2022-03-05, 19:33
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
En sorts bön som inte nämns i tråden är den s.k. Tackbönen.

Den kan vara en bön i sig eller en del av en längre bön. Man kan tacka Herren för sitt liv, sin hälsa, sina positiva upplevelser, nya bekantskaper eller för eventuella bönesvar.

Detta skapar dels en ödmjukhet i förhållande till Gud och samtidigt blir man påmind om att man faktiskt borde uppskatta de gåvor man fått.

Amen..
Citera
2023-01-13, 20:17
Jag har länge hållit mig nära rosenkransen. Det är en fantastisk bön som jag kan rekommendera till alla och envar.

Men för ett par dagar sedan beställde jag en svensk utgåva av tidegärden. Oj..

Vad är tidegärden?

Det är en uråldrig bönetradition som, uppdelat efter dagens timmar, inkorporerar biblisk läsning (Lectio Divina) och annan andlig litteratur med en djupmeditation över Psaltaren som grund. Den här länge varit en självklar del av de monastiska traditionernas liv, men som även kan välkomnas av alla troende.

Jag har ännu inte helt hunnit överge mig till denna bön, men mitt första intryck är för att den som är trogen så kan tidegärden - eller timmarnas liturgi, som den även kallas - hjälpa den som söker Gud att nå honom till en oanat djup förening i det dagliga livet.

Här en kort introduktion av Stockholms katolska stift:

https://www.youtube.com/watch?v=gTDQ18GIrmA&t=57s
Senast redigerad av Tubbo 2023-01-13 kl. 20:50. Anledning: Syntax
Citera
2023-01-14, 04:17
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Vad är tidegärden?

Det är en uråldrig bönetradition som, uppdelat efter dagens timmar, inkorporerar biblisk läsning (Lectio Divina) och annan andlig litteratur med en djupmeditation över Psaltaren som grund. Den här länge varit en självklar del av de monastiska traditionernas liv, men som även kan välkomnas av alla troende.

Jag har ännu inte helt hunnit överge mig till denna bön, men mitt första intryck är för att den som är trogen så kan tidegärden - eller timmarnas liturgi, som den även kallas - hjälpa den som söker Gud att nå honom till en oanat djup förening i det dagliga livet.

Att läsa en del av psaltaren varje dag, så hela är läst på en månad, är en del av Judendomen oxå: https://www.chabad.org/dailystudy/de...aily-Study.htm
Citera
2023-01-14, 04:27
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
En sorts bön som inte nämns i tråden är den s.k. Tackbönen.

Den kan vara en bön i sig eller en del av en längre bön. Man kan tacka Herren för sitt liv, sin hälsa, sina positiva upplevelser, nya bekantskaper eller för eventuella bönesvar.

Detta skapar dels en ödmjukhet i förhållande till Gud och samtidigt blir man påmind om att man faktiskt borde uppskatta de gåvor man fått.

Så tjänar man Gud, genom att tacka med glädje!

Psalm 100
En tacksägelsepsalm.
Hylla Herren, hela världen,
tjäna Herren med glädje, träd fram inför honom med jubelrop! Besinna att Herren är Gud, han har gjort oss och vi är hans, hans folk, fåren i hans hjord. Gå in genom hans portar med tacksägelse, kom till hans förgårdar med lovsång. Tacka honom, prisa hans namn, ty Herren är god, evigt varar hans nåd, från släkte till släkte hans trofasthet.

Skulle jag äta kött av tjurar eller dricka bockars blod? Nej, låt tacksägelsen bli ditt offer åt Gud och infria dina löften till den Högste! Ropa till mig när du är i nöd, jag skall rädda dig, och du skall ära mig. Psaltaren 50:13-15
Citera
2023-01-14, 21:42
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Att läsa en del av psaltaren varje dag, så hela är läst på en månad, är en del av Judendomen oxå: https://www.chabad.org/dailystudy/de...aily-Study.htm

Tänkvärt. Tack för länken.
Citera
2023-01-14, 22:47
Medlem
Citat:
Jag har länge hållit mig nära rosenkransen. Det är en fantastisk bön som jag kan rekommendera till alla och envar.

Vad är tidegärden?

Jag får tipsa om att det finns en väldigt smidig app för den svenska tidegärden som Gabriel Fjällander fixat. Speciellt när man lär sig den är det bra att slippa bläddra för mycket (beroende på vilken variant av boken du köpt, kan det bli mycket bläddrande!) Komplettera med boken för att få rätt genomgång av psaltarpsalmerna.
Citera
2023-01-14, 22:58
Medlem
flashbagss avatar
YAHWEH min älskade GUD. Evinnerligt älskad högst över allt och alla förkunnad med Din Son Jesus Kristus. Frälsningen är av YAHWEH.
Citera
2023-01-15, 22:33
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag får tipsa om att det finns en väldigt smidig app för den svenska tidegärden som Gabriel Fjällander fixat. Speciellt när man lär sig den är det bra att slippa bläddra för mycket (beroende på vilken variant av boken du köpt, kan det bli mycket bläddrande!) Komplettera med boken för att få rätt genomgång av psaltarpsalmerna.

Jag tackar för tipset.
Citera
2023-01-16, 03:11
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Ta bort mitt inlägg
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-01-16 kl. 03:13.
Citera
2023-01-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
YAHWEH min älskade GUD. Evinnerligt älskad högst över allt och alla förkunnad med Din Son Jesus Kristus. Frälsningen är av YAHWEH.

Är det inte av Jesus vi blir frälsade?
Citera
2023-01-17, 14:46
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Är det inte av Jesus vi blir frälsade?
Jesus Kristus är vägen sanningen och livet ingen annan väg leder till YAHWEH.

Tänker du dig en annan Gud? Den judiske och muslimske 'vi har Abraham till fader'?

Det främsta budet är att älska YAHWEH över allt annat. Vår Fader som är i himmelen. Och tron på Guds Son Jesus Kristus är vägen till YAHWEH.
Citera
2023-01-17, 17:19
Medlem
attack-titans avatar
Citat:

Vad är tidegärden?

Hej Tubbo och alla bedjare! Har läst lite i tråden. Vill gärna lära mig att be, men upplever en svår torka/kris som har pågått i flera år nu. Jag ställer mig många frågor, såsom vad Gud vill med mitt liv och vad är nästa steg jag ska ta etc., utan att komma någonvart. Mitt enda utlopp för dessa existentiella frågor och för frustrationen jag känner är bönen, men den verkar inte ha någon effekt. Jag känner inte Guds närvaro, och när jag ber är det som att prata med en vägg. Jag kommer inte vidare, varken i min relation med Gud eller i mitt materiella liv. Är djupt frustrerad och olycklig över detta. Någon klok som har något råd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in