Citat:
Ursprungligen postat av
attack-titan
Hej Tubbo och alla bedjare! Har läst lite i tråden. Vill gärna lära mig att be, men upplever en svår torka/kris som har pågått i flera år nu. Jag ställer mig många frågor, såsom vad Gud vill med mitt liv och vad är nästa steg jag ska ta etc., utan att komma någonvart. Mitt enda utlopp för dessa existentiella frågor och för frustrationen jag känner är bönen, men den verkar inte ha någon effekt. Jag känner inte Guds närvaro, och när jag ber är det som att prata med en vägg. Jag kommer inte vidare, varken i min relation med Gud eller i mitt materiella liv. Är djupt frustrerad och olycklig över detta. Någon klok som har något råd?
Hallå!
Det är ett stort och alltid förekommande tema du tar upp. Jag är långt ifrån någon sorts andlig mästare, man jag kan i varje fall dela med mig av det lilla jag har lärt.
Igen, jag vill betona att det du går igenom är välkänt i den kristna traditionen. Det betyder att många har skrivit och talat om det, ja, även helgon har upplevt det du går igenom.
Det som ofta nämns som botemedel är att se över ditt liv; har du några svåra synder i ditt liv som du måste arbeta på, lider du av frestelse eller annat, strävar du på ett konstruktivt sätt efter att vara en god människa, övar du dig i dygderna? Går du till kyrkan, tar du del av sakramenten?
Ifall det inte är något praktiskt som försvårar din kontakt med Gud, så vill Han kanske helt enkelt lära dig något med denna svåra erfarenhet i ditt liv. Rådet kommer alltid vara att hålla ut, att alltid söka leva ett liv i tro, hopp och kärlek. Du kommer uppleva hans tröst igen.
Det finns en oerhört rik tradition av upplevelser som du kan hämta hjälp och stöd hos. Du är inte ensam. Jag skickar med ett klipp av Fr. Gregory Pine, som ett första steg i ett djupare sökande. Jag hoppas att det kan vara till någon hjälp.
https://www.youtube.com/watch?v=wV2CYZSnxq4
Slutligen, jag hör din önskan om vägledning och hjälp. Personligen har jag hjälpts mycket av den helige Ignatius andliga övningar. Det är en metod som specifikt utarbetats för andlig urskiljning, för att finna Guds vilja med ditt liv och för att kunna skilja mellan goda och andar i din själ.
Vad det än är som du kommer finna; det väntar ett stort äventyr för dig att upptäcka.
Fatta mod, min vän..