
  #601
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dout
Men snälla... så då tycker du med andra ord att det är j barns fel att hon är mördad? Att allt skulle hänga på dom? Då borde du verkligen ta avstånd från sociala medier och dig själv... Det är väl bara hans fel? Han skulle aldrig slagit! Du tror inte hennes barn måste vara helt förstörda? Deras mamma/mormor har blivit brutalt mördad och du lägger skulden på dom?. Hoppas inte någon av dom ska behöva läsa dina kommentarer för det kan bli förödande psykiskt. Du borde skämmas över dig själv.

Åter igen. Jag lägger inte skulden på annan än gärningsmannen. DU borde skämmas som lägger ord i min mun för du inte kan tolka andras åsikter utan egen föreställning om rätt och fel i din värld.
Ogillar skarpt din bristande tolerans och personangrepp.

En kvinna som är i en så destruktiv relation är som en marionett i förövarens händer. Hennes psyke är totalt trasigt och fungerar inte att agera konstruktivt.
Om en anhörig till dig fick en dödlig sjukdom och du inte gjort ALLT du kan för att rent medicinskt rädda din anhörige hade du säkert också haft ånger kring det. Så att barnen har ånger är väl naturligt - utan att de har skuld! Alla dödsfall innebär ånger, rannsakan etc Varken du eller jag är hennes anhörigas samvete. Vi äger alla vårt eget samvete.
Jag står fast vid åsikten att med så stort nätverk borde detta inte fått hända. Respektera min åsikt eller avstå från att läsa sådant som inte är i linje med din åsikt om du inte kan hantera det. Åsiktsfrihet.
Citera
2023-01-25, 17:24
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Åter igen. Jag lägger inte skulden på annan än gärningsmannen. DU borde skämmas som lägger ord i min mun för du inte kan tolka andras åsikter utan egen föreställning om rätt och fel i din värld.
Ogillar skarpt din bristande tolerans och personangrepp.

En kvinna som är i en så destruktiv relation är som en marionett i förövarens händer. Hennes psyke är totalt trasigt och fungerar inte att agera konstruktivt.
Om en anhörig till dig fick en dödlig sjukdom och du inte gjort ALLT du kan för att rent medicinskt rädda din anhörige hade du säkert också haft ånger kring det. Så att barnen har ånger är väl naturligt - utan att de har skuld! Alla dödsfall innebär ånger, rannsakan etc Varken du eller jag är hennes anhörigas samvete. Vi äger alla vårt eget samvete.
Jag står fast vid åsikten att med så stort nätverk borde detta inte fått hända. Respektera min åsikt eller avstå från att läsa sådant som inte är i linje med din åsikt om du inte kan hantera det. Åsiktsfrihet.
Men om en person med ett litet nätverk blir mördad så är det okey?
Detta är ju bara skrattretande... ingen idé att ödsla tid på en människa med ditt synsätt.
Citera
2023-01-25, 18:17
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen

En kvinna som är i en så destruktiv relation är som en marionett i förövarens händer. Hennes psyke är totalt trasigt och fungerar inte att agera konstruktivt.
Om en anhörig till dig fick en dödlig sjukdom och du inte gjort ALLT du kan för att rent medicinskt rädda din anhörige hade du säkert också haft ånger kring det. Så att barnen har ånger är väl naturligt - utan att de har skuld! Alla dödsfall innebär ånger, rannsakan etc Varken du eller jag är hennes anhörigas samvete. Vi äger alla vårt eget samvete.
Jag står fast vid åsikten att med så stort nätverk borde detta inte fått hända. Respektera min åsikt eller avstå från att läsa sådant som inte är i linje med din åsikt om du inte kan hantera det. Åsiktsfrihet.

Detta är ju ett jättebra exempel! Anhöriga gör allt medicinskt för att rädda sin sjuka människa. Bara att anhöriga sällan är medicinskt kunniga utan söker hjälp och kontaktar alla sjukhus och läkare som man kan komma på efter bästa förmåga. Ibland hittar anhöriga rätt hjälp och man kan rädda den dödssjuke, ibland inte. Alla läkare är inte experter på allt, men borde kunna hänvisa till rätt expert och således rädda fler.

Det är ju nästan exakt vad som hänt i detta fall, byt bara ut sjuk anhörig mot våldsutsatt samt medicin/läkare mot socialtjänst/polisen (myndigheter/samhället).

De anhöriga har gjort vad de kunde efter deras förutsättningar och förkunskaper. Märk väl att jag skriver anhöriga, jag tycker också att flera utomstående borde agerat mer och anmält vad de sett. Men de anhöriga har gjort vad de kunde. Och gärningen står Micke för alldeles ensam. Utan honom inget mord. Och ingen annan än Micke kan klandras.
Citera
2023-02-07, 21:45
  #604
Medlem
Idag var sista dagen för ett överklagande av domen till hovrätten. Jag antar att det skickades in. Men ingen rapportering om det i lokaltidningen under dagen t.ex.
Citera
2023-02-08, 11:18
  #605
Medlem
Snurran8s avatar
Tre veckor har passerat sedan tingsrättens dom i fallet med mordet på Jeanette Bergström föll. En enig domstol ansåg att Mikael Eriksson mördat sin dåvarande sambo med brutalt våld och dömde honom till livstids fängelse.

Nu har Mikael Erikssons advokat överklagat domen till Hovrätten.


Från den lokala tidningen
Citera
2023-02-08, 13:33
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurran8
Tre veckor har passerat sedan tingsrättens dom i fallet med mordet på Jeanette Bergström föll. En enig domstol ansåg att Mikael Eriksson mördat sin dåvarande sambo med brutalt våld och dömde honom till livstids fängelse.

Nu har Mikael Erikssons advokat överklagat domen till Hovrätten.


Från den lokala tidningen

Det skall mycket till för att Hovrätten ändrar domen, men advokaten slantar in en rejäl pott.
Tyvärr faller arvodet till advokaten på skattebetalarnas lott
Citera
2023-02-08, 18:45
  #607
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Det skall mycket till för att Hovrätten ändrar domen, men advokaten slantar in en rejäl pott.
Tyvärr faller arvodet till advokaten på skattebetalarnas lott


Ja det kan väl den stackars lilla advokaten behöva.
Omsättning endast 4 miljoner på ett år och en blygsam vinst på 200 000 kr.
Citera
2023-02-23, 11:45
  #608
Medlem
Information inför hovrättsförhandlingen.


Hovrättens målnummer B 211-23 handläggare 5.
Målet är utsatt till förhandling i hovrätten den 13/3 kl. 9-16.30 samt 16/3 kl. 9-12.

Dagarna däremellan kommer hovrätten själv ta del av den muntliga bevisning som åberopats, dvs de förhör som spelades in i tingsrätten.
Citera
2023-02-23, 16:32
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Lite intressant att veta hur samhället skulle skyddat henne?
Jag tycker också det är himla intressant! Hur? Kanske att karlar bara ska sluta slå och att vi inte ska lasta "samhället"??
Citera
2023-02-24, 15:33
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolaann
Jag tycker också det är himla intressant! Hur? Kanske att karlar bara ska sluta slå och att vi inte ska lasta "samhället"??

En tolkningsfråga. Strängare straff och förbud om att vistas på en radie om 30 mil från kvinnan. Sen borde kanske alla dessa feminister som finns därute kunna fiska upp kvinnorna på samtal för dom verkar ju inte fatta själva att misshandeln börjar långt innan det fysiska våldet, och det finns absolut ingenting som heter kärlek i ett sånt förhållande
Citera
2023-03-06, 23:20
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
FEM barn - och ingen av dem klok och älskvärd nog att hjälpa sin mamma att fly denna sjuka person?
I en så pågående destruktiv relation krävs hjälp utifrån. FEM barn!

Som i många andra situationer så kan man inte förstå förrän man själv varit i den
Jag växte upp med en mamma som blev misshandlad
Det accelererade
Naturligtvis var det inte hennes fel utan min pappa som mådde psykiskt dåligt

Och i vårat fall slutade det ”lyckligt”
Jo det kan låta märkligt , men så var det
Pappa tog livet av sig själv istället för av mamma , och i avskedsbrevet skrev han bland annat att han inte ville göra oss ner illa

Det är så mycket komplicerade känslor, skam, skuld mm inblandat i sånt här så det är inte så svart el vitt som det kan verka sett utifrån

Själv vågade jag inte heller ingripa när min mamma blev misshandlad i rummet intill mitt på kvällar o nätter

Tiden bara stannade och jag höll för öronen och hoppades att det skulle ta slut och att jag kunde sova och att mamma levde på morgonen när jag skulle till skolan
Citera
2023-03-09, 23:18
  #612
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Som i många andra situationer så kan man inte förstå förrän man själv varit i den
Jag växte upp med en mamma som blev misshandlad
Det accelererade
Naturligtvis var det inte hennes fel utan min pappa som mådde psykiskt dåligt

Och i vårat fall slutade det ”lyckligt”
Jo det kan låta märkligt , men så var det
Pappa tog livet av sig själv istället för av mamma , och i avskedsbrevet skrev han bland annat att han inte ville göra oss ner illa

Det är så mycket komplicerade känslor, skam, skuld mm inblandat i sånt här så det är inte så svart el vitt som det kan verka sett utifrån

Själv vågade jag inte heller ingripa när min mamma blev misshandlad i rummet intill mitt på kvällar o nätter

Tiden bara stannade och jag höll för öronen och hoppades att det skulle ta slut och att jag kunde sova och att mamma levde på morgonen när jag skulle till skolan

Beklagar. Men du var ett barn. Och det var din pappa. Ett barn identifierar sig med sina föräldrar och behöver trygghet. Inte alls konstigt att du inte agerade! Du var det största offret i din historia. För dina föräldrar var de personer som skulle skydda dig och ge dig kärlek och trygghet.
Denna kvinna hade dock äldre barn. Barn som inte bodde hemma. Barn som inte hade anknytning till mannen i fråga. De var inte offer så som du. Så det går inte alls att likställa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback